Grote / kleine beurt, wat is het handigste?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben 1 dag minder gaan werken en zit nu eens te kijken naar het onderhoudsschema van mijn auto. Ik heb namelijk het idee dat ik te vaak de auto naar de garage breng voor een kleine / grote beurt.

Ik heb een overzicht gemaakt van wat ik de afgelopen tijd gehad heb aan onderhoud:

112.000 km, grote beurt (7000 km na aanschaf)
135.000 km, kleine beurt (23000 km na grote beurt)
147.000 km, grote beurt (12000 km na kleine beurt)
157.000 km, kleine beurt (10000 km na grote beurt)
170.000 km, grote beurt (13000 km na kleine beurt)

Wat is nu de beste oplossing voor zowel de portemonnee als voor de auto zelf? Om de 15.000 km een kleine danwel grote beurt (dus afwisselend klein en groot)?

Aanvullende vraag: ik moet voor 1 april de apk keuring doen. Dan laat ik gelijk de zomerbanden erop zetten. Is het bij deze twee werkzaamheden aan te raden ook een kleine beurt te nemen, ik zit dan op 180.000 km schat ik in)? Of is dat prijstechnisch niet heel veel meer voordeliger dan het gescheiden houden (dus eerst alleen apk en bandenwissel en later kleine beurt)?

Edit: vergeet ik te melden dat ik niet zelf aan mijn auto wil sleutelen. Olie vervangen e.d. ga ik niet doen, ik weet dat ik dat niet leuk vind en ik ben er niet handig in, ik wil dus echt al het onderhoud wel door mijn garage laten uitvoeren.

Het betreft trouwens een opel agila uit 2003 (oude lullenbak :+ )

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2012 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Op zich maakt de dag minder werken natuurlijk niet uit (afgezien voor je portemonee dan) als je de beuren inplant op afgelegde kilometers, of eens per jaar.

Om welke auto gaat het, leeftijd?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt mij ook belangrijk wat voor auto je rijdt?
Het is volgens het boekje wel nodig maar mocht het een goedkope auto zijn zou ik het onderhoud wat gespreider houden, bijv na elke 20/25k kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16
LOL

Onze auto's mochten blij zijn met een beurt per jaar (>35k+) en soms gewoon niks afgezien van wat vloeistoffen bij de APK.

[ Voor 30% gewijzigd door Rukapul op 24-02-2012 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ligt eraan wat je rijdt. Als je veel kleine stukjes rijdt of voor langere tijd stilstaat zou ik wel gewoon een kleine en een grote beurt per jaar doen en dan de grote beurt combineren met de APK. Als je veel langere afstanden rijdt kan je misschien met 1x een grote beurt per jaar wel toe. In principe moet 30dkm tussen twee beurten geen probleem zijn.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik rijd een opel agila uit begin 2003 , had net de openingspost aangepast toen jullie al reageerden.

Ik rijd momenteel iets van 25.000 km per jaar met de auto (dat is met de dag minder werken meegerekend). Ongeveer 500 km per week maak ik minimaal.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2012 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 11:31:
ik rijd een opel agila uit begin 2003 , had net de openingspost aangepast toen jullie al reageerden.

Ik rijd momenteel iets van 25.000 km per jaar met de auto (dat is met de dag minder werken meegerekend). Ongeveer 500 km per week maak ik minimaal.
Gewoon lekker 1 grote beurt + APK per jaar doen. Meer dan dat is alleen noodzakelijk als er veel kleine ritjes mee gedaan worden of de auto heel lang stil staat tussen ritjes. Gezien je afstanden per week rijdt je gewoon normale ritjes waarbij de auto goed warm wordt, dus dan heb je aan 1 beurt wel genoeg hoor.

[ Voor 15% gewijzigd door AtleX op 24-02-2012 11:33 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AtleX schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 11:32:
[...]

Gewoon lekker 1 grote beurt + APK per jaar doen. Meer dan dat is alleen noodzakelijk als er veel kleine ritjes mee gedaan worden of de auto heel lang stil staat tussen ritjes.
Geen kleine beurt meer dus?

