Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
Hoi.

Ik ben bezig met het ontwerpen van een Pootje voor mijn Multirotor quad.
Ik wil hem laten 3D printen als dat mogelijk is?
Dit is hoever ik nu ben, maar ik zou graag waar ik met paint 2 rode lijntjes getekend heb iets taps laten lopen en niet de hele lengte recht. ik heb al wat rond gezocht,
maar als ik het juiste keywoord al niet weet dan word het zoeken al gouw moeilijk.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hUZz4l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Als het goed is eindigt die poot in vier ankerpunten: voor links, voor rechts, achter links en achter rechts.
Kun je niet de twee ankerpunten aan de voorkant selecteren - alleen die twee - en dan met Shift ingedrukt ze naar elkaar toe bewegen?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
bedankt voor het antwoord.

Ik heb wat geprobeert met shift, echter ik ben nog een beginner en heb eerlijk gezet al behoorlijk moeite gehad om het pootje tot zover klaar te krijgen.

Misschien zou je even willen kijken. ik heb het google skechup file geupload.
http://www.mediafire.com/?9o74vjb81oty2ma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet even je uitgebriede toolbox aanzetten (komt aan de linkerkant van je scherm), zit ergens bij beeld of opties ofzo. daar zit de scale functie in, dan kun je die onderste selecteren en gewoon scalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb ook wat geprobeerd, maar het is lastig.
sketchup gaat moeilijk om met cirkels/gebogen lijnen, en dan vooral intersecties

mijn idee: je tekent een vlak in het verlengde van het deel met de 4 ogen.
tekent die tabs, en dan extrude naar beneden (new face)
om vervolgends dan lekker handmatig de intersectie tekenen. 8)7
zoals ik al zij sketchup heeft hier moeite mee en vooral de gratis variant
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UVD9OcsaF0aAz7kSvI2A4lDg/full.jpg

2e mogelijkheid: teken 2 nieuwe bogen op het tabse vlak (donkergrijs)

met als resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/301S4WrsnnCoc9ufgTJ02JNE/full.jpg
download (file upload van tweakers, geen idee of het werkt)
https://secure.tweakers.n...wnload_file&file_id=16423

offtopic:
mijn school heeft zo'n 3d printer, dus de enige kosten zijn het verzenden jaar jou*
*= nog nooit gevraagd, maar ik ga er wel vanuit.

[ Voor 21% gewijzigd door mrc4nl op 26-02-2012 01:22 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 23:39:
je moet even je uitgebriede toolbox aanzetten (komt aan de linkerkant van je scherm), zit ergens bij beeld of opties ofzo. daar zit de scale functie in, dan kun je die onderste selecteren en gewoon scalen
met de scale tool krjg ik het niet voorelkaar. Die wil alleen maar, ja hoe zeg ik dat, recht scalen.
mrc4nl schreef op zondag 26 februari 2012 @ 00:11:
ik heb ook wat geprobeerd, maar het is lastig.
sketchup gaat moeilijk om met cirkels/gebogen lijnen, en dan vooral intersecties

mijn idee: je tekent een vlak in het verlengde van het deel met de 4 ogen.
tekent die tabs, en dan extrude naar beneden (new face)
om vervolgends dan lekker handmatig de intersectie tekenen. 8)7
zoals ik al zij sketchup heeft hier moeite mee en vooral de gratis variant
[afbeelding]

2e mogelijkheid: teken 2 nieuwe bogen op het tabse vlak (donkergrijs)

met als resultaat:
[afbeelding]
download (file upload van tweakers, geen idee of het werkt)
https://secure.tweakers.n...wnload_file&file_id=16423

offtopic:
mijn school heeft zo'n 3d printer, dus de enige kosten zijn het verzenden jaar jou*
hee, dat is slim. Je brengt me op een idee. ik ga straks nog even proberen als ik het voorelkaar krijg een schuinte aan te krijgen.

