• Duckhamster
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-11-2021
Beste Tweakers,

Ik heb al zo'n 2,5 jaartjes mijn pc'tje en die draait lekker fijn! Echter heb ik een klein probleempje, namelijk: Bij reboot van Windows (handmatig of automatisch) stopt mijn videokaart met het versturen van beeld.

De enige oplossing tot zover is tijdelijk de pc van netstroom halen, even wachten, en weer aansluiten.

Voor zover ik weet werkt de videokaart naar behoren! (getest op een ander systeem) Het probleem al aanwezig sinds de pc gebouwd is. Ik heb een flauw vermoeden dat het aan mijn moederbord ligt.

Verdere aparte dingen aan het moederbord zijn: front audio doet het niet (hij is aangesloten op de [ac97], de [HDaudio] niet getest).

Een kleine opmerking: bij het bouwen van de pc een leuk stroomkabeltje in de [sys_fan1] geplugd, waarna hij niet wou starten :)) (misschien iets kapot gegaan?)

Bedankt voor elke hulp :)

Duckhamster

Specs:

Kast: Cooler Master Centurion 590
Moederbord: GA-MA770T-UD3P (rev 1.1?)
Geheugen: Corsair 2x2GB XMS3 1333MHz (TW3X4G1333C9A)
Videokaart: Sapphire Radeon 4870 1GB
Processor: AMD Phenom II X2 550 BE (3.1GHz)
Voeding: Corsair VX550W

OS: Windows 7 Ultimate 64-bit (laatste installatie feb-12)

ps: ik vermoed dat mijn moederbord niet goed functioneert, maar heb geen flauw idee hoe dit te testen, ik zal dit weekend een nieuwe bios proberen. Mijn doel is niet zozeer het te verhelpen (indien het kan graag), maar eerder vaststellen dat het het moederbord is, zodat ik weet dat ik het probleem oplos bij vervanging.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Het kan als ik het zo lees in theorie ook met je voeding te maken hebben. Dus videokaart, voeding en mobo kunnen dit alle 3 veroorzaken als je het mij vraagt. Toen je de videokaart in het andere systeem had zitten kon je dus wel rebooten?

De enige manier om er echt achter te komen is meestal om onderdelen uit te sluiten (lees: onderdelen vervangen).

Of het niet werken van de front audio aan het mobo ligt is ook niet zo te zeggen, het kan ook zijn dat de poort van de kast niet lekker werkt ;)

Desktop | Server | Laptop

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-01 10:31

JanW23

Mine mine mine mine

Je moet inderdaad gewoon je HD audio plug gebruiken en niet de ac97.
Is jou stopcontact geaard? Klinkt raar, maar daar kan je vreemde problemen van krijgen. Verder zou je nog kunnen kijken naar een BIOS update.

Verwijderd

het is bijna voor 100% zeker je videokaart.Ik had namelijk een een Saphire 4870 1gb met precies hetzelfde probleem.

dat het beeld zwart was bij reboot,

Echter jij kan ehm kan het dus alleen maar weg krijgen door de stekker eruit te trekken?Reset knop werkt ook niet?

Echter ik heb er nu een GTX570 in zitten en het probleem is verdwenen

Dus om het echt uit te sluiten,probeer een andere videokaart,als je die mogelijkheid hebt

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2012 13:19 ]

• Duckhamster
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-11-2021
Videokaart is getest op een ander moederbord (GA-990XA-UD3), daar was geen probleem bij de reboot functie van windows. Misschien de combinatie met mijn moederbord, maar dan zou vervanging van het moederbord het alsnog oplossen. Ik neem aan dat het dus niet mijn videokaart is.

Het stopcontact is geaard. Verschilende locaties getest. Echter wil ik vervanging van de voeding wel proberen, na het weekend heb ik die mogelijkheid.

Bios zal ik ook flashen.

Nog even voor de duidelijkheid, de pc blijft "aan"! Echter wordt er geen opstart uitgevoerd. Het moederbord genereert dus blijkbaar ook geen data voor de videokaart om te versturen.

Alsof het commando "afsluiten" werkt en het commando "opstarten" niet. Waardoor de pc tussenbeide blijft hangen.

Bedankt voor de hulp tot zover!