Ik rijd maandag t/m donderdag 500 km in totaal en dan haal ik nog boodschappen in het weekeinde en ga soms ergens op bezoek, dus hij staat nooit langer dan 2 dagen stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad 1beurt per jaar is echt wel voldoende.

Als je krap in de centen zit kom je er ook nog wel mee weg om een keer een kleine beurt te doen inplaats van een grote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan doe ik 1 grote beurt in november bij de plaatsing van de winterbanden en dan doe ik de apk in april/mei en laat ik dan de zomerbanden plaatsen.

Scheelt toch weer snel een 200 euro en dat is meegenomen natuurlijk als je 4 ipv 5 dagen werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzVL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 19:19
wat zegt het instructie boekje van de auto eigenlijk?
zelf hebben we thuis 2 auto's en voor beiden doen we om de 20k een beurt of om het jaar en dat wisselen we om met de kleine en grote beurt.
Komt er dus op neer dat ikzelf ongeveer om de 5 a 6 maanden een beurt(a3 uit 1999) doe en mijn vrouw om het jaar (fiesta uit 2009).
Deze intervallen zijn bij ons ook wat de boekjes aangeven. om de 15k zou betekenen dat ik om de 3 a 4 maanden een beurt moeten doen, vind ik wel erg vaak.

"If u do something do it with style, or do it at all."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazz,

Dat vind ik persoonlijk echt veelste veel voor een auto uit 1999. Eenmaal per jaar is toch meer als voldoende vooral met 40k per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzVL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 19:19
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 13:17:
Jazz,

Dat vind ik persoonlijk echt veelste veel voor een auto uit 1999. Eenmaal per jaar is toch meer als voldoende vooral met 40k per jaar.
Zat ook te dubben over de frequentie, maar omdat ik zoveel op de weg zit heb ik toch de keuze genomen om voor iets meer (schijn?)zekerheid te spelen.
Het is al een oude auto, maak er veel km's mee (denk zelfs richting de 50k a 55k), zou het nog vervelender vinden wanneer ik ver van thuis stil sta vanwege iets wat tijdens de onderhoudsbeurten voorkomen had kunnen worden.
Mijn pa heeft ook een oude auto 1997, hij doet niet eens meer aan ondershoudsbeurten (discussie heb ik ook al eens met hem gevoerd), maar verschil is dat wanneer er bij hem iets mis is hij nog steeds in eindhoven zit en bij wijze van spreken nog met de bus kan of ff mij of mijn moeder bellen om even snel op te halen.

Ik zit elke dag in r'dam en wil het risico dat ik in rotterm strand of ergens tussenin verkleinen. (dan niet zeggen dat ik nieuwe auto moet kopen of moet verhuizen:P er spelen nog andere factoren mee)

"If u do something do it with style, or do it at all."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe elk jaar voor de APK een beurt volgens het boekje
Zo weet ik zeker dat de auto niets mankeert en hoe de auto er bij staat..

Qua kilometers rijdt de auto niet veel, als het 5000-7000 km per jaar is, is het veel.
Puur voor boodschappen of een klein uitstapje..

Het is een jonge Peugeot 107 uit 2009, en krijgt gewoon de beurten zoals in het boekje staan.
Ik vraag meestal wel om een iets uitgebreidere beurt en dat niet alleen de remmen, banden etc gecontroleerd wordt maar ook op lekkages etc..

Volgens het boekje is het 1x per jaar of per 15.000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 20:22
mijn auto krijgt elk jaar een beurt heel af en toe een extra als ie daar zelf om zeurt ... haha

kortom op zijn minst elke 20.000KM meestal rond de 15.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wat is nu de beste oplossing voor zowel de portemonnee als voor de auto zelf? Om de 15.000 km een kleine danwel grote beurt (dus afwisselend klein en groot)?
Hangt helemaal van je auto af, sommige auto's moeten elke 15.000 km een beurt (mijn Seat bijvoorbeeld, volgens het boekje), sommige om de 20.000 km, en er zijn er geloof ik die maar elke 30.000 km een beurt nodig hebben.

