Club 3D HD4870 OC 1024Mb Artifacts en crashes

Pagina: 1
Acties:

• GharmanNL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-05-2021
Beste Tweakers,

Een tijdje terug heb ik via een mede tweaker een videokaart over gekocht, Namelijk een Club 3D HD4870 OC (1024Mb),

Sinds het aanschaffen van deze kaart heb ik de nodige problemen ondervonden. In eerste instantie dacht ik dat dit te maken had met bugs in Battlefield 3, Dit zijn er namelijk nogal wat. Tijdens het spelen van dit spel ondervind ik regelmatig CTD's waarna ik de melding krijg dat de video driver is gechrashed.

Sinds deze week ben ik er echter achtergekomen dat deze problemen zich niet beperken tot BF3; Bij elk redelijk veeleisend spel krijg ik namelijk ernstige fps drops zonder directe aanleiding die worden gevolgd door door een complete freeze van het beeldscherm (soms met audio loop). Na dat het beeld een paar seconden bevriest krijg ik heel kort een zwart scherm gevolgd door grijze blokjes of verticale strepen. Hierna kan ik gewoon verder spelen tot het hele verhaal weer opnieuw begint.

Wat misschien ook noemenswaardig is is dat dit probleem vaker gebeurd naarmate ik langer speel. Hierdoor dacht ik zelf dat het om een hitte probleem zou gaan maar volgens GPU-Z komen mijn temperaturen niet of zelden boven de 70 graden uit met de fan op maximaal 71%. De kaart is vanuit de fabriek al overgeclocked (core clock 800mHz memory clock 925mHz) Maar zelf heb ik hem niet verder overgeclocked.

Mijn systeem bestaat uit:

Moederbord: Msi 770-c45 onboard audio

CPU: AMD Athlon II x4 620 @ 2.6 GHz

RAM:4Gb Kingston hyper-X DDR3-1333 DDR3 SDRAM (8-8-8-22 @ 609 MHz) (7-7-7-20 @ 533 MHz) (6-6-6-17 @ 457 MHz)

HDD: WD Caviar Green SATA 500Gb

OC: Windows 7 x64 SP1

Mocht er iemand wezen met vergelijkbare problemen of een oplossing dan hoor ik het graag!

M.v.g. Kasper Heijnen

Verwijderd

Welke voeding heb je?

• GharmanNL
Deze voeding heb ik momenteel in gebruik.

http://www.thermaltakeusa...oduct.aspx?C=1264&ID=2082

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:54

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

draai je core snelheid eens 25mhz omlaag of je geheugen met 50mhz, bv via CCC Overdrive Tab,
eerst een voor een anders eens tegelijk, mogelijk dat hij het dan een stuk langer volhoudt, of mss helemaal niet crashed..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• GharmanNL
Levert dit aanzienlijk prestatie verlies op of valt dat wel mee? Ik red nu al niet al te hoge fps namelijk.

Verwijderd

Ik zou zeggen probeer het eens.

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

het zal je geen 2fps minder opleveren, alleen maar meer punten in bf3, omdat de ronde eens uitgespeeld word ;)

(voor meer fps moet je je reso verlagen, scaling in je driver aanzetten, en je draait met een kleiner scherm met randen maar wel mooi pixels 1:1)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• sm1ley
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09-2016
Ja, ik heb een vergelijkbaar met probleem met deze: http://www.sapphiretech.c...&pid=216&psn=&lid=1&leg=0

Het begon met artifacts, af en toe met opstarten van de PC. Als de PC opstartte zonder artifacts kon ik meestal Windows weer booten en een spel spelen, zonder te worden beloond met een BSOD. De laatste tijd wordt het steeds erger. Vaker artifacts met opstarten en ook tijdens het spelen meer en meer artifact activeringen + af en toe een BSOD erbij.

Op een gegeven moment kon ik niet meer opstarten zonder artifacts, en toen heb ik iets gedaan dat onder normale omstandigheden averechts werkt. Namelijk de fan vastpakken, computer opstarten met artifacts, GPU warm laten lopen totdat heatsink te heet is om vast te pakken, computer opnieuw opstarten ( geen artifacts :) ) en fan loslaten. De fan loeit even hard en ik kan weer even spelen zonder problemen.

Mijn GPU krijgt hier dus last van als deze een 'koude' start meemaakt. Bijvoorbeeld uit standby heb ik tegenwoordig altijd een BSOD als ik snel een spel opstart. Even fan vastpakken, warm laten worden en hij kan weer vooruit.

Zou dit op te lossen zijn door de kaart een keer goed te 'bakken'? Een andere oplossing is misschien om de powerplay functie uit te zetten (wordt kaart niet teruggeklokt) en fan minder werk laten doen zodat de kaart warmer blijft. Maar dit is natuurlijk niet de normale gang van zaken :P. Temperaturen zijn verder uitstekend: <80 graden load.

