Toon posts:

[Downloadproblemen] Downloads vallen stil.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

In ons huishouden hebben wij al 2 weken een nieuwe 3-in-1 tv/telefoon/adslverbinding van kpn, die met een zogenaamde experia box router kwam. Deze router steld zichzelf in, maar vanaf dag 1 is het al ellende. Allereerst konden wij niet meer bellen, maar dit is na talloze telefoontjes met de helpdesk opgelost met als advies dat we onze router niet meer moesten resetten.

Het blijvende probleem is echter dat wij niet kunnen downloaden. We gebruiken een wireless verbinding. Na een bepaald moment neemt de downloadsnelheid af en valt vervolgens stil, en laat het daarbij. Torrents downloaden gaat echter wel normaal, en applicaties zoals steam hervatten de download na een bepaalde tijd wel weer (soms met minuten ertussen).
Het is zeer hinderlijk want momenteel zijn wij niet eens in staat nieuwe drivers te downloaden bijvoorbeeld. Een bestand wat boven de 100mb uitkomt is bij voorbaat een verloren zaak.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ya2WW.jpg

We hebben al een maand aan abonnementskosten weggebeld met de KPN helpdesk, zonder uitkomst. Het enige wat ze hebben gedaan was de channel van de wlan veranderen en menig keer werd er opgehangen met de belofte dat er terug werd gebeld, hetgeen niet gebeurde.

Wat ik al heb uitgesloten is dat het niet aan de draadloze verbinding ligt, het probleem blijft bestaan wanneer een ethernetkabel gebruikt wordt. Ook ligt het probleem niet specifiek bij deze computer, alle apparatuur heeft met dit probleem te kampen. Drie laptops, 2 ps3's, een mac mini en zelfs smartphones kunnen soms geen apps downloaden via deze verbinding.

Na lang aandringen heeft kpn een expert langsgestuurd, maar ik betwijfel of deze persoon wel vaardig was. Ik heb mijn probleem uitgelegd, de staafgrafiek van steam laten zien, maar achteraf realiseerde ik mij dat de expert dacht dat steam een soort testprogramma was in plaats van een programma wat daadwerkelijk iets aan het downloaden was. Dit verklaarde de uitspraak dat de resultaten die steam gaf geen weerspiegeling van de werkelijkheid was. Uiteindelijk heeft hij een kabeltje verplaatst bij de modem en toen was het goed.
Toen ik hem liet zien dat het probleem bleef bestaat kwam hij bij de conclusie dat het aan de instellingen van elke pc in huis lag.

Toen ik liet zien dat de ps3 (wat niet veel om in te stellen heeft, plug and play is het niet?) met hetzelfde probleem te kampen had ging hij het apparaat een beetje heen en weer bewegen, en de conclusie was dat het aan de ouderwetse WLAN-ontvanger lag. De zogenaamde WLAN-ontvanger was een usb-stick die toevallig in de playstation zat.
Het was mij toen wel duidelijk dat we elkaars tijd beter niet meer konden verspillen dus ik heb de beste man toen maar vriendelijk bedankt, en ben naar alternatieve oplossingen gaan zoeken. Ik heb een aantal threads doorgelezen hier, maar tot nu toe zijn al mijn pogingen vruchteloos geweest.

Zie hier de wan-settings, indien deze van hulp zijn.
Configuration Mode Auto
Current UpLink VDSL
Type PPPoE
Connection Name Internet
IP 81.206.211.46
DNS 195.121.1.34/195.121.1.66/0.0.0.0
Connection Status Connected
Disconnect Reason
Online Duration 7877 sec
Link Status Connected
Showtime Start 2 days: 19 hrs: 51 min: 38 sec
Modulation Type VDSL2
Actual Rate (Up/Down) 1808/21374 kbps
Attainable Rate (Up/Down) 1808/21400 kbps
Noise Margin (Up/Down) 5.8/5.8 dB
Line Attenuation (Up/Down) 0/27.7 dB
Output Power (Up/Down) 7.9/16.6 dBm
Data Path (Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleaving Delay (Up/Down) 4/8 ms
INP (Up/Down) 1/1 symbols
FEC (Up/Down) 189926/239868
CRC (Up/Down) 1/144
TPS_TC G.993.2_Annex_K_PTM
Profile 8b

Ik hoop dat jullie mij in de juiste richting kunnen wijzen, bij voorbaat dank. :)

• speek1984
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09-2025
Ben je tijdens het stoppen van downloads ook de netwerkconnectie kwijt of blijft die wel gewoon up?

"It's about time you showed up Fox!"

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik ben ondertussen in staat om websites te bezoeken. Wat ik ben vergeten te vermelden is dat multiplayerpotjes op de ps3 bijvoorbeeld niet onderbroken worden. Bedankt voor je snelle reply overigens, ik had meteen maar naar tweakers moeten gaan in plaats van eindeloos de helpdesk afbellen ;)

Edit: Bijvoorbeeld, vlak hiervoor probeerde ik nieuwe nvidia drivers te downloaden, en ondertussen ging ik thread na thread af op reddit.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2012 16:12 ]

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 09:57

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Wat voor resultaat krijg je als je een speedtest draait op het moment van zo'n download-dip (bij gebrek aan een beter woord)?

En als je twee downloads tegelijkertijd hebt draaien, dippen ze dan allebei tegelijkertijd?

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist geprobeerd 2 bestanden te downloaden en aanvankelijk leek het alsof ze beiden tegelijk stopten. Na enige tijd begon 1 echter weer te downloaden, de andere doet nog steeds niets. Inmiddels is het kleinste bestand binnen. Ik heb tijdens de 'dip' een speedtest op http://www.speedtest.net/ afgenomen en deze verliep zonder problemen.