Raadpleeg dus het boekje wat bij je auto zit, daar staan de voorgeschreven intervallen beschreven :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16
Wat er voorgeschreven wordt is niet wat de auto nodig heeft.

Wat er voorgeschreven wordt is wat de dealer aan omzet nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

O god, dat soort complottheorien... ik wist niet dat dit de HK was :P

[ Voor 35% gewijzigd door wildhagen op 24-02-2012 17:17 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:28
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 12:18:
Ok, dan doe ik 1 grote beurt in november bij de plaatsing van de winterbanden en dan doe ik de apk in april/mei en laat ik dan de zomerbanden plaatsen.

Scheelt toch weer snel een 200 euro en dat is meegenomen natuurlijk als je 4 ipv 5 dagen werkt :)
Of je doet die APK gelijk met de grote beurt, vaak is deze dan gratis ook. Die zomerbanden wisselen kan je dan of zelf doen of voor 5 tientjes laten doen. Bespaart je weer 150 euro per jaar ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jazzVL schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 12:32:
wat zegt het instructie boekje van de auto eigenlijk?
Dat ga ik nog even opzoeken. Eerst dat boekje vinden op zolder en dat kan morgen pas omdat mijn zoon ernaast slaapt en ik moet nogal wat verbouwen om hem te vinden :+

Ik heb wel anwb + aan huis service + vervangend vervoer abonnement / contract, dus het is niet zo dat ik gelijk ergens strand. Maar ik heb nu gewoon het idee dat ik het te vaak doe, maar ik kom er nog even op terug als ik het boekje gevonden heb. Ik heb dat hel boekje eigenlijk nooit gelezen volgens mij.
peugeot206gt schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 17:20:
Of je doet die APK gelijk met de grote beurt, vaak is deze dan gratis ook. Die zomerbanden wisselen kan je dan of zelf doen of voor 5 tientjes laten doen. Bespaart je weer 150 euro per jaar ;)
Dat is ook een idee. Ik zal het even met de garage overleggen wat zij adviseren. Nou zou ik dat bij de meeste garages niet vragen, maar de garage die ik nu heb vertrouw ik wel. Die zetten mij nooit af, althans dat gevoel heb ik niet. Vaak wil ik wat en vinden ze het niet nodig (nieuwe zomerbanden bijvoorbeeld). Een andere garage zou gelijk zeggen ja zeggen immers als ik dit vraag: ik wil graag nieuwe banden kopen. Deze garage zegt: je kan er nog wel 20.000 km op rijden en kom dan terug en kijken we dan weer even.

Alleen kan ik die banden niet zelf vervangen omdat ik ze zonder velg heb liggen. En nu kan ik best een fietsband vervangen (ik weet in iedergeval uit ervaring dat je dat niet met een scherpe schroevendraaier moet doen :+ ), maar dat gaat me never nooit niet lukken.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2012 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het boekje zegt om de 15000 km een beurt (afwisselend groot of klein).
Heeft dat nog enige invloed of niet?

Ik ga in iedergeval in rond december bij de plaatsing van de winterbanden ook een apk doen, de apk is nu te vroeg zoals ik hem heb en dat is irritant en als ik nu een maandje uitstel kon krijgen, maarja... volgens de garage heb ik een kleine kans op een boete... dus dat doen we maar niet, krijg er al genoeg (boete's) :+

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2012 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:26
Sowieso zijn de termen "grote beurt" en "kleine beurt" niet echt veelzeggend. Als ik mijn auto wegbreng, gaat ie voor "een beurt", niks groot of klein. Wat er dan vervangen moet worden hangt ervan af wat de vervangingstermijnen zijn. Olie en oliefilter bij elke beurt, luchtfilter om de 60.000, brandstoffilter om de 60.000, pollenfilter eens per jaar en verder wordt bij elke beurt de auto grondig gecontroleerd op allerlei punten, ongeacht of de beurt groot of klein is.
Verder kijkt je auto niet op een paar kilometer als je regelmatig onderhoud doet en fatsoenlijke olie gebruikt. Als ik een sleuteltje in het dashboard krijg bel ik de beun op, en als die tijd heeft om een beurt uit te voeren kan het zijn dat die sleutel alweer 3000km op het dashboard staat te knipperen. Deze auto heeft een interval van 20K, de vorige had er eentje van 15K, maar no-way dat ik om de 15 weken (3-4x per jaar!) in de garage stond met dat ding met >1000km/week.

