Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-03 09:10
Ik doe een studie Applicatieontwikkelaar op MBO niveau en zou hierna graag nog een HBO studie willen afronden. In het verleden heb ik nogal moeite gehad met dicipline dus het is nogal de vraag of ik het wil proberen. Er is een risico dat ik het niet haal en dat mijn studieschuld nog hoger wordt en met een baan die ik overhoud aan een MBO opleiding lijkt me dat geen pretje.

Op het moment ben ik halverwege mijn opleiding, als alles gaat zoals geplant ben ik klaar in de zomer van 2013, tegen die tijd zal ik bijna 23 jaar oud zijn en zou ik nog aan mijn HBO opleiding moeten beginnen. Persoonlijk vind ik dit heel laat, aangezien de opleiding 3 of 4 jaar zal duren ben ik dus bijna 26/27 als ik klaar ben.

Graag zou ik willen weten hoe anderen met dit om zijn gegaan, ik neem aan dat er genoeg mensen zijn die relatief laat klaar waren met hun HBO opleiding. Op deze manier probeer ik een beetje te beslissen wat ik wil gaan doen, aangezien ik hier al redelijk lang bij stil sta maar er maar niet uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Is het een mogelijkheid om een deeltijd opleiding te volgen? Vereist wel mee discipline, maar je werkt alvast en je hebt waarschijnlijk ook iets meer ruimte in je portemonnee (maar je verliest misschien weer de stufi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
Bedoel je daarmee BBL opleiding? Dat is vier dagen in de week werken en één naar school. Zou dat bestaan op HBO? Dacht namelijk van niet. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Na mijn ''carrière'' als tegelzetter, ben ik ook maar eens mijn school gaan afmaken.

4 jaar geleden, ik was toen 27 begonnen met deeltijd MBO bouwkunde.
Nadat ik mijn baan kwijtraakte ben ik deze opleiding verder gaan volgen in voltijd, met stufi.
Vorig jaar mijn diploma gehaald, maar na 3 maanden solliciteren is er gewoon niks te krijgen in de bouw.
Sinds september begonnen met een opleiding HBO bouwkunde, bevalt me op zich wel goed. Volgend jaar ga ik wel naar een andere school die ook deeltijd doet, zodat ik kan overstappen als ik ergens een goede baan kan vinden.
Bedrijven vinden het vast niet erg als er op je CV staat dat je een deeltijd HBO doet.
En tegenwoordig kan je bijna nergens meer een baan krijgen als je geen HBO hebt.

Ik werk soms naast mijn stufi en heb ook geen vrouw of kinderen, dus dan is het financieel wel te doen.

Natuurlijk zitten er ook nadelen aan, je medeleerlingen gedragen zich soms als kleuters en samen iets doen zit er dan ook vaak niet in. Ook zijn de meeste een stuk minder gemotiveerd en gaat het stappen op donderdag voor :D.
Als je je hier overheen kan zetten dan is het goed te doen.

Ik lees ook dat je het risicovol vind vanwege je studieschuld. Je kan een studie tot februari uitproberen zonder dat je de stufi moet terugbetalen. En je hebt 10 jaar om een HBO diploma te behalen, dat moet toch wel lukken dacht ik.

ps. ik ben 35 als ik klaar ben.

[ Voor 25% gewijzigd door Ernemmer op 26-02-2012 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
http://www.stenden.com/nl/studies/werkenenleren/ Dat bestaat dus wel (ook andere vormen). Je kunt voor de mogelijkheden (als je klaar bent voor die stap) het beste contact opnemen met de betreffende school. Zij kunnen jou natuurlijk veel beter uitleggen wat mogelijk is dan ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:02

Fiber

Beaches are for storming.

