Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beste backup oplossing Home-fileserver

Pagina: 1
Acties:

• vogelrokker
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 18:06
Beste Tweakers,

Ik zit met een vraag betreffende backups. Er zijn vast meer tweakers met een zelfde soort configuratie en ik vraag me af hoe jullie backups hebben geregeld. Ik weet niet of dit het juiste topic is voor deze vraag maar aangezien ik op zoek ben naar backup software denk ik dat het hier wel kan.

Veilige opslag
Ik heb een Fileserver draaien waar 16TB aan schijven in zit (+/- 12TB effectief) Dit is een enkele Raid5 array.
Hoewel raid enige veiligheid biedt op uitval van een disk is dit niet voldoende.

Online Backup
Naast Raid gebruik ik online cloud backup van Livedrive. Deze geeft me onbeperkte opslag, en worden bestanden realtime gebackupd naar de cloud. Echter is bij enkele restore testen gebleken dat dit vanwege data overdracht corrupties niet de volledige oplossing is.

Nas backup
Belangrijke data wordt naar een NAS gebackupt over het lokale netwerk.(dagelijks) Omdat de NAS maar 4TB ruimte heeft worden alleen belangrijke bestanden gebackupt en is het geen volledige backup.

Offline / Offsite backup
Om de maand maak ik handmatig een offline backup. Ik heb een doos vol losse schijven (1TB) die ik elke maand in een externe Esata bay plaats die aangesloten is aan de fileserver. Ik kopieer vervolgens handmatig de data naar de schijven. Dit is altijd even passen en meten omdat alle lossen schijven maar een beperkte capaciteit hebben. De offline schijven worden vervolgens bij familie opgeslagen.

Probleem
Onlangs ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn backup strategie niet helemaal 100% is. Ondanks alle voorzorg maatregelen. Wat is er gebeurt?
Ik kwam er achter dat mijn raid array degraded was. 1 van de harde schijven was uit de array gevallen. Deze harde schijf heb ik snel vervangen door een nieuwe disk. Tijdens het herstellen viel er echter een 2e harddisk uit... Met raid5 was het dus meteen afgelopen.

Restoren
Gelukkig heb ik veel tijd gestoken in mijn backups. Het makkelijkste was alles herstellen uit de meest up-to-date bron, namelijk Livedrive. Echter is 12TB herstellen over een ADSL verbinding is een langdurig proces.

Ik besloot daarom alle bestanden te herstellen vanuit mijn offline backup. Deze waren 25 dagen oud sinds de laatste backup. Daarnaast heb ik de dagelijks backup van belangrijke data hersteld vanaf mijn NAS.
Als laatste heb ik alle missende data laten aanvullen door livedrive.

1 harddisk van mijn offline backups bleek bad-blocks te hebben. Een deel van de bestanden was daardoor corrupt geraakt.
Livedrive bleek niet alle bestanden te kunnen herstellen, na intensief contact met support bleek data corrupt op hun server te staan en werd mij verzocht een integriteits check te laten draaien... maar ja daar heb je niets aan als de data al weg is.

Wat te verbeteren?

Al met al heb ik alle belangrijke data terug. Missende bestanden waren tv series/films/muziek wat allemaal opnieuw te download valt.
Maar nu bleek mijn backup strategie 1 punt te missen... pariteit voor corrupte backup media.
Nu vraag ik mij af: Hoe doen andere tweakers dit? wat kan ik verbeteren aan mijn backups? Bestaat er een mogelijkheid om offline hdds met pariteit te backuppen? Zo ja welke software kan dit?

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
Als je gewoon een 2e Fileserver maakt met de zelfde disks maar op een andere plaats in je thuisnetwerk zeg maar.
Denk aan kelder/Kruipruimtes enz. die je kunt afschermen tegen water en brand enz.
Let wel op de muisjes:D (Patchkastje is een goed alternatief)

Als je vervolgens een sync programma neemt om gewoon alles te mirroren ben je er vanaf.
Kost misschien wat maar dan heb je ook wat.

Heb zelf 2x Server 2008 R2 draaien. (Waarom Windows? | Omdat deze meer doet dan alleen back-ups maken )) AD-DNS-DHCP-FileServer-Exchange in Hyper-V)
Met 16 Disken erin en gebruik Cobian om mijn bestanden te syncen (kun je mooie mails mee versturen als een job klaar is enz)

Zelf controleer ik 1x per week de backup's voor alle zekerheid.
Ik heb zelf mijn 2e Server opgeslagen in hij bij gebouw van het huis.
Ook heb ik mijn 2e server in een flightcase zitten die snel ontdaan kan worden van kabels enz. indien er brand of wat dan ook is.
De Flightcase heeft een shockproof binnen laag zeg maar en heeft een UPS aanboort en zodra de stroom er dus vanaf is zal het systeem een snelle shutdown krijgen om hem vervolgens veilig naar buiten te kunnen rijden.

