Glasvezel aansluiten in groot kantoorpand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:37
Wij zijn met ons bedrijfje verhuisd naar een groot leegstaand kantoorpand. Ik wil hier nu internet aan gaan sluiten maar er is nogal een afstand te overbruggen tussen het ISRA punt en de "toren" waar wij inzitten.
Gelukkig liggen er glasvezelkabels door het hele gebouw waar we gebruik van kunnen maken. Zelf heb ik nog nooit glasvezel aangesloten en ik zie door met alle verschillende types niet echt meer wat ik nou precies nodig heb.

Een andere gebruiker van het pand heeft het met externe hulp voor elkaar gekregen zij gebruiken Cisco switches met daar in een GBIC.

Wij hebben echter NETGEAR ProSafe GS724TP switches welke een sfp poort hebben.

Mijn vraag is dan ook wat voor sfp modules moet ik aanschaffen om de boel aan te kunnen sluiten. Moet dit perse Netgear modules zijn of kan ik ook andere merken aanschaffen?

Bijgevoegd een fotootje van de de glasvezel patchkast. Deze hebben we aan beide kanten en in ons geval kunnen we poortje F0-C-01 gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.timdj.nl/dump/IMG_0350th.jpg

Iemand die mij op weg kan helpen?

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 10:25
Met je vraag kan ik je niet helpen. Maar ik denk dat je even het plaatje moet veranderen. Volgens mij heb je nu enkel de thumbnail gepost.

Never mind, nu is ie klikbaar

[ Voor 12% gewijzigd door Nijn op 26-02-2012 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
(klikken wil weleens helpen Nijn ;) )

Er zijn verschillende soorten glasconnectors, je kunt volgens mij gewoon een module aanschaffen die voor jou geschikt is en dan kun je een verloop"kabeltje" tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Stap 1)
Zorg dat je weet welke vezelsoort er is gebruikt voor het glasvezelnetwerk. Multimode (OM1, OM2 of OM3) of Singlemode (OS1). Afgaande op de foto zeg ik Multimode (grijze connectoren, singlemode is meestal blauw).

Stap 2)
Zorg voor bijpassende SFP's. Bestel gewoon Netgear SFP's. Je hebt keuze uit 10/100 en 10/100/1000 Mbps.

Stap 3)
Zorg voor de goede patchsnoeren. Ook hier heb je keuze uit MM (om1, 2 of 3) of SM. SFP's maken vaak gebruik van LC connectoren. De glasvezellade heeft echter SC connectoren.
Je hebt dus patchsnoeren nodig met aan de ene kant LC en aan de andere kant SC.

Stap 4)
Sluit alles aan (krijg je niet meteen verbinding, draai aan één zijde A en B om)

Stap 5)
Config de uplinkpoorten op je switch naar wens.

Edit: Je gaat overigens ook poortje F0-C-02 nodig hebben, een glasvezelverbinding gebruikt typisch 2 vezels. je werkt ook met duplex patchsnoeren.

[ Voor 9% gewijzigd door c0ne op 26-02-2012 11:57 ]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 16:42
Allemaal onnodig werk.
Trek een utp kabel van de ISRA naar je eigen patch ruimte.
Nu hoef je alleen maar de twee draden op te zetten op de ISRA en dan je modem aan te sluiten.
Een twee draads verbinden legt soms al kilometes af dus lengte is geen probleem in dit geval.
Het modem hoeft niet bij de ISRA te staan in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
Thumbnail stond inderdaad eventjes verkeerd.

@c0ne thnx hier kan ik wat mee. Zal de kabel van de buren eens bekijken om te zien wat voor mode het gaat. Multimode's zijn niet compatible mocht ik het verkeerd hebben? Waar kun je de types aan herkennen? de plugjes?