LOL @ dubbelzinnige titel... :z
Late studentes, hoe hebben jullie het gedaan?
Freudiaans? ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Fiber op 26-02-2012 22:48 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:17
Ik vind 26/27 niet zo heel oud als je dan klaar bent. Zeker als je wat werkervaring er bij hebt kan dat denk ik soms een betere doorslag geven dan iemand van 23/24 die zonder ervaring een baan zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:12

GerritGekke

Gamechanger

Je hebt ook zoiets als de Februari regel, bevalt het niet dan kan je dit in Dec. ongeveer aangeven en dan heeft het halfjaar verder geen financiële gevolgen. Soort proefperiode om zo maar te zeggen. Misschien heb je er wat aan.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Om in aanmerking te komen voor die februari regel hoef je alleen maar je stufi stop te zetten voor 1 feb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
Ja ik kon niet echt een goed beschrijvende titel vinden, misschien beter studenten kunnen pakken. :9

Misschien is het niet zo oud, maar het voelt wel zo. Zeker omdat ik gewoon niet uit kan staan om weer thuis te wonen na anderhalf jaar mn eigen plek te hebben gehad. Het probleem is dat ik gewoon niet genoeg tijd kan vinden om flink wat te werken door o.a. huiswerk/toetsweken enzo en daardoor dus te weinig inkomsten te hebben om normaal te kunnen wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik heb ook gewoon nog me eigen plek, beetje bijlenen en het is best te doen.

Je krijgt dan iets van 900 euro per maand.

[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 26-02-2012 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Idd een wat vreemde titel. Ik had er toen ik nog studeerde iig nooit problemen mee als een leuke studente wat later bij mij thuis was. Maar dat terzijde :P

@TS: je maakt je zorgen over je eigen discipline. Mogelijk terecht, maar je zult het met me eens zijn als ik zeg dat je eigen drive de grootste discipline is die je kunt hebben. Een beetje in de trant van "wie fluitend naar zijn werk gaat, hoeft nooit meer te werken. Als je er lol in hebt, heb je niet eens discipline nodig.
Aangezien je straks 27 bent als je klaar bent, heb je nog een carriere van 40 jaar voor je liggen. Da's peanuts op die paar jaar. Tegen die tijd is de markt ook weer een stuk aangetrokken, dus ik zou zeggen: gewoon doen :)

Inhoudelijk: op de Haagse Hogeschool werden destijds bij Informatica wel duale trajecten aangeboden. Weet niet of ze dat nog doen. Ik weet wel dat je er voor aangenomen moest worden (en dus moest solliciteren). Hou daar rekening mee mocht je een duale studie willen doen - een bedrijf moet je ook willen :)

Persoonlijk zou ik de boel lekker in deeltijd gaan doen. Flinke hap van je persoonlijke leven, maar het uiteindelijk wel waard :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
The Eagle schreef op zondag 26 februari 2012 @ 22:54:
Idd een wat vreemde titel. Ik had er toen ik nog studeerde iig nooit problemen mee als een leuke studente wat later bij mij thuis was. Maar dat terzijde :P

@TS: je maakt je zorgen over je eigen discipline. Mogelijk terecht, maar je zult het met me eens zijn als ik zeg dat je eigen drive de grootste discipline is die je kunt hebben. Een beetje in de trant van "wie fluitend naar zijn werk gaat, hoeft nooit meer te werken. Als je er lol in hebt, heb je niet eens discipline nodig.
Aangezien je straks 27 bent als je klaar bent, heb je nog een carriere van 40 jaar voor je liggen. Da's peanuts op die paar jaar. Tegen die tijd is de markt ook weer een stuk aangetrokken, dus ik zou zeggen: gewoon doen :)

Inhoudelijk: op de Haagse Hogeschool werden destijds bij Informatica wel duale trajecten aangeboden. Weet niet of ze dat nog doen. Ik weet wel dat je er voor aangenomen moest worden (en dus moest solliciteren). Hou daar rekening mee mocht je een duale studie willen doen - een bedrijf moet je ook willen :)

Persoonlijk zou ik de boel lekker in deeltijd gaan doen. Flinke hap van je persoonlijke leven, maar het uiteindelijk wel waard :)
Deeltijd houd in dat je het via bijvoorbeeld LOI afrond? Als dat zo is, is dat denk ik niet te doen voor me. Ik moet wel echt naar school kunnen zeg maar. Dit zijn mij vermoedens, ik denk namelijk niet dat ik de dicipline heb om het in mn eigen tijd te doen.

