Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Peugeot lampen raadsel

Pagina: 1
Acties:

• roeltjow
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-07 11:39
hallo,

ik heb een probleem met mijn auto, ik heb hem +- een jaar en heb dit probleem nog nooit gehad.

het verhaal:
ongeveer een maand geleden wou ik savonds weg en deden plots al mijn voorlampen het niet meer, na in het donker de motorkap geopend te hebben en even gekeken te hebben of ze heel waren en of er iets loszat (niks kunnen vinden) de motorkap maar weer dicht gegooid. en plots gaat alleen rechts voor branden :?
ik heb de motor laten draaien en mijn lampen uit gezet en weer aan, en toen deed hij het niet meer, na een paar keer draaien weer wel, en gelijk daarna niet meer.
ik snapte er niks van en heb hem naar de garage gebracht, die heeft de lampen vervangen en alles deed het weer (de rest zou het niet doen omdat er 1 stuk was ofzo)

3 dagen later ga ik sochtends weg (avond ervoor was alles nog prima) en ineens doet rechtsvoor het niet meer, ik snapte er niks van, ik weer kijken en hij was nog heel. de dag erna deed hij het weer :? dat duurde ongeveer 4 dagen en toen gebeurde het weer.

en zo gaat het tot en met nu, ik rijd nu alweer 2 dagen zonder dat rechtsvoor het doet.

ik snap niet hoe dit komt, weet 1 van jullie mischien waar het aan kan liggen? ik ga van het weekend overdag de motorkap eens openen en nog eens met iemand anders erbij kijken, op mijn werk snappen ze er ook niks van als ik dit verhaal zo vertel.

kan het zijn dat de schakelaar bij mijn stuur gewoon kapot is? (lijkt me wel sterk)

het is trouwens een peugeot 206 3 deurs uit 2003

mvg,
Roel

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:47
schakelaar lijkt me niet, aangezien het alleen rechts is.

Nu staat Peugeot erom bekend dat het lampenvreters zijn, maar je geeft aan dat de lamp zelf niet kapot is.
Klinkt eerder als een kabelbreukje ergens.

Meet alle draadjes eens door.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
pdebie schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 13:46:
Nu staat Peugeot erom bekend dat het lampenvreters zijn, maar je geeft aan dat de lamp zelf niet kapot is.
Serieus? Verklaart waarom die krengen ieder jaar kapot gaan.

https://niels.nu

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik zou hem gewoon nog even een keer vervangen, wellicht dat je gewoon pech hebt.
Ik had het een paar weken geleden ook. Lampje vervangen, drie dagen later weer stuk. Toen vervangen en nu werkt het al weer een paar weken.
Als het dan nog een keer stuk gaat dan speelt er meer.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:49

GaMeOvEr

Is een hork.

Klopt wel ja. Vaak als ik een auto met maar één koplamp zie rijden is het een niet al te oude Peugeot. :+ (206, 207, 307, etc.)

Renaults ook best wel vaak trouwens. (Megane, Scenic.)

Aannames zijn fataal.

• roeltjow
Mister I schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:32:
Ik zou hem gewoon nog even een keer vervangen, wellicht dat je gewoon pech hebt.
Ik had het een paar weken geleden ook. Lampje vervangen, drie dagen later weer stuk. Toen vervangen en nu werkt het al weer een paar weken.
Als het dan nog een keer stuk gaat dan speelt er meer.
maar een paar dagen geleden deed hij het wel, en nu niet dus dan werkt de lamp toch? wie weet doet hij het straks weer wel

ik zit eraan te denken om gewoon gelijk LED koplampen te kopen

• Hydra
GaMeOvEr schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:42:
Klopt wel ja. Vaak als ik een auto met maar één koplamp zie rijden is het een niet al te oude Peugeot. :+ (206, 207, 307, etc.)

Renaults ook best wel vaak trouwens. (Megane, Scenic.)
Kutfransen. Ik erger me er kapot aan, blijf er mee bezig. Gelukkig moet 'ie voor de APK dus kunnen ze 'em mooi ff vervangen. Het is best een kutwerk met een 207 en bovendien heb ik geen zin die lampen iedere keer zelf te betalen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:18
Hydra schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:55:
[...]

Kutfransen. Ik erger me er kapot aan, blijf er mee bezig. Gelukkig moet 'ie voor de APK dus kunnen ze 'em mooi ff vervangen. Het is best een kutwerk met een 207 en bovendien heb ik geen zin die lampen iedere keer zelf te betalen.
Electronica en fransozen (of italianen) gaat vaak niet heel erg lekker...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn 207 vreet ook lampjes idd. Naar verluidt omdat het electrische systeem regelmatig pieken zou vertonen. Nou schijnt electriciteit en franse auto's sowieso niet 100% samen te gaan, dus dat ligt wel mooi in lijn allemaal.

Anyways. op Osrams of Philips lampen schijnen ze het beter te doen. En eerlijk is eerlijk: de Philips lampen die er nu voor in zitten doen het al een stuk beter als de halfords meukd ie ik eerst had.

Overigens heb ik een paar maanden terug zelf het effect gehad dat ik aan de voorkant ineens nog maar 1 stadlicht over had. De rest (2x dim, 1x stad) had gelijktijdig de geest gegeven :X Compleet doorgebrand. Hoezo spanningspieken :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• PdeBie
roeltjow schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:53:
[...]

maar een paar dagen geleden deed hij het wel, en nu niet dus dan werkt de lamp toch? wie weet doet hij het straks weer wel
ik denk kabelbreukje

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07
Hydra schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:28:
[...]

