Modem bottleneck of toch iets anders...?

Pagina: 1
Acties:

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
Beste tweakers :)

Ik ben bezig met mijn netwerk eens onder de loop te nemen omdat dit altijd een beetje een ondergeschoven kindje geweest is.
Binnenkort ga ik over op een gigabit netwerk met een dikke QNAP NAS eraan maar voor nu moet ik het nog even oplossen met wat ik al in huis heb.
Nou is het netwerk absoluut niet mn sterkste kant vandaar dat ik even hulp inroep voor 2 dingen.
1 van die 2 is al opgelost in een ander topic waarvoor nogmaal veel dank _/-\o_

Welnu zit ik met het volgende.

Al meer dan 10 jaar heb ik ADSL van Planet (nu KPN) wat in de loop der jaren steeds qua snelheid is verhoogd.
Inmiddels al 2 routers versleten maar het modem is nogsteeds de zelfde als die ik toen kreeg (Alcatel Speedtoch Home), het trouwe beestje heeft me werkelijk nog nooit in de steek gelaten vandaar dat ik er ook eigenlijk nooit naar om heb gekeken.
Volgens de KPN zou ik nu een ADSL snelheid moeten hebben van 30Mbit maar als ik aan het downloaden ben blijft alles steken op de 600-700 KB/s.
Lijk me niet helemaal kloppend |:( of ik ben al die jaren genaaid, geen idee...

Met mijn huidige router (Asus WL-500W) wat toch een redelijke router is blijft de internet snelheid erg mager te noemen, nou is dat ook niet aan te rekenen aan de router want die moet ook maar dealen met wat voor snelheid hij aangeboden krijgt.
Qua intern netwerk vind ik het zeer goed te noemen ondanks dat het nog 100Mbit is.
Mijn vermoeden is dan ook dat het aan het 10 jaar oude modem ligt.

Nou zag ik vandaag bij de MediaMarkt een vrij simpel Sitecom modempje (http://www.sitecom.com/adsl-2-modem/p/778) De DC-229.
Ook zal ik ontelbaar modem/routers in 1 maar omdat ik wel te spreken ben over de Asus WL-500W wil ik die nog even houden totdat ik mijn gigabit netwerk ga aanleggen en ik dan voor een Asus RT-N66U wil gaan omdat die weer mogelijkheden heeft die die alles in 1 dingen weer niet hebben.

Maargoed, om een lang verhaal kort te maken, waar zou volgens jullie de bottleneck zitten...? en ben ik geholpen met dat Sitecom modem...?
Want wat ik zo vreemd vind is dat ik een internet snelheid zou moeten hebben van 30Mbit, volgens de Sitecom website kan dit modempje snelheden aan tot maar 24Mbit :? en bij veel modems blijft dat allemaal steken op 24Mbit.

Ik ben echt een modem leek dus ik zou werkelijk niet weten waarop ik nogmeer moet letten.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dat 10 jaar oude modem zal wel een gewoon ADSL(1) modem zijn en dat gaat niet hoger dan 8Mb. Wat je nodig hebt is een ADSL2+ modem dat die hogere snelheid aankan. Dat is dat Sitecom modem in elk geval.

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-02 10:47
Als je eens met KPN belt dan kunnen zij de waardes checken hierop kunnen ze je tips geven enz.
Heb je al eens een PC rechtstreeks aan je modem gehangen en toen gekeken wat je snelheden waren bij bijvoorbeeld speedtest.net?
Als je download wear download je dan van ? Nieuws groepen, torrents?
En als je een nieuw modem/router neemt neem dan meteen GB om aan te sluiten op je andere topic dan ben je al een stuk verder.

Ik zou je dus eerst willen adviseren om even een PC Rechtstreeks aan je modem te hangen en vervolgens een speedtest uit te voeren als je hier rond de 30 zit is het goed.

Wat ook nog kan is dat KPN snelheden aan bied TOT 30Mbits maar ik weet niet of dat het geval is bij je maar het kan.
Dan zul je dus ook nooit de volle snelheid halen.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• Kavaa
CaptJackSparrow schreef op zondag 26 februari 2012 @ 20:46:
Dat 10 jaar oude modem zal wel een gewoon ADSL(1) modem zijn en dat gaat niet hoger dan 8Mb. Wat je nodig hebt is een ADSL2+ modem dat die hogere snelheid aankan. Dat is dat Sitecom modem in elk geval.
Zou ook een rede kunnen zijn inderdaad maar hij haalt 24Mbit zegt die toch?
Laten we het eerst eens proberen met een PC rechtstreeks aan het modem.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Of valt 30Mb al onder VDSL2? Dan heb je een VDSL2 modem nodig.

• Kavaa
CaptJackSparrow schreef op zondag 26 februari 2012 @ 20:48:
Of valt 30Mb al onder VDSL2? Dan heb je een VDSL2 modem nodig.
Zou wel kunnen kloppen (heb niet echt veel ervaring met ADSL enz) alleen met Kabel...

• virus_59
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-01 01:31
Waarom zou je een nieuw modem kopen???

Wijzig je abonnement en je krijg niew modem toegestuurd die ook VDSL2 is en WiFi heeft. Je hoeft dus niet overstappen, maar alleen een nieuw modem installeren.

Heb ik net bij mijne Telfort abo op deze manier niew ZyXEL P-2812HNU-F1 met VDSL2+ en gagabit switch en WiFi N300 gekregen. En dus mijn oude modem + router door maar EEN apparatje vervangen. Lekker overzichtelijk.

En ook snelhijd omhoog gegaan. En dat alles voor maar 15 euro administratiekosten.

• Kavaa
Dat zou inderdaad een nog betere optie zijn als dat mogelijk is.

Informeer gewoon eens bij KPN wat de mogelijkheden zijn.

Pagina: 1