Videokaart 90 graden!

Pagina: 1
Acties:

• Senna7
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09-2019
Hallo mensen,

Ik had een vraag over het warmte die mijn GPU krijgt, als ik bijvoorbeeld een half uurtje aan het gamen ben (TF2)
zie ik al cijfers dat mijn GPU tot aan 90 graden komt. Hoe komt dit?

Afbeeldingslocatie: http://img535.imageshack.us/img535/966/81411489.png

• P van H
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Die 9500GS is niet echt een snelle kaart, deze moet dus hard werken om alle beelden op het scherm te krijgen met als resultaat dat de kaart warmer wordt.

Wat je kan doen is de ventilator snelheid verhogen met deze programma: (mits deze niet passief gekoeld is)
http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm

Zorg er ook voor dat er geen stof in de ventilator zit.

Een andere mogelijkheid is dat je het koelpasta vervangt, maar daar heb je volgens mij nog niet echt ervaring mee. Zorg ook voor voldoende airflow in de pc kast.

[ Voor 4% gewijzigd door P van H op 24-02-2012 04:59 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 09:17
Opzich valt 90 graden voor een videokaart nog wel mee hoor. Die kunnen dat meestal wel prima hebben. Als je CPU dat soort temperaturen haalt heb je een groter probleem.

Er zijn trouwens aardig wat pagina's de vinden over de temperaturen van de 9500GS: google

Desktop | Server | Laptop

• dicee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-02 06:42
Het is een silent edition en nog 1 in de 9xxx serie. zal idd dus relatief veel moeten doen om alles te laten zien. 90 graden is nog te doen maar bij 100 zal ik er toch iets aan gaan doen. Let ook op de airflow in de kast. Als hier verder geen ventilator inzit tsja dan lijkt het me logisch dat de videokaart zo warm word.

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 23:18

Patjeee

Ik woon in Boston MA

niets aan de hand...

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Lekker onderbouwd ook.

Mits je temps niet nog hoger uitvallen kan dit weinig kwaad. Let er echter wel op dat de GT8xxx enGT9xxx serie sneller last krijgen van soldeerproblemen onder hoge (80+) temps.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• P van H
  • Niet online
90c is idd op zich geen ramp, maar is in mijn ogen toch echt veel te hoog. Het is iets wat je dan constant in de gaten moet houden, wat alleen maar irritant is.

Je zou eventueel ook een ventilator kunnen monteren op het koelblok van de 9500GS. (Met tie-rips oid)

[ Voor 21% gewijzigd door P van H op 24-02-2012 11:28 ]

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:24
De beste oplossing in dit geval is zorgen dat de warme lucht zo snel mogelijk naar buiten kan worden geblazen of dat er koude lucht op het koelblok komt. Een 3e partij koeler zou ik niet adviseren vanwege de prijs. 90 graden kan de kaart hebben maar is zeker niet aan te raden. Komt de warmte overall in je kast ook niet ten goede.

How are you doing?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-02 19:50

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

80/92mm fan in "McGyver style" in je kast modden dat het in een hoek over je vga kaart blaast en je kunt weer verder :9

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:20

Mavamaarten

Omdat het kan!

Passieve kaart?
Als je wat beter wil gamen en van het temperatuurprobleem af wil, dan lijkt mij het verstandigst om een nieuwe grafische kaart te kopen. De kaart die je nu hebt is niet echt fantastisch te noemen, en de temperatuur is inderdaad niet echt geweldig. Het kan ertegen, maar goed is het nooit.

Android developer & dürüm-liefhebber

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

P van H schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 11:26:
90c is idd op zich geen ramp, maar is in mijn ogen toch echt veel te hoog. Het is iets wat je dan constant in de gaten moet houden, wat alleen maar irritant is.

Je zou eventueel ook een ventilator kunnen monteren op het koelblok van de 9500GS. (Met tie-rips oid)
bewijs eens dat 90 graden per definitie schade opwekt aan een videokaart. ik liet een i5 quad core op 99 graden draaien 8 uur lang en een videokaart op 102.. gebeurd helemaal niets mee.. het is hardware.

Mensen maken zich veel te druk om temperaturen van CPUs/GPUs.. zolang het niet in IDLE is is er niets aan de hand.

Mijn buurjongen maakt zich ook altijd heel druk om temperaturen wordt de videokaart 70 graden gaat hij bijna gillen, overclocken is dan ook uit denk boze en zijn CPU moet max 65 graden zijn, anders ontploft de boel denkt hij.