Ik kan eventueel ook het bestand omzetten naar DWG of DXF. ik heb google skechup 8 pro draaien.
Maar net wat je zegt, sketchup is af en toe knap vervelend. ik ben nog beginner, maar hoe precies ik ook probeer te werken er ontstaan altijd kleine foutjes zo dat een vlak niet dicht wil.

De file werk niet.

offtopic:
wow, dat zou echt onwijs gaaf zijn als je dat zou willen doen. _/-\o_ Als ik die schuinte er niet aan krijg dan maar gewoon recht. ik kan dan de schuinte altijd nog met de hand erin schuren en daarna pollijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
mrc4nl schreef op zondag 26 februari 2012 @ 00:11:
offtopic:
Praten we over de 3D-printer in het Fablab in Stenden University in Emmen? Om die printer te gebruiken moet je wel gaan betalen hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

mcdronkz schreef op zondag 26 februari 2012 @ 13:11:
[...]

Praten we over de 3D-printer in het Fablab in Stenden University in Emmen? Om die printer te gebruiken moet je wel gaan betalen hoor. ;)
die bedoel ik, ik zal ff navragen komende week.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
mrc4nl schreef op zondag 26 februari 2012 @ 13:18:
[...]

die bedoel ik, ik zal ff navragen komende week.
Zit dagelijks in die ruimte. Als je daar het model invoert, wordt de prijs voor je berekend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
is ook geen probleem ik wil best betalen hoor. Kan die printer ook zwart printen?

Yes, ik heb het voorelkaar gekregen.
Hier is de sketchup file. http://www.mediafire.com/?blutbai98l3q5im
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MVih4l.png

gewoon zo gedaan. met de pul-tool er zo doorheen getrokken en dan rechtermuis knop 'intersect faces on model' zodat je de lijntes overhaald.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/skGmll.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
oo voor dat ik het vergeet, hier komen de pootjes dan onder :) https://picasaweb.google....4DV9o6EXw&feat=directlink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ow het is voor een quadcopter. ik dacht zo'n ding met 4 wielen.
laat me raden: hij moet zo licht mogelijk zijn.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:45

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Ah kijk, daar was ik ook wel benieuwd naar. Als je ze inderdaad in Polyamide laat printen zijn ze lekker ligt en meer dan stevig genoeg voor deze applicatie denk ik, zolang je ze maar dik genoeg maakt natuurlijk :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
jaaa :D hoe lichter hoe beter het is.
het model weegt met 3300mah accu vliegklaar rond de 600gram. ik kan daar ongeveer 27minuten mee hoveren :) .

ik heb ook van die hexagonale afstands bussen van polyamyde onder de flight controller en die zijn inderdaad mooi licht en sterk. Maar ik heb de Quadje met het doel gemaakt met als efficientie als prioriteit.
Belangrijkste is dan altijd gewicht. Want eigenlijk maakt het niet uit of hij heel sterk is of niet, want alles wat door de zwaardtekracht tegen de aardbodem getrokken worden gaat kapot :P . Dus ik heb hem daarom ook maar gebouwd als een F1 car. De armpje zijn maar 4gram P/s en fungeren als kreukel zone om de val/klap te breken, zodat ook alleen de armpjes maar breken en niks anders.

hier een voorbeeld daarvan :P .
Ps niet lachen...hahah

[YouTube: http://youtu.be/Pt5_ysNADxM]
2 uur later vloog hij alweer. Schade was 2 armpje van 88cent stuk en een barst in de dome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
Ziet er zeker niet verkeerd uit, moest stiekem toch een beetje lachen :p
Dacht trouwens eerst dat het om een quad met wielen ging en daarnaast heb ik geen verstand van sketch up.. Maar als de het de volgende keer niet wil lukken wil ik het best voor je in solid edge zetten en als een universeel bestand aan je sturen..

