Wielbouten en -moeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:22

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik heb op Marktplaats nieuwe lichtmetalen velgen gekocht voor m'n Golf 5.
Momenteel heb ik stalen velgen met wieldoppen (dat wordt mijn winterset).

Hierbij zaten 23 wielbouten bij, de verkoper had er niet meer. Dus ik moet er sowieso nog 2 bijkopen.
Al zoekende op internet, zie ik dat er gesproken wordt over zowel wielbouten en wielmoeren.

De wielmoeren zitten toch gewoon 'aan de auto'? Hier hoef ik mij toch niet druk over te maken?
Bij het verwisselen van stalen velgen, heb ik daar nooit naar gekeken: gewoon wiel erop en vastschroeven maar! Dit gaat toch ook zo bij lichtmetalen velgen? Of gaat dat op een andere manier?
(bij bandenverwisselbedrijven, rekenen ze veelal meer voor lichtmetalen velgen, dus argument voor dat het toch anders gaat?)

Mijn wielmoersleutel paste helaas niet op de lichtmetalen velg, dus ik heb nog niets kunnen uitvinden.
Een wielmoersleutel bestaan dus ook in 'dunnere' varianten (en die past dan ook sowieso op de stalen velg).
En begrijp ik het verder goed dat ik dus een setje bouten bij het reservewiel moet hebben, aangezien deze bouten niet op het stalen reservewiel past?

Alle info welkom! :-)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:28
Steken er draadeinden uit, als je het wiel er af haalt? Of zie je dan 4/5 gaatjes?

Draadeinden -> Je hebt wielmoeren nodig
Gaten -> Je hebt wielbouten nodig

Meestal heb je andere bouten/moeren voor lichtmetalen velgen, die wat mooier 'ogen'. Maar de functie is hetzelfde. Soms zitten de bouten/moeren wat meer verzonken in een lichtmetalen velg, dus vandaar dat sommige sleutels niet zo diep passen.

Dat lichtmetalen velgen meer werk eisen, is dat ze vaak nog verloopringetjes nodig hebben, omdat de maat van een lichtmetalen velg vaak universeel is, dus vandaar dat er soms nog een verloopje tussen moet om op je auto te passen. Naafring of centreerring heet zoiets.

Maar de techniek is hetzelfde, alleen op het oog is het anders.

[ Voor 64% gewijzigd door maarud op 26-02-2012 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
maarud schreef op zondag 26 februari 2012 @ 19:01:
Steken er draadeinden uit, als je het wiel er af haalt? Of zie je dan 4/5 gaatjes?

Draadeinden -> Je hebt wielmoeren nodig
Gaten -> Je hebt wielbouten nodig

Meestal heb je andere bouten/moeren voor lichtmetalen velgen, die wat mooier 'ogen'. Maar de functie is hetzelfde. Soms zitten de bouten/moeren wat meer verzonken in een lichtmetalen velg, dus vandaar dat sommige sleutels niet zo diep passen.

Dat lichtmetalen velgen meer werk eisen, is dat ze vaak nog verloopringetjes nodig hebben, omdat de maat van een lichtmetalen velg vaak universeel is, dus vandaar dat er soms nog een verloopje tussen moet om op je auto te passen. Naafring heet zoiets.

Maar de techniek is hetzelfde, alleen op het oog is het anders.
Och wat dom!!!

Tuurlijk, logisch 8)7

Nee, het zijn bouten en de schroefdraad zit 'aan de auto'. Dus ik heb inderdaad niets met moeren te maken. Dank |:(

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:39
Het reservewiel hoeft niet vast he? Volgens mij heb je aan 16 of 20 bouten/moeren genoeg.

Waar je wel op moet letten is dat je de lichtmetalen velgen op een bepaald moment vastgezet moet worden, anders bestaat het risico op scheurtjes. Volgens mij kan je het best langs zo'n wisselstation gaan, dan wordt alles geregeld zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
L0we schreef op zondag 26 februari 2012 @ 19:07:
Het reservewiel hoeft niet vast he? Volgens mij heb je aan 16 of 20 bouten/moeren genoeg.

Waar je wel op moet letten is dat je de lichtmetalen velgen op een bepaald moment vastgezet moet worden, anders bestaat het risico op scheurtjes. Volgens mij kan je het best langs zo'n wisselstation gaan, dan wordt alles geregeld zoals het hoort.
Nee, 5 bouten per gemonteerd wiel (dus 20 in totaal). En dan nog 5 voor het reservewiel, dat dus een stalen velg heeft en dus andere bouten.

