Asus F1 A75-M PRO HDMI viel weg (aarding?)

Pagina: 1
Acties:

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018
Ik weet niet precies waar dit thuishoort, dus als als ik verkeerd zit mag deze gerust verplaatst worden.

Vorige week heb een systeem met de volgende onderdelen systeem in elkaar gezet.

Asus F1 A75-M PRO
A4 3400
Draadloze netwerkkaart
Antec NSK-1380

Ik denk niet dat de rest van de onderdelen relevant is (de kast wel, daar kom ik zo op terug). Dit systeem moet een HTPC worden en zat sinds vrijdag via een DENON receiver op de TV aangesloten (HDMI). Vandaag zet mijn vader de boel aan en tot onze grote verbazing valt het beeld steeds weg. Omdat ik gelijk aan een hardwareprobleem denk verplaats ik de nodige monitoren naar de huiskamer om te kijken of hij het over andere uitgangen ook doet.

Een van de eerste tests die ik wil doen is de HDMI kabel direct op de TV zetten, vervolgens krijgt mijn vader een schok van de HDMI kabel. Ik denk dat dat wel vanuit die receiver zal komen en besteed er verder geen aandacht aan. Het volgende wat ik wil doe is mijn (digitale) monitor aansluiten op de DVI om te kijken of hij het over die uitgang ook doet. Tot mijn grote verbazing zie ik dat de buitenste rand van DVI stekker kleine vonkjes trekt. De boel maar eerst allemaal uitgezet en los gekoppeld (een aantal keer rebooten had eerder het probleem niet opgelost) en toen die DVI kabels aangesloten. Omdat we inmiddels er experimenteel achter waren gekomen dat het moederbord geen twee digitale monitoren tegelijkertijd accepteert hebben we toen bleek dat het wegvallen van het beeld niet op mijn monitor optrad de boel maar weer op de tv aangesloten.

En tot onze grote verbazing was het probleem weg, en in de paar uur die we daarna getest hebben is het niet meer teruggekomen (we hebben hem direct op de tv laten staan, omdat dat een overscan probleem dat we hadden op heeft gelost, maar ook direct op de tv heeft hij nog dit gedrag vertoont)

Nou kan het natuurlijk al geraden worden, maar die hele tv hoek is niet geaard. De computer is het enige apparaat met een geaarde stekker, de kast (die Antec NSK 1380) is grotendeels plastic. Dat die computer een behoorlijk aardings probleem heeft heb ik ondertussen door, maar kan dat het wegvallen van dat HDMI signaal veroorzaken, of moeten dat twee losse problemen zijn?

Daarbij komt ook nog de vraag of het normaal is dat een pc zo veel spanning op weet te bouwen?

Ik weet even niet wat ik hiermee aan moet, momenteel gaan we maar door met hem gebruiken en als mijn theorie klopt gaat hij over ongeveer een week weer hetzelfde probleem vertonen. Hoe kan ik hem in dat geval veilig ontladen?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je kan voor de zekerheid toch eens kijken of je niet per ongeluk teveel afstandsbusjes geplaatst hebt achter het moederboard en er ergens een sluiting is, maar zonder aarding kan er inderdaad iets van 120 V op een pc-kast komen te staan.

Je zou eens kunnen testen door bv een kabeltje richting een radiator of waterleiding te trekken en dat even aan de pc-kast aan te sluiten ( let op, dit is wel maar bij wijze van experiment en zo mag je normaal nooit aarden ). Als dan het probleem weg is dan is wijten aan een aardingsprobleem en anders zit er toch in het kastje zelf, en denkelijk bij de voeding ergens een sluiting.

• eew
Punt is dat na deze hele episode hij zeker ontladen is en het probleem weg is. Dat er niet te veel van die afstandsdingen zijn weet ik zeker. Ook gezien de kast, deze zit omdat er binnen zo weinig ruimte is een beetje raar in elkaar, er zijn maar twee echte standofs (met een schroef erin) en de rest zijn een soort clipjes.

Dat ik een aardingsprobleem heb met die kast snap ik (het staat overigens niet op de kast maar op de aarde van de aansluitingen, maar dat is hetzelfde dacht ik). Maar kan dit dat HDMI probleem veroorzaken? Het nare van dat HDMI probleem is namelijk dat het nadat de boel zeker ontladen is niet meer voorgekomen is ik kan er nu dus helemaal niet mee testen. Als mijn theorie klopt dan zal het over een week weer op moeten treden treden.