Ziet er namelijk uit dat het deel wat je wilt maken in een 3D CAD programma zeer eenvoudig te maken is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Andyk125 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 17:55:
Ziet er zeker niet verkeerd uit, moest stiekem toch een beetje lachen :p
Dacht trouwens eerst dat het om een quad met wielen ging en daarnaast heb ik geen verstand van sketch up.. Maar als de het de volgende keer niet wil lukken wil ik het best voor je in solid edge zetten en als een universeel bestand aan je sturen..

Ziet er namelijk uit dat het deel wat je wilt maken in een 3D CAD programma zeer eenvoudig te maken is ;)
bedankt.

Misschien dat ik je daar nog wel op terug spreek.
Ik zat namelijk te bedenken dat het misschien wel leuk zou zijn om een frame door de communitie voor de communitie te ontwerpen, zodat iedereen het design kan laten prototypen. prototypen is toch 3d printen?

Mijn idee was om een complex design te maken, zodat het de werking of in eerste instandtie de reparatie na een crash vergemakkelijkt. Ook moet het protable worden in de zin van; zodat de hele quadcopter, alsof het k'nex lego is, uitelkaar te halen is, zodat het in een mooi koffertje past om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:21
Haha, ik moest wel lachen. Sorry. :(

Maar wat een power heeft zo'n dingetje, hij trok als een dolle op.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
nou, om eerlijk te zijn dat was 2weken geleden. M'n eerst vlugt op buiten met hem.
Ik kom er nadietijd zelf ook wel om lachen...was een kort vlugtje.

Gisteren was ik hem bijna kwijt door de wind. Het waaide niet echt hard, zo dacht ik aan de bomen bij ons achterin de tuin te zien, maar 100meter hoger blaazde een zwaardere wind stroom die ervoor zorgde dat mijn quadje tot enkele 100derden meters mee gesleurd werd. Maarja dit ligt aan dat de flightcontroller, welke niet optimaal ingesteld was. Maximaal kan hij maar 10/15C graden kantelen om zo bij te sturen. Dit kan ik zelf bijstellen tot zover ik wil en dat had ik dus nog niet gedaan.

Maar om je een idee van power te geven. Dit was nog niet Volgas! ongeveer 70%.
en het mooie is dat hij bijna een half uur lang kan hoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xChOasx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-08 09:01
jbkappirossi schreef op maandag 27 februari 2012 @ 14:45:
nou, om eerlijk te zijn dat was 2weken geleden. M'n eerst vlugt op buiten met hem.
Ik kom er nadietijd zelf ook wel om lachen...was een kort vlugtje.

Gisteren was ik hem bijna kwijt door de wind. Het waaide niet echt hard, zo dacht ik aan de bomen bij ons achterin de tuin te zien, maar 100meter hoger blaazde een zwaardere wind stroom die ervoor zorgde dat mijn quadje tot enkele 100derden meters mee gesleurd werd. Maarja dit ligt aan dat de flightcontroller, welke niet optimaal ingesteld was. Maximaal kan hij maar 10/15C graden kantelen om zo bij te sturen. Dit kan ik zelf bijstellen tot zover ik wil en dat had ik dus nog niet gedaan.

Maar om je een idee van power te geven. Dit was nog niet Volgas! ongeveer 70%.
en het mooie is dat hij bijna een half uur lang kan hoveren.
Misschien beetje off-topic, maar heb je ook bouwplannen/weetikveelwat van dit ding ? of is het een standaard/uitgebouwde set ? (zo ja, welke ? ;) )

Ziet er uit als een ERG cool project! Ik klooi af en toe met copters, maar zo'n quad lijkt me gaaf!

Of bestaat daar al een ander topic over ?

[ Voor 5% gewijzigd door xChOasx op 28-02-2012 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
hoi, het frame is 100% zelf gefabriceerd. vandaar ook dat ik dit topic opende voor het ontwerp van de pootjes voor het landings gestel.

