Wanneer is een (asus)moederbord overclockbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 292 views

• ninteresting
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-12-2025
Heb denk ik een vrij simpele vraag alleen kan ik moeilijk een antwoord vinden. Wanneer kan je een moederbord overclocken? Is het enkel cpu gebonden of niet? Hangt het af van chipset tot chipset? En kan bijvoorbeeld dit moederbord: http://www.asus.com/Motherboards/AMD_Socket_FM1/F1A55M_LX/ worden oc'ed? (ook fsb bij niet-K processoren?) En waaraan zie je dit?

bedankt bij voorbaat

Verwijderd

Een moederbord kan je voor zover ik weet niet overclocken. Maar als je een CPU wilt overclocken, dan moet dat voor zover ik weet ook worden ondersteund door de chipset en een unlocked multiplier zoals bij de i5 2500k is ook erg handig.

En ik weet niet of er met de Asus F1A55M LX kan worden geoverclocked, maar als ik CTRL+F doe en dan ''overclocking'' intyp, krijg ik wel dingen die er naar lijken te hinten.
Quick and simple overclocking and setup sharing is facilitated by the F12 hotkey BIOS snapshot feature.
It allows users to supervise overclocking
The BIOS C.P.R. feature automatically restores the CPU default settings when the system hangs due to overclocking failure.
Maar zelfs als het kan, lijkt mij het moederbord niet geschikt voor overclocken, aangezien er geen heatsinks op de phases zitten.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
imadman schreef op zondag 26 februari 2012 @ 14:16:
Heb denk ik een vrij simpele vraag alleen kan ik moeilijk een antwoord vinden. Wanneer kan je een moederbord overclocken? Is het enkel cpu gebonden of niet? Hangt het af van chipset tot chipset?
Nee, dit hangt niet alleen af van de processor. Er zijn veel meer factoren die hierin een belangrijke rol kunnen spelen, maar daarvoor wil ik je om te beginnen verwijzen naar de Overclocking & Tweaking FAQ, omdat enige basiskennis op dit gebied toch wel vereist is.
En kan bijvoorbeeld dit moederbord: http://www.asus.com/Motherboards/AMD_Socket_FM1/F1A55M_LX/ worden oc'ed? (ook fsb bij niet-K processoren?) En waaraan zie je dit?
De praktijk is de beste leermeester, dus is het in dat geval handig om bijvoorbeeld te Googlen naar artikelen of reviews waarin een specifiek moederbord wordt overgeklokt, om maar één zijstraat te noemen. Houd hierbij wel in het achterhoofd dat niet elk systeem even stabiel is of op gelijke wijze zal reageren bij bepaalde instellingen, mede als gevolg door eerdergenoemde factoren, dus is ook hier voldoende vooronderzoek gewenst.

In ieder geval kunnen wij je daar niet bij helpen, anders dan je in de goede richting te wijzen. Dit topic gaat dan ook dicht. Succes. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Dit topic is gesloten.