Serieus? Verklaart waarom die krengen ieder jaar kapot gaan.
Peugeot == Franse auto == kapotte lampen.

No offence maar hoeveel hordes Franse auto's ik afgelopen weken zonder fatsoenlijk licht heb zien rijden :r
Én 1 Duitse auto met een lampje stuk, vond ik zelf erg opmerkelijk, want normaal mankeren die nooit wat...

There is no replacement for displacement!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Hydra schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:55:
[...]

Bij de APK krijg je echt niet zomaar gratis lampen hoor. :+

Osram levert trouwens lampen die beter geschikt zijn voor Franse auto's, maar ik kan nu het type niet vinden. :( Sowieso gaan lampen van Osram een eeuwigheid mee, dus je zou daar eens naar kunnen kijken.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Hydra
AtleX schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 15:13:
Lease-207 ;)
Osram levert trouwens lampen die beter geschikt zijn voor Franse auto's, maar ik kan nu het type niet vinden. :( Sowieso gaan lampen van Osram een eeuwigheid mee, dus je zou daar eens naar kunnen kijken.
Mja, dan moet ik ze zelf gaan betalen. Geen zin in.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Beter nu drie tientjes uitgeven aan lampen dan eerst nog een tijd met maar 1 lamp rondrijden. ;) En sowieso van elke maand een keer naar de garage moeten zodat je zelf geen lampjes hoeft te betalen zou ik ook nogal moe van worden.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Hydra
AtleX schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 15:25:
Beter nu drie tientjes uitgeven aan lampen dan eerst nog een tijd met maar 1 lamp rondrijden. ;) En sowieso van elke maand een keer naar de garage moeten zodat je zelf geen lampjes hoeft te betalen zou ik ook nogal moe van worden.
Lampen gaan ongeveer een jaar mee he, vind ik veel te kort maar het is geen maand. Komt bij dat de lease binnenkort afloopt en ik dus sowieso geen eigen geld in die auto ga investeren.

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:39
Schakelaar binnen kan het niet zijn. Koplampen zijn relais geschakeld en aangezien ze het af en toe gewoon doen is het circuit tussen schakelaar en relais goed.

Volgens mij zijn ze samen op 1 relais geschakeld (dat zou je na moeten kijken) dus het relais zal niet kapot zijn.

Het zit dus in de bedrading tussen relais en koplampunits. Waarschijnlijk ergens een slechte massa (geöxideerd contact) of een kabelbreuk (check voor schuurplekken op de kabels etc.

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik weet niet wat voor type zekeringen zo'n Peugeot heeft en of elke lamp een eigen zekering heeft maar als ik jou was zou ik ook even kijken of daar misschien sprake van een slecht contact is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
AtleX schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 15:13:
[...]

Laat je niks wijsmaken dat Osrams langer meegaan. Als je bij de dealer vraagt om betere lampen, krijg je Osram 64210. Die gaan net zo snel kapot als een stel philipsen of een stel merkloze lampjes. Ga naar de betere automaterialenzaak en koop longlife lampjes. Onderdeelnummer van Osram daarvoor is 64210L. Ik heb ruim een jaar geleden een tweetal van die dingen geplaatst, nog geen kapotte lamp weer gezien. Voorheen om de 3-6 maanden een lamp kapot.

Verder ligt het niet aan franse auto's, maar is de lamp en de installatie ervan is het probleem. H7 zijn fragiele lampen, die installeer je vervolgens in een kunststof behuizing waardoor ie de warmte bijna niet kwijt kan. Dan nog de verhoogde boordspanning van moderne auto's om alle elektronica stabiel te houden en je hebt bingo.

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-11 15:01
_eXistenZ_ schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 15:11:
[...]
Én 1 Duitse auto met een lampje stuk, vond ik zelf erg opmerkelijk, want normaal mankeren die nooit wat...
Gelukkig zie je nooit auto's van het VAG concern met kapotte lampen rijden... ow wacht :P

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:20
_JGC_ schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 20:15:
[...]

Verder ligt het niet aan franse auto's, maar is de lamp en de installatie ervan is het probleem. H7 zijn fragiele lampen, die installeer je vervolgens in een kunststof behuizing waardoor ie de warmte bijna niet kwijt kan. Dan nog de verhoogde boordspanning van moderne auto's om alle elektronica stabiel te houden en je hebt bingo.
Bovenstaande is de reden dat ik een aftermarket Xenon setje in mijn Peugeot 307 heb gezet. Meer licht, minder warmte en de balast kan de piek beter weg werken dan de H7 lampjes zelf. Qua kosten is de Xenon een grotere aanschaf en een uurtje werkt maar ik hoop nu 1 tot 2 jaar met dit Xenon setje te doen tegenover elke 2 a 3 maanden een nieuw H7 setje te moeten kopen.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:08

DropjesLover

Dit dus ->

kabelbreukje ergens, los contactje in de stekker, aardingprobleem ergens anders in de auto, etc.
Iets soorgelijks had ik, bij mij deden al mn stadslichten voorste het pas weer toen ik alle (ook de achterste) vervangen had :? :')

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-11 06:01
Volgens mij heeft deze auto een cambus. Dus als deze waarneemt dat de lamp kapot is dan schakelt hij van de desbtreffende lamp de stroom uit. Bij lampen wisselen moet de sleutel helemaal uit het contact alvorens de spanning weer terug komt op de fitting.

De schakelaar zal het niet zijn, omdat de andere lampen het wel doen.