Ik was van plan om de winter- en zomerset zelf te wisselen (heb ik met stalen velgen altijd zelf gedaan, op gevoel aandraaien zeg maar). Maar dat is dus niet verstandig? En als ik een momentsleutel aanschaf? Met welk moment zal dan de lichtmetalen velgen aangedraaid moeten worden? Of is dit weer per velg anders?

En wat ik mij ook bedacht. Op dit moment zitten er dus stalen velgen onder en in de boardcomputer zit een bandenspanningcontrolelampje. Dus als ik zelf er andere velgen onder zet, hoe werkt dit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

De bandenspanningscontrole van je auto kijkt naar het verschil in rotatiesnelheid tussen de wielen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Galois schreef op zondag 26 februari 2012 @ 19:15:
[...]
Ik was van plan om de winter- en zomerset zelf te wisselen (heb ik met stalen velgen altijd zelf gedaan, op gevoel aandraaien zeg maar). Maar dat is dus niet verstandig? En als ik een momentsleutel aanschaf? Met welk moment zal dan de lichtmetalen velgen aangedraaid moeten worden? Of is dit weer per velg anders?
Een momentsleutel kost tegenwoordig ook niet zoveel meer, voor 40-50eu heb je ze al. Met een redelijke tolerantie, dat wel, maar zoveel maakt dat niet uit voor wielbouten. Ik zet de stalen velgen van mn auto vast met 110nm, zoiets zal het voor lichtmetaal ook zijn. In ieder geval niet "ga op het uiteinde van je wringijzer staan" want je kan dingen ook te vast aandraaien :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:04

DropjesLover

Dit dus ->

Widow schreef op zondag 26 februari 2012 @ 21:25:
[...]

Een momentsleutel kost tegenwoordig ook niet zoveel meer, voor 40-50eu heb je ze al. Met een redelijke tolerantie, dat wel, maar zoveel maakt dat niet uit voor wielbouten. Ik zet de stalen velgen van mn auto vast met 110nm, zoiets zal het voor lichtmetaal ook zijn. In ieder geval niet "ga op het uiteinde van je wringijzer staan" want je kan dingen ook te vast aandraaien :)
Dat laatste is iets wat nagenoeg elke bandenboer doet, helaas...

Je kan eventueel ook nog een setje (4 stuks) aan slotbouten halen, worden je velgjes niet gestolen (al heb ik nog nooit gehoord dat iemand dat overkomen is).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Tell me about it, ik stond een keer banden te wisselen, en de vorige keer was het vastgezet met een luchtratel. Er kwamen gewoon velletjes metaal van mn wielbouten af 8)7 en het kraakte ook zo lekker.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:00

-tom-562

Oliesjeik

Kraken zegt niks, als er een beetje roest op zit piepen/kraken ze al met losdraaien.
Meestal zet je ze zo rond de 100Nm vast. Ter vergelijking, dat is ~20 kg op een arm van een halve meter. Dat krijg je makkelijk voor elkaar met een kruissleutel/wringijzer. Je zet ze met de hand eerder te vast als de los.
Zoals gezegd, niet "op het uiteinde van het wringijzer gaan staan"-vast, maar gewoon goed vast met een kruissleutel is goed :P IMO onzin om alleen daarvoor een momentsleutel te kopen

[ Voor 6% gewijzigd door -tom-562 op 27-02-2012 11:16 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:20

Sick Nick

Drop the top!

AtleX schreef op zondag 26 februari 2012 @ 21:13:
De bandenspanningscontrole van je auto kijkt naar het verschil in rotatiesnelheid tussen de wielen. :)
Is dat niet met een peperduur stukje electronica aan de binnenkant van de band bij het ventiel? Kan me zoiets herinneren dat het nogal een duur grapje was om dat te vervangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:41
120NM voor lichtmetaal toch en 130 ? voor staal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Sick Nick schreef op maandag 27 februari 2012 @ 11:19:
[...]

