• Maartendc
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-01 11:24
Hallo allemaal,

Wij hebben nu thuis dadelijk 3 tv's (mijn zusje gaat vandaag een nieuwe bestellen), 2 boven en 1 beneden (allemaal hd tv's overigens.) Ik heb alleen nog niet echt een mooi systeem met 1 centraal punt waar alle films,muziek e.d. op staan, en ook daarvan af te bekijken zijn. Ik heb nu gewoon een externe hd aan m'n netgear router hangen als een soort nas als ik dat correct heb? In ieder geval de dlna of mediaserver mogelijkheden van die Netgear (WNDR37AV) zijn waardeloos, en beneden herkent de tv hem al een tijd niet meer. Ik kijk op mijn kamer films doordat ik mijn laptop via hdmi aansluit op mijn tv. Maar dit is allemaal niet echt handig, plus ik zou een mooi mediaspelertje wel leuk vinden zodat ik een beetje fatsoenlijk m'n collectie kan beheren.

Maar nu mijn vraag, ik wil op alle 3 de tv's films kijken die ik gedownload heb maar hoe kan ik dit het beste doen? Ik heb geen zin om 3 mediaspelers in huis te halen, en ik weet niet hoe het zit met de aansluitingen van 1 mediaspeler. Ik kan er eentje wel op aansluiten via hdmi maar de rest dan?
Hopelijk hebben jullie wat suggesties. :)

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:45
servertje in de meterkast en dlna. mits je tv / andere apparatuur dit ondersteunt.

Hoi

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je zult hoe dan ook bij elke televisie een apparaat moeten hebben dat de content kan afspelen. Dus tenzij de televisie zelf fatsoenlijk content vanaf het netwerk kan afspelen heb je overal een mediaspeler nodig.

En daarnaast heb je dan een centraal punt als storage nodig in de vorm van een NAS of server.

• Maartendc
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-01 11:24
Mmh, oke. Want een mediaspeler is dus echt maar voor 1 tv eigenlijk? ik kan er geen 2 oid op aan sluiten? Jammer ik dacht dat het handiger kon. Maar dan zou ik een betere mediaserver moeten hebben dan degene die de router verzorgt. Kan ik ook een laptop laten dienen als server? Ik heb wel eens lopen kloten met Tversity e.d. maar ik kreeg dat toch niet goed voor elkaar. Is er een programma die een leuke server opzet en mijn films op mijn externe hd (die aan de router zit, dus eigenlijk mijn nas) goed streamt naar mijn tv. Hij moet wel herkent worden door de gebrekkige Samsung software op de tv.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Maartendc schreef op zondag 26 februari 2012 @ 17:32:
Mmh, oke. Want een mediaspeler is dus echt maar voor 1 tv eigenlijk? ik kan er geen 2 oid op aan sluiten? Jammer ik dacht dat het handiger kon. Maar dan zou ik een betere mediaserver moeten hebben dan degene die de router verzorgt. Kan ik ook een laptop laten dienen als server? Ik heb wel eens lopen kloten met Tversity e.d. maar ik kreeg dat toch niet goed voor elkaar. Is er een programma die een leuke server opzet en mijn films op mijn externe hd (die aan de router zit, dus eigenlijk mijn nas) goed streamt naar mijn tv. Hij moet wel herkent worden door de gebrekkige Samsung software op de tv.
Als je een centrale NAS/server hebt kun je diskloze mediaplayers aan de tv knopen. ACRyan Playon, WD Digital TV et cetera.

Edit; check wel even wat je NAS maximaal haalt aan data transfer, als je met z'n 3'en tegelijk HD gaat streamen vergt dat wel wat.

[ Voor 7% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 26-02-2012 17:48 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Maartendc schreef op zondag 26 februari 2012 @ 17:32:
Mmh, oke. Want een mediaspeler is dus echt maar voor 1 tv eigenlijk? ik kan er geen 2 oid op aan sluiten?
Dat kan je zeker, alleen is dat het moderne equivalent van met z'n tweeën vechten om de afstandsbediening van één TV.

Je kan beter voor centrale opslag (zuinige zelfbouw hoeft niet veel te kosten, een degelijke NAS is meestal iets prijziger), en goedkope mediaspelers (zonder HD en met netwerkaansluiting) kan je al voor ver onder de 100 EUR krijgen. Een Fast Ethernet-netwerk is snel zat voor meerdere streams tegelijkertijd, tenzij je met ongecomprimeerde Full HD Blu-Rayrips aan de gang gaat, dan moet je rekening houden met een maximumbitrate van 45 Mbps.

@ hierboven: je moet al heel erg je best doen om je netwerkaansluiting dicht te trekken met streaming video (tenzij je echt meerdere ongecomprimeerde rips wil streamen tegelijkertijd).

Mocht je all-out willen gaan, dan zorg je voor een gigabitnetwerk en dan kan je er weer een tijdje tegenaan.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het is wel zo dat goedkoop vaak duurkoop is met mediaspelers. Ik heb zelf een ACRyan Playon HD Mini 2 gehad maar dat was echt een ramp. Heb hem dezelfde dag nog teruggebracht en toen een degelijke Dune Smart D1 gekocht, dat is toch echt wel een wereld van verschil :)

Voor een mediaspeler is 100Mbit ethernet altijd voldoende aangezien zelfs blue ray disks niet boven de 50Mbit komen. Als je zoals ik meerdere mediaspelers in huis hebt is het wel handig de centrale storage op 1Gbit aan te sluiten.

[ Voor 30% gewijzigd door ik222 op 26-02-2012 18:41 ]

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:52
Je hebt drie HD TV's. Hebben ze ook een ethernet aansluiting ? Dan kan je waarschijnlijk een media-speler besparen per TV als deze aan het thuis-netwerk hangen.

Ik ben nog aan het onderzoeken maar ik kan sommige films streamen vanaf de NAS via de AB van de Sony KDL700HX, muziek is helemaal geen probleem.

Just a tought :)

Daily driver; MB R171 SLK280

• hdtracer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-02 11:38
Je kan nooit vanuit een media speler naar meerdere tv's streamen.
Je kan hooguit een NAS gebruiken ( of die oplossing wat je nu hebt )
En of met een media speler tussen je tv's heen en weer slepen.
Of gewoon je laptop hiervoor gebruiken. E dan gewoon met VLC over het netwerk je content afspelen.
Wil je een grafische interface ipv enkel VLC kijk dan eens naar de software; xbmc of boxee.
Pagina: 1