Ook heb ik bij een collega een deel van mijn back-ups onder gebracht maar dit zijn slechts essentiële bestanden.

[ Voor 4% gewijzigd door Kavaa op 25-02-2012 16:17 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• vogelrokker
Hoi,

Ik heb met opzet voor een offline backup gekozen. Op die manier ben je beschermd tegen virussen/hacken/gijzelen van bestanden. Of eventueel een stroom piek.

Ik heb ook een tijdje 2 servers naast elkaar gehad die gemirrord werden. (ouderlijk huis/studentenkamer) echter gingen de upgradekosten van 2servers me iets te hard. Vooral omdat over tijd steeds meer schijfruimte nodig was.

• Kavaa
Het makkelijken aan normale servers in tegen stelling tot een nas is dat je ze sneller kunt uitbreiden als je een grote kast hebt kun je lekker veel disken kwijd raid kaarten zijn tegenwoordig ook voor minder als 100 euro te koop.

Online opslag ruimte bij wat dan ook is gewoon super duur en levert je ook nog een hoge load op.

Het beste is dan gewoon thuis hosten zoals je aangaf heb je dit al eens gehad
Maar heb je het toen ook uitgerust met een ups ? Tegen stroompieken?
En als je een kelder / kruipruimte / zolder hebt dan kun je daar altijd een 2e partij plaaten en een server hoeft niet duur te zijn .

Een goed moederbrod met sata600 en gb nic voldoet al.
Raidkaart van 8 poorten erin en 2e gb nic en gaan met die banaan.

Beetje grote kast denk aan sharkoon daar kun je 3 4 in 3 modules in kwijd dat zijn 12 disks + nog 6 disken intern zijn 18 disken als je dan nog een 3in2 module koopt heb je er nog meer.

Dus dan heb je ruimte genoeg.

Qua specs voldoet een i3 540 goed met server 2008 of welk os dan ook.

Neem een goeie voeding met genoeg vermogen en hang er een ups aan die het systeem 30 min kan voeden als de stroom uit valt en als deze uitvalt ook edn command kan sturen naar de software een extra nic 100mbit is dan wel gewenst. Zodat deze niet op een switch zit.

Zo zou ik het in theorie doen als je dus veel data hebt over veel disken die je gebackupt wilt hebben

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Buiten alle dubbel uitgevoerde zaken heb ik ook SMART monitor aangezet in FreeNAS. Zodra er iets is met een hdd krijg ik dat al vrij snel via de email te horen en kan ik gelijk actie ondernemen.

• Kavaa
Daar zijn in windows ook leuke tooltjes voor.
En inderdaad freenas is ook een optie maar met server 2008 kun je weer net wat meer natuurlijk.
Denk aan virusscanners die je files kunnen scannen voor als er wat in zit natuurlijk.

Verder zou je zelf ook een disk cabinet in elkaar kunnen zetten of een complete kast kopen.
Zijn wel te vinden in de pricewatch waar je 24 disken hotswap in kwijd kunt.
Zelfbouw is misschien wat goedkoper.
Als je maar zorgt dat je voldoende airflow hebt.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik denk dat de enkele RAID array van 16 schijven een beetje te groot risico is bij uitval. Je kunt dan beter enkele RAID5's maken met minder schijven. Ik heb nu een paar RAID5's met 5x3TB (12TB effectief)
Nog een slag om de arm? 4x3TB+1 spare. Zodra 1 schijf uitvalt wordt de spare direct gebruikt om te rebuilden ipv dat er gewacht wordt totdat je de schijf verwisselt.

Dan ga je dus wel effectief in schijfruimte achteruit maar je dekt je meer in tegen uitval.

Online Backup is effectief goedkoper dan zelf maar extra schijven bijplaatsen. Je krijgt inderdaad al onbeperkte opslag voor zeg 60 euro per jaar of minder.

Het grote nadeel is zoals je zelf gemerkt hebt: als er uitval is van enkele terabytes zal restore via het web ook wel even duren.

• Kavaa
Je kunt als je de dubbele raid gaat doen of meerdere raid sets dan beter kiezen voor een grote kast met genoeg sata poorten.
Als je dan nog een mooi stukje software neemt dat je kan waarschuwen tegen uitval enz dan is het helemaal mooi.
Ook kun je kijken naar raid kaartjes die zoiets hebben ik weet niet of highpoint zoiets heeft want ik gebruik de kaartjes alleen voor extra poorten en raid verder heb ik system center essentials draaien die alles in de gaten houdt.

En extern hosten van data is wel leuk en aardig maar je hebt geen controle over de veilugheid van je data als je gevoelige gegevens hebt.
En dan heb je natuurlijk nog de trage download.