Het is wel zo dat ik op dit moment studeren heel makkelijk vind omdat het bijna voelt als een hobby, ook heb ik het gevoel dat ik onder mn niveau zit omdat ik eerder een jaar HAVO heb gedaan (niet volledig geslaagd) en dat was veel zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Deeltijd is meestal gewoon 1 dag/avond naar school.

Daarnaast moet je werken in een bedrijf wat aansluit aan je opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mocht je HBO gaan volgen, moet je er rekening mee houden dat je concurrenten veel jonger zijn. Dat kan dus in je nadeel werken. Als we aannemen dat je MBO haalt en vervolgens start met een HBO-opleiding, zou je bijvoorbeeld het eerste jaar voltijd kunnen doen en vervolgens, indien mogelijk, switchen naar deeltijd HBO. Het propedeusejaar is meestal wat zwaarder, aangezien je daar nogal veel vakken hebt. Het is dan waarschijnlijk fijner als je je in dat jaar volledig op je studie concentreert. Als je dat haalt, kun je daarna op je gemak verder gaan. Indien je dan een bedrijf vindt waar je de mogelijkheid hebt om 1 dag naar school te gaan of waar je in de avonduren naar school gaat, dan doe je iig ook werkervaring op.

Ik ben zelf afgelopen zomer afgestudeerd op mijn 27ste. Ik was met mijn 24ste klaar met HBO en vond een andere richting eigenlijk leuker. Ik heb vervolgens weer HBO gedaan (i.v.m. veel vrijstellingen t.o.v. universiteit) en daarna nog een master aan de universiteit gevolgd. Aangezien je zeker tot je 65ste moet werken, kun je beter je opleidingen direct halen. Over een jaar of 10 heb je er wellicht spijt van dat je het niet hebt gedaan en dan is zoiets veel moeilijker te realiseren.

[ Voor 3% gewijzigd door stin op 26-02-2012 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
stin schreef op zondag 26 februari 2012 @ 23:35:
Mocht je HBO gaan volgen, moet je er rekening mee houden dat je concurrenten veel jonger zijn. Dat kan dus in je nadeel werken. Als we aannemen dat je MBO haalt en vervolgens start met een HBO-opleiding, zou je bijvoorbeeld het eerste jaar voltijd kunnen doen en vervolgens, indien mogelijk, switchen naar deeltijd HBO. Het propedeusejaar is meestal wat zwaarder, aangezien je daar nogal veel vakken hebt. Het is dan waarschijnlijk fijner als je je in dat jaar volledig op je studie concentreert. Als je dat haalt, kun je daarna op je gemak verder gaan. Indien je dan een bedrijf vindt waar je de mogelijkheid hebt om 1 dag naar school te gaan of waar je in de avonduren naar school gaat, dan doe je iig ook werkervaring op.

Ik ben zelf afgelopen zomer afgestudeerd op mijn 27ste. Ik was met mijn 24ste klaar met HBO en vond een andere richting eigenlijk leuker. Ik heb vervolgens weer HBO gedaan (i.v.m. veel vrijstellingen t.o.v. universiteit) en daarna nog een master aan de universiteit gevolgd. Aangezien je zeker tot je 65ste moet werken, kun je beter je opleidingen direct halen. Over een jaar of 10 heb je er wellicht spijt van dat je het niet hebt gedaan en dan is zoiets veel moeilijker te realiseren.
Waarom werkt zoiets in je nadeel? Bedoel je na de opleiding zodra ik een baan ga zoeken? Is het niet mogelijk het propedeusejaar in deeltijd te doen?

Deeltijd zou wel super zijn, beetje best of both worlds. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Welke opleiding wil je doen?

Dit is op de HAN in arnhem.

http://www.han.nl/opleidingen/bachelor/informatica/dt/

hebben 10 maart open dag, dan kan je lekker alles vragen.

[ Voor 72% gewijzigd door Ernemmer op 27-02-2012 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gideonnn schreef op zondag 26 februari 2012 @ 23:47:
[...]