• The Eagle

The Eagle

melcon schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 20:20:
[...]

Gelukkig zie je nooit auto's van het VAG concern met kapotte lampen rijden... ow wacht :P
Mijn lease-Altea had destijds een lampje in de vorm van een lampje, en dat lampje ging aan als er een lampje stuk was. Stuk makkelijker als er onderweg op een gegeven moment achter komen dat je geen flikker meer ziet omdat 3 van de vier lampen doorgebrand zijn :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• melcon
Dat is dan wel weer handig zo'n indicatie lampje :) moet alleen niet het lampje van het indicatie lampje stuk zijn :+ :P

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mister I schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:32:
Aangezien ze pas al gerepareerd zijn, zou ik gewoon van garantie uitgaan. ;)

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

CaptJackSparrow schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 18:55:
Ik weet niet wat voor type zekeringen zo'n Peugeot heeft en of elke lamp een eigen zekering heeft maar als ik jou was zou ik ook even kijken of daar misschien sprake van een slecht contact is.
Koplampen zijn over het algemeen niet gezekerd

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 07:41

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik heb nog nooit een auto gezien zonder zekering voor koplampen(,ruitverwarming, dashboard, radio)? (alleen ervaring met Jappen overigens).

De aarding even langslopen is misschien ook wel een tip. Dat zal waarschijnlijk wel goed zijn, maar wellicht heb je ergens een rotte schroef aan je chassis. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Michael Knight op 24-02-2012 01:30 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:59
Koplampen hebben ook gewoon zekeringen, zou raar zijn (en potentieel gevaarlijk) als het niet zo is.

Ik zou, omdat het een franse auto betreft, de massaverbindingen eens nalopen. Die van de accu naar de motor en naar het chassis willen nog weleens problemen geven. :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11 07:33

Bullet NL

Eigen Wijs

Peenutzz schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 01:40:
Koplampen hebben ook gewoon zekeringen, zou raar zijn (en potentieel gevaarlijk) als het niet zo is.

Ik zou, omdat het een franse auto betreft, de massaverbindingen eens nalopen. Die van de accu naar de motor en naar het chassis willen nog weleens problemen geven. :)
Klopt, maar wanneer juist in dit geval de massaverbinding van accu naar chassis problemen geeft zouden er vermoedelijk meer storingen optreden dan alleen de koplampen.

Ik zit eerder aan de bedrading van Lamp richting de relais/zekeringen te denken e.o. de massa kabel van koplamp naar chassis.

Overigens kan ik ook bevestigen dat Peugeot's echte lampenvreters zijn, op een of andere manier gaat er regelmatig een spaningspiek richting de lampen, hier kunnen ze erg slecht tegen en gaan dus erg vaak kapot.
Toen ik heel lang gelden mijn Lease 307 SW had (jaar of 7 terug) kon ik om de 2 a 3 maand naar de dealer om de lampen te laten vervangen.... Erg vervelend en schijnt heel veel voor te komen.......

Cogitationis poenam nemo patitur

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:16
check eventjes de stekkers achterop de koplampen, die waren bij mij ook redelijk verroest en bovendien zijn ze niet al te stevig...

dan krijg je dus precies het probleem dat jij hebt, beetje morrelen aan het stekkertje en de lamp gaat aan, laat je de motorklep dichtvallen, gaat de lamp weer uit...

de dealer kan ze voor niet veel geld vervangen.

en hoewel alleen mijn eigen ervaring: tot nu toe gaan de osrams langer mee dan philips

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Bullet NL schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 02:03:
[...]

Overigens kan ik ook bevestigen dat Peugeot's echte lampenvreters zijn, op een of andere manier gaat er regelmatig een spaningspiek richting de lampen, hier kunnen ze erg slecht tegen en gaan dus erg vaak kapot.
Toen ik heel lang gelden mijn Lease 307 SW had (jaar of 7 terug) kon ik om de 2 a 3 maand naar de dealer om de lampen te laten vervangen.... Erg vervelend en schijnt heel veel voor te komen.......
Volgens mij niet alleen een Peugeot kwaal, maar meer een Franse. Onze oude Peugeot 206 had het, onze Renault Kangoo had het.. Voor onze huidige 206 moet ik even afkloppen, daar heb ik nog 0 lampen hoeven vervangen.

Verder zou ik ook aan de bedrading richting lampen gaan denken omdat het zo'n willekeurig probleem lijkt te zijn. Ik gok dichtbij de lampen zelf aangezien het na vervangen weer even goed was.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• PdeBie
dj1981 schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 11:02:
check eventjes de stekkers achterop de koplampen, die waren bij mij ook redelijk verroest en bovendien zijn ze niet al te stevig...

dan krijg je dus precies het probleem dat jij hebt, beetje morrelen aan het stekkertje en de lamp gaat aan, laat je de motorklep dichtvallen, gaat de lamp weer uit...
Dat is inderdaad ook een bekende. Corrosie/Aanslag op de stekkertjes.

• roeltjow
gister avond deden mijn lampen het allemaal weer! jeuj!

vanochtend niet meer, leuk he!

bedankt voor de tips allen, ik zal de stekkertjes en de bedrading als ik er tijd voor heb even nakijken en laat hier weer weten hoe het is gegaan

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:30

Sharky

Skamn Dippy!

Welkom bij Peugeot. Mijn 307 vreet ook lampen, door het vele wisselen is het stekkertje rechtsvoor ook kapot gegaan waardoor de lamp rechtsvoor het ook niet zo goed meer doet. Die moet ik een dezer dagen ook maar eens laten vervangen.