Blij dat er gewoon verloop stukjes bestaan. Was even bang dat ik andere switches nodig zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
tlpeter schreef op zondag 26 februari 2012 @ 12:01:
Allemaal onnodig werk.
Nu hoef je alleen maar de twee draden op te zetten op de ISRA en dan je modem aan te sluiten.
Een twee draads verbinden legt soms al kilometes af dus lengte is geen probleem in dit geval.
Het modem hoeft niet bij de ISRA te staan in dit geval.
Alternatief is inderdaad telefoonkabel of utp leggen (met repeater) afstand is grofweg 200 meter denk ik. Echter we worden wel geacht het gebouw netjes te houden en de kabel wegwerken is niet heel eenvoudig tussen de verschillende torens. Glasvezel ligt er reeks dus dat leek mij wel de netste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

TimDJ schreef op zondag 26 februari 2012 @ 12:07:
Thumbnail stond inderdaad eventjes verkeerd.

@c0ne thnx hier kan ik wat mee. Zal de kabel van de buren eens bekijken om te zien wat voor mode het gaat. Multimode's zijn niet compatible mocht ik het verkeerd hebben? Waar kun je de types aan herkennen? de plugjes?

Blij dat er gewoon verloop stukjes bestaan. Was even bang dat ik andere switches nodig zou hebben.
Multimode is er in 3 smaken inderdaad. OM1 (vezelkern diameter van 62,5 Micron), OM2 (vezelkern diameter van 50 micron) en OM3 (ook een kern van 50 micron, maar geoptimaliseerd voor 1000 Mbps).
OM2 en OM3 zijn gewoon compatible, bij OM1 zou ik ook OM1 patchcords gebruiken. De SFP's kunnen vaak alle 3 de standaarden aan.

Meestal kun je staat het gewoon op de glasvezelkabel die door het pand loopt, en soms ook op de gebruikte patchkabels. Als op 1 van die 2 een rij tekst staat kan ik je zo vertellen wat je moet hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door c0ne op 26-02-2012 12:13 ]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
reppeater is niet nodig, je gebruikt geen netwerk maar een twee draads verbinding.
Maar als dit geen alternatief is dan is glas het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

tlpeter schreef op zondag 26 februari 2012 @ 12:10:
reppeater is niet nodig, je gebruikt geen netwerk maar een twee draads verbinding.
Maar als dit geen alternatief is dan is glas het beste.
Dan moet je wel kabel leggen, dat kan duurder uitvallen als het aanschaffen van 2 patchcords en 2 SFP's. Het levert sowieso meer werk en ellende op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tlpeter schreef op zondag 26 februari 2012 @ 12:01:
Allemaal onnodig werk.
Paar SFP's met bijpassende kabels bestellen vind je onnodig werk, maar een nieuwe kabel naast een bestaande (prima bruikbare) kabel trekken (met al het nodige extra werk, plafonds en dergelijk) niet?
Aparte redenering wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

tlpeter, het is een bedrijf die wil iets hebben wat werkt evt. voor en beetje geld niet het geklooi met 200meter UTP. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als 't inderdaad multimode is (OM-iets) en niet singlemode (OS-iets), dan heb je nodig:

2x http://countries.netgear....witchModules/AGM731F.aspx

en tweemaal een SC-LC patchkabeltje met de kerngrootte van de vezels in het gebouw. That said, voor korte afstand is een mismatch tussen 62.5 en 50µm niet zo'n groot probleem, maar beter om de bijpassende maat te pakken.

OM1: https://www.netwerkwinkel...hkabels/LC-SC-s_1087.html
OM2/3: https://www.netwerkwinkel...hkabels/LC-SC-s_1098.html

Als 't wél singlemode is (kans is vrij klein voor interne bekabeling):
http://countries.netgear....witchModules/AGM732F.aspx
plus twee patchkabeltjes: https://www.netwerkwinkel...hkabels/LC-SC-s_1118.html

Een vrij snelle manier om te zien of je buren multimode of singlemode gebruiken: turquoise patchkabel is OM3, oranje is OM1 of OM2 (tekst op de kabel lezen benodigd) en geel is OS1 of OS2.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 26-02-2012 13:26 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

CyBeR schreef op zondag 26 februari 2012 @ 13:24:
..
Een vrij snelle manier om te zien of je buren multimode of singlemode gebruiken: turquoise patchkabel is OM3, oranje is OM1 of OM2 (tekst op de kabel lezen benodigd) en geel is OS1 of OS2.
Maar check altijd toch even of er eventueel tekst op staat. Oranje patchcord, Blauwe connectors en dan toch OM3 vezel 8)7 het bestaat!
CyBeR schreef op zondag 26 februari 2012 @ 13:34:
[...]
Vendors die dat soort shit verkopen heb ik geeneens woorden voor |:(
Volgens de opdruk was "Conring" de fabrikant... Ik heb het kabeltje maar doorgegeven aan ons Corning (!) aanspreekpunt :9

[ Voor 26% gewijzigd door c0ne op 26-02-2012 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

c0ne schreef op zondag 26 februari 2012 @ 13:32:
[...]

Maar check altijd toch even of er eventueel tekst op staat. Oranje patchcord, Blauwe connectors en dan toch OM3 vezel 8)7 het bestaat!
Vendors die dat soort shit verkopen heb ik geeneens woorden voor |:(

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
Ik zal morgen weer eens in de kast kijken hoe het zit. Dat van de buren is echter wel door een hobby-ist (via-via) aangelegd. Zij gebruiken een turquoise kabel. Op de vloer van de patchkasten liggen echter nog losse oranje en losse gele fiber kabels.

Weet ik in ieder geval zeker dat het multimode is. Morgen even uitzoeken welke precies en dan kan ik de boel bestellen :)

Dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2012 @ 12:30:
[...]

Paar SFP's met bijpassende kabels bestellen vind je onnodig werk, maar een nieuwe kabel naast een bestaande (prima bruikbare) kabel trekken (met al het nodige extra werk, plafonds en dergelijk) niet?
Aparte redenering wat mij betreft.
Vaak ligt zo'n kabel er al.
Het is echt niet zo'n aparte redenering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 10:25
tlpeter schreef op zondag 26 februari 2012 @ 14:17:
[...]

Vaak ligt zo'n kabel er al.
Het is echt niet zo'n aparte redenering.
Gezien de aardingsproblemen die je gaat krijgen als je UTP kabel (in welke vorm dan ook) tussen 2 gebouwen of soms gebouwdelen gaat leggen betwijfel ik het. Ik zou het dan ook zeker afraden om zomaar te doen. Kabels tussen 2 gebouwen / gebouwsdelen is iets waar heel goed over nagedacht moet worden.

Niet voor niets dat hiervoor vaak glas gebruikt wordt. Dat geleid niet :)

[ Voor 3% gewijzigd door Nijn op 26-02-2012 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
Ik ben net weer even wezen kijken. Overal in de patchkasten liggen losse oranje kabels met als opschrift onder andere: OM1 62.5 multimode dus ik denk dat dat ook het type is die door het gebouw lopen. De buren gebruiken dan wel turquoise kabels maar ik ga denk ik toch voor OM1.

Nu de boel bestellen :) Thnx voor jullie hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Laat ons het horen of het lukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

TimDJ schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:32:
Ik ben net weer even wezen kijken. Overal in de patchkasten liggen losse oranje kabels met als opschrift onder andere: OM1 62.5 multimode dus ik denk dat dat ook het type is die door het gebouw lopen. De buren gebruiken dan wel turquoise kabels maar ik ga denk ik toch voor OM1.

Nu de boel bestellen :) Thnx voor jullie hulp
Kijk voor de zekerheid even op de kabel aan de achterkant van de glaslade. Misschien hebben ze het netwerk vernieuwd maar de oude patchkabels nog niet weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
Nog even een update in dit topic. De verbinding werkt super.
Ik heb zelfs gebruik gemaakt van namaak Netgear modules welke volgens meerder sites compatible zouden moeten zijn.

via ebay voor minder 20 euro per stuk. scheelt weer paar honderd euro

http://www.ebay.nl/itm/220953649228

verder was de OM1 kabel prima.

nogmaals bedankt iedereen voor de input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

slotje?
Pagina: 1