Draadloos wifi netwerk uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

• igle1986
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
Hallo tweakers,

Kan iemand mij helpen bij het volgende probleem.
Ik heb van iemand de vraag gekregen of het draadloos netwerk ook uit te breiden is want het volgende is namelijk de bedoeling.

Momenteel is er al een wifi-verbinding aanwezig die prive wordt gebruikt. Het is de bedoeling om dit signaal uit te bereiden en toegankelijk te maken voor campinggasten die op een grasveld staan op zo'n 80 meter verwijderd van de draadloze router. Ik zat zelf te denken om een extra draadloze router erbij te plaatsen zodat je het openbaar netwerk en prive-netwerk scheiden kan.

Ook zat ik er aan te denken om dit geheel draadloos uit te voeren omdat het vrij lastig is om een kabelverbinding te maken tussen de beide routers. Op de ene router zou je dan nog een buitenantenne kunnen plaatsen die je tegen de gevel plaatst.

Of zijn er betere oplossing? En welke apparatuur wordt geadviseerd?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:44

Umbrah

The Incredible MapMan

Hoeveel gasten? WiFi is hubbed (bij gebrek aan een beter woord), de totale capaciteit wordt dus gedeeld door de hoeveelheid apparaten. 3 mensen op een enkel 54mbit AP praten dus op 54/6 per richting. Waarom zes? Het is ook nog eens half-duplex. Je wilt dus genoeg accesspoints om roaming te kunnen aanbieden, en bij voorkeur ook met een kabel per AP werken, omdat je anders dus inderdaad in feite een grote ketting aan het bouwen bent die je kunt vergelijken met een menselijke keten die elkaar dingen aan het doorfluisteren is, in een stamboom formatie: aan het begin een iemand die alles moet vertellen en alle antwoorden moet ontvangen, en gaandeweg een steeds vertakkende boom tot 50 mensen aan de andere kant die doorfluisteren en ontvangen. Dat gaat dus niet. Of nauwelijks.

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-02 10:47
Wat je het beste kunt doen hier is iets op basis van PFSense.
Om een beetje controle te houden over wie inlogd.
Anders heb je al gouw iets zo van ik kom eventjes met de auto langs de weg staan en kan even lekker internetten.

PFSense laat je dan inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord.

Ik heb dit al meerdere malen gerealiseerd en werkt perfect.

Anders dan kun je je netwerk gewoon uitbreiden (Niet Veilig)

De benodigdheden voor PFSense zijn:

Een PC rond de p4 is al voldoende
2 Netwerkkaaren 1 in 1 uit.

in komt van het huidige netwerk en 2 gaat naar het nieuw accespoint toe.

Bij PFSense kun je dan je settings toepassen en gaan.
Je kunt het zelfs bepreken tot 2 connecties per gebruiker (1 Laptop en 1 Mobiel apparaat enz.)
Ook kun je een bepaalde bandbreedte meegeven voor gebruikers of in het algemeen.
Denk hierbij aan dat je dus je netwerk snel houdt voor je klanten doordat jij het al limiteert en niet de hoeveelheid mensen die aan het internetten zijn.

Onze opstelling is meestal als volgt.

Hoofdpunt:

Modem > Switch > Router voor binnen.

Knooppunt:

Switch > Server (met PFSense) > Switch > WAP 1 > WAP 2 > WAP 3 enz.

[ Voor 32% gewijzigd door Kavaa op 24-02-2012 17:49 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
pfSense met captive portal is een optie, al zou ik het niet draaien op een oude P4 maar op een Alix of Atom bordje (die P4 wil je namelijk geen 24/7 aan laten staan). Je kan het ook eenvoudiger houden en gewoon gebruik maken van Fon.

Wat ontvangst betreft denk ik dat je met een omni op het dak wel toekomt, 80 meter is eigenlijk niets :)

[ Voor 5% gewijzigd door Petervanakelyen op 24-02-2012 18:32 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Kavaa
Natuurlijk kun je het beter draaien op een nieuwer systeem qua verbruik enz. Maar het is een optie natuurlijk.

2.0 ghz Atom doet ookal heel veel en veel ram heb je niet nodig dus dat scheelt ook weer in de kosten.

Let wel op dat je je een beetje voorbereid op de toekomst en neem GB netwerk kaarten zowel onboard als 2e NIC.
Natuurlijk dan ook GB Switch apparatuur.