This too shall pass

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

tdw schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 01:14:
Mag je na reparatie nog wel aannemen dat ze het voor een paar jaar weer gaan doen. ;) Kan Peugeot wel zo leuk slechte koplampen hebben, maar ook die dingen hebben een bepaalde (economische) levensduur die je kan verwachten. Verzekering heeft er dan imo niets mee te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 24-02-2012 18:54 ]

• melcon
lol, volgens mij haal verzekering en zekering door elkaar :P

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

idd, ik zie het, lol. :) Echt... :P * tabblad maar sluiten doet... :/ :+

[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 24-02-2012 23:25 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 20:49
tdw schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 01:14:
[...]

Die zijn wel gezekerd. Daarbij is er bij de dagrij en/of dim licht verlichting altijd een zekering voor links voor en links achter, en een zekering voor rechts voor en rechts achter. Dus als het aan de zekering zou liggen dan zouden de achterlichten het ook niet doen op dat moment ;) Dit is om ervoor te zorgen dat als er een zekering uit knalt, je zowel voor als achter iig nog een werkende lamp hebt. Zou wat zijn als de zekering van je koplampen er uit knalt in het donker :X Zelfde idee zeg maar dat je 2 rem systemen hebt, een lijn voor links voor en rechts achter, en een lijn voor rechts voor en links achter, zodat de auto bij het remmen in balans blijft

Ik vermoed ook een aarde probleem

Wat hier allemaal gezegd wordt over Franse auto's en snel kapot gaan van lampen begrijp ik niet. Mijn ouders hebben een Xsara Picasso van 2003 (veel van de onderdelen van deze auto ook terug te vinden in Peugeot's van die zelfde periode, 206 oid), die hebben we nu een jaar of 6 volgens mij, en daar is tot nu toe een keer het stadslicht linksvoor van kapot gegaan. Verder nooit electrische problemen gehad, afgezien van de motormanagement storingen en de daarbij horende noodloop bij koude motor en koppeling op laten komen met te weinig gas (waar zelfs de plaatselijke Citroen dealer geen oplossing voor heeft :X )

[ Voor 58% gewijzigd door FastFred op 24-02-2012 23:58 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ah, en motormanagement storingen en daardoor uitval van de auto zijn geen elektrische storingen dus? ;)

Aannames zijn fataal.

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 04:30

MadMan

What the....

Degenen die klagen over Franse auto's waarvan de lampen snel kapot gaan moeten toch even bij zichzelf kijken ben ik bang. Voor die auto's is er namelijk een ander type lampen. Zelfde voltage en wattage, maar ze kunnen tegen stroompieken en dergelijke.
Osram maakt de beste, iets duurder dan een vergelijkbaar "normaal" lampje maar blijft dus wel heel.

Reden hiervoor is, gek genoeg, dat wettelijk is geregeld dat autolampen geschikt moeten zijn voor 13,2 volt. Dit is bepaald zodat er niet gesjoemeld kan worden door de fabrikanten. Zonder zo'n wet zouden ze immers lampen kunnen maken die bijvoorbeeld geschikt zijn voor 12,5 volt. Die branden ook een tijdje, maar geven het nog veel sneller op.
Tot daar allemaal goed en wel, ware het niet dat de gemiddelde dynamo tegenwoodig rond de 13,8 volt levert en de fabrikanten van lampen nog steeds het wettelijke minimum aanhouden. Bepaalde dynamo's die voornamelijk in Franse auto's (en Mazda's) te vinden zijn doen daar af en toe nog een schepje bovenop en veroorzaken ook meer ruis.
Onder andere Osram speelt daar dus al een tijd op in door voor iets meer geld autolampen te leveren die geschikt zijn voor een hoger voltage, doch dezelfde lichtopbrengst hebben als de "normale".

En natuurlijk doet de gemiddelde dealer/autohandel hier zijn voordeel mee en verkoopt dat soort lampen eigenlijk liever niet. Je komt immers niet meer zo snel terug voor wéér een kapotte lamp. Ondanks dat zijn ze hier in de buurt trouwens wel zo goed als overal voorradig, maar je krijgt ze alleen als je er speciaal om vraagt.

Ikzelf gebruik ze al jaren, en de enige keren dat ik een kapot lampje heb gehad is als ik een andere auto had en ze nog niet had vervangen en de keer dat de gehele koplampen op straat lagen omdat ik het nodig vond de afdruk van een betonnen paaltje en een lantaarnpaal in de motorkap te zetten :P

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 07:41

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dan zet ik m`n spanningsregelaar maar op internet...overbodig ding. :+

Heb je een typenummer btw?

[ Voor 17% gewijzigd door Michael Knight op 26-02-2012 06:02 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• melcon
zou het geen oplossing zijn om er een condensator tussen te zetten?

Overigens, over dat alle franse auto's koplampen eten is nogal een grote uitspraak die ik gelijk maar even onderuit zal halen, mijn laguna vreet ze niet, mijn 19 vreet ze niet, de twingo van mijn schoonzus vreet ze niet, de 5 alpine turbo vreet ze niet, de laguna 3 van mijn ouders vreet ze niet en de laguna II's die ze daarvoor hadden vraten ze ook niet. Ook de clio rs die ik ooit gehad heb vrat ze ook niet.

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Mijn 106, mijn 206 HB, mijn 206 SW, mijn Renault Megane SW hebben ook geen last van vretende lampen.