Intern met een goeie config is dan de beste oplossing.

• vogelrokker
Mijn server is nu als volgt ingesteld:
- Desktop mobo met 6x sata
- 1x Dell perc5/i met 8x 2tb hitachi schijven
- 1x Dell perc5/i nog zonder schijven
- alles ingebouwd in een noro 2040 behuizing met 20x hotswap.
- 4 losse 1 tb disken op het moederbord. (os, 3x backup van thuis pc's en laptops)
- Windows server 2008 r2 x64
- cobian backup voor dagelijkse backup naar NAS (4tb)
- server draait als fileserver, printserver, VPN server, sabnzbd, ftp server, livedrive(online beschikbaar maken van bestanden en backup)

Heb nog nooit gewerkt met een ups en dergelijke. Ik wil mijn data niet volledig uit handen geven, altijd een lokale kopie houden.

• Kavaa
Dan is het heel simpel denk ik voor je.

Als je nog een 2e systeem neemt waar je je 2e raid kaart in doet en vervolgens ook je schijven aan hangt.

Dan bij beide servers een ups er tussen.
Beiden in een andere ruimte plaatsen en dan heb je voldoende backup voor je thuis situatie.

De kast is een mooie kast maar je kunt ook voor wat goedkopers gaan om mee te beginnen.

Met cobian kun je dan ook makkelijk backuppen naar de eventuele nieuwe server en deze dan ook een bericht laten versturen als een job compleet is.

Een ups is makkelijk aan te sluiten en te configureren.
Met de software die er bij geleverd is.

Als je het heel veilig wilt doen dan moet je het doen zoals ik zei in een patchrack (flightcase) op wielen zodat je hem in geval van nood zo naar buiten kunt rijden ( kabels losmaken) ups zorgt binnen 5 sec voor een veilige shutdown en binnen 30 sec is je systeem uit en kun je na 40 sec goed over drempeltjes heen rijden.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Raid is en blijft geen backup maar je kunt de kans op dataverlies en de hoeveelheid dataverlies (tijdrovende restore) wel beperken door meerdere wat kleinere arrays te gebruiken.

Voor de rest moet je denk ik eens goed gaan nadenken wat je nu eigenlijk wil backuppen. Want natuurlijk zijn er oplossingen om 12TB aan data te backuppen zoals een grote NAS of tweede fileserver, al dan niet op een externe locatie. Alleen dat soort oplossingen zijn duur en dan moet je de afweging maken of bijvoorbeeld je usenet collectie dat waard is.

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-10 21:36

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Mij lijkt het anders al een zeer goede backup oplossing. Goed het restoren van die Livedrive zal dan traag gaan, maar hoe vaak moet je dat dan doen? Hopelijk zelden of nooit en ik kan me moeilijk voorstellen dat je (als thuisgebruiker) alle 16TB direct en compleet nodig hebt. Als je ze dan ook nog eens ééns per maand een full backup off site stored dan lijkt er mij weinig aan de hand. Dat je RAID 5 naar de klote is gegaan is best kut, maar hoe vaak gebeurt dat?

Als je dan toch nog meer zekerheid wil kan je zoals, djkavaa al zei, een 2e fileserver nemen. Dat moet dan zeker geen monstermachine zijn en gewoon voldoende opslag hebben.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• Kavaa
Inderdaad
Als je dan toch nog meer zekerheid wil kan je zoals, djkavaa al zei, een 2e fileserver nemen. Dat moet dan zeker geen monstermachine zijn en gewoon voldoende opslag hebben.
Je hebt dan voldoende aan een simpele configuratie om vervolgens genoeg uitbreidingen te treffen op het gebied van HDD'S.

Ik blijf er op terug komen dat het dan voor de veiligheid beter is als je het in een flightcase doet zoals ik al een aantal keren heb aangegeven.
Hierdoor ben je 100% beveiligd als er brand is of wat dan ook.

• abijma
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-01-2022
Welk soort flightcase gebruik je daarvoor? Heb je een link naar een dergelijk artikel?
Ik vraag me af hoe verstandig het is om dit in de kruipruimte te plaatsen, ervaring mee?

En hoe ga je om met cooling in zo'n flightcase, is daar rekening mee gehouden?
djkavaa schreef op zondag 26 februari 2012 @ 15:34:
Inderdaad

[...]

Je hebt dan voldoende aan een simpele configuratie om vervolgens genoeg uitbreidingen te treffen op het gebied van HDD'S.

Ik blijf er op terug komen dat het dan voor de veiligheid beter is als je het in een flightcase doet zoals ik al een aantal keren heb aangegeven.
Hierdoor ben je 100% beveiligd als er brand is of wat dan ook.
Pagina: 1