Dit heeft zijn voordelen als je meer accespoints gaat plaatsen enz. ook is het voor de snelheid van de gebruikers prettiger en heb je minder last van hikups enz.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• igle1986
Hartstikke bedankt voor de reacties. Is het mogelijk om daarvoor een draadloze netwerk kaart te gebruiken en met de onboard GBnetwerkkaart de verbinding te maken met de GB accespoint met eventueel daaraan een omni antenne geplaatst aan de buitengevel?

• Kavaa
Neen dat zou ik je afraden.
Neem een kabel dit is vele malen stabieler. En in hoeverre dit met PFSense kan weet ik ook niet, denk aan drivers enz.

Het beste is gewoon bekabeld naar de server en van de server naar de Accespoint's een kabel ingraven moet ook geen probleem zijn toch? er is altijd wel een manier te vinden om toch een kabeltje te kunnen trekken en denk eraan MAX 100 Meter haha.

Maar we hebben het ook al eens gehad dat we gewoon een switch in een stroomhuisje hebben gehangen (GB Huis tuin en keuken switch)
En die een beetje goed geïsoleerd voor vocht/kou enz.
Werkt ook perfect.

De accespoints die wij overigens gebruiken zijn van Enginus Kun je eens naar kijken bij WLAN Shop.
Volgens mij kosten deze nu nog iets van 100 euro en dat valt best mee en deze hebben echt een heel groot bereik!.

Maar qua controle is PFSense echt het makkelijkste, je hoeft niet te investeren in dure software / Waps die als controle paneel kunnen spelen (Deze zijn er wel) denk aan Cisco, ZyXEL enz.

• igle1986
Ok. Moet dan toch maar eens kijken of ik een kabel verbinding tot stand kan brengen naar de nieuwe accespoint eventueel met tussenkomst van een server met daarop PFSense. Zal eens kijken of ik dit kan downloaden en kan installeren in een VM om er wat ervaring mee op te doen qua instelmogelijkheden.
Hebben jullie ervaring met de EnGenius ECB-9500? En is deze eventueel geschikt om er een omni-antenne op aan te sluiten?

• Kavaa
Pfsense kun je goed testen in vmware voeg er 2 netwerkkaarten aan toe en gaan met die banaan. Je kunt dit trouwens het beste testen door ook nog een virtuele windows te installeren enz. Zodat je een nat netwerkkrijgt zeg maar de kan van de waps en een gewoon lannetwerk dus de kant van je internet verbinding.

We hebben dit ooit een keer ook op school moeten doen en werkte toen goed met vmware player al vind ik zelf vmware workstation prettiger die is wel ergens te vinden neem ik aan....

Verder staan er op youtube genoeg goeie filmpjes die je kunnen helpen bij het instellen van de basis en de uitgebreidere functies.

Er zijn ook erg leuke pakketen om berichten te monitoren denk aan messenger enz maar stel je gasten wel op de hoogte bij aankomst enz dat dit gebeurt het is een optie natuurlijk ook om veiligheids redenen enz.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
djkavaa schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 20:01:
Neen dat zou ik je afraden. Neem een kabel dit is vele malen stabieler. En in hoeverre dit met PFSense kan weet ik ook niet, denk aan drivers enz.
Op zich werkt dat prima. pfSense heeft ondersteuning voor de meeste chipsets die in *nix worden ondersteund. Het is echter wel zo dat je de afstand tussen de antenne en het access point best zo kort mogelijk houdt. Als je met een embedded bordje in een waterdichte behuizing werkt is dat nog te doen, maar in alle andere gevallen kan je beter voor een apar access point gaan. Het voordeel van die laatste is dat er ook meer keuzemogelijkheden zijn.
igle1986 schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 19:28:
Hebben jullie ervaring met de EnGenius ECB-9500? En is deze eventueel geschikt om er een omni-antenne op aan te sluiten?
Het ding heeft TNC connectors, dus theoretisch gezien kan je er een externe antenne op aansluiten, maar het is maar de vraag of er een mogelijkheid in de firmware zit om de twee andere antennes uit te schakelen. Met één van de drie antennes aangesloten op een omni en de andere twee gewoon standaard ga je namelijk problemen krijgen. Wat is je budget eigenlijk?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1