2x LAN 100Mbit combineren als 1 o.i.d., mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
Beste tweakers :)

Ik ben bezig met mijn netwerk eens onder de loop te nemen omdat dit altijd een beetje een ondergeschoven kindje geweest is.
Binnenkort ga ik over op een gigabit netwerk met een dikke NAS eraan maar voor nu moet ik het nog even oplossen met wat ik al in huis heb.
Nou is het netwerk absoluut niet mn sterkste kant vandaar dat ik even hulp inroep voor 2 dingen.

Ik heb hier een PC die ik voornamelijk gebruik voor het downloaden/storage met daarin een Asus P5W-DH Deluxe moederbord draaiende op Windows XP en dit hangt aan een Asus WL-500W router.

Zowel op de PC als op de router is nog 1 poort vrij en nou vroeg ik mij af of ik niet 2 LAN lijntjes naar deze pc kan leggen en de snelheid combineren...?
Op internet lees in verschillende verhalen en dat het alleen kan bij professionele routers e.d., andere zeggen dat dit gewoon mogelijk is.
In de manual van het moederbord kan ik sowieso niks vinden of dit mogelijk is.

Is hier een appart stukje soft/hardware voor nodig of is dit vrij simpel te realiseren...?

Alvast bedankt! _/-\o_

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-02 16:57
Jij wilt je netwerkkaarten 'teamen' dit is zover ik weet alleen mogelijk met dezelfde netwerkkaart. (Dus bijvoorbeeld 2 poortjes op 1 moederbord) of een netwerkkaart met 2 of meer poorten.

Tevens dient de netwerkkaart dit te ondersteunen en de drivers/software.

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-02 10:47
Je kunt het doen maar het zal altijd over een lijntje gaan omdat je 2e NIC een ander ip krijgt.
Het makkelijkste is gewoon alles via GB te doen dan heb je geen 2e NIC nodig.
Dit omdat het dan 1000Mbit is maar dan heb je denk ik ook een nieuwe router nodig die GB aan kan.
En anders een switch en dan de nas en de PC op de switch aansluiten en dan de switch weer op de router.
Zo communiceren de NAS en je PC op 1000Mbit en je Switch en je Router op 100Mbit.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• Kavaa
ro3lie schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 21:37:
Jij wilt je netwerkkaarten 'teamen' dit is zover ik weet alleen mogelijk met dezelfde netwerkkaart. (Dus bijvoorbeeld 2 poortjes op 1 moederbord) of een netwerkkaart met 2 of meer poorten.

Tevens dient de netwerkkaart dit te ondersteunen en de drivers/software.
Dat is inderdaad ook een optie, denk aan servers waar je dit veel ziet (HP NIC Teaming enz)

Maar voor thuis gebruik zal dit niet snel het geval zijn op een netwerkkaart.
Het makkelijkste is om alles naar GB te brengen, in elk geval je NAS en je PC (Download Bakje)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• Kavaa
Als het goed is ondersteunen Intel Pro 100 (Desktop) Adapters het teamen wel maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.

Het zal wel een stukje software nodig hebben om dit te kunnen realiseren.

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:30

K4F

Door nics te teamen kan je welliswaar twee keer zoveel throughput halen, met twee keer zoveel connecties. één connectie zal niet 200 mbit halen.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02 15:21
Wellicht is mijn topic van een tijdje terug ook even interessant: Round-Robin op link aggregation

Er zitten haken en ogen aan. Het 'grootste' probleem waar je mee kan zitten is de switch die je gebruikt of die het wel/niet ondersteund.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Kavaa
Ik denk dat die dat niet gaat ondersteunen omdat het een simpele router is.

Het beste lijk mij gewoon om op GB over te schakelen als dat mogelijk is.

En inderdaad de 200Mbit zal je niet halen iets van snelheids winst zal het je wel opleveren maar verwacht geen wonderen.

Met GB ben je beter geholpen

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02 17:23

boner

misantropisch altruïst

zoek eens op 802.3ad dat is de standaard om te bundelen.
Wikipedia: Link aggregation

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:44

VisionMaster

Security!

Als je switch het niet ondersteunt, forget it.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Kavaa
VisionMaster schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 22:03:
Als je switch het niet ondersteunt, forget it.
Ik denk dat zijn router dat niet zal ondersteunen, Neem GB en je bent van al je zorgen af en je hebt een snelheid die 10x zo snel is in theorie.

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
Thanks allemaal voor jullie antwoorden d:)b , weer een probleem/vraag minder.
Ik had nog iets maar dat zal ik even een nieuwe topic voor aanschieten.

Ik ga er dan toch maar gelijk wat vaart achter zetten om mijn GB netwerkje te maken, 2x LAN 100Mbit combineren is idd toch een beetje lood om oud ijzer.
De NAS moet sowieso even wachten todat de HDD prijzen wat gezakt zijn maar het GB netwerk kan ik alvast aan gaan leggen :9

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• Kavaa
Dat is een hele goeie keus.
Let je er wel op dat je goeie bekabeling hebt? Ik weet moet of je het in een pijp moet trekken in de muur of ergens door een muur heen enz. Anders moet ke daar cat6 nemen dan kun je voor een paar jaar vooruit de rest mag je cat5E gebruiken natuurlijk.

En hardeschijven moet je nog heel eventjes mee wachten inderdaad, ze zullen snel goedkoper worden en anders moeten we echt wachten tot eind 2012
Er zit helaas niks anders op.

Pagina: 1