Hd tune Pro Errors, Wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:43

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Beste Tweakers,

De laptop van mijn broertje starte niet meer op, er was een fout in de BCD file.

Na veel zoeken op internet en van alles geprobeerd, lukt het maar niet om hem overnieuw te starten,
daarom heb ik windows maar overnieuw geinstalleerd.
Aangezien ik dacht dat de Corrupte BCD file door een defecte harde schijf kwam heb ik gescand met: HD Tune Pro.

Ik heb een Error Scan gerund, waar uit bleek dat er 1 van de 2600 blokken Damaged was,
Daarna heb ik gekeken bij Health Status.
En daar bleek Current Pending Sector op warning te staat met een Waarde van 4
en Ultra DMA CRC Error Count staat op warning met waarde 2.

Ik heb even gegoogeld en zag dat de Current Pending Sector vanzelf zou oplossen, omdat hij de Bad Sectoren zelf zou oplossen.
Als je scant via chkdsk
Hopelijk gebeurd dat ook.

Mijn Vragen zijn nu:
Wat betekent die 2e Melding precies?
Is het verstandig om een RMA aanvraag te doen? (ik heb nog 3 maanden garantie.)
Gaat die 1e melding inderdaad vanzelf weg?

Informatie:
Laptop: HP Compaq Presario CQ56

Alvast super bedankt voor de hulp!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Current Pending Sector:

Dit is niet zo vreemd, dit zijn slechte sectoren, die gemarkeerd moeten worden als "niet meer gebruiken".

Middels een full format met windows 7, wordt de schijf volledig beschreven met nullen en zodra hij over de slechte sectoren komt, worden deze gemarkeerd en niet meer gebruikt.
Dit worden dan 4 Reallocated sectors in de smart waarde.

Ultra DMA CRC Error Count:
Dit zijn communicatie fouten.
Het betekend dat in de complete levensduur van de hardeschijf, 2 maal een communicatie fout is opgetreden, dit door slechte verbinding met de connector of andere redenen.

[ Voor 18% gewijzigd door Swordlord op 24-02-2012 15:10 ]

Verwijderd

Post je SMART data eens volledig.

Als je een zero-write doet onder Win7 zijn je Current Pending Sector (= actieve BAD SECTORs) als het goed is verdwenen. Kun je dat eens proberen? Dit door je door een lange format te starten in disk management (diskmgmt.msc)

Heb je geen backup van de bestanden en kun je schijf dus niet zomaar formatteren, dan ben je aangewezen op speciale software zoals SpinRite.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2012 15:09 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Hallo,

Bedankt voor jullie snelle reactie!

Er staan momenteel geen bestanden op alleen een kale Windows 7 Versie, als ik hem formatteer met diskmgmt.msc, gaat de schijf dan helemaal leeg inclusief windows?

Bedankt voor je uitleg over de error, moet ik daar verder nog zorgen over maken?

Daarnaast moet ik mij zorgen maken door die bad Secotoren dat de harde schijf een kortere levensduur heeft?

Voor volledige smart data zie:
Smart
Error Log

Nogmaal bedankt voor de moeite!

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 24-03-2016 15:50 ]

Verwijderd

Schijf ziet er prima uit. 2 kabelfouten (UDMA CRC Error count) kun je negeren; 2 fouten is niks als je kabel rot is zie je duizenden tot honderdduizend fouten.

De Current Pending Sector is wel een probleem; die moet altijd 0 zijn of je hebt onleesbare bad sectors. Daar moet je wat aan doen!

Je kunt een schijf niet formatteren die in gebruik is als systeemschijf; dus wat je kunt doen is een linux cd gebruiken en daarmee de schijf formatteren. Windows vers installeren waarbij je de schijf eerst helemaal formatteert, zou ook moeten lukken. Eigenlijk is windows installeren alleen al genoeg.