Bij 307 komt dit inderdaad heel veel voor. Mijn zwager is ook regelmatig bezig om te lampen te vervangen. Bekende kwaal dus

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-11 09:10
Dus het ligt aan de vervangingslamp, als die inferieur is dan blijf je naar beun de haas lopen...
Een goede dealer geeft goede lampen.

gewaarwordingshorizon

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik ken twee mensen met een Franse auto. Eentje heeft redelijk vaak kapotte lampen. De ander vrijwel nooit. De ene start de auto altijd met de lampen aan, de ander heeft de lampen uit staan tijdens het starten van de motor. Wellicht dat starten van de motor een piekspanning geeft?

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:30

Sharky

Skamn Dippy!

MadMan schreef op zondag 26 februari 2012 @ 03:37:

Tot daar allemaal goed en wel, ware het niet dat de gemiddelde dynamo tegenwoodig rond de 13,8 volt levert en de fabrikanten van lampen nog steeds het wettelijke minimum aanhouden.
Misschien moet je je lampen op je accu aansluiten en niet op de dynamo, het is geen fiets.
Misschien dat er wel ergens wat waarheid in je verhaal zit, maar ik heb allerlei merken lampen geprobeerd en allemaal gaan ze snel stuk in mijn 307.

This too shall pass

• FastFred
Trommelrem schreef op zondag 26 februari 2012 @ 10:26:
Ik ken twee mensen met een Franse auto. Eentje heeft redelijk vaak kapotte lampen. De ander vrijwel nooit. De ene start de auto altijd met de lampen aan, de ander heeft de lampen uit staan tijdens het starten van de motor. Wellicht dat starten van de motor een piekspanning geeft?
Piekspanning inderdaad, of een grote schommeling in de spanning omdat de start motor nogal wat vermogen moet hebben. Ik heb vanaf mijn allereerste rijles al geleerd om de lampen pas aan te doen als de motor gestart is, om de lampen te sparen (Golf 5 1.9tdi)
GaMeOvEr schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 18:10:
Ah, en motormanagement storingen en daardoor uitval van de auto zijn geen elektrische storingen dus? ;)
Dat kan ook een andere oorzaak hebben, hoeft niet direct veroorzaakt te worden door het motormanagement systeem

[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 26-02-2012 16:34 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Nee, maar uitval van de motor is bij (een mechanisch gezonde) motor, altijd een elektronisch probleem. Of het nu komt door de ECU, de lambdasonde, de stationairregelaar, inspuiting, etc, allemaal spul wat elektronisch aangestuurd wordt. ;)

Aannames zijn fataal.

• _JGC_
  • Nu online
Sharky schreef op zondag 26 februari 2012 @ 14:55:
[...]

Misschien moet je je lampen op je accu aansluiten en niet op de dynamo, het is geen fiets.
Misschien dat er wel ergens wat waarheid in je verhaal zit, maar ik heb allerlei merken lampen geprobeerd en allemaal gaan ze snel stuk in mijn 307.
Zodra jij de motor start draait zowat alles wat stroom verbruikt in je auto op de dynamo. Die dynamo is afhankelijk van de auto afgesteld op 13.8V of 14.4V. Oudere auto's hadden voldoende aan 13.8, nieuwere auto's hebben een hogere spanning omdat dit nodig is om alle systemen storingsvrij te laten werken. Moderne auto's vreten steeds meer stroom, en als je dan teveel aan je dynamo gaat hangen zakt de spanning in waarna de accu niet meer wil laden.

Zoals eerder gezegd, het ligt niet puur aan Franse auto's, moderne VAG-auto's hebben ook om de haverklap kapotte lampen om bovenstaande redenen. Er zijn speciale longlife lampjes in het leven geroepen om dit probleem op te lossen, maar behalve een paar eerlijke garages/automaterialenzaken is er niemand die je die dingen wil verkopen. Als de klant toch niet weet van het bestaan van die dingen, en als toch alle lampen na een halfjaar alweer doorbranden, wat boeit het dan dat jouw verkochte lamp dat ook doet... verkoop je toch weer elke paar maand weer een set lampen. Marges op lampen zijn ook niet misselijk, bij de dealer betaal je al snel 200% marge op een stel Osram H7 lampjes.

• The Eagle

The Eagle

FastFred schreef op zondag 26 februari 2012 @ 16:31:
[...]

Piekspanning inderdaad, of een grote schommeling in de spanning omdat de start motor nogal wat vermogen moet hebben. Ik heb vanaf mijn allereerste rijles al geleerd om de lampen pas aan te doen als de motor gestart is, om de lampen te sparen (Golf 5 1.9tdi)

[...]

Dat kan ook een andere oorzaak hebben, hoeft niet direct veroorzaakt te worden door het motormanagement systeem
Sowieso, op het moment dat je een auto wilt starten wil je eigenlijk zoveel mogelijk power naar de startmotor hebben. Als je lampen dan uit staan, heb je meer power om te starten over.
Overigens zie ik regelmatig wel Sjonnies met een scooter met een electrische starter. En dan start ie niet...en tegelijkertijd zie je de koplamp oplichten. Ja uh, zet die lamp dan ook eerst uit, slome :+

Omgekeerd werkt het ook overigens (tip van een wegenwachter gekregen): Als je een auto wilt starten met startkabels, zet dan voor je de verbinding maakt eerst een flinke stroomverbruiker (achteruitverwarming bijvoorbeeld) aan. Die haalt de grootste stroompiek weg en da's beter voor je accu en je startmotor :)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

The Eagle schreef op zondag 26 februari 2012 @ 18:48:
Omgekeerd werkt het ook overigens (tip van een wegenwachter gekregen): Als je een auto wilt starten met startkabels, zet dan voor je de verbinding maakt eerst een flinke stroomverbruiker (achteruitverwarming bijvoorbeeld) aan. Die haalt de grootste stroompiek weg en da's beter voor je accu en je startmotor :)
Hmm... ik zou eerlijk gezegd verwachten dat de lege accu waar onmiddellijk de meeste stroom in verdwijnt al spanningspieken zou voorkomen. Je hoort dan ook de gewoonlijk stationair draaiende motor van de 'donor auto' in toerental terugvallen omdat de dynamo plotseling veel zwaarder wordt belast. Ik zou op dat moment dan ook eerder een spanningsdip dan een spanningspiek verwachten.

