Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hardware firewall en Router of Software based

Pagina: 1
Acties:

• martijnsnoek
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-05-2023
Hallo mede tweakers,

Sinds enige tijd ben ik mij aan het verdiepen in het zakelijk segment. Dit betekend dat ik mij meer thuis probeer te maken in servers, server applicaties en de hardware eromheen zoals switches SAN's e.d.

Nu vraag ik mij af wat er tegenwordig veel gedaan wordt met Routing en beveiliging.
Wordt er tegenwoordig meer gebruik gemaakt van Hardware routers en/of firewalls of wordt dit steeds vaker software based gedaan door servers? Ik zou ook graag een kleine motivatie horen waarom wel of niet te kiezen voor een dergelijke configuratie.
Maakt dit bijvoorbeeld nog uit bij windows/linux of OSX server software?

Alsvast bedankt voor jullie tips

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
Wij draaien zelf in het bedrijf een hardware matige firewall van Cisco voor de mail gebruiken bij een Barracuda.
Met software firewalls die je bijvoorbeeld zelf op een systeem draaien heb ik weinig ervaring op PFSense en Monowall na dan.

Dit zijn leuke software firewalls waar je in je eigen tijd wat mee kunt knutselen zonder hier geld aan uit te geven.

Ik meen dan je van cisco ook virtual dingetjes kon downloaden en dat je deze weer kunt draaien op een linux bak met bijvoorbeeld KVM.
Hier heb ik wel eens wat over gehoord hoe het werkt enz weet ik zo ook niet.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Wat is je definitie van hardware of software?

Om een voorbeeld te noemen: een Cisco ASA is een edge security appliance die als hardware aangemerkt zou kunnen worden. Het is echter een x86 moederbordje met een zelf gemaakt OS er op. Is het dan software? Voor troubleshooting doeleinden is de software van een ASA ook als VM te downloaden.

Astaro heeft apparaten die hetzelfde doen. Hun product is te koop als kant en klare appliance die je in je rack kunt schroeven of als ISO om zelf op je eigen hardware te installeren of als OVF om te importeren in je virtualisatie omgeving. Astaro maakt gebruik van een zelf gemaakte Linux distibutie en open source daemons.
Optie 1 is dan echt een hardware oplossing. Is optie 2 dat dan nog wel? Optie 3 is echt software maar toch hetzelfde.

while (! ( succeed = try ()));

• martijnsnoek
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-05-2023
hans_lenze schreef op zondag 26 februari 2012 @ 18:36:
Wat is je definitie van hardware of software?

Om een voorbeeld te noemen: een Cisco ASA is een edge security appliance die als hardware aangemerkt zou kunnen worden. Het is echter een x86 moederbordje met een zelf gemaakt OS er op. Is het dan software? Voor troubleshooting doeleinden is de software van een ASA ook als VM te downloaden.

Astaro heeft apparaten die hetzelfde doen. Hun product is te koop als kant en klare appliance die je in je rack kunt schroeven of als ISO om zelf op je eigen hardware te installeren of als OVF om te importeren in je virtualisatie omgeving. Astaro maakt gebruik van een zelf gemaakte Linux distibutie en open source daemons.
Optie 1 is dan echt een hardware oplossing. Is optie 2 dat dan nog wel? Optie 3 is echt software maar toch hetzelfde.
Met Hardware bedoel ik precies zoals je beschrijft inderdaad bijvoorbeeld een Cisco apparaat. Met software bedoel ik gewoon simpelweg een applicatie die geïnstalleerd kan worden op een al draaiende server.

Ik weet dat vrijwel elk intelligent apparaat tegenwoordig op een stukje software draait. Maar het gaat mij er juist om, wat iemand beweeg om juist voor een enkele software oplossing te gaan welke in een bestaande harware setup wordt geinstalleerd, of waarom nou juist toch voor dat apparte apparaat te gaan..

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
Wij hebben gekozen voor de cisco asa omdat we veel met vpn tunnels doen naar onder andere andere vestigingen en het thuiswerken van medewerkers met cisco anyconnect.

En draaien wij dus een hardwarematige firewall tegen woordig kan een software firewall ook prima volstaan.

Een hardwarematige is net wat makkelijker om er kabeltjes in te prikken natuurlijk.
Stel dat je vm server eruit klapt klapt ook je hele firewall omgeving eruit.
Dat is natuurlijk in het ergste geval.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?