Waarom werkt zoiets in je nadeel? Bedoel je na de opleiding zodra ik een baan ga zoeken? Is het niet mogelijk het propedeusejaar in deeltijd te doen?

Deeltijd zou wel super zijn, beetje best of both worlds. :)
Het hoeft niet in je nadeel te werken, maar het kan wel nadelig zijn. Als jij 27 bent en een klasgenoot is 22 met dezelfde papieren, dan zou een bedrijf kunnen besluiten voor een jonger iemand te kiezen. Je kunt ook de gehele opleiding in deeltijd doen als jij dat wilt. Propedeusejaar kappen veel mensen met studies, omdat ze het of niks vinden of dat het te zwaar is voor ze. Als je je kunt concentreren op je studie, is het wellicht makkelijker voor je. Je moet niet vergeten dat je een goede motivatie moet hebben voor een deeltijdstudie. Als je collega's klaar zijn met werken, moet jij vaker nog aan studieopdrachten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
Ernemmer schreef op maandag 27 februari 2012 @ 00:01:
Welke opleiding wil je doen?

Dit is op de HAN in arnhem.

http://www.han.nl/opleidingen/bachelor/informatica/dt/

hebben 10 maart open dag, dan kan je lekker alles vragen.
Beetje ver weg. Ik woon in de buurt van Den Bosch, daar zit avans en heb net een mailtje gestuurd naar een opleiding expert/meneer/mevrouw/slimmerik. :) De opleiding wordt waarschijnlijk Technische Informatica, dat sluit zover ik weet het beste aan bij mijn huidige opleiding. Binnenkort een voorlichting bij ons op school dus even afwachten tot dan.

En stin, dat is waar, zeker goede tip. Misschien is 1 jaar doorbikkelen wel een slim idee inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-05 08:22
Wat je zou kunnen doen, is gewoon een gesprek aangaan met een decaan van de opleiding. Je situatie uitleggen en dan kan zo'n decaan wel een klein beetje inschatten wat het beste voor jou zou zijn.

Zelf zit ik een soortgelijke situatie, en na zo'n gesprek met een decaan kwam daar een advies voor mij uit, dat ik het beste gewoon kon solliciteren tot september op een baan voor 4 dagen. Mocht ik een baan hebben, dan kon ik mij inschrijven voor HBO deeltijd. Mocht ik geen baan hebben, inschrijven voor voltijd. Het schijnt namelijk te zijn, dat wanneer je je propedeuse hebt gehaald op voltijd. Je altijd nog kan switchen naar deeltijd. Vaak wel met een kleine achterstand, maar dat is over het algemeen niet veel. Tenminste, dat is wat mij verteld werd.

Je kunt tijdens het solliciteren ook aangeven dat je van plan bent om HBO te gaan doen, veel bedrijven zien dit wel zitten. Omdat je die stap zelf gezet hebt en als je aangeeft dat je écht stappen wilt zetten en je kennis wilt verdiepen, dan laat je ook zien dat je gemotiveerd bent.

edit, zie nu dat je Technische informatica wilt gaan doen. Misschien is een Associate Degree wat voor je?
Kort gezegd, is een AD een halve bachelor.
Wikipedia: Associate degree

[ Voor 10% gewijzigd door Archiebald op 27-02-2012 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:44

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Na nogal wat freewheelen heb ik op m'n 26e via de LOI m'n MEAO-diploma behaald om op m'n 27e te starten met full-time HBO. Ik was (uiteraard?) de oudste van m'n klas, de jongste was 10 jaar jonger. De discipline is me nooit zwaar gevallen, daarvoor was het te "schools" (er werd voorgekauwd wanneer je wat af moest hebben, hoeveel pagina's het was etc. etc.), had je teveel verantwoording naar je medeleerlingen (zij kregen 'n onvoldoende als jij je werk niet goed gedaan had, lang leve het projectmatig onderwijs) en was de opleiding te makkelijk voor me ('k kreeg advies uni, maar dat kon door omstandigheden niet). Ik denk dat het wel meehielp dat ik niet in 'n studentenstad woonde en niet mee deed aan 't studentenleven, en 'n fatsoenlijke zelfstandige normale woning had met dito lasten.