[ Voor 22% gewijzigd door A87 op 24-02-2012 12:23 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:20

yzx

Lias schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 12:20:
[...]

bewijs eens dat 90 graden per definitie schade opwekt aan een videokaart. ik liet een i5 quad core op 99 graden draaien 8 uur lang en een videokaart op 102.. gebeurd helemaal niets mee.. het is hardware.

Mensen maken zich veel te druk om temperaturen van CPUs/GPUs.. zolang het niet in IDLE is is er niets aan de hand.
100+ graden lijkt me niet gezond

90 graden lijkt me goed, hoes de airflow in je kast Senna 7?

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• A87
  • Niet online

A87

100 graden was onder extreme overclock condities met prime. Was een test.
Ik had zoiets van de CPU kan makkelijk de 99 graden aan zonder kapot te gaan (Intel max specs).

Wat ik probeer duidelijk te maken : Maak je niet gek met temperaturen.. moet je kijken wat een auto allemaal kan doen in extreme condities, alles wordt wel goed getest.
Videokaarten en CPUs ook, die stoppen er niet zomaar mee omdat het op 85 graden draait.

[ Voor 153% gewijzigd door A87 op 24-02-2012 12:27 ]

• P van H
  • Niet online
Ik heb nergens neergezet dat 90c schade oplevert... Alleen is het aan de hoge kant en verhoogt ook de temperaturen van andere componenten.

Ikzelf heb nog nooit een gpu boven de 75c laten komen, maar dat is iets wat ik persoonlijk prettig vind.

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:20

yzx

Lias schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 12:23:
100 graden was onder extreme overclock condities met prime. Was een test.
Ik had zoiets van de CPU kan makkelijk de 99 graden aan zonder kapot te gaan (Intel max specs).

Wat ik probeer duidelijk te maken : Maak je niet gek met temperaturen.. moet je kijken wat een auto allemaal kan doen in extreme condities, alles wordt wel goed getest.
Videokaarten en CPUs ook, die stoppen er niet zomaar mee omdat het op 85 graden draait.
Als jij een half jaar tegen 100 graden gamed ga je het wel voelen hoor

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• Stefanto
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
Senna7 schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 04:36:
Hallo mensen,

Ik had een vraag over het warmte die mijn GPU krijgt, als ik bijvoorbeeld een half uurtje aan het gamen ben (TF2)
zie ik al cijfers dat mijn GPU tot aan 90 graden komt. Hoe komt dit?

[afbeelding]
Iets anders. Welke programma heb je gebruikt voor het meten?

• Footstepz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-11-2025
Stefanto schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 12:46:
[...]

Iets anders. Welke programma heb je gebruikt voor het meten?
Speccy.

http://www.piriform.com/speccy

[ Voor 8% gewijzigd door Footstepz op 24-02-2012 16:45 ]

• A87
  • Niet online

A87

gebruik Coretemp en Afterburner

• Senna7
dank jullie wel voor alles, ik ga voor elk post die een oplossing heeft even goed de tijd voor nemen. _/-\o_

• Senna7
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/15hfyf9.png
Normaal is die op 62c en met self defined fan op 100% is die op 53c!

Nog een kleine vraag,
zijn er nadelen doordat ik met me fan nu altijd op 100% zou laten?

En op airflow checken,
ik had 90c standaard en toen ik mijn zijkap eraf had gehaald bleef die gewoon op 90c

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Senna7 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 17:19:
[afbeelding]
Normaal is die op 62c en met self defined fan op 100% is die op 53c!

Nog een kleine vraag,
zijn er nadelen doordat ik met me fan nu altijd op 100% zou laten?
Waarom zou je de fan op 100% willen laten draaien? Dit is zeeeer luidruchtig.. Zorg er gewoon voor dat je GPU onder 100% stress (Furmark draaien op de achtergrond ;) ). niet boven de 85c uitkomt. 80c als je het voor je eigen gevoel wat lager wilt hebben.

Edit: In afterburner kan je dit heel prettig instellen. Zo doet de fan op mijn videokaart (HD5770) bijna niks*, totdat de temp boven de 55c komt.

*20% fanspeed. Dit is onhoorbaar tenzij je je oor letterlijk op de kast zelf drukt.
En op airflow checken,
ik had 90c standaard en toen ik mijn zijkap eraf had gehaald bleef die gewoon op 90c
Zijpaneel eraf zorgt nooit voor een betere airflow en/of temperaturen. Tenzij er geen fans aanwezig zijn in het systeem (Naast de CPU en eventuele GPU fan).

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 26-02-2012 21:25 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1