4 varianten van een 4 weg luidsperker. Maar welke??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-05 23:53
Voor een 4-weg zelfbouw mega grote luidspreker ligt de vraag wat voor een uitwerking het meest recht doet aan mijn geluidssysteem. Ik heb hiertoe een grafische representatie gemaakt van mijn huidige audio system en versterkers (cd player > twee 4-weg actieve crossovers die in totaal acht(!) DENON monoblokken aansturen).
Elke versterkers heeft dual speakeruitgangen en een volume knob.

Ik heb vier luidsperker varianten in gedachten (A, B, C of D) maar heb advies nodig welke van deze variant het beste zou kunnen klinken. Bovenaan zie je een horn middenhoog toeter voor vocals etc, daaronder een Fountek ribbon tweeter. de middelgrote speakers zijn middenlaag drivers. De grootste speaker onderaan wordt een 18" (46cm) woofer. Benieuwd naar reacties/ideeen/suggesties welk luidspreker ontwerp mijn audio systeem recht aan doet... Alvast dank!

grote scherpe plaatje

Afbeeldingslocatie: http://www.aster.nu/ebay/speakersetup1.png

[ Voor 4% gewijzigd door SambalSamurai op 25-02-2012 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-10 09:43

mr.paaJ

generatie cmd+z

Dat staat of valt met het verdere ontwerp...
Mij lijkt A het makkelijkst 'optimaal' te krijgen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwarden
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-04 19:33
Welk actief filter had je in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 09:06

AJK

...

Het beste klinkende ontwerp is: Variant A, De rest van de ontwerpen is zonder (zeer) complexe filtering nooit goed te krijgen. Een Speaker is altijd een compromis, maar dat los je niet op door meer compromissen te sluiten.

Let op dat je de speakers op "volgorde" plaatst. In de huidige ontwerpen ga je gigantische kamfilters krijgen in je hoog-midden en midden-laag.

Kies óf voor een hoorn, óf voor een ribbon. Persoonlijk zou ik de hoorn skippen. Het matchen van de driver en hoorn is lastig zat, maar met de toevoeging van de hoorn in je systeem moet je ribbon, ver naar achter plaatsen om tijd verschuivingen te voorkomen. Dit is echter niet gunstig voor je afstraling

Afhankelijk van je luister ruimte kun je de 18" misschien vervangen voor een 15", je gaat een zeer grote ruimte nodig hebben om de 18" te rechtvaardigen. Het lage geluid komt namelijk pas goed tot zijn recht bij een beetje "afgelegde afstand" van de driver. Dit echter door het grote opperakte meteen gekoppeld aan het geproduceerde volume. Bij lage vermogens is je S/N bij grote drivers niet Interessant.

Optimaal zou je uitkomen op een 15" , 10" en een 2" of als je graag voor 4 weg gaat een 15", 12", 8", 2" opstelling.
Als je de ribbon techniek interessant vind zou je daar ook naar kunnen kijken , ribbons zijn tegenwoordig tot 18"leverbaar, misschien dat je een complete ribbon luidspreker zou kunnen bouwen

Toevoeging:

let ook op hoe je je filtering toepast, op dit moment filter je 3 octaven naar je laag, 2 octaven naar je midden laag 5 octaven naar je hoog en 4 octaven naar je super hoog.
Dit is compleet afhankelijk van de gebruikte speakers. Een 2268H (18" driver) houd op bij 160 hz, deze zal graag een crossover ergens bij de 110hz willen zien. Een 15FX560 (15" driver) loopt zonder al te veel storing door tot ongeveer 1Khz.

[ Voor 13% gewijzigd door AJK op 26-02-2012 19:00 . Reden: Toevoeging filtering ]