Na 4 jaar heb ik nominaal op m'n 31e m'n HBO diploma gehaald. Hierna vrijwel direct 'n baan gevonden, meerdere keren van werkgever geswitched en nog geen dag werkloos geweest sindsdien (nu bijna 10 jaar geleden).

Ik vond mezelf vrij laat, maar afstuderen op je 27e vind ik wel laat, maar niet extreem uitzonderlijk laat.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik was 28 toen ik afstudeerde en kon daarna direct beginnen in m'n nieuwe baan.
Ik had toen al een eigen woning en heb het laatste jaar geleefd van een persoonlijke lening.
De discipline die ik had, kwam voort uit de tienjaarsgrens, ik was in 1996 begonnen met studeren dus moest ik uiterlijk 31 augustus 2006 een diploma hebben.
Tussendoor had ik al wel fulltime gewerkt (vandaar die eigen woning), maar het viel me helemaal niet zwaar om weer een bijbaantje te hebben.
Ik heb er trouwens nog geen seconde spijt van gehad.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-02 21:39

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Ik doe op dit moment (zit nu in laatste half jaar, afstuderen) een HBO informatica opleiding op Avans na eerst een 4 jarige MBO Applicatie Ontwikkelaar opleiding te hebben gevolgd.

Ik ben nu 23 en doordat ik een verkorte opleiding doe zit ik met een aantal mensen van MBO en een aantal van VWO op de studie. De oudste is geloof ik 26/27 en de jongste 20/21 over het algemeen gaat dit prima, maar ik merk wel dat de oudste soms moeite heeft met de motivatie/mentaliteit van iemand van 20 die op 't HBO zit omdat dat nu eenmaal logisch is en niet omdat ze affectie hebben met programmeren/developen maar ik denk dat je dat overal wel hebt.

Als ik echter nogmaals de keuze zou kunnen maken had ik toch voor Werken Leren gekozen simpelweg omdat er nu zoveel herhaling in de opleiding zat waardoor het op een gegeven moment te makkelijk was, zeker als je een bijbaan in de IT erbij hebt.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Ik ben na een traject van HAVO->MBO met dat middelbaar papiertje op mijn 21e begonnen met werken. Na een jaartje werken erachtergekomen dat ik het soort werk dat ik deed absoluut niet tot mijn 65e ging volhouden en toen besloten een voltijd HBO opleiding Werktuigbouwkunde te gaan volgen. Daar wat studievertraging opgelopen (je bent student of niet ;) ) en op mijn 29e mijn papiertje gehaald.

Ben tijdens sollicitaties eerlijk over waarom je relatief laat nog voor een HBO opleiding hebt gekozen (en over de redenen van een eventuele studievertraging) en geen enkele werkgever zal er al te zwaar aan tillen dat je wat ouder bent dan de gemiddelde afstudeerder. Zorg dat je je verhaal paraat hebt.

Verwacht wel een normaal startsalaris van een afstudeerder. Wat dat betreft zul je iets achter lopen op leeftijdsgenoten in hetzelfde bedrijf die jonger begonnen zijn. Maar ook dat trekt zich recht, je bereikt gewoon iets later je salaristop.

Als ik voor mezelf spreek is die HBO opleiding het beste wat ik ooit heb kunnen doen. Ik heb nu een uitdagende baan die ik nooit met een MBO papiertje had gekregen. Dat waren die paar jaartjes extra studeren zeker waard.

(En een studiebegeleider in de werkplaats tijdens een MBO-stage visualiseerde het heel mooi met een meetlat van een meter waarom je zo hoog en zo lang mogelijk moet doorstuderen. Leg je linker wijsvinger bij de cm aanduiding van je leeftijd. Leg dan je rechter wijsvinger bij de pensioengerechtigde leeftijd en kijk dan eens wat die paar jaartjes doorstuderen zijn op een leven lang werken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:24

