"Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit ... "
Met bibliotheek bedoel je de database van Lightroom waarin alleen de verwijzingen naar de foto's staan (dus niet de foto's zelf)? Ja dat kan, maar ik zou dat niet doen.DJ-Anubis schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 10:06:
Momenteel werk ik met Aperture, maar overweeg over te stappen naar Lightroom als het mogelijk is om de bibliotheek die op de NAS staat de benaderen vanaf zowel een mac als pc.
Kan dit of slaat de mac versie net even anders op dan dat een windows versie doet?
Ik doe het zelf zo :
- Library op m'n SDD met daarbij de previews
- Foto's op weer een andere SSD, maar dit kan natuurlijk ook een harddisk zijn
- Archieffoto's staan op m'n NAS waar ik ook bijkan met Lightroom.
Oftewel, m'n foto's waaraan ik werk staan op een SSD. Projecten die klaar zijn staan op m'n NAS.
Hmm Aperture accepteert wel een bieb op een NAS waardoor ik vanaf mac 1 en mac 2 een en dezelfde bieb kan openen, heel handig. Echter als 'hulp' er bij wilde ik niet een dure apple-laptop er bij aanschaffen maar gewoon een relatief simpele windows laptoppert, vandaar mijn vraag.
Maar als ik het zo hoor is het geen gangbaar iets dus zal ik er maar niet aan beginnen met zo iets delicaats als al je foto's.
Jammer dat al die programma's van 1 werkplek uitgaan.
Maar als ik het zo hoor is het geen gangbaar iets dus zal ik er maar niet aan beginnen met zo iets delicaats als al je foto's.
[ Voor 6% gewijzigd door DJ-Anubis op 26-02-2012 20:15 ]
"Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit ... "
Het is inderdaad jammer, maar de manier waarop Aperture en Lightroom zijn gebouwd niet compatibel met meerdere systemen die op dezelfde database werken.DJ-Anubis schreef op zondag 26 februari 2012 @ 20:14:
Hmm Aperture accepteert wel een bieb op een NAS waardoor ik vanaf mac 1 en mac 2 een en dezelfde bieb kan openen, heel handig. Echter als 'hulp' er bij wilde ik niet een dure apple-laptop er bij aanschaffen maar gewoon een relatief simpele windows laptoppert, vandaar mijn vraag.
Wanneer je met meer dan 1 programma wijzigingen gaat maken in de database ga je namelijk elkaars wijzigingen overschrijven wat dataverlies en een corrupte database tot gevolg kan hebben. De enige oplossing hiervoor is dat er een serverapplicatie de toegang tot de database beheert waarbij Lightroom/Aperture als client daarmee zouden verbinden.
Ik zou het dus tenz eerste afraden om een Aperture/Lightroom-database te delen met andere systemen die schrijfrechten hebben omdat het echt linke soep is.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Nou ja, zo lang je zeker weet dat je nooit vanaf meerdere machines tegelijk werkt is er natuurlijk weinig aan de hand. Maar wat jij aanhaalt is wel de reden dat Lightroom het inderdaad niet ondersteunt.
Overigens is er geloof ik wel een mouw aan te passen door de NAS op een dusdanige manier te mounten dat Lightroom het niet als netwerkschijf herkent, maar ik weet niet precies hoe dat werkt en of dat voor zowel Mac als Windows een optie is.
Overigens is er geloof ik wel een mouw aan te passen door de NAS op een dusdanige manier te mounten dat Lightroom het niet als netwerkschijf herkent, maar ik weet niet precies hoe dat werkt en of dat voor zowel Mac als Windows een optie is.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik weet niet of je op Mac NFS shares kan mounten, dan zou lightroom geen verschil mogen zienOrion84 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 20:40:
Nou ja, zo lang je zeker weet dat je nooit vanaf meerdere machines tegelijk werkt is er natuurlijk weinig aan de hand. Maar wat jij aanhaalt is wel de reden dat Lightroom het inderdaad niet ondersteunt.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik heb zelf m'n foto's op een NAS staan, en de catalog staat in een dropbox map, die op beide PC's staat. De tip staat ook in het laatste lightroom topic in de startpost.
Een beetje een houtje-touwtje oplossing, en het is inderdaad jammer dat lightroom geen catalogs op netwerkschijven ondersteund.
Een beetje een houtje-touwtje oplossing, en het is inderdaad jammer dat lightroom geen catalogs op netwerkschijven ondersteund.
Ik heb geen zin om een sig te maken.
Pagina: 1