Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329729

Topicstarter
goeiemiddag tweakers.

mijn probleem:
in 2008 een systeem samengesteld. helaas door de economische redenen is een nieuwe pc out of the question. dus we moeten werken met het upgraden van het huidige spul

omdat na het spelen van bf3 demo mijn oude 8800gt was verbrand, heb ik een nieuwe grafische kaart moeten kopen. de keus is gevallen op een msi n470gtx.
dit is al een overkill voor mijn systeem... daarnaast van een maatje een intel q6600 gekregen(ipv mijn oude e8650) en 2x2gb ddr2-800Mhz hyperx stripjes. de 470 en de q6600 werken naar behoren.
maar de 2x2gb krijg ik niet geïnstalleerd. in mijn oude configuratie zit momenteel 1x1gb + 1x2gb asymmetric 800Mhz. ten tijde van aanschaf heeft de bouwer allerlei trucs moeten uithalen om die 2geheugen stripjes werkend te krijgen.
nu wil ik die vervangen( want ik weet dat het samen sowieso niet werkt) met dat kitje van 2x2gb maar dan ziet hij maar 1 strip van 2gb, en springt hij naar interleaved op 667Mhz.

wat heb ik zoal al gedaan:
-asus website van onder naar boven gelezen.maar omdat het een nogal oud moederbord is, is er praktisch nul ondersteuning. wel vaak de spec's gelezen. waaruit ik op kan maken dat ze voor de introductie van 64bit operating systems zijn opgehouden met het updaten van de spec's. ze blijven maar refereren aan de 32bit systemen die niet meer zien dan 3gb ram.
-de bios geupdate naar de laatste versie (0601)
-alle geheugen bankjes getest en geprobeerd.
-alle mogelijke combinaties qua plaatsing van de verschillende geheugenbankjes geprobeerd. (channel combinaties)
-alternate gebeld over de mogelijkheden van het probleem.
-gegoogled tot ik er bij neer viel.

Conclusie; eigenlijk zijn er 2:
1) de meest ideale in mijn ogen is dat er wel een oplossing is, maar die moet ik vinden in de settings van de northbridge. maar (dat is best eng) ik heb geen idee. kan daar niks over vinden op de asus website(users manual), of internet algemeen.
2)hardware technisch ondersteund dit moederbord nou eenmaal geen dubbelzijdige strips. en als ik 4gb aan geheugen wil moet ik 4x1gb kopen.( maar dit lijkt me niet omdat hij al een stripje van 2gb herkend heeft in de originele configuratie)

Systeem info:
Asus P5kpl-e moederbord socket 775(bios versie 0601)
Intel Q6600 core 2 quad 2.4Ghz
2x2gb kingston hyperX ddr2-800Mhz(momenteel 1x1gb+1x2gb ddr2-800)
msi N470GTX nvidea
fatality fx-1 soundcard

wie o wie weet raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-07 14:03
Je zegt dat hij vroeger trucs heeft moeten uitvoeren. Dit betekent waarschijnlijk timings enzo aanpassen, die misschien niet goed zijn voor je nieuw geheugen. Kun je eens je bios op default settings zetten en opnieuw proberen?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het restoren van de bios settings is gebeurt na het updaten van de bios van versie 0202, naar 0601
althans, ik moest allerlei settings weer opnieuw veranderen.
zo zag hij namelijk nog steeds een a: drive, die er nooit ingezeten heeft

maar goed, als hij timings aan kan passen, moet ik dit ook kunnen. maar wat zijn dan de goede instellingen voor die timings.
en waar kan ik die vinden.( ook in de northbridge settings?)

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 329729 op 25-02-2012 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
de timgings van je hyperx zijn als volgt 5-5-5-15 2.0v
ik hoop dat je hier iets aan hebt
trouwens de timings staan altijd op de site van kingston
bij specs

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
thnx pummetje, dat ga ik z.s.m. uit proberen...
ik zal alvast zelf even kijken, maar voor als ik het niet kan vinden? waar vind ik dat menu waar de timings in te stellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anoniem: 329729 schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 17:42:
thnx pummetje, dat ga ik z.s.m. uit proberen...
ik zal alvast zelf even kijken, maar voor als ik het niet kan vinden? waar vind ik dat menu waar de timings in te stellen zijn.
In de gebruikershandleiding staat hoe de BIOS in elkaar steekt. Ga dus naar de ASUS website en download het manual (gebruikershandleiding) van je betreffende moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dat had ik al gedaan, maar werd er niet echt wijs uit... geeft niks. ik ben er toch gekomen.

in de northbridge settings, dan een setting disablen waardoor er een stuk of 8 opties zichtbaar werden.
de 4 bovenste stonden op 5 - 6 - 6 - 15. dus die 2 6-en heb ik veranderd naar 5, en daarna ben ik naar de voltage op zoek gegaan, die had ik vrij snel gevonden. ram op 800mhz gezet in plaats van auto, en de voltage van de ram op 2.0.

resultaat: nihil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je hier misschien iets aan de QVL voor dit moederbord. Ik zie namelijk mensen op GoT regelmatig zeggen dat ASUS moederborden nogal kieskeurig kunnen zijn wat betreft geheugen.: https://docs.google.com/v...BBGU6S3kYzTbFpYsbRw&pli=1

Als je nu eens 1 module in die gele steekt en de andere in het zwarte slot werkt het dan wel of heb je dat al geprobeerd? Dit moederbord ondersteunt volgens het manual (http://support.asus.com/d...hashedid=17YFHoTdOi5Ik4Bg) maar 2GB per channel.

Ga ook eens even naar de Kingston site om de juiste specs voor jouw geheugen te vinden. Want er is ook HyperX geheugen dat op 1.8V of 1.85V moet functioneren. Ik snap dus niet dat pummetje kan zeggen dat je het op 2.0V moet zetten. http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/type.asp Edit: Ik snap het nu waarom pummetje dat zegt omdat hij de link uit de gerelateerde producten gebruikt (Kingston HyperX KHX6400D2K2/2G), echter deze kit kan het niet zijn omdat dat 2x1GB betreft. Jij hebt dus een andere kit waar ook zomaar een ander voltage voor kan staan.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2012 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik vrees dat dit setje niet geaccepteert wordt door het moederbord. Staat ook niet in de qvl. Prik ik één van de strips in een slot dan ziet hij maar 1gb. Welk slot ik ook gebruik. Het voltage moest 1.8 zijn trouwens.

Als ik de gele EN de zwarte banken gebruik begint hij te piepen, en start helemaal niet meer op.

Pummetje gebruikt de goede spec-sheet hoor. Het setje wat ik heb is de set die ik als gerelateerd product heb gezet. En dat is echt 2x2Gb
Ik ben bang dat ik met dit setje geheugen strips nog maar 1 ding kan doen. En dat is ze in single-channel mode zetten. Misschien dat ik ze dan in alle 4 de slots kan drukken om zo 4 of 5 Gb aan Ram te krijgen. . Of geluk hebben dat ik een setje 2x2Gb kan ruilen die wel op de qvl staan.

In ieder geval, bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In single channel modus werkt het systeem wel naar behoren?
Pagina: 1