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben zelf ook pas op mijn 22e begonnen met mijn HBO. Wat vertraging gehad op de HAVO en daarna MBO informatica gedaan, wat ik wel gewoon afgemaakt heb maar wat het uiteindelijk niet helemaal was. Toen besloten direct mijn HBO erachteraan te doen, maar ook daar nog wat vertraging opgelopen. Alles bij elkaar was ik op mijn 27e pas afgestudeerd. Heb er geen problemen mee gehad verder, en had direct een baan bij een detacheerder... Maargoed, dat is inmiddels wel bijna zes jaar geleden. Dat waren andere tijden, en werd (zeker in de detachering) alles aangenomen wat los en vast zat.. Ik kan me best voorstellen dat het in deze tijd toch een nadeel kan zijn..... Iemand daar ervaring mee? Of nemen de werkgevers nog net zo makkelijk iemand zonder (of met weinig) ervaring van 27 aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NukaWorldNL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-05 19:39
Lol ik ben 25 en moet nog steeds aan een opleiding beginnen. En dat zal eerst op MBO nog moeten zijn aangezien HBO voor mij nog een te hoog niveau is.

Dus met 23 jaar aan je HBO beginnen vind ik niet echt laat hoor. Mocht ik na het MBO, HBO aankunnen, dan begin ik daar pas mee op mijn 30e a 31e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Heb je de mogelijkheid om te studeren, doen. Ik studeer dit jaar af als fysiotherapeut, na eerdere opleidingen gedaan te hebben en hier en daar wat gewerkt. Als ik klaar ben, ben ik 29 jaar.. om daarna nog een paar jaar te werken en weer parttime de schoolbanken in te gaan voor mijn master. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-04 14:34
Ik ga dit jaar reizen en in 2013 beginnen met HBO, ben dan 21. Who cares, alsof dat zo oud is.

Enjoy life, don't worry be happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Op je 26/27e pas klaar zijn met studeren mag dan laat zijn, maar beter laat (klaar zijn met studeren) dan (er) nooit (aan begonnen zijn en daar later spijt van krijgen). Ik ben bijna 25, ben nu aanbeland in het tweede semester van mijn tweede jaar en als alles nominaal verloopt ben ik pas op mijn 27e afgestudeerd. En de reden hiervoor is niet dat ik na de middelbare eerst begonnen ben met werken en later besloot de studie op te pakken. Nee, dat komt doordat ik het volgende traject: hbo - mbo - hbo - uni heb afgelegd. Natuurlijk is dat laat te noemen, zeker wanneer je mensen tegen komt die al op hun 22e straks net zo goed afgestudeerd zijn. Jong geleerd is oud gedaan en je bent nooit te oud om te leren. :) Welnu, zeker tot je 30e zou ik niemand als laat afstudeerder willen betitelen. De tijd verschuift gewoon, vroeger begon je eerder met werken. Tegenwoordig begin je later maar zul je ook langer moeten doorwerken. Zolang je dus nog er zin in hebt en zolang het qua financiën kan zou ik het dus gewoon doen als ik jou was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat deeltijd HBO betreft: zit nu in het derde jaar en er is weinig over van mijn hobby's, spontaniteit, non-chalantie. Alles draait om 1 ding en dat is studie op dit moment. Zeg niet dat ik er spijt van heb, maar leuk is echt heel anders.. Maargoed, hou nogal van luxe en dure dingen dus dan is een hogere opleiding gewoon een must :P. (niet als je 25 bent, maar wel als je 30+ bent - de max. ligt een heel stuk hoger in het algemeen).

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 28-02-2012 21:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426307

Ik ben naar de universiteit gegaan op 16 (BE), lekker begonnen aan de kandidatuur natuurwetenschappen, daarna een licensie (ondertussen heet het Master of Science) in de fysica, nog even een master in nanofysica/nanoscience in het UK, een soort postgraduaat astrofysica aan CT in de VS, nu aan CT een Ph.D (onbetaald!) 3-4 maanden per jaar. De rest van het jaar werk ik gewoon lekker als slaaf bij een wapenfabrikant voor weinig geld en studeer ik vakken TEW (toegepaste economische wetenschappen) en Politieke wetenschappen in de hoop deze diploma's ook ooit te halen.

