Garantie Asus laptop die bij Mediamarkt gekocht is

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashu
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-01 14:49
Augustus 2010 een Asus N71 laptop aangeschaft bij Mediamarkt voor EUR850. Mooi apparaat, en werkte prima voo een jaar. Gedurende de tweede helft van 2011 had ik echter steeds vaker van een niet reagerende SATA controller bij booten, waarna opnieuw opgestart moest worden net zolang totdat de HDD wel aan het werk ging.
Eind januari dit jaar vond ik het welletjes, maar voordat ik een nieuwe laptop ging halen (ik ging er altijd vanuit 1 jaar garantie te hebben) zag ik de 24maanden garantie van Asus. Ik het ding dus via RMA op laten halen, en een dag later een mailtje gekregen (2012-02-01) dat reparatie 7-10 werkdagen zou gaan duren. Niets over wat er dan gerepareerd zou moeten worden. Maandag 19 februari nog maar eens naar Asus gebeld, want niks vernomen. Telefonist verteld me dat het moederbord vervangen moet worden, en dat dat extern aangeschaft moet worden. Ze hebben geen idee wanneer dat moederbord dan wel niet geleverd gaat worden. Ik moet vrijdag maar terugbellen want dan krijgen ze een paklijst binnen oid.
Vrijdag 2012-02-24 wederom gebeld, telefonist geeft aan dat ze nog steeds geen datum voor levering moederbord hebben, en dat ik vrijdag 1 maart nog maar eens moet bellen, want dan hebben ze de laptop 30 dagen in reparatie, en kunnen ze een "passende oplossing" bieden.
Nu toch maar eens de fora af gaan struinen naar meer info over garantieaanpak van Asus, en vind het volgende:
Garantie asus betekend: 2 jaar pick up and return. Bij defect dat hun fout is:
1. Reparatie en retour originele product
Als reparatie niet kan binnen 30 dagen:
2. Een technisch vergelijkbaar of beter product ter vervanging
3. Een creditatie (0-6 maanden oud = 100%, 6-12 maanden oud = 80%, 12-24 maanden is 60% van hun inkoopwaarde). De compensatie wordt nar een maand oid uitbetaald aan de winkel van aanschaf waar dan een nieuw product uitgekozen kan worden...

Op verschillende fora komt naar voren dat vervangende producten blijkbaar schaars zijn bij asus...
Ik krijg zo het donkerbruine vermoeden dat ze gewoon de 30 dagen afwachten (ik kan gewoon een nieuw moederbord " extern" bij een webshop kopen http://www.motherboard-home.com/442-asus-laptop-motherboard-for-asus-n71jvmotherboardasus-n71jq-mainboardn71jq-motherboard.html), waarna ze me 60% van hun inkoopprijs gaan bieden als compensatie.
De Mediamarkt garantieduur/werking is me niet geheel duidelijk, maar voor laptops verwijzen zij iig naar Asus: https://service.mediamarkt.nl/?a=product_warranty&brandname=ASUS

Ik word hier niet zo vrolijk van, dus de vraag is: wat nu? Wie heeft hier ervaring mee en weet een werkende aanpak waarbij er OF een nieuwe/gerepareerde laptop mijn kant op gaat komen, OF ik voor het GEHELE aankoopbedrag DIRECT iets nieuws uit kan kiezen in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 438989

Lijkt me dat je gewoon op vrijdag gaat horen wat er gaat gebeuren.
Asus zal of de reparatie gedaan hebben, of wellicht een andere laptop sturen.
Daarmee lijkt me de zaak gesloten.

Als ze voor compensatie gaan krijg je dan ook te horen hoe dat gaat werken.
Tot vrijdag is er dus vooralsnog stress om niks lijkt me zo ;)
Je kent de 3 opties dus laat zij vrijdag maar komen met tekst en uitleg welke het gaat worden.

Je zal hier speculaties of eerdere ervaringen horen die vrijdag maar zo anders kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Sowieso: voor garantie is het altijd verstandig om éérst contact op te nemen bij de winkel waar je het product gekocht hebt. De winkel is namelijk verplicht om de garantie goed af te handelen, de fabrikant heeft echter geen overeenkomst met jou en is dus niets verplicht.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashu
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-01 14:49
@ bwerg: Zoals in de link in mijn originele post duidelijk wordt, verwijst de Mediamarkt voor garantie van ewen Asus laptop naar de RMA service van Asus. Het is mij uberhaupt niet duidelijk of Mediamarkt voor laptops in het algemeen 1 of 2 jaar garantie in acht neemt (geen info op de bon, website kan ik het niet vinden)
@ laptopnaarwens: Ik hoop hier geen speculaties maar ervaringen/nuttige informatie te krijgen.
Redenen dat ik dit doe voordat Asus ergens mee komt zijn als volgt:
- Op het moment dat de "passende oplossing" aangeboden wordt dient direct besloten te worden (ALS je al iets te kiezen hebt, sommigen worden blijkbaar slechts geinformeerd: http://nl.hardware.info/f...RMA?p=2259970#post2259970
- Misschien moet ik om een voor mij "meer passende oplossing" te krijgen wel elke creditatie weigeren, eisen dat ze de laptop in mekaar zetten en terug aan mij opsturen, en dan naar de Mediamarkt gaan, hem daar nogmaals inleveren, nog een maand wachten en dan wel voor het volledige aankoopbedrag iets adners uitzoeken.
- Of misschien heeft bij iemand anders in het verleden wel heel iets anders geleid tot een goede oplossing (ik vind dat een defect moederbord wegens productiefout gewoon zou moeten leiden tot op zijn MINST dezelfde laptop, niet minder dan de helft daarvan in de vorm van een tegoedbonnetje bij een winkel over een paar maanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 438989

