Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Interpunctie

Pagina: 1
Acties:

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:41
Merkte in een artikel over het Mobile World Congress op dat strepen niet correct gebruikt worden - zoals ik hier laat zien met het koppelteken. Voor een toevoeging in een zin is het gebruikelijk om een gedachtestreep (em dash) je te gebruiken, hiervoor gebruik je — of —. Daarnaast is er om een range aan te geven ook een teken, de en dash (ken alleen de Engelse benaming), deze gebruik je als volgt: – of –. Zowel de em- als en dash gebruik je zonder spaties—zoals hier.

Begrijp dat het om details gaat, vind het desondanks netter staan als het correct gebeurd. :)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heb je er een paar linkjes bij als voorbeelden?

offtopic:
Check even het laatste woord van je post :)

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:48
n dash kan voor bereik (zonder spaties) of als gedachtestreep (met spaties). m dash kan o.a. als gedachtestreep en dan met of zonder spaties (maar incl. spaties kost het geheel erg veel ruimte) en zie je in Amerikaanse literatuur meer -- hier zelden. Koppelteken als gedachtestreep zie ik op de FP wel eens, maar als je geen n dash kan/wil maken, vind ik een dubbel koppelteken als benadering nog beter (zie vorige zin, ook gebruikelijk in mail/LaTeX). Maar ik stoor me er verder niet aan.

n dash zonder spaties (als gedachtestreep) heb ik echt alleen nog maar in amateuristisch drukwerk gezien (en dan vaak alsof het haakjes zijn, met 'aan de buitenkant' wel weer spaties).

[ Voor 8% gewijzigd door Raynman op 01-03-2012 22:58 ]

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:41
Boudewijn schreef op zondag 26 februari 2012 @ 23:32:
Heb je er een paar linkjes bij als voorbeelden?

offtopic:
Check even het laatste woord van je post :)
Vierde en zesde paragraaf
reviews: Mobile World Congress: een vooruitblik

En oops

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Beetje laat, maar ik wil hier nog wel even op reageren.

De kans dat T.net andere streepjes gaat gebruiken dan de '-', is wmb nul. Zoals altijd zijn er time constraints - 't is gewoon makkelijker - maar bovendien maken we hier geen drukwerk. Er wordt correct geconstateerd dat er met betrekking tot streepjes diverse gebruiken zijn, maar dat zijn gebruiken uit de tijd dat boeken nog met lood en letterbak werden gemaakt. Wij zijn een online-publicatie en die hebben andere gebruiken, zoals die die de beperkingen van ascii omzeilen, en het rekening houden met het feit dat iedereen zelf kan bepalen in welk font - met alle mogelijke visuele beperkingen van dien - een tekst wordt weergegeven.

Er is geen enkele verplichting om op dat soort typografische zaken te letten en voor zover we daar al niet de enigen in zouden zijn: ik heb liever dat iedereen zich hier op de inhoudelijke kant richt.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.