In de link hieronder heb ik een heel topic van.
Er staan tevens een aantal sketchup files die je uit kunt printen en dan op plakken, zodat je het uit kan zagen uit een stuk G10 (is glassfiber net als een moederbord maar dan zonder koper) of Carbon fiber.
Alle gebruikt onderdelen staan er ook bij en de kosten.
http://forums.openpilot.o...page__p__54420#entry54420

Als je vragen hebt, ik wil je best helpen. Er was hier al een x een nieuws bericht op T.net op de frontpage over multirotors en daar had ik ook al aardig lopen blaaten. Mensen schijnen over het algemeen aardig enthousiast te wezen. Ik heb ook al 5 Tweakers over gehaald die mij DMde en PMde. Misschien vinden de Mods het een goed idee om een multirotor/copter topic op Tnet te beginnen. Het is echt een leuke en vooral verslavenden hobby.

Als je genoeg oefend dan kun je zo vliegen. YouTube: best toy ever (multicopter)

Wat ook leuk is, strap er een Gopro HD op. Je hebt dan een Live uitgang, zodat je door een scherm of goggle kan zien waar je vliegt. FPV word dat genoemd First Person View. hier een voorbeeld.
http://vimeo.com/35138919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

jbkappirossi schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 00:43:

Als je vragen hebt, ik wil je best helpen. Er was hier al een x een nieuws bericht op T.net op de frontpage over multirotors en daar had ik ook al aardig lopen blaaten. Mensen schijnen over het algemeen aardig enthousiast te wezen. Ik heb ook al 5 Tweakers over gehaald die mij DMde en PMde. Misschien vinden de Mods het een goed idee om een multirotor/copter topic op Tnet te beginnen. Het is echt een leuke en vooral verslavenden hobby.
zou ik gewoon doen, en metteen dit topic afsplitsen wat het is offtopic tot en met.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
hahah...ja je hebt gelijk. maar eigenlijk had ik de opplossing zelf al gevonden door jou idee.

En kon je die pootjes nog laten printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

jbkappirossi schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 00:50:
hahah...ja je hebt gelijk. maar eigenlijk had ik de opplossing zelf al gevonden door jou idee.

En kon je die pootjes nog laten printen?
Morgen ga ik naar school, dan zal ik navragen, als ik iemand aan kan.spreken teminste .
EDIT ben geweest, lokaal was leeg. ik geef ze geen ongelijk in de vakantie

[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 29-02-2012 22:18 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Een topic over multorotor copters beginnen kan prima natuurlijk en als daar inderdaad wat animo voor is kan dat best leuk zijn, maar daarvoor moet je niet in GFX wezen :+

Er zijn verder verschillende bedrijven (ook in Nederland) waar je zulke dingen prima in polyamide kunt laten printen, en die zullen je ook de kop niet kosten. ik krijg je sketchup file hier niet gedownload dus ik kan de afmetingen niet zien, maar dat zal wel mee vallen neem ik aan :)

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Ja, ik zal eens beginnen met een TS op te stellen. Zal nog wel even duren denk ik, want je kunt overal vrij diep op in gaan, waardoor het een hele lange TS kan worden.

Ja, ik had gisteren Shapeways zelf al gevonden en geupload naar de server. En dat is toch redelijk aan de prijs. http://www.shapeways.com/model/edit/488616/

misschien een instelling ofzo, ik gebruik sketchup Pro misschien dat dat wat uitmaakt. mrc4nl kreeg hem ook los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

jbkappirossi schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 21:42:
Ja, ik zal eens beginnen met een TS op te stellen. Zal nog wel even duren denk ik, want je kunt overal vrij diep op in gaan, waardoor het een hele lange TS kan worden.

