Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

sinds een maand of 2 erg veel problemen met mijn pc. BSOD van uitlopende oorzaken, van FLTprgm.sys tot Service_exeption tot en met Memory_managment.

allereeerst, waar werken we mee? het is een pre-build pc, de HP P6655NL. specs:
Merk HP
Productserie Pavilion
Type P6655NL (XS539EA)
CPU-type AMD Phenom II X6 1045T
Geheugengrootte 4GB
Geheugentype DDR3
Moederbordchipset AMD 760G
Hardeschijf bus SATA-300
Optische Drive Type DVD+/-RW DL
Videochip Radeon HD5450
Opslagcapaciteit 1TB
Hardeschijftype 7200rpm
moederbord: H-Alpinia-RS780L-uATX (Alpinia)
(lijstje even van de pricewatch gepakt)
zelf overigens wel wat aan geklust, nieuwe videokaart erin (Safire HD6850 1GB) en sterkere voeding ( Be Quit! 530 Watt).

goed. problemen ontstonden zonder enige aanleiding ( naar mijn idee). dus, naar wat googelen, drivers geupdate, nieuwe windows install, etc etc kwam ik bij de waarschijnlijke boosdoener: RAM. oke, Ramtest gedaan, memtest 84 gedaan, kwam er perfect uit. Dus ramkaartjes op andere slots aangesloten. dit ging even goed, maar daarna toch weer het hele scala aan problemen. nieuwe ramkaartjes gekocht voor de zekerheid: Corairs 2x4GB XM3 1333mhz. Op het moment dat ik een stick aansloot op een van de 2 buitense slots, (1/4)kreeg ik meteen groene strepen door het beeld, en weiger de pc op te starten. middelste 2 gaven in eerste instantie geen problemen, maar en enkele dagen kwam er bij belasting van de pc toch weer BSOD's en allerlei memory errors langs.

ik heb nu even 1 ramkaartje erin gestoken op lot 2, en tot nu toe ( 30 minuten) gaat het goed. ik heb de pc echter nog niet zwaar belast. gezien het feit dat ik de rest van de mogelijkheden heb uitgesloten ( defecte ramkaartjes etc) vermoed ik dat tenminste 3 van mn slots op mn moederbord naar de knoppen zijn.

vraagjes aan jullie:

klopt dit? of heb ik iets gemist om te testen?
kan ik problemen op het moederbord op een andere manier nog diagnotiseren?
ik wil namelijk geen nieuwe moederbord aanschaffen tot ik het zeker weet, wij leven met z'n 2en op een zeer klein inkomen ( 1200,- per maand), dus elke euro is op dit moment hard nodig

alvast bedankt voor de feedback!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2012 21:20 ]

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-01 10:31

JanW23

Mine mine mine mine

Zelf ook een keer gehad. Was gewoon mijn chipset gaar op het moederbord.
Je zou kunnen proberen de voltage iets op te schroeven van je chipset (0,1V).

• tommes112
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-08-2025
Of anders het voltage van je geheugen met stapjes omhoog te gooien.