Edit: Wat APK betreft: kan je 2 maand vantevoren doen zonder dat de datum verschuift. Verder rekent een fatsoenlijke garage niet meer dan 4 tientjes voor een APK, inclusief afmelden en een evt herkeuring. Ook voor diesels hoort een APK maar marginaal duurder te zijn dan dat, de garages waar ik mijn auto's heb laten keuren liepen uiteen van 37,50 tot 42,50 voor een diesel, terwijl ik me ook een keer af heb laten zetten bij de euromaster naast mijn werk met "APK vanaf 25 euro": dat heeft me bijna 90 euro gekost.

[ Voor 21% gewijzigd door _JGC_ op 27-02-2012 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 27 februari 2012 @ 19:24:
Sowieso zijn de termen "grote beurt" en "kleine beurt" niet echt veelzeggend. Als ik mijn auto wegbreng, gaat ie voor "een beurt", niks groot of klein. Wat er dan vervangen moet worden hangt ervan af wat de vervangingstermijnen zijn. Olie en oliefilter bij elke beurt, luchtfilter om de 60.000, brandstoffilter om de 60.000, pollenfilter eens per jaar en verder wordt bij elke beurt de auto grondig gecontroleerd op allerlei punten, ongeacht of de beurt groot of klein is.
Ik vraag het nog wel even na als ik bij die mannen van de garage ben, drink toch altijd koffie met ze. Ik zag dat ze in het boekje er soms kleine of grote beurt bijschrijven, maar dat komt misschien ook omdat in mijn boekje elke keer staat dat je moet aangeven of het een grote of kleine beurt is.

We zien wel, veel besparen kan ik er niet echt op schat ik in en als ik het zo eens nog overdenk. Ik kan wel een beurt skippen, maar moet toch nu apk en bandenwissel doen, dus tja, dan staat hij er toch.

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
15.000 km of 6 maanden kan je bijhouden toch? Anders zelfs gewoon 1x per jaar met de APK. Ik bedoel, het is al een brik natuurlijk..

Mijn nieuwe auto gaat 1x per 35k naar de garage, en dat geeft de boordcomputer dan zelf aan (variabel service interval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:06

DropjesLover

Dit dus ->

Een kleine beurt is bij veel auto's ook gewoon zelf te doen in een uurtje. Dingen als bougies vervangen, lampen checken, even onder de auto kruipen om te kijken of de uitlaat niet lekt, koelvloeistof en ruitenwissernieuvea checken en bijvullen, etc kan iedere mongool. Moet je maar eens kijken wat voor een dingen precies onder een grote/kleine beurt vallen.

Olie, remblokjes en filters vervangen ed valt al snel onder een grote beurt.

Veel van de lastigere dingen zijn ook dingen die bij een APK naar voren komen (remmen, uitlaat, schokdempers, etc), dus die hoeven niet/nauwelijks preventief vervangen te worden.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 17:13:
Wat er voorgeschreven wordt is niet wat de auto nodig heeft.

Vind ik een loze opmerking. In een werkplaatshandboek (van het merk zelf, dus geen Haynes of iets dergelijks) staan er ook tabellen waaraan je kan aflezen wat er geïnspecteerd moet worden en wat er vervangen moet worden. Reken maar niet dat die boeken zijn geschreven om de dealer een plezier te doen op het gebied van omzet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Het is puur voor het behoud van je motor en betrouwbaarheid dat sommige zaken om een bepaalde tijd vervangen of ververst moeten worden. De dealer houd natuurlijk een hoop aan dit werk over door winstmarges maar vooral de uren die ze rekenen. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Pagina: 1