Ik zit met een SQLite query probleem waarbij ik al veel gezocht heb maar twijfel of het uberhaubt kan... Ik heb een tabel met enkele kolommen waaronder:
Nu wil ik een lijst genereren waarbij het veld categorie uniek is, maar waarbij ik wel alle kolommen terugkrijg. Normaal zou je 1 veld distinct kunnen opvragen, maar dat werkt blijkbaar niet bij meerdere kolommen. Op een of andere manier moet ik aangeven dat ik van elke categorie maar 1 resultaat terug wil zien, gebaseerd op het hoogste id.
Dit werkt uiteraard, maar ik wil ook andere kolommen terugkrijgen:
Hiervan zou ik willen dat het werkt, het unieke wordt bepaald door het hoogste id.
Het resultaat zou dan moeten zijn:
Dit krijg ik niet voor elkaar zonder voor elke categorie een extra query te moeten doen. Is dit mogelijk zonder voor elk resultaat een nieuwe query uit te voeren?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| id, categorie, resultaat 1, A, 1 2, A, 2 3, A, 3 4, B, 3 5, B, 4 6, C, 3 7, A, 2 |
Nu wil ik een lijst genereren waarbij het veld categorie uniek is, maar waarbij ik wel alle kolommen terugkrijg. Normaal zou je 1 veld distinct kunnen opvragen, maar dat werkt blijkbaar niet bij meerdere kolommen. Op een of andere manier moet ik aangeven dat ik van elke categorie maar 1 resultaat terug wil zien, gebaseerd op het hoogste id.
Dit werkt uiteraard, maar ik wil ook andere kolommen terugkrijgen:
code:
1
| SELECT distinct categorie FROM tabel |
Hiervan zou ik willen dat het werkt, het unieke wordt bepaald door het hoogste id.
code:
1
| SELECT id, distinct categorie, resultaat FROM tabel |
Het resultaat zou dan moeten zijn:
code:
1
2
3
| 5, B, 4 6, C, 3 7, A, 2 |
Dit krijg ik niet voor elkaar zonder voor elke categorie een extra query te moeten doen. Is dit mogelijk zonder voor elk resultaat een nieuwe query uit te voeren?