En met alle respect voor de wegenwachters maar ik denk dat ze gewoonlijk geen al te grote deskundigheid zullen hebben in de theoretische achtergronden van auto elektrische/elektronische zaken. Die zal ik overigens ook niet claimen. Er hangen hier tweakers rond die veel beter in die materie thuis zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door CaptJackSparrow op 26-02-2012 19:14 ]

• Apache
  • Laatst online: 18-11 22:50

Apache

amateur software devver

Peugeot en lampen is idd een groot probleem, m'n moeder heeft er ook één (206) en op een bepaald moment waren alle remlichten kapot, garage steekt nieuwe lampen, week later al terug 2 kapot ... verschrikkelijk.

Waarschuwingslamp zou verplicht moeten zijn ...

In m'n eigen auto (bmw) krijg ik exacte meldingen als bvb parkeerlicht links kapot en dat gaat dan dan over zo'n ring van de angel eyes koplamp, die melding krijg je elke keer als je start zodat je dat ook zo snel mogelijk laat fixen ;)

Tot nu toe de enige lamp in 4 jaar bmw rijden die het heeft opgegeven trouwens.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• FastFred
GaMeOvEr schreef op zondag 26 februari 2012 @ 17:29:
Nee, maar uitval van de motor is bij (een mechanisch gezonde) motor, altijd een elektronisch probleem. Of het nu komt door de ECU, de lambdasonde, de stationairregelaar, inspuiting, etc, allemaal spul wat elektronisch aangestuurd wordt. ;)
De motor valt niet uit, maar gaat in een noodloop. De auto wil dan niet harder meer dan 25km/h en reageert ook erg terughoudend als je gas geeft, even stoppen, motor opnieuw starten en je kunt weer verder.

De computer is al meerdere keren uitgelezen, maar van de gegeven motorstoring is niks terug te vinden

• The Eagle

The Eagle

CaptJackSparrow schreef op zondag 26 februari 2012 @ 19:13:
[...]

Hmm... ik zou eerlijk gezegd verwachten dat de lege accu waar onmiddellijk de meeste stroom in verdwijnt al spanningspieken zou voorkomen. Je hoort dan ook de gewoonlijk stationair draaiende motor van de 'donor auto' in toerental terugvallen omdat de dynamo plotseling veel zwaarder wordt belast. Ik zou op dat moment dan ook eerder een spanningsdip dan een spanningspiek verwachten.

En met alle respect voor de wegenwachters maar ik denk dat ze gewoonlijk geen al te grote deskundigheid zullen hebben in de theoretische achtergronden van auto elektrische/elektronische zaken. Die zal ik overigens ook niet claimen. Er hangen hier tweakers rond die veel beter in die materie thuis zijn.
Dat is het hem dus net: aan auto heeft gelijkstroom :)
Als jij startkabels gebruikt, zet je plus op plus en min op min. Wat je dus feitelijk doet, is je electrisch circuit (en als belangrijkste je startmotor) van stroom voorzien middels een externe bron, zodat je kunt gaan rijden. Omdat de accu dood is, kan dat.
Stel dat die externe bron een accu is...dan ontlaadt je die dus. Wil je een accu achter opladen, dan moet je het circuit omkeren. En daarom gaat jouw redenatie dat de accu de piek opvangt dus niet op; door de manier waarop deze bij startkabels is aangesloten kun je er namelijk helemaal niks instoppen :)
Makes sense, doesn't it? ;)

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 10:49

Jazzper

BB4E^Guerilla

Mooi ook die adwords onderaan de pagina (ontdek alle peugeot-modellen en Tweedehands BMW's met dezelfde zekerheden als een nieuwe BMW ;))

ik rij nu al langere tijd een 306 (phase 3) en daarvoor paar jaar een xantia. Bij beiden 0,0 gezeik met lampjes. Bij de 306 nog nooit vervangen, bij de xant 1x een lampje. Zal wel mazzel gehad hebben als ik al die Franse-auto's-bashers hier zo zie.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:16
The Eagle schreef op zondag 26 februari 2012 @ 22:43:
[...]

Dat is het hem dus net: aan auto heeft gelijkstroom :)
Als jij startkabels gebruikt, zet je plus op plus en min op min. Wat je dus feitelijk doet, is je electrisch circuit (en als belangrijkste je startmotor) van stroom voorzien middels een externe bron, zodat je kunt gaan rijden. Omdat de accu dood is, kan dat.
Stel dat die externe bron een accu is...dan ontlaadt je die dus. Wil je een accu achter opladen, dan moet je het circuit omkeren. En daarom gaat jouw redenatie dat de accu de piek opvangt dus niet op; door de manier waarop deze bij startkabels is aangesloten kun je er namelijk helemaal niks instoppen :)
Makes sense, doesn't it? ;)
weet niet of ik dat helemaal snap, als ik mijn acculader aansluit doe ik ook de plus op de plus van de accu en vv. dan kan ik er dus niks instoppen?