Mashu schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 22:01:
@ bwerg: Zoals in de link in mijn originele post duidelijk wordt, verwijst de Mediamarkt voor garantie van ewen Asus laptop naar de RMA service van Asus. Het is mij uberhaupt niet duidelijk of Mediamarkt voor laptops in het algemeen 1 of 2 jaar garantie in acht neemt (geen info op de bon, website kan ik het niet vinden)
@ laptopnaarwens: Ik hoop hier geen speculaties maar ervaringen/nuttige informatie te krijgen.
Redenen dat ik dit doe voordat Asus ergens mee komt zijn als volgt:
- Op het moment dat de "passende oplossing" aangeboden wordt dient direct besloten te worden (ALS je al iets te kiezen hebt, sommigen worden blijkbaar slechts geinformeerd: http://nl.hardware.info/f...RMA?p=2259970#post2259970
- Misschien moet ik om een voor mij "meer passende oplossing" te krijgen wel elke creditatie weigeren, eisen dat ze de laptop in mekaar zetten en terug aan mij opsturen, en dan naar de Mediamarkt gaan, hem daar nogmaals inleveren, nog een maand wachten en dan wel voor het volledige aankoopbedrag iets adners uitzoeken.
- Of misschien heeft bij iemand anders in het verleden wel heel iets anders geleid tot een goede oplossing (ik vind dat een defect moederbord wegens productiefout gewoon zou moeten leiden tot op zijn MINST dezelfde laptop, niet minder dan de helft daarvan in de vorm van een tegoedbonnetje bij een winkel over een paar maanden...
In dat geval zal er toch sprake zijn van:
2. Een technisch vergelijkbaar of beter product ter vervanging.
Maar een mediamarkt zal jou toch van dienst moeten zijn aangezien je de overeenkomst met die partij hebt.
Mensen doorsturen naar de fabrikant is alleen in jou voordeel als je daarmee een stap over kunt slaan.
Mediamarkt heeft daarnaast gewoon de wettelijke 2 jaar garantie termijn te hanteren.

Nu je de opties kent zou ik vrijdag aansturen naar de voor jou meest prettige.
Mocht je het met de geboden oplossing niet eens zijn, zou ik verhaal gaan halen bij de MM.
Zoek dan wel even uit of de geboden oplossing van hun zijde redelijk en juridisch juist is.
Kans bestaat dat je anders bij de MM hetzelfde krijgt te horen terwijl je hoopt op meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb er zelf geen ervaring mee hoe die garantie afhandeling in gang gaat maar als ik het zo lees zou ik niet voor een creditering gaan want 60% van het aankoopbedrag zou mij te laag zijn. Het zou nog anders liggen wanneer je dan wel de laptop weer de defecte laptop terug zou krijgen dan een creditering van 60% krijgt.

In dat geval zou je kunnen bekijken om bij een ander zo'n nieuw moederboard te bestellen van het bedrag wat je gecrediteerd krijgt, en dan een handig iemand vragen die dit voor je inbouwd. Maar persoonlijk zou ik gewoon eisen van Asus dat je dan een vergelijkbaar vervangend product krijgt van hun.

Vind gewoon dat je binnen pak weg nog geen 1,5 jaar mag verwachten dat er altijd reserve onderdelen van een product op voorraad zijn, en dat dan een beetje raar vind dat zo'n moederboard niet meer te leveren zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

>SF

Gewoon afwachten. Bij een merk als sony of acer zou ik me zorgen maken op dit punt, bij asus komt het meestal wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Zie ook de sticky hier in SF. Garantierecht heb je altijd van je leverancier. Fabrikanten kunnen zelf garantie bieden, maar omdat daar geen wetgeving naast ligt kan die afwijken van je rechten bij leverancier. Mediamarkt is *verplicht* jouw garantieafhandeling te regelen. Ze staan helaas bekend als makkelijke afschuivers en als je je recht wil is het vaak een hoop gedoe.

Geef bij Asus aan dat als ze zeggen niet te kunnen repareren of vervangen, je hem terug wil. Dan aanbieden bijMediamarkt. Die kunnen je niet zomaar afschepen met restitutie als vervangen in principe mogelijk is. Restitutie mag nooit zomaar eenzijdig door de winkel besloten worden.
Pagina: 1