TimeMachine backups in trash.... en nu?

Pagina: 1
Acties:

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Allereerst: Ja dat was stom van me :P

Ik wilde dus mijn TimeMachine backup-schijf opruimen door oude backups van 2009 weg te gooien. Aangezien de backups op de schijf zelf mooi zijn geordend in mapjes per datum, dacht ik dat het gewoonweg een kwestie was van het weggooien van een dergelijk mapje. Niet dus...

Dus ik gooi 3 backups weg in mijn trash en probeer deze te legen. Dat lukt dus niet.
Na wat Googlen kom ik erachter dat het ontzettend stom is om handmatig de backups weg te gooien, en dat je dat alleen kan doen via TimeMachine zelf.
Dus ik probeer de backups vanuit mijn trash terug te plaatsen naar de schijf, kan ook niet.
Daarna probeer ik via TrashIt mijn prullemantje leeg te gooien: TrashIt crasht finaal en al de backups zitten nog steeds in mijn trash...

Mijn vraag is, wat moet ik nu doen?
Elke keer als ik mijn backupschijf aan mijn computer hang verschijnen de backups in mijn trash, bij het ejecten verdwijnen deze weer en is mijn trash weer bruikbaar.

OSX 10.6.8.

x

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-10 08:38
Mocht je toch die Trash echt leeg willen hebben kun je met cmd+alt+rechtermuis op je Trash 'secure' leeg gooien. Dat is een soort forced trashen. Als dat niet werkt een sudo rm -rf /.Trash. Let wel: geheel op eigen risico!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Geef de map 'Backups.backupdb' rechten aan jezelf dat je mag schrijven. Dan kun je de verwijderde mappen weer terugplaatsen.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• Wootism
  • Niet online
Willem schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:10:
Mocht je toch die Trash echt leeg willen hebben kun je met cmd+alt+rechtermuis op je Trash 'secure' leeg gooien. Dat is een soort forced trashen. Als dat niet werkt een sudo rm -rf /.Trash. Let wel: geheel op eigen risico!
Secure Trash wil toch enkel zeggen dat hij de verwijderde documenten overschrijft met Junk data? Had het overigens al geprobeerd, werkte niet.
Aan het leeggooien van mijn trash via de terminal ga ik niet aan beginnen, heb ik wat mindere ervaringen mee :P
Mick1990 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:02:
Geef de map 'Backups.backupdb' rechten aan jezelf dat je mag schrijven. Dan kun je de verwijderde mappen weer terugplaatsen.
Dat is een goeie, die heb ik nog niet geprobeerd!

• Wootism
  • Niet online
Nee werkt niet :'(

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sXWu2.png

[ Voor 57% gewijzigd door Wootism op 23-02-2012 18:28 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heb ik ook een keer gehad, eventuele andere data eraf halen en formateren. :)

• Wootism
  • Niet online
Satch schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 19:55:
Heb ik ook een keer gehad, eventuele andere data eraf halen en formateren. :)
Bah :(
Kost me weer een paar uur...

[ Voor 7% gewijzigd door Wootism op 23-02-2012 22:28 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-10 08:38
Heb je wat Mick zegt geprobeerd?
En apply die rechten op 'all enclosing items'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

sudo su
cd /volumes/<voegnaambackupschijfin>
chmod 777 backups.backupdb
*terugplaatsen*

daarna de rechten terugzetten, de juiste rechten kun je voor het veranderen uitlezen met ls -l ;)

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wootism schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 22:28:
[...]

Bah :(
Kost me weer een paar uur...
Gewoon 's avonds doen... terwijl jij slaapt doet je laptop al 't werk wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online
Willem schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 23:37:
Heb je wat Mick zegt geprobeerd?
En apply die rechten op 'all enclosing items'
Yup, heb ik gedaan. Lukt nog steeds niet...
Denk dat ik er maar aan moet wennen dat er wat items in mijn Trash zitten :)
dragon4ce schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 01:58:
sudo su
cd /volumes/<voegnaambackupschijfin>
chmod 777 backups.backupdb
*terugplaatsen*

daarna de rechten terugzetten, de juiste rechten kun je voor het veranderen uitlezen met ls -l ;)
Rommelen in de terminal zal ik niet snel doen, heb daar al eens iets mee verneukt :P
Daarnaast doet het hetzelfde als het rechtengeven dat ik al heb geprobeerd, en dat werkte niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online
Toch bedankt allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:42

Hoite

Goed verhaal

Je hoeft ook niet te rommelen in de Terminal, er staat precies wat je moet uitvoeren.
Deze commando's gaan niets 'verneuken', het geeft jou de rechten op de bestanden om ermee te doen wat je wilt, zodat je ze kan verwijderen of terugplaatsen.

Doe daarna een "fix disk permissions" en alles staat automatisch weer goed.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online
Hoite schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 14:00:
Je hoeft ook niet te rommelen in de Terminal, er staat precies wat je moet uitvoeren.
Deze commando's gaan niets 'verneuken', het geeft jou de rechten op de bestanden om ermee te doen wat je wilt, zodat je ze kan verwijderen of terugplaatsen.

Doe daarna een "fix disk permissions" en alles staat automatisch weer goed.
Ook geprobeerd, maar zonder succes. Mag er gewoon niet aankomen. :'(
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ga1jr.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Data verplaatsen, formateren, data terugplaatsen en nieuwe time machine backup maken lijkt mij toch echt makkelijker en veiliger. Dan weet je tenminste ook zeker dat er geen problemen zijn met je backup. Voