Maximale temparatuur Nvidia GeForce GT540M

Pagina: 1
Acties:

• mrhp
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-02 17:08
Hallo,

Ik ben in het bezit van de Asus K53SV SX146V. Ik game er op, met name Call of Duty 4. Tijdens online spelen zie ik de temparatuur van de GPU naar 95 graden oplopen (ik weet de maximale gehaalde temperatuur niet)

Ik vroeg me af, is dit gezond? Is het software matig op te lossen of is een laptopcooler nuttig? Of kan het komen door stof? (wordt vaak in bed gebruikt)

Ik heb wat gezocht en het artikelen gevonden die elkaar tegen spreken. De ene zegt dat 100-105 graden ook wel veilig is, terwijl de andere 90 graden te hoog vindt.

Alvast bedankt

Groeten

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:03
Zeker bij laptops laten ze de temperaturen vaak hoog oplopen omdat beter koelen behoorlijk wat meer herrie met zich mee brengt. Het is wel vrij warm maar nvidia gaat pas throttlen bij 105 graden, 95 graden is geen ongewone temperatuur voor een nvidia kaartje.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Ja normal temp had zelf ook GT540M

• mrhp
Oke, maar ik merk dat de games minder vloeiend lopen en de temparaturen hoger zijn. Eerst blies hij rond de 85 graden, nu 10 graden hoger.

Is een laptop cooler het geld waard?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
mrhp schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 22:52:
Oke, maar ik merk dat de games minder vloeiend lopen en de temparaturen hoger zijn. Eerst blies hij rond de 85 graden, nu 10 graden hoger.

Is een laptop cooler het geld waard?
Die 95 graden kan de videkaart op zich wel hebben maar goed is het niet wanneer die constant op zo'n hoge temperatuur blijft. Zeker wanneer je de laptop veel op bed hebt gebruikt denk ik dat er wel een flinke dot stof in gekomen is.

Het is dus zeker verstandig de laptop eens open te maken en te ontstoffen met bv een busje met perslucht waarbij je wel de fan even tegen moet houden en niet laten mee draaien. Daarbij is het zeer zeker het geld waard een laptopkoeler aan te schaffen vooral wanneer je hem op bed gebruikt.

Je laptop krijgt dan aan de onderkant veel te weinig lucht binnen wanneer die op bed ligt en als je dan een laptopkoeler eronder zet voorkom je dat probleem. Die laptopkoelers hebben sowieso fans erin en zuigen aan de zijkant koele lucht aan waardoor je zal merken dat ie al een stuk koeler blijft.

Ik raad je trouwens aan een niet te goedkope laptopkoeler te pakken om 2 redes namelijk ten eerste koelen de goedkope laptopkoelers vaak maar matig, en ten 2de maken ze vaak een boel lawaai omdat daar vaak kleine fans in zitten.

Persoonlijk kan ik je de Zallman laptopkoelers wel aanraden en dan vooral de 3000 serie waarin 1 grote fan zit die goed koelt en tevens ook stil is.

[ Voor 14% gewijzigd door Roel1966 op 25-02-2012 23:02 ]

• mrhp
How about this one? http://www.alternate.nl/h...Zalman/ZM-NC3000S/425965/

Zal een notebook koeler de temperatuur tijdens gamen verlagen en prestaties verhogen?

Over het openschroeven, ik heb twee linkerhanden en durf dat niet te doen. Kan ik dat bij de Expert laten doen?

• Roel1966
  • Niet online
Als je nou http://www.alternate.nl/h...books&l2=Notebook+koelers deze pakt heb je ook meteen een usb 2.0 hub erbij en is dezelfde die ik bij mijn vorige laptop had. Maar die andere is dezelfde en alleen zonder usb 2.0 hub dacht ik dus je kan beiden pakken en voldoen absoluut prima en scheelt zeer zeker in temperatuur, vooral als je toch al veel erop gamed.

Wat het schoonmaken betreft kan je ook bij een plaatselijke pc-zaak altijd eens navraag doen althans ik weet dat de lokale pc-zaak hier bij mij in de stad dit doet want Expert zal de laptop dan ook doorsturen naar een ander bedrijf. Als je nou in de buurt zou wonen zou ik bijna zeggen van kom even langs en dan had ik hem wel voor je schoongemaakt, maar als je 2 linker handen hebt dan heel verstandig er niet zelf aan te beginnen.

Verwijderd

Kom nu.. Die laptopkoelers zijn geldverspilling, je laptop moet het gewoon doen. Valt hij uit onder het gamen? Niet moeilijk doen, terug ermee.

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-02 18:29
Ik ben van mening dat een (goede!) laptop koeler een goede investering is, namelijk om 2 redenen.

1 - Het verlaagt de temperatuur van de Componenten. De meeste laptop koelers verhogen de laptop iets vanaf grond niveau (zeker vanaf bed niveau, aangezien dekens zich vormen naar de onderkant van je laptop en daardoor de luchttoevoer afsluit) waardoor je alleen door het hoogte verschil je laptop al makkelijker lucht laat aanzuigen. Dit proces wordt helemaal verbeterd door de koeler die de aan te zuigen lucht nog eens makkelijker bij de intake fans bezorgt.

2 - Het voorkomt herrie. Let hierbij wel op wat Roel1966 zegt, er is wel verschil tussen de kwaliteit van de koelers. Het werkt contra productief voor de herrie, als de cooler(s) in de laptop koeler meer herrie maken dan die in de laptop. De laptop koeler zorgt dus door bovenstaand punt dat de laptop koeler blijft, waardoor de fans minder hard hoeven te koelen, en daardoor minder herrie maken.

Dit bovenstaande is mijn persoonlijke ervaring met een Cooler Master Ergostand en een BTO 17CL36 met een 560M

Verwijderd

Als je de laptop vaak op andere plaatsen dan een vlakke tafel gebruikt is volgens mij een notebook koeler of een notebook kussen nuttig. Want wat de gebruiker boven mij ook al schrijft wordt de toevoer van lucht deels geblokkeerd door de stoffen ondergrond.

Verwijderd

Ik heb dezelfde videokaart (ook dezelfde notebookcase van asus) maar mijn videokaart wordt zelfs met OC'en niet een warmer dan 90 graden.. dus heb je hem wel vrij van andere spullen op je bureau staan zodat hij goed kan koelen?

• mrhp
Hij staat gewoon op tafel als ik aan het gamen ben.

Ik lees tegengestelde meningen.. Is een laptopkoeler het geld waard? Ik kan hem niet zelf uitstoffen en heb ook geen zin om dat elke maand oid te doen..

• Roel1966
  • Niet online
Hetgene Darkstone zegt zit deels wel iets in dat namelijk eigenlijk een laptop dusdanig gebouwd zou moeten zijn dat ie het red met zijn eigen koeling, echter is dit in de praktijk vaak niet zo en vind ik persoonlijk een laptopkoeler echt wel zijn geld waard.

Een GT540M videokaartje is eigenlijk ook niet echt geschikt voor te gamen dus die videochip moet op zijn tenen gaan draaien en dan krijg je vanzelf dat die chip warmer word als normaal. Het is dan echt geen overbodige luxe om hem wat koeler te houden met een laptopkoeler en raad ik het je toch wel aan.

Verwijderd

En sowieso heeft hij de K53. Er zit geen inlaat in de onderkant, de lucht komt via het toetsenbord binnen. Een koeler heeft dan een nog twijfelachtiger nut dan normaal.

Het kan bast dat hij aan de buitenkant koeler blijft, intern heeft zo'n koeler volgens mij hetzelfde nut als een flinke uitstekende batterij: meer ruimte geven voor de lucht aan de onderkant.

Verwijderd

Roel1966 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 20:05:
Hetgene Darkstone zegt zit deels wel iets in dat namelijk eigenlijk een laptop dusdanig gebouwd zou moeten zijn dat ie het red met zijn eigen koeling, echter is dit in de praktijk vaak niet zo en vind ik persoonlijk een laptopkoeler echt wel zijn geld waard.

Een GT540M videokaartje is eigenlijk ook niet echt geschikt voor te gamen dus die videochip moet op zijn tenen gaan draaien en dan krijg je vanzelf dat die chip warmer word als normaal. Het is dan echt geen overbodige luxe om hem wat koeler te houden met een laptopkoeler en raad ik het je toch wel aan.
Die GT540M is juist een echte gamerskaart al is die niet in staat om de laatste games op high te draaien. Voor elk ander doel heeft een videokaart geen nut meer want de IGP kan alles prima oplossen.

Als die aanzuiging van lucht inderdaad via het toetsenbord gaat dan heeft zo'n koeler volgens mij ook geen nut meer want die stimuleert de aanzuiging van lucht aan de onderkant waar bij deze notebook geen sprake van is.

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2012 @ 21:15:
Die GT540M is juist een echte gamerskaart al is die niet in staat om de laatste games op high te draaien. Voor elk ander doel heeft een videokaart geen nut meer want de IGP kan alles prima oplossen.
Dan moet ik je toch echt tegen spreken want een GT540M is een gewone doorsnee videokaart en zeker geen echte gamerskaart. Gamerskaarten zijn b.v. zoals tegenwoordig de GTX570M of de GTX580M met ook nog het verschil dat die kaarten GDDR5 gebruiken. Sla hiervoor maar eens notebookcheck op na dan zie je de vergelijkingen wel tussen de diverse types laptop videokaartjes.

Sowieso is de GT540M inmiddels al vervangen door de GT555M die toch echt wel beter presteert maar het ook weer afhankelijk ervan is of er GDDR3 of GDDR5 gebruikt word. Het is ook niet voor niks wanneer je naar het prijskaartje van een gamerslaptop kijkt en dan van een laptop met bv een GT540M of GT555M. Evenzogoed zal ik niet zeggen dat je er geen games op kan spelen maar je moet wel niet teveel ervan verwachten.

Verwijderd

Alleen weer jammer dat het aanbod aan GT555m of GTX560m laptops GRUWELIJK slecht is. Ik ben het meteen met je eens dat je beter een GT555m kunt hebben, het aanbod is daar gewoon niet naar.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Roel1966 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 20:05:
Dat is sowieso niet waar. Een high-end kaart zal net als een low-end kaart ook het maximaal aantal fps proberen te renderen, tenzij je hem zelf beperkt. Echter zal een high-end kaart vaak meer verbruiken en warmer worden bij dezelfde hoeveelheid koeling. Vandaar dat een high-end kaart normaal gezien meer koeling (nodig) heeft.

• mrhp
Zojuist een temperatuur van 98 graden gezien. Ik weet niet of dat de hoogst behaalde temperatuur is, ik keek tijdens het gamen even..

Volgens Darkstone kwam de luchtinvoer via het toetsenbord. Dit is voor mij nieuw, ik dacht dat het gewoon via de onderkant kwam, waar wel degelijk lucht happers zijn (misschien een combi van toetsenbord en onderkant)
Kijk dit plaatje: http://dl.dropbox.com/u/45929883/20120227_130406.jpg
Of heeft een laptopkoeler geen nut omdat er te weinig lucht happers zijn?

Dat de GT 540M geen gamers videokaart is, klopt niet helemaal. De GT540M kan nieuwe games zoals Black Ops, MW3 op medium setting draaien. Maar wil je een laptop die de nieuwste games op de hoogste setting draait, dan moet je inderdaad een andere hebben.
Pagina: 1