Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giaccotto
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-11-2024
Hey hallo,

Thuis heb ik een HP Proliant DL360 G5 draaien. Ik wil graag extra geheugen plaatsen in de server. Het huidige geheugen (8 x 1 GB) is PC2-5300 volledig gebufferde DIMM's (DDR2-667).

Volgens HP worden alleen volledig gebufferde dimm's ondersteund. Is dit ook echt zo? Ik ben niet helemaal thuis in de materie maar volgens mij is volledig gebufferd geheugen ook altijd ECC geheugen (correct me if i'm wrong). Andersom hoeft dat volgens mij niet zo te zijn.

De prijs verschillen zijn er in ieder geval naar om te vragen welk geheugen de server wel en niet aan kan.

Kan iemand mij opweg helpen?

Groet,
Lennart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 20:27
Ik weet dat er in servers altijd ECC geheugen moet, maar hoe dat zit met volledig gebufferd...
Lijkt mij exact hetzelfde als ECC geheugen.

Heb je hier al gekeken voor extra geheugen, doe ik wel altijd namelijk:
http://www.geheugen.com/m...L360_G5_uitbreidingen.htm

Hoop dat het je iets op weg helpt?

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giaccotto
Thanks! Ja ik had daar al gekeken, maar dat kan nooit alles zijn... Vreemde is wel dat ik er laatst ter test 2 andere bankjes ECC geheugen in wou doen en die paste niet. Ondanks dat het ook DDR2 PC2-5300 was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuardMoony
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-12-2024
Kingston heeft ook zo een leuke zoektool voor geheugen. En zij geven toch als enigste optie full buffer

http://www.kingston.com/us/memory/search?DeviceType=8&Mfr=HEW&Line=ProLiant&Model=31227

[ Voor 9% gewijzigd door GuardMoony op 28-02-2012 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 20:27
Giaccotto schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 10:03:
Thanks! Ja ik had daar al gekeken, maar dat kan nooit alles zijn... Vreemde is wel dat ik er laatst ter test 2 andere bankjes ECC geheugen in wou doen en die paste niet. Ondanks dat het ook DDR2 PC2-5300 was..
Heb net even twee DDR2 bankjes (ECC en non ECC) naast elkaar gelegd en het klopt dat deze fysiek van elkaar verschillen.
Of bedoel jij verschill tussen ECC en ECC?

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het verschil tussen ECC en niet-ECC is dat ECC geheugen voor elke 8 geheugenchips een 9e heeft om de parity in op te slaan. Verder is ECC en niet-ECC gewoon pin-to-pin compatible en zal je moederbord alleen die 9e chip gaan gebruiken als er ondersteuning voor ECC is.

Wat niet onderling uitwisselbaar is, is buffered en unbuffered geheugen. Je hebt voor deze bak DDR2 FBDIMM nodig, en aangezien dat servergeheugen is, wordt dat standaard uitgerust met ECC. Normaal desktopgeheugen zal dus ook niet passen.

Grote kans dat Kingston ValueRAM FBDIMM wel gaat werken in deze server, maar Kingston heeft ook gewoon geheugenkits die specifiek voor deze server gemaakt zijn. Als je voor universeel geheugen gaat, let dan wel op dat je dual rank neemt, ik kan bij HP nml alleen maar single en dual rank modules vinden in de specs, grote kans dat quad rank niet gaat werken of beperkingen oplevert aan het maximaal te gebruiken geheugenslots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giaccotto
Thanks allemaal! Heb inmiddels met wat speurwerk voor weinig het geschikte geheugen kunnen overnemen van een medetweaker. Deze staat sowieso op de lijst van geschikt geheugen dus daar loop ik geen risico mee.

@jasiccama: Ik zag het verschil tussen tussen 2 ECC bankjes...

Het verschil zal hem dan inderdaad in het gebufferde gedeelte zitten. Momenteel zit er fully buffered geheugen in. De andere bankjes (die verschilden) waren waarschijnlijk niet non-buffered gezien het er niet op stond.

Het geheugen wat ik nu heb gekocht is in iedergeval fully buffered.
Pagina: 1