Is dat niet met een peperduur stukje electronica aan de binnenkant van de band bij het ventiel? Kan me zoiets herinneren dat het nogal een duur grapje was om dat te vervangen :P
Dat peperdure stukje elektronica zit gewoon in elke moderne auto. VAG gebruikt daarvoor de ABS sensoren. Als er continu een verschil is tussen de omwentelingen op links en rechts, gaat de boordcomputer ervanuit dat je rijdt met een zachte band en gaat het lampje branden. Geloof dat Renault wel een duurder systeem heeft waarbij er idd een sensor in het ventiel zit, maar gebruikelijk is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

wisselt per auto.. die van mij zou 90 NM voor staal en lichtmetaal moeten, maar daar trekt ik me niks van aan en doe beide met 110 NM, iets meer peace of mind.

het verschil tussen staal en lichtmetaal wielbouten wil nog wel eens zijn dat lichtmetaal wielbouten een andere konische passing hebben, of de staalbouten wel een stukje konische passing hebben, maar daaromheen een flens om naafkapjes vast te houden. gewoon eentje van je huidige wiel losdraaien en naast t setje leggen wat je bij die velgen hebt gekregen om het verschil (if any..) te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Afbeeldingslocatie: http://www.wjjeeps.com/tpms8.jpg

Is dus een blokje samen met het ventiel. Dat ze bij VAG het doen op basis van rotatiesnelheid is leuk maar dat is niet meer dan een indicatie. Daar kan je natuurlijk nooit de daadwerkelijke druk mee meten. En als er iemand grappig doet en al je banden half leeg laat lopen is er nog geen verschil meetbaar met een ABS systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Sick Nick schreef op maandag 27 februari 2012 @ 11:52:
[afbeelding]

Is dus een blokje samen met het ventiel. Dat ze bij VAG het doen op basis van rotatiesnelheid is leuk maar dat is niet meer dan een indicatie. Daar kan je natuurlijk nooit de daadwerkelijke druk mee meten. En als er iemand grappig doet en al je banden half leeg laat lopen is er nog geen verschil meetbaar met een ABS systeem.
TS heeft een VAG, dus zal dat systeem op basis van ABS sensor werken. Dat soort systemen kan je idd voor de gek houden door met een bandenspanningsmeter ervoor te zorgen dat beide banden dezelfde druk hebben na leeglopen.

Overigens laatst iemand met een Peugeot Partner zien rijden waarbij linksachter duidelijk te zacht was. Kon de hele tijd een band met uitgezakte wand zien. Bestuurder heeft blijkbaar niks doorgehad, en kan ook nog weken duren voordat die bestuurder dat door gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:06
Audi is toch ook VAG?

Afbeeldingslocatie: http://www.rol-co.nl/audi/reif2.jpg
Conclusie: Ook VAG werkt met sensoren in de band. Misschien ook met een systeem op basis van de rotatiesnelheid van wielen, maar niet louter.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Die krengen zijn dus 120 dollar per stuk via goedkope webshops online, leuk extratje als je een 2e set velgen koopt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

AlexanderB schreef op maandag 27 februari 2012 @ 11:50:
wisselt per auto.. die van mij zou 90 NM voor staal en lichtmetaal moeten, maar daar trekt ik me niks van aan en doe beide met 110 NM, iets meer peace of mind.

het verschil tussen staal en lichtmetaal wielbouten wil nog wel eens zijn dat lichtmetaal wielbouten een andere konische passing hebben, of de staalbouten wel een stukje konische passing hebben, maar daaromheen een flens om naafkapjes vast te houden. gewoon eentje van je huidige wiel losdraaien en naast t setje leggen wat je bij die velgen hebt gekregen om het verschil (if any..) te zien :)
In principe is het aanhaalmoment afhankelijk van het aantal bouten, de moer/bout soort en het oppervlak van het aanlegvlak/naaf. Ik zou idd gewoon rond de 100 Nm aanhouden, dan zit je altijd goed. Of gewoon "goed stevig vast" :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Reloader schreef op maandag 27 februari 2012 @ 11:19:
120NM voor lichtmetaal toch en 130 ? voor staal?
Voor je BMW is 100Nm, ongeacht het type velg ;)

Meer is vrijwel nooit nodig, ik kom eerder minder tegen (een Ford Fiësta bijv. met maar 75Nm)

Maar voor wielbouten en moeren geldt heel simpel, bij dat aanhaalmoment weet de fabrikant zeker dat ze niet meer zomaar los zullen lopen, maar dat het nog niet strak genoeg is voor schade aan de velg. Die bouten kunnen het makkelijk hebben, zelfs nog veel meer.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ze zitten pas te strak als de draadeinden in de naaf meedraaien als je de wielmoeren wilt losdraaien :') (been there, done that)

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1