Is er nog meer informatie die ik kan delen die wellicht van hulp kan zijn? Nogmaals bedankt voor de snelle hulp, wordt zeer gewaardeerd.

• speek1984
Dat Experia ding is een modem en router in 1 of niet? Dan kun je ook niet testen om een laptop direct aan de internet-verbinding aan te sluiten lijkt me, of wel?

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 09:57

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik vind het een heel bijzonder probleem; je zou bijna denken aan een soort van capaciteitsprobleem. Heb je dit probleem op elk moment van de dag of is het soms beter?

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

Topicstarter
Speek schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 16:30:
Dat Experia ding is een modem en router in 1 of niet? Dan kun je ook niet testen om een laptop direct aan de internet-verbinding aan te sluiten lijkt me, of wel?
Klopt, ik zal het eens proberen. Even ter verificatie, je bedoelt dus de laptop direct aan te sluiten op de kabel die anders in de modem/router gaat niet?

En Cloud, het is een constant probleem. Ik heb dit ook overwogen, maar of het nu 3u 's middags is of 3u 's ochtends, het lijkt geen verschil te maken.
Onze oude 4mbs adsl verbinding had hier nooit last van, en kpn beweert dat de verbinding naar ons constant is, maar zelfs een youtube video buffert vaak maar voor de helft in. Ik moet dan de cursor nogmaals verplaatsen in de tijdlijn zodat de browser de video opnieuw inbuffert vanaf dat moment.

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2tOBOl.jpg

De oranje kabel gaat in de dls poort van de modem/router, deze past niet in mijn laptop (zal wel een kind lijken die een blok door een rond gat probeert te drukken :+)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2012 17:00 ]

• speek1984
Oke, of ie niet geschikt is heb je vaak zo gezien. Dat is dus geen optie.. Heb nog wat gegoogled voor je, maar kan niets bruikbaars vinden..
Kun je wel in de router settings van de experia? Daar moet het haast wel in zitten als ik je verhaal zo lees..

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kan zijn dat je apparaten nog hun oude DNS cache hebben. Sowieso kan het nooit kwaad om op zijn tijd del lockale DNS cache te flushen.
In een administrator command prompt:
code:
1
2
3
ipconfig /release
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew

Verder kun je ook eens proberen of het helpt als je de DNS servers van OpenDNS instelt. Dat kun je gewoon zelf doen op iedere PC. Of je moet de router in kunnen, maar dat betwijfel ik. Ik weet dat zeker bij een providerswitch de DNS nog wel eens een probleem wil zijn - en niet alle ISP's hebben een DNS server die even goed te bereiken is, of erger nog: zijn werk snel genoeg doet ;)

ARP cache legen kan mogelijk ook nog schelen, maar dat zou niet echt nodig moeten zijn. Mocht die OpenDNS blijken te helpen, dan weet je het gauw genoeg. Gewoon op 1 machine testen en bij een dip die machine gebruiken om te kijken of internet het wel gewoon blijft doen :)

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 24-02-2012 19:20 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Misschien is het een idee om een andere draadloze router ernaast erin te prikken. Ik heb dit ook gehad met een klant waarbij het draadloze signaal werd opgepikt maar geen verbinding of geen downloads of dns viel weg. Ja allemaal hetzelfde modem. Anders ga eens met een kabel werken en haal die tv's eens van dat modem af.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Dennisik
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
(overleden)
Ik heb dat ding ook, wat een graf ding is dat.
Ook hele tijd download problemen gehad zowel met Torrents als nieuwsgroepen.

Toen oude router erop aangesloten puur voor wifi connectie en die deed het perfect.
Doe het al tijden zo. Toen ook op internet gezocht naar eventuele problemen of settings.
Maar echt niks gevonden.

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-02 22:01
Is het een probleem met puur de externe internetverbinding of speelt het ook op het interne LAN? Kan je eens een file tussen PC's heen en weer pompen (of nog verantwoorder: iperf)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Toen wij nog KPN zaten heb ik uiteindelijk maar een andere DNS server gebruikt, toen werkte het op zich redelijk, als in: beter dan met KPN's eigen DNS servers, maar kwaliteit was nog steeds om te huilen. Probeer daarom bijvoorbeeld eens 8.8.8.8, de DNS van Google. Of, als je dat liever hebt, een van de DNS servers van OpenDNS.

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 15:36

Spockz

Live and Let Live

Het lijkt er wel op alsof het modem de verbindingen niet open kan houden of dat het zich verstikt in het aantal open verbindingen. Ik dacht dat dat wat van vroeger was maar blijkbaar zijn er nog steeds modems die hier niet tegen kunnen.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Kan je dat ding niet bridgen en er je eigen router achter hangen? Of heeft de provider (zoals providers graag doen) dat ding volledig dichtgespijkerd en er is niets nuttig in te stellen?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Topicstarter
Excuus voor mijn verlate reactie. Ik heb de comments doorgelezen en een oude router aangesloten op de experia box, om daar het draadloze signaal van te gebruiken. Dit heeft de verbinding iets stabieler gemaakt, maar het is verre van perfect. Het veranderen van de dns server heeft ook niet veel veranderd helaas. En naar mijn weten kan ik afgezien van een paar basisopties weinig aanpassen in de experia miserie.

Inmiddels hebben wij besloten om maar over te stappen naar Ziggo. We blijven maar bezig op deze manier, en ik vermoed dat dit een snellere oplossing is.

Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de hulp!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Excellent choice my friend. Eindelijk van die enge groene mannetjes af ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1