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Michael Knight schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 01:29:
Ik heb nog nooit een auto gezien zonder zekering voor koplampen(,ruitverwarming, dashboard, radio)? (alleen ervaring met Jappen overigens).

De aarding even langslopen is misschien ook wel een tip. Dat zal waarschijnlijk wel goed zijn, maar wellicht heb je ergens een rotte schroef aan je chassis. :)
Veel auto's hebben inderdaad geen zekering voor koplampen, maar daar wordt de check computer gestuurd (can-bus sytemen etc.). Maar ik weet niet op peugeot dat soort systemen toepast al wordt het door veel andere automerken sowieso wel toegepast.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Jazzper schreef op zondag 26 februari 2012 @ 22:51:
Mooi ook die adwords onderaan de pagina (ontdek alle peugeot-modellen en Tweedehands BMW's met dezelfde zekerheden als een nieuwe BMW ;))

ik rij nu al langere tijd een 306 (phase 3) en daarvoor paar jaar een xantia. Bij beiden 0,0 gezeik met lampjes. Bij de 306 nog nooit vervangen, bij de xant 1x een lampje. Zal wel mazzel gehad hebben als ik al die Franse-auto's-bashers hier zo zie.
Is ook een generatie nieuwer waar het misging, de 306 en ook de Xantia hebben nergens last van. (Sowieso vallen mij niet bovenmatig veel Citroens op met stukke lampjes, maar dat kan natuurlijk ook een kwestie van gemiddelden zijn, kleine Peugeots zie je veel meer rijden.)

Aannames zijn fataal.

• _JGC_
  • Nu online
Apache schreef op zondag 26 februari 2012 @ 19:14:
Peugeot en lampen is idd een groot probleem, m'n moeder heeft er ook één (206) en op een bepaald moment waren alle remlichten kapot, garage steekt nieuwe lampen, week later al terug 2 kapot ... verschrikkelijk.

Waarschuwingslamp zou verplicht moeten zijn ...

In m'n eigen auto (bmw) krijg ik exacte meldingen als bvb parkeerlicht links kapot en dat gaat dan dan over zo'n ring van de angel eyes koplamp, die melding krijg je elke keer als je start zodat je dat ook zo snel mogelijk laat fixen ;)

Tot nu toe de enige lamp in 4 jaar bmw rijden die het heeft opgegeven trouwens.
Mja, dat je moeder een beroerde auto heeft wil niet zeggen dat alle Peugeots of zelfs alle franse auto's brak zijn. Ik rijd zelf inmiddels 4 jaar een 206, en behalve elk halfjaar nieuwe lampen voorin totdat ik Osram longlife lampen eringezet heb, heb ik in 4 jaar tijd nog maar 1 kapot remlicht, 2 kapotte stadslampjes en 2 kapotte kentekenlichtjes gehad. Bij die kentekenlampjes was er 1 kapot, verving ik ze tegelijk en knalde een daarvan direct bij het inschakelen. Brak lampje geweest, heb het oude lampje er weer ingezet, doet het nog steeds.

De reden waarom die H7 lampjes zo snel sterven in franse auto's is puur omdat de boordspanning 14.4V is in combinatie met een slecht lampontwerp en een kunststof lampbehuizing waardoor de warmte niet weg kan. Franse auto's waren iets eerder dan de concurrentie met hun 14.4V boordspanning, maar als je een duitse auto van de laatste jaren pakt is daar de boordspanning ook 14.4V. Het zijn niet alleen peugeots die je ziet rijden met kapotte lampen, het stikt ook van de VAG auto's met een of meer kapotte lampen. Voordeel van de 206 is dan nog dat je zelf in 5 minuten 2 lampen kan vervangen met alleen wat schrammetjes op je handen, bij een Polo mag je naar de dealer om de hele bumper te laten demonteren.

• The Eagle

The Eagle

dj1981 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 23:03:
[...]

weet niet of ik dat helemaal snap, als ik mijn acculader aansluit doe ik ook de plus op de plus van de accu en vv. dan kan ik er dus niks instoppen?
Omdat dat een acculader is ;) Die heeft zijn circuit intern weliswaar omgekeerd (anders kan ie niet laden), maar om jou een handje te helpen hebben ze daar de aansluitingen zo gekleurd dat je rood op rood zet en zwart op zwart.
Volgens mij moet je met zo'n ding ook niet direct een auto kunnen starten. Sommige acculaders zullen het wel kunnen, maar dan moet er vermoedelijk eerst een knopje omgezet worden om de lader te vertellen dat ie niet moet laden maar als starte dient (en dus de polariteit om moet draaien) ;)

• _JGC_
  • Nu online
The Eagle schreef op maandag 27 februari 2012 @ 10:58:
[...]

Omdat dat een acculader is ;) Die heeft zijn circuit intern weliswaar omgekeerd (anders kan ie niet laden), maar om jou een handje te helpen hebben ze daar de aansluitingen zo gekleurd dat je rood op rood zet en zwart op zwart.
Volgens mij moet je met zo'n ding ook niet direct een auto kunnen starten. Sommige acculaders zullen het wel kunnen, maar dan moet er vermoedelijk eerst een knopje omgezet worden om de lader te vertellen dat ie niet moet laden maar als starte dient (en dus de polariteit om moet draaien) ;)
Een accu laad je op door er een energiebron parallel met dezelfde stroomrichting overheen te zetten. Dus min op min, plus op plus en niet andersom. Doe je dat wel, dan krijg je effecten varierend van fikkende kabels, fikkende accu's, of als het heel snel gaat, exploderende accu's.
Als je twee accu's parallel aanelkaar schakelt zal er een laadstroom lopen net zolang tot de spanning van beide accu's hetzelfde is.
Door eerst de achterruitverwarming van de gezonde auto aan te zetten neem je een deel van de laadcapaciteit weg, waardoor je bij het aansluiten van de accukabels minder vonken trekt.

