RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2
Je kan het wel uitrekenen wat je systeem ongeveer vraagt.
Echter heb je dan wel een complete hardware lijst nodig:
Hebben je ook een cpu op je moederbord? misschien ook ram?
En volgens mij heeft het moederbord maar 4 sata poorten, hoe krijg jij daar 6 hdds in?
EDIT: de startpost is aangepast.
Verder ter informatie: ik ben bezig af te raken van het striped volume, maar wil eerst de data daarop veilig stellen.
[ Voor 64% gewijzigd door flopdoc op 25-02-2012 08:03 ]
RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2
Maar ik denk dat dit niet onbelangrijk is:
Je weet dat er voor de sata contoller een lijst je heeft met ondersteunde moederborden?
Daar staat geen P8H61 tussen...
Ik zou zeggen dat 300W voor 6 schijven vrij krap is. Zeker als je 12V rail net niet genoeg vermogen kan leveren.
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Ja ik weet dat het bord er niet bij staat. Maar de problemen met die 3 striped volume schijven waren er ook al voordat ik de extra SATA controller had geinstalleerd.
Ik heb toch het idee dat het OF de voeding is OF een defecte harde schijf. Alleen snap ik dan niet waarom de ene defecte schijf er voor zorgt dat een andere ook niet meer werkt.
Heb nu de 3 schijven en de extra schijf (op de U3S6 controller) allemaal aangesloten het is heel vreemd. Ik zie nu mijn striped volume weer en die extra schijf weer niet. Het lijkt wel of de computer/Windows OF het striped volume accepteert OF alleen die extra schijf.
Gisteren deden alle schijven het een tijdje allemaal tegelijk, maar tijdens kopieeractie viel de extra schijf uit (onzichtbaar geworden).
[ Voor 37% gewijzigd door flopdoc op 25-02-2012 08:43 ]
Ben dus nu herinstallatie aan het doen, daarna 1 voor 1 de schijven aansluiten en kijken wat er gebeurt.
Ik schaf wel een andere voeding aan in ieder geval.
EDIT: Heb nu 3 aangesloten en Windows doet het goed, de 4e -gloednieuwe- schijf aangesloten en nu blijft Windows bij het logo hangen. Andere voeding haal ik maar nu.
[ Voor 58% gewijzigd door flopdoc op 25-02-2012 10:39 ]
Er lijkt een SATA kabel defect te zijn.
Daarnaast is er een probleem met een 3TB SATA schijf. Als ik die erin hang dan loopt Windows vast, haal ik hem eruit dan doet Windows het weer, en hang ik een oude 1TB SATA schijf erin aan dezelfde controller met dezelfde kabel dan doet ie het ook gewoon.
Nou is het enige verschil wat ik kan ontdekken dat de 3TB schijf een primaire partitie bevat en de oude 1 TB schijf een logisch station. Is er een max aantal primaire partities?
En verder: de mogelijk slecht functionerende 3TB schijf heb ik nu extern aangelosten via een SATA USB 3.0 docking station van Evertech. Daarin doet ie het wel vreemd genoeg. Ben nu op fouten aan het controleren. De soort partitie schijn ik zo niet kunnen veranderen.
Toch heb ik dit een keer gehad met een defecte 460W Zalman voeding. In Windows viel telkens de primaire HDD uit waar ook Windows op draaide. Andere SATA poort, SATA kabel of voedingsstekker maakte allemaal niets uit. Na zelfs het moederbord vervangen te hebben bleek het toch de voeding te zijn.Ik denk niet dat je voeding het probleem is, dan zou eerder je complete pc uitvallen.
Voeding vergroten, dan is het opgelost
Voor zijn setup moet het voldoende zijn hoor. Een HDD verbruikt niet zoveel en hij heeft geen slurpende videokaart.Het is de voeding, 300W is way to low.
Ik had nu net het lumineuze idee om de extern aangesloten 3TB schijf te formatteren. Dat lukt: en wel alleen maar als 800GB zo ongeveer. Het blijft vreemd allemaal. Ik laat die schijf maar buiten het systeem lijkt me.