Edit: overigens merk ik dit ook in spellen goed. Stukken waarin veel grafische kracht vereist is houdt de kaart warm en artifact vrij, als ik hierna in een rustig stuk voor de GPU kom krijg ik ook af en toe artifact activeringen. Het zijn ook iedere keer dezelfde artifacts op dezelfde plaats, eigenschappen enz., of ze zijn er of ze zijn er niet.

[ Voor 11% gewijzigd door sm1ley op 26-02-2012 21:05 ]

• GharmanNL
Ik heb nu de core clock 25 mHz geunderclocked en het freeze probleem lijkt opgelost, De driver chrash valt onder de catagorie BF3 failure als je het aan mij vraagt dus het probleem lijkt tot nu toe redelijk opgelost :)!

Mijn gfx kaart laten "bakken" dat doe ik maar even niet, Voor ik het weet laat ik hem te warm worden.. Ik ben goed in dit soort dingen.

Maar wat mij dus wel opvalt is de lage fps die ik haal in BF3. Ik heb benchmarks gezien van vergelijkbare (misschien iets betere) systemen met dezelfde kaart en deze jongens redden 60fps op 1900x1600 op medium settings terwijl bij mij de fps soms onder de 30(?!?!?!) zakt op een resolutie van 1280x1024 met alles op low.

Dit kan toch niet goed wezen of ligt dit aan mij?

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
De overclock iets verminderen is inderdaad een goede optie.
Ik had hetzelfde probleem met mijn sapphire 4870 1GB, het bleek in mijn geval de memio temperatuur te zijn welke te hoog was. Dit werd veroorzaakt doordat het pcb van de kaart na een tijdje iets was doorgebogen en de koeler minder goed contact maakte met de gpu core.

Heb je deze memio temp ook in de gaten gehouden? In mijn geval kreeg ik in BF3 lichte artifacts vanaf 85 graden memio en rond de 95 graden kreeg ik altijd een BSOD.

• sm1ley
MemIO heeft bij mij ook altijd 10 graden hoger gezeten idd.

• GharmanNL
Ik zal eens even een snel potje spelen met GPU-Z aan.. Kijken wat hij doet. Al moet ik zeggen dat tijdens het langdurig spelen van maffia 2 en een kwartiertje mass effect 3 de temperatuur niet verder oploopt als 70 graden als ik het mij goed kan herinneren.

Hoe zet je trouwens die powerplay functie uit? Dit is iets wat ik wel eens wil proberen!

• sm1ley
Om de powerplay functie uit te zetten moet de kaart geflashed worden.

http://www.techpowerup.com/rbe/

[ Voor 20% gewijzigd door sm1ley op 26-02-2012 21:17 ]

• GharmanNL
Dat vind ik dan eerlijk gezegt weer een beetje eng om te doen, Daar heb ik namelijk totaal geen ervaring mee.

Mijn memio temp blijft stabiel op 65 graden overigens.

• sm1ley
Met de huidige tooltjes is het flashen eenvoudig en kan er weinig misgaan. Maar je zult je er wel een beetje voor moeten inlezen :).

• GharmanNL
Ik zal eens even wat onderzoek gaan verrichten. Super bedankt voor alle hulp in iedergeval! Ik ben blij dat die freezes achter de rug zijn nu :)

• sm1ley
De BIOS van de GPU is met GPU-z eenvoudig binnen te halen. Dan in RBE laden en je komt via RBE al veel te weten, allemaal zonder gevaar :).

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

GharmanNL schreef op zondag 26 februari 2012 @ 21:10:
Ik heb nu de core clock 25 mHz geunderclocked en het freeze probleem lijkt opgelost, De driver chrash valt onder de catagorie BF3 failure als je het aan mij vraagt dus het probleem lijkt tot nu toe redelijk opgelost :)!

Mijn gfx kaart laten "bakken" dat doe ik maar even niet, Voor ik het weet laat ik hem te warm worden.. Ik ben goed in dit soort dingen.

Maar wat mij dus wel opvalt is de lage fps die ik haal in BF3. Ik heb benchmarks gezien van vergelijkbare (misschien iets betere) systemen met dezelfde kaart en deze jongens redden 60fps op 1900x1600 op medium settings terwijl bij mij de fps soms onder de 30(?!?!?!) zakt op een resolutie van 1280x1024 met alles op low.

Dit kan toch niet goed wezen of ligt dit aan mij?
60fps op medium op 1920 reso doet enkel een gtx560ti / hd5870 en hoger, die 30fps zijn volgens mij vrij normaal voor een dualcore, want die gooit dan hier roet in het eten, en is een quadcore wrs een waardige update...!?

• GharmanNL
Ja ik heb er al wat over opgezocht maar het schijnt dat je met deze kaart nog wel eens corrupte images kan maken waardoor je je kaart alsnog verkeerd flashed..

@Sain onez; Athlon II x4 620 is een quad core :)

• sm1ley
Ja, maar tót het flashen is er natuurlijk niks aan de hand. De oude tools hadden inderdaad de beperking een BIOS tot 64kb (ipv tot 128kb voor de 4870) te verkrijgen (flashen deden ze wel goed), GPU-z doet dit ook al een tijd goed.
Pagina: 1