Verder zijn er vrij weinig acculaders die het op kunnen brengen om er een auto op te starten. Meeste laders doen iets van 5-8A, met 14.4V laadspanning zit je nog niet eens op 120W, daarmee krijg je een startmotor niet in beweging, al helemaal niet als je motor net op een dood punt staat.

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
FastFred schreef op zondag 26 februari 2012 @ 16:31:
[...]

Precies, dat heb ik ook geleerd! Ik vermoedde al dat het daarmee te maken had.

Alhoewel sommige auto's de koplampen uitschakelen bij het starten. Zelfs mijn oldtimer doet dat. Dat kun je testen door de startmotor los te koppelen: Zodra je de sleutel in crank zet dan blijven de parkeerlichten wel aan maar dan gaan de dimlichten (en autoradio, dashboardverlichting en een aantal andere verbruikers) gewoon uit.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:54

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

CaptJackSparrow schreef op zondag 26 februari 2012 @ 19:13:
[...]

Het is niet de ANWB die dat alleen meldt, het staat zelfs in bijna elke handleiding van een auto dat het zo moet.

En vergis je niet in een ANWB-monteur. Die hebben meestal heel wat meer kennis dan een gemiddelde monteur in een garage. Ik ken maar bijzonder weinig verhalen over ANWB-monteurs dat ze onzin zouden verkopen.

Wat betreft de lampen. Die "speciale" lampen zijn helemaal niet zo speciaal. Het zijn lampen waarbij de nadruk iets meer op levensduur ligt, en wat minder op lichtopbrengst. In de praktijk merk je het verschil maar amper, en je moet echt met een licht-sterkte meter gaan werken wil je met grote zekerheid kunnen zeggen welke wat is.
Maar de levensduur is in alle gevallen wel langer.

Bovendien is niet zozeer het armatuur een probleem, maar de H7 lamp zelf. Dit is 1 van de slechtste lampen die ooit geïntroduceerd is. In mijn tijd bij Hella (nu inmiddels meer dan 5 jaar terug) werd er al door iedereen op gevloekt.
H1 heeft bijv. een gemiddeld veel langere levensduur.

Ik rij zelf met HB3 en HB4 lampen (Amerikaans/Japanse versie van de H-type lampen). Die zitten in een speciale voet en gaan helemaal lang mee. Ik heb bijv. 3 jaar lang met Philips X-Treme Power lampjes gereden, tot de eerste pas stuk ging.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Peenutzz
Blueone schreef op zondag 26 februari 2012 @ 23:23:
[...]

Veel auto's hebben inderdaad geen zekering voor koplampen, maar daar wordt de check computer gestuurd (can-bus sytemen etc.). Maar ik weet niet op peugeot dat soort systemen toepast al wordt het door veel andere automerken sowieso wel toegepast.
Sorry, maar koplampen zijn gewoon gezekerd. Een computercheck heeft daar niks mee te maken.

• tdw

tdw

Amai seg!

Peenutzz schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:01:
[...]

Sorry, maar koplampen zijn gewoon gezekerd. Een computercheck heeft daar niks mee te maken.
Mijn lampen dus echt niet (net nog in het boekje gekeken).. :D

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Peenutzz
Wat voor auto heb je als ik vragen mag?

• tdw

tdw

Amai seg!

Citroen ZX

~ James May

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

[nerdmode]
ZX80 of ZX81?
[/nerdmode]

;)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vervang je de lampen per paar, of stuk voor stuk?

Mijn ervaring is dat als beide lampen tegelijk vervangen worden, ze beiden langer meegaan...

En de longlife lampen (van zowel Philips als Orsam) houden het sowieso beter uit.

• _JGC_
  • Nu online
Ik vervang ze altijd per paar, en bij mij gaat altijd eerst de bestuurderskant stuk. Ik ken het riedeltje inmiddels: sleutel in contact, gordel om, starten, lampen aan, koppeling iets laten opkomen en dan ineens *FLITS* en de lamp aan de bestuurderskant is doorgefikt.
Overigens alweer ruim een jaar geleden, Osram 64210L van 6,50 euro p/s doen het nog altijd prima, beter dan de Osram 64210 die de dealer mij met 40% korting aansmeert voor 9 euro p/s (ja, er zit echt flink wat marge op lampen, lekker melkkoeien zijn het!)

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:36

auto660

1991 240 GL Brick

Had ik ook met mijn brommer, spanningsregelaar was kapot, eruit gehaald, 24volt lampen erin gedaan en dat ging helemaal goed, maar op een moment kreeg ik windje mee, zo hard ging me brommer nog nooit! Zo fel brandde het licht nog nooit! En toen, net met een lekker vaartje in het donker: pats! Daar ging mijn grootlicht voor, het kleinlich werkte nog wel, daarmee maar naar huis toe gereden...

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Peenutzz schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:01:
[...]

Ik heb echt geen zekering daarvoor ;), zo zijn er veel meer auto's die geen zekering hebben voor de de verlichting.
Pagina: 1