Uefi moederbord met 2 besturingssystemen heeft eigen wil

Pagina: 1
Acties:

• paultjuh1980
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Hallo,

Ik zit met een groot probleem.

Ik heb een Asus M5A97 Pro moederbord met een UEFI Bios.
Hierop zitten twee harde schijven aangesloten die ieder een Windows 7 heeft.

Vroeger had ik dit ook en om ervoor te zorgen dat ik GEEN bootloader van Windows zelf kreeg waarin je kon kiezen welke systeem je wilde inladen, installeerde ik de tweede windows op de tweede schijf nadat ik de eerste schijf had losgemaakt. Op die manier hoefde je niet te kiezen tussen een loader maar kon ik via F8 kiezen welke schijf ik wilde booten.

Wel, dit systeem wil ik nu ook. Op mijn Vertex heb ik Windows 7 geïnstalleerd en op mijn Velicoraptor het tweede besturingssysteem. Beide geïnstalleerd zonder dat de tweede schijf is aangesloten. In de BIOS heb ik gezegd dat de Vertex als voorkeur gestart moet worden en verder geen voorkeuren.

Nu komt mijn probleem:

Zet ik mijn systeem aan en kies Vertex, dan wordt er niet geladen. Kies is de Velicoraptor dan wordt juist de Windows van mijn Vertex geladen. Haal ik de Velicoraptor los dan kan ik helemaal geen Windows laden. Kies ik in het F8 menu voor boot manager (ofzoiets) met beide schijven erin, dan wordt de Windows van mijn Velicoraptor geladen.

Wie kan bij hierbij helpen? Want dit is echt een ramp en totaal geen verbetering van een BIOS.

• sfranken
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01 21:37
Misschien zie ik iets over het hoofd hoor.. maar waarom niet gewoon de Windows Bootloader installeren? Dat bespaart je een hele hoop gedoe toch?

• paultjuh1980
sfranken schreef op zondag 26 februari 2012 @ 17:04:
Misschien zie ik iets over het hoofd hoor.. maar waarom niet gewoon de Windows Bootloader installeren? Dat bespaart je een hele hoop gedoe toch?
Dan zit ik nog steeds met die eigen bootloader die EFi heeft. En die kan ik nergen vinden laat staan aanpassen.
Ik denk dan ook niet dat het helpt om de Windows Bootloader te gebruiken, is nu ook te laat lijkt mij of kan die los geïnstalleerd worden?

[ Voor 3% gewijzigd door paultjuh1980 op 26-02-2012 17:07 ]

• sfranken
Kun je niet in het menu van de EFI komen? Daar kun je toch de bootloader aanpassen? Of kun je niet in dat menu komen (wat ik wel vaker hoor).

En waarom is het te laat om de Windows bootloader gebruiken? Die kun je via opstartherstel (F8) installeren (geloof ik).

[ Voor 2% gewijzigd door sfranken op 26-02-2012 17:14 . Reden: info toegevoegd ]

• paultjuh1980
sfranken schreef op zondag 26 februari 2012 @ 17:11:
Kun je niet in het menu van de EFI komen? Daar kun je toch de bootloader aanpassen? Of kun je niet in dat menu komen (wat ik wel vaker hoor).

En waarom is het te laat om de Windows bootloader gebruiken? Die kun je via opstartherstel (F8) installeren.
Een van de belangrijkste punten om elke schijf apart te laten werken zonder een bootloader is dat zodat er een schijf wordt uitgehaald of uitvalt, dat alles dan blijft werken. Werk ik met de bootloader van Windows dan zal die op de tweede schijf zitten en heeft de eerste schijf de tweede nodig voor de bootloader.

Ik kan in de BIOS komen maar zie geen optie die iets te maken heeft met de bootloader van EFi zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door paultjuh1980 op 26-02-2012 17:15 ]

• sfranken
Je kan zelf bepalen hoor waar je de bootloader installeert.

http://neosmart.net/wiki/...s+Bootloader+from+the+DVD
Zie "Option Two" voor instructies hoe je de Windows bootloader installeert. En anders misschien GRUB installeren?

• paultjuh1980
sfranken schreef op zondag 26 februari 2012 @ 17:16:
Je kan zelf bepalen hoor waar je de bootloader installeert.

http://neosmart.net/wiki/...s+Bootloader+from+the+DVD
Zie "Option Two" voor instructies hoe je de Windows bootloader installeert. En anders misschien GRUB installeren?
Vind het aardig dat je meedenkt, maar ik wil gewoon mijn eigen stijl gebruiken. Ik wil geen Windows bootloader en geen EFI bootloader. Ik wil twee onafhankelijke schijven die ik via F8 kan kiezen.

Alsnog blijft bij de twijfel als dit werkt, het is immers de EFi bootloader die alles bepaalt want deze wordt eerder geladen dan de Windows Bootloader.

• sfranken
paultjuh1980 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 17:20:
[...]
Ik wil twee onafhankelijke schijven die ik via F8 kan kiezen.
Een OS/disk kiezen via F8 is toch juist de Windows bootloader? In mijn BIOS is "disk selection" gemapped naar F12 en op m'n laptop op SysRq.

Volgens mij moet je in je EFI kijken of je de voorkeur kan weghalen voor een disk.

• paultjuh1980
Als je F8 drukt in de BIOS krijg je een lijstje vanaf welke apparaten je kunt laden. Dit is van de BIOS zelf en de F8 geldt voor ASUS moederborden. Sommige moederborden gebruiken hier bijvoorbeeld F2 voor.

Druk je na de BIOS op F8 net voordat Windows inlaadt, dan krijg je een windows advanced keuzescherm met allemaal opties wat te maken heeft met safemode laden. Er is geen Windows Bootloader met F8.
sfranken schreef op zondag 26 februari 2012 @ 17:57:
[...]

Een OS/disk kiezen via F8 is toch juist de Windows bootloader? In mijn BIOS is "disk selection" gemapped naar F12 en op m'n laptop op SysRq.

Volgens mij moet je in je EFI kijken of je de voorkeur kan weghalen voor een disk.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:49

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De een is een SSD en de ander een HDD. Heb je het al (voor proef) getest met 2 HDD's of 2 SSD's?

www.maartendeboer.net

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-02 23:34

itsalwaysme

Graast voor DB

paultjuh1980 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 19:37:
Als je F8 drukt in de BIOS krijg je een lijstje vanaf welke apparaten je kunt laden. Dit is van de BIOS zelf en de F8 geldt voor ASUS moederborden. Sommige moederborden gebruiken hier bijvoorbeeld F2 voor.

Druk je na de BIOS op F8 net voordat Windows inlaadt, dan krijg je een windows advanced keuzescherm met allemaal opties wat te maken heeft met safemode laden. Er is geen Windows Bootloader met F8.

[...]
Bij mijn Asus board is dat echt wel F12, maar dat terzijde. Die F8 van Windows is wel zeker de bootloader. Daarin kan je kiezen hoe en wat je van Windows je wilt laden.

Maar waarom zou je geen bootloader willen gebruiken. Want zoals ik je zo hoor lijkt het niet te werken vanuit een EFI.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Pagina: 1