Punt is dat in dat gedeelte van het huis er geen enkele mogelijkheid is tot het aanleggen van aarding, we hebben hoe dan ook een probleem.

Overigens heb ik redelijk wat ervaring met ongeaarde pc's en eigenlijk nooit dit soort problemen gezien, zal dat komen omdat deze geen netwerkkabel bevat?

Daarbij zou je toch verwachten dat het hele systeem ermee op zou houden als de voeding kortsluiting maakt? Overigens had terwijl het HDMI probleem optrad een testmonitor die op VGA zat nergens last van.

Het nare van de zaak is dat ik totaal niet kan diagnosticeren omdat het probleem spontaan verdwenen is.

• eew
De nieuwste ontwikkeling in deze zaak is er na het een week gedaan te hebben weer mee op gehouden is. Mijn vader was zo slim om hem toen via een verlengsnoer in de keuken (wel aarding) aan te sluiten en dat deed niets aan het probleem.

Wat is hier kapot, het moederbord of de CPU/GPU? Ik denk dat ik zelf geen mogelijkheid heb dat uit te vinden, en omdat het hier om een redelijk vage klacht gaat vrees ik ook dat een nieuwe krijgen heel erg moeilijk gaat worden.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

eew schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 17:58:
De nieuwste ontwikkeling in deze zaak is er na het een week gedaan te hebben weer mee op gehouden is. Mijn vader was zo slim om hem toen via een verlengsnoer in de keuken (wel aarding) aan te sluiten en dat deed niets aan het probleem.

Wat is hier kapot, het moederbord of de CPU/GPU? Ik denk dat ik zelf geen mogelijkheid heb dat uit te vinden, en omdat het hier om een redelijk vage klacht gaat vrees ik ook dat een nieuwe krijgen heel erg moeilijk gaat worden.
CPU kan je bijna voor 99,9% uitsluiten ,ze gaan zelden kapot de deur uit.
Ik zou het bij het moederbord zoeken.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• eew
Speedy-J schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 19:06:
[...]

CPU kan je bijna voor 99,9% uitsluiten ,ze gaan zelden kapot de deur uit.
Ik zou het bij het moederbord zoeken.
En RAM is ook uit te sluiten neem ik aan? In dat geval kan ik niets anders doen dan het moederbord terug sturen denk ik, ik ben alleen bang dat als ze hem bij Alternate testen ze niets kunnen vinden, omdat het een vage klacht is die zich alleen over HDMI voordoet. Ik heb liever dat de boel volledig kapot is dan dat ik dit soort vage problemen heb.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

eew schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 19:14:
[...]

En RAM is ook uit te sluiten neem ik aan? In dat geval kan ik niets anders doen dan het moederbord terug sturen denk ik, ik ben alleen bang dat als ze hem bij Alternate testen ze niets kunnen vinden, omdat het een vage klacht is die zich alleen over HDMI voordoet. Ik heb liever dat de boel volledig kapot is dan dat ik dit soort vage problemen heb.
Je kan het geheugen nog testen,een fout reepje geheugen kan ook rare dingen doen.
Zelfs je ssd/hdd kan een heleboel vage dingen gaan geven als het kapot is.
Toevallig is van de week een hdd kapot gegaan zonder dat ik er echt iets van heb gemerkt ,de volgende dag wou de pc niet meer starten/posten ,tot ik de schijf van de controller haalde...

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• eew
Speedy-J schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 19:21:
[...]

Je kan het geheugen nog testen,een fout reepje geheugen kan ook rare dingen doen.
Zelfs je ssd/hdd kan een heleboel vage dingen gaan geven als het kapot is.
Toevallig is van de week een hdd kapot gegaan zonder dat ik er echt iets van heb gemerkt ,de volgende dag wou de pc niet meer starten/posten ,tot ik de schijf van de controller haalde...
Geen van die dingen zou verklaren dat het probleem alleen via de HDMI bestaat. Dat kan toch eigenlijk niets anders dan het moederbord zijn?

• eew
De update van vandaag is dat hij zichzelf wederom mysterieus genezen heeft. Ik weet echt niet meer wat ik met dat ding aan moet.
Pagina: 1