Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Op zoek naar Studio Monitors

Pagina: 1
Acties:

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-11 18:41
Sinds enkele weken ben ik bezig met het vinden van een geschikte set speakers voor bij mijn PC. Dit om muziek te luisteren, pogingen om wat muziek te maken met Ableton en wat te klooien als wannabe DJ (met een Novation Twitch):

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/DSC00239klein.jpg

Ik ben qua geluid wel wat gewend, ik heb nu een bescheiden set staan in de woonkamer met Martin Logan Motion speakers:

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/DSC00207Medium.jpg

....en heb boven een grotere set staan met Inifinty Omega's:

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/DSC00225.jpg

Na vele, vele weken forums afstruinen (gearslutz.com, hifi-forum.de, got, etc.) heb ik mijn zinnen gezet op een set speakers die grofweg aan de volgende criteria voldoen:
- actief (ingebouwde versterker)
- ingebouwde DAC, zodat ik met S/PDIF of Toslink mijn PC kan aansluiten
- analoge ingang voor mijn twitch
- een natuurgetrouwe weergave
- voldoende dynamiek / reserves
- ruimtelijk weergave, geluid dat echt los komt van de speakers
- voldoende bas, tot 50-60hz is in principe voldoende, mogelijk dat ik dit later aanvul met een subwoofer
- liefst een DSP met digitale instelmogelijkheden van het geluid (hoeft niet met een meetmicrofoon)
- high pass filter zodat ik veel verschillende subwoofers kan gebruiken
- stil/ruisvrij, of in ieder geval met zo min mogelijk ruis of brom

Bovenstaande waslijst had ik allemaal weten te combineren tot mijn keuze voor de M-Audio DSM3, een uitloop model. Online besteld, omdat ik ook geen zaak 1-2-3 kon vinden waar ik de modellen kon beluisteren die ik op het oog had.

Na aanschaf thuis:

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/M-AudioDSM3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/M-AudioDSM3Back.jpg

Wow! Wat een sound komt uit deze speakers! Wat een dynamiek, wat een goed middengebied, sprankelend hoog en bovenal wat een eerlijke speaker. Een slechte opname wordt niet verhuld, nee je hoort gewoon echt alles, alsof je met kippige ogen een bril opzet. Ook qua bas zeer goed, drums knallen echt eruit met veel detail, wat een geweld terwijl de speakers nog nauwelijks in beweging komen. Daarnaast veel instelmogelijkheden (zie achterkant) en een digitale ingang. Wat wil ik nog meer?

Maar...... deze speakers ruisen. En niet een beetje, nee duidelijk hoorbaar tot zelfs 2,5 meter afstand. Een continue, zachte (witte) ruis. Er zit een schakelaar op die de speakers automatisch dimt als er geen signaal is (en dan zijn ze wel stil), maar zodra er ook maar een ietsiepietsie signaal is, schakelen ze aan en is de ruis er weer. Voor mij een absolute NO GO, dus de speakers heb ik vandaag helaas geretourneerd. Dit ook omdat ik gisteren contact heb opgenomen met M-Audio en daar het verhaal kreeg dat deze speakers EOL zijn en dat er blijkbaar meer mensen waren die dit probleem meldden en dat het dus niet zomaar op te lossen zou zijn..... :(

Dus de zoektocht gaat nu verder.... wie heeft nog ideeën, meningen, opmerkingen, tips? Waar kun je (in het zuid-oosten van het land, of België / Duitsland) ergens op een goede manier veel verschillende monitoren beluisteren? :9

Op papier heb ik al een aantal modellen in gedachte:
KRK VXT6 / 8 (schijnt niet helemaal top te zijn? Geen digitale ingangen)
Focal CMS 50 / 65 (geen digitale ingangen)
Neumann KH 120 A (geen digitale ingangen, maar de nieuwe D versie wel? Daarvan is de prijs onbekend)
Adam Artist 5 (te slap?)
JBL LSR 4326 (op papier perfect, schijnt goed te klinken maar gebruikers melden hoge grondruis)

Of toch maar een losse DAC/externe geluidskaart, zodat de keuze groter wordt? En ik performance wise beter uit de voeten kom met Ableton?

Budget is max. 1200-1400 voor de set, maar liever ruim onder de 1000.

Edit: ik moet overigens nog melden dat het "near field" luisteren een hele nieuwe ervaring is, geweldig! Je hoort zoveel details, ongelofelijk. Ik merk wel dat het erg verleidelijk is om harder te luisteren, ear damage alert.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

AUD > AAF

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Als je bang bent dat de Adam Artist 5 te slap is kun je ook een A7x of zelfs A8x overwegen.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-11 18:41
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 16:57:
Als je bang bent dat de Adam Artist 5 te slap is kun je ook een A7x of zelfs A8x overwegen.
Ja klopt, alleen hebben die geen DAC aan boord en geen high pass filter. De A7X krijgt vrijwel overal positieve reacties, met uitzondering van de ratelende baspoort en ook hier en daar wat units die behoorlijk ruisen.

Verwijderd

Hoi, ik weet niet of je hier nog mee bezig bent, maar je lijkt me te veel aandacht te besteden aan de (al dan niet) digitale input van de monitors.

Dit lijkt me geen verstandige keuze.

Er zijn immers veel kwalitatieve monitors die geen dac hebben, omdat haast alle (semi-)professionele gebruikers toch al een audio interface hebben die voorziet in de conversie via b.v. spdif.

Zo sluit je een hoop keuzes uit, terwijl je ook gewoon een andere audio interface kan kopen. Een eenvoudige emu of m-audio heeft al zo'n voorziening en betere converters (+ interne klok) dan de beste producten die 15 jaar geleden gebruikt werden. M.a.w. sluit je een aankoop van +/- 1000 euro uit terwijl je voor slechts een fractie van die prijs al een uitmuntende audio interface hebt. Misschien handig om die ook mee te nemen in je overwegingen.

(Tenzij je zwaar audiofiel bent met een immens nauwkeurig gehoor die niet genoegen neemt met een 'mindere' -onzin- geluidskwaliteit van een 100/200 euro kaartje)

Ik zou je de 1e lichting van de Mackies HR 824 aanraden. Tegenwoordig pik je die nieuw, maar zeker 2ehands op voor veel minder op dan 1000 euro. (In mijn tijd waren ze 1500 euro, laatst zag ik ze voor zo'n 700/800).

Het is smaakafhankelijk, dus ga vooral luisteren bij b.v. Feedback in Rotterdam (eindje weg...), maar weet dat deze mackies gebruikt worden door veel zeer professionele (mixing) engineers.

Op dit moment staan er 3 sets op marktplaats. Volgens mij kun je die zo voor 500 / 600 oppikken.

Ik geniet er al jaren van. Ik mix er al 8 jaar op en luister en muziek en films op. Heerlijk.