[ Voor 10% gewijzigd door flopdoc op 25-02-2012 15:29 ]
Weinig verbruik als de boel aanstaat, maar als alle schijven tegelijk willen opspinnen kan het behoorlijk taxerend zijn. 10W per schijf lijkt me geen overbodige luxe. En de vraag is dan of het van de +12V afgehaald wordt of van de +5V lijn.PilatuS schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 15:24:
[...]
Voor zijn setup moet het voldoende zijn hoor. Een HDD verbruikt niet zoveel en hij heeft geen slurpende videokaart.
Geen idee of dit ook via windows kan, maar wel met Linux hdparm:
Het resultaat is dat een schijf direct in standby gaat als de voeding opkomt. Hij doet pas een spinup als de BIOS of het OS daar om vraagt. De schijven zullen dan een voor een opstarten.-s Enable/disable the power-on in standby feature, if supported by the drive. VERY DANGEROUS. Do not use unless you are absolutely certain that both the system BIOS (or firmware) and the operating system kernel (Linux >= 2.6.22) support probing for drives that use this feature. When enabled, the drive is powered-up in the standby mode to allow the controller to sequence the spin-up of devices, reducing the instantaneous current draw burden when many drives share a power supply. Primarily for use in large RAID setups. This feature is usually disabled and the drive is powered-up in the active mode (see -C above). Note that a drive may also allow enabling this feature by a jumper. Some SATA drives support the control of this feature by pin 11 of the SATA power connector. In these cases, this command may be unsupported or may have no effect.
Het is "VERY DANGEROUS" omdat de kans bestaat dat windows of de controller de schijf niet starten en hij dus stil blijft staan. In dat geval moet je dus met een Linux boot cd de instelling terug zetten.
Ik heb dit zelf een keer bij een schijf ingesteld en ondervond geen problemen.
Everything You Need to Know About 3TB Hard Drivesflopdoc schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 15:28:
Ik heb inmiddels een 450Watt voeding aangesloten, dus dat is het niet.
Ik had nu net het lumineuze idee om de extern aangesloten 3TB schijf te formatteren. Dat lukt: en wel alleen maar als 800GB zo ongeveer. Het blijft vreemd allemaal. Ik laat die schijf maar buiten het systeem lijkt me.
Je schijft heeft dus een 4k sector size.
Ondertussen werkt nu alles op die ene schijf na. Heb een Drivebender pool aangemaakt van 2 schijven om te testen, met de beta versie daarvan gaat het prima.
Ik heb Harddisk Sentinel geinstalleerd, en tot mijn schrik staat bij 2 schijven Health ongeveer 13% vermeld. Ze zijn nog geen jaar oud! Zou dat onder garantie vallen (immers ze doen het - nog- wel).
Ik heb het idee dat ik die 3 TB schijf eerst intern aan het mobo moet koppelen en partitioneren als 3 TB en dan weer elders gebruiken (immers in eerste instantie werkt hij wel extern aangesloten)
[ Voor 19% gewijzigd door flopdoc op 25-02-2012 23:38 ]
En misschien heb je hier wat aan:Installing a 3TB Drive
If you have 64-bit Vista, 64-bit Windows 7, a Mac, 64-bit Linux, or in some cases 32-bit Linux, check to see if your system's BIOS supports 3TB. If doesn't, you'll need to obtain a BIOS update or to buy a newer motherboard that supports 3TB.
If you already have a 3TB drive, you can check to see whether that drive is being properly recognized by booting up the system and looking in the BIOS to verify that the capacity is correctly reported. For operating systems that don't support booting from 3TB, you'll need to boot from a smaller drive and use the 3TB drive as auxiliary storage. Perform the same BIOS check, and then download and employ any required drivers and/or partitioning software the drive maker supplied. If you use third-party partitioning software, make sure to use the GPT, not MBR, partitioning scheme.
Change a MBR into GPT disk
Dat begrijp ik niet. De controller heeft geen enkel benul van partitionering en leest alleen rauwe sectoren.jan99999 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 06:41:
Harde schijf het beste formatteren waar je hem ook gaat gebruiken. De controller kan als je dit niet doet problemen geven of hele lage snelheden.
Misschien doel je op file system block alignment? Voor zover ik weet is dat meer van belang bij SSD's en heeft het niets met de controller te maken maar met de interne erase block size van de SSD.