Ja, ik had gisteren Shapeways zelf al gevonden en geupload naar de server. En dat is toch redelijk aan de prijs. http://www.shapeways.com/model/edit/488616/

misschien een instelling ofzo, ik gebruik sketchup Pro misschien dat dat wat uitmaakt. mrc4nl kreeg hem ook los.
Met die link krijgen wij de prijs niet te zien.
Maar wat zijn de afmetingen? Die bij Shapeways aangegeven worden zijn wat het ook daadwerkelijk moet worden? 10,8 x 10,5 x 1,7? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Spike_wolf op 29-02-2012 21:58 ]

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
yep...die maten kloppen helemaal 11x1.7 . Ik denk dat ze de prijs bepalen van een vierkant oppervlak, vadaar denk ik die 10.5 dikte. Als het goed is moet de prijs nu zichtbaar zijn.
8,- P/s is nog wel te doen. maar je moet begrijpen. het is niet of, maar wanneer je crasht, dan kun je weer nieuwe kopen. ik had er ook 5 en 10 tegenlijk getekent daar kreeg ik iets korting voor.
Ik was daarom ook van plan om er in 1x 10 ofzo te doen en dan word het toch ineens prijzig, want zulke klappers als ik in het crash filmpje poste, eerder in deze draad, die gaan de pootjes niet overleven ....gok ik.

Maar ik heb geduld....misschien dat mrc4nl een mooi prijsje kan maken voor 10 stuks of meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

jbkappirossi schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 23:01:
yep...die maten kloppen helemaal 11x1.7 . Ik denk dat ze de prijs bepalen van een vierkant oppervlak, vadaar denk ik die 10.5 dikte. Als het goed is moet de prijs nu zichtbaar zijn.
8,- P/s is nog wel te doen. maar je moet begrijpen. het is niet of, maar wanneer je crasht, dan kun je weer nieuwe kopen. ik had er ook 5 en 10 tegenlijk getekent daar kreeg ik iets korting voor.
Ik was daarom ook van plan om er in 1x 10 ofzo te doen en dan word het toch ineens prijzig, want zulke klappers als ik in het crash filmpje poste, eerder in deze draad, die gaan de pootjes niet overleven ....gok ik.

Maar ik heb geduld....misschien dat mrc4nl een mooi prijsje kan maken voor 10 stuks of meer. :)
ik kan niets garanderen, wel dat ik pas ma. aan de desbetreffende persoon kan vragen of ik daf ff voor je kan regelen. ik dm je bij positief nieuws.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
oké, is prima. dan wacht ik nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

jbkappirossi schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 23:01:

Prijzen worden berekend aan de hand van het volume, die afmetingen die daar staan zijn voor een denkbeeldige kubus om het object heen (het is ook maar een simpel skriptje dat die afmetingen daar neer zet natuurlijk).
Hij dikker je pootjes, hoe duurder je pootjes.

En qua sterkte, tja, ik weet niet hoe zwaar zo'n copter is en met hoe veel kracht hij neer komt tijdens een crash, maar polyamide is toch flink sterk, je hebt in ieder geval met de hand flink wat kracht nodig om het te breken. Waar ik banger voor ben is dat je pootjes te dun zijn en door buigen.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Ja , zoiets dacht ik al, dat ze de inhoud nemen, daarom betaal je ook meer voor 1 stuk.

Hij weegt met Accu 556gram. Je kunt hem gewoon net zo zacht laten landen als een echte helicopter.
ik denk zelf dat de pootje meer dan dik genoeg zijn, maar we zullen zien, kan het ook mis hebben natuurlijk. Maar om een idee te geven. De armpjes wegen maar 4gram stuk. Dat is net iets meer dan een sigaret. ik geloof dat de wanddikkte maar 0.1 millimeter dik is. Ze moeten met een 8inch proppellor en de motor combinatie, welke 350gram trust per motor leverd, aan kunnen.

Het maakt niet zoveel uit als het breekt, want geloof me; hoe sterk een frame ook is alles gaat kapot als het hoog genoeg uit de lucht valt :) .
Pagina: 1