Ik zie vooralsnog geen aanleiding om te geloven dat je hardeschijf nog heel veel uurtjes mee kan. Een paar pending sectoren hoort er eenmaal bij. Als je hier nu heel vaak last van krijgt, wordt het een ander verhaal.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Hallo CiPHER,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb Windows voordat ik ging scannen met HD Tune, opnieuw geinstalleerd, maar dan alleen maar met fast format, dat heeft dus geen zin gehad. Zal dadelijk nog eventjes kijken of hij op normal geformatteerd kan worden voor de windows installatie. Ik wacht nog even de chkdsk scan af, kijken wat dat oplevert.
Ik zie vooralsnog geen aanleiding om te geloven dat je hardeschijf nog heel veel uurtjes mee kan.
Wat bedoel je daar nu precies mee? Wil je zeggen dat de schijf nog veel uurtjes mee kan, of dat je aanleiding ziet dat hij het zou kunnen begeven.

En veel last, dat zou ik dan moeten merken met spontane blue screens en traagheid?

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 29-01-2018 12:19 ]

Verwijderd

Haha, nee je hebt gelijk ik bedoelde juist te zeggen dat je hardeschijf waarschijnlijk nog prima is en nog heel lang mee kan. Pending sectoren zijn vervelend, maar komen steeds meer voor naarmate de datadichtheid toeneemt. Dit probleem is dus groter dan in het verleden.

Wat je eventueel ook kunt doen is gewoon windows opnieuw installeren (quick format) en dan je filesystem helemaal volgooien met bestanden, zodat er vrijwel geen ruimte over is, en dan gelijk verwijderen. Dan heb je uiteindelijk ook de pending sectoren overschreven, wat je in de SMART data kunt zien (current pending sector = 0).

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Okay bedankt voor de informatie!

Ik heb nu chkdsk gedaan op mijn D Partitie en nu heb ik ineens 6 ipv 4 beschadigde sectoren.
Het probleem is dus alleen maar erger geworden.

Ik zit er toch aan te denken om RMA aan te vragen, aangezien ik toch nog garantie heb en omdat ik wil voorkomen dat de BCD file door onverklaarbare redenen kapot gaat.

Zal eventjes Windows 7 installeren met normale format.

[ Voor 20% gewijzigd door rens-br op 29-01-2018 12:19 . Reden: Redenen toegevoegd / toegelicht ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
Als je garantie hebt idd een RMA... Geen garantie, schijf de vuilnisbak in en een andere nemen. Een rotte schijf zal noot beter worden alleen maar slechter ;)

Carpe Diem

Verwijderd

Omdat je nog geen zero-write hebt gedaan kan het zijn dat je meer pending sectoren erbij krijgt die simpelweg nog niet ontdekt waren. Ik zou dus een zero-write lange format doen, herinstalleren en dan je SMART in de gaten houden.

Kijk het een tijdje aan. Blijft de pending sectoren gewoon op 0 voor een aantal weken, dan zou ik zelf de schijf gewoon blijven gebruiken, maar wel in de gaten blijven houden. Zie je dat de pending sector weer oploopt (je kunt met HDtune een surface scan doen die pending sectoren ontdekt).. dan is je schijf inderdaad onbruikbaar geworden en kun je RMA aanvragen.

Bedenk wel dat je met RMA niet altijd een nieuwe schijf terug krijgt, en als je huidige schijf fysiek in orde is en na een zero write goed functioneert, dan zou ik zelf niet zo heel snel RMA aanvragen.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Bedankt voor de reactie!

Hij is nu bezig met een Full Format, (genoeg voor een zero write?) daarna windows overnieuw er op, en dan nog maar eens scannen.

Ik heb een andere laptop al een keer eerder opgestuurd met hetzelfde probleem, toen kreeg ik gewoon een nieuwe, dus ben benieuwd.

Ik laat weten wat het geworden is na de nieuwe windows instal.

In ieder geval al super bedankt voor de hulp en het advies!
Pagina: 1