Ik stop nooit met studeren, gewoon omdat ik het leuk vind, maar op 38 zal ik 'klaar' zijn met de opleidingen die ik nu bezig ben, over 12 jaar dus.

Dit is geen uitzondering, een oud-kamergenoot is recent als leerkracht begonnen werken op 32-jarige leeftijd. Hij heeft eerst toegepaste informatica gedaan (3 jaar hogeschool), daarna 7 jaar communicatiewetenschappen (deeltijds unief + werken) en de afgelopen jaren de lerarenopleiding.

Niemand bekijkt je scheef als je lang studeert, wat wel zo is is dat de rest van je leven (vrouw, kinderen, etc) wat vertraging kan oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 04:39

zomertje

Barisax knorretje

Ik ben op mijn 30e pas begonnen aan een deeltijd HBO studie (in Utrecht) naast het werk. Nogal pittig, dat zeker en aan het eind ben je er ook echt klaar mee ;) Het voordeel is dat je en werkervaring opdoet en een diploma haalt maar het is niet gemakkelijk even te doen. Het was 2 a 3 avonden per week naar school, meestal 2. Thuis veel doen, maar ook voor een deel op te vangen door met je werk iets te regelen voor extra vrije dagen.

Je zou ervoor kunnen kiezen om eerst 2 jaar voltijd te doen, dan je stagejaar te gaan doen en daar te blijven zitten als het lukt en de rest van je studie in deeltijd af te maken. Ben je toch wat jonger.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik ben op mijn 21ste gestopt met studeren (WO). Ik heb daarna veel in de iT gewerkt en ben rond mijn 32ste (pas) na gaan denken over mijn toekomst. Het werk dat ik toen deed vond ik wel leuk maar ik gaf me nog 3 jaar waarna ik er geen uitdaging meer in zou vinden. Ik ben daarom een HBO Informatica opleiding begonnen in deeltijd. Dat was erg zwaar naast een fulltime baan en mijn vele extra curriculaire bezigheden. Nu drie en een half jaar later ben ik eindelijk aan het af studeren :) Het is echt een lange weg te gaan maar je krijgt er geen spijt van (tenzij je natuurlijk een opleiding kiest met te lage kansen op werk). Mijn collega's beklagen zich dagelijks over hun saaie werk dat geen perspectief biedt, ik ben daarom extra blij dat ik jaren geleden een goeie beslissing heb genomen. Ik heb overigens vorige week ontslag genomen maar dat weten ze nog niet :p

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je na MBO nog eens HBO wilt doen, laat dat zien dat je initiatief neemt, ambitie en doorzettingsvermogen hebt. Dat zijn kwaliteiten die werkgevers waarderen.

Je leeftijd is geen belangwekkend onderwerp. Op jouw leeftijd lijkt dat misschien zo. Werkgevers die er wel een punt van maken zijn uit op het onderste uit de pan: het laagste loon betalen. Daar wil je sowieso niet werken als afgestudeerde HBO-er.

Als het enigszins kan, doe een voltijds studie. Dat is een stuk beter vol te houden dan deeltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Zolang je een goed verhaal bent waarom je "pas" op je 27/28e klaar bent met je studie is dat geen probleem. Met je werkervaring ben je ook nog eens volwassener dan de net afgestudeerden op hun 22e. Ik was bijna 28 toen ik afstudeerde aan mijn master opleiding en begon toen aan mijn eerste baan. Ben prima terecht gekomen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

mrmrmr schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 11:46:
Als je na MBO nog eens HBO wilt doen, laat dat zien dat je initiatief neemt, ambitie en doorzettingsvermogen hebt. Dat zijn kwaliteiten die werkgevers waarderen.
|Geeft imo meer aan het tragisch lage niveau van MBO
Je leeftijd is geen belangwekkend onderwerp. Op jouw leeftijd lijkt dat misschien zo. Werkgevers die er wel een punt van maken zijn uit op het onderste uit de pan: het laagste loon betalen. Daar wil je sowieso niet werken als afgestudeerde HBO-er.

Als het enigszins kan, doe een voltijds studie. Dat is een stuk beter vol te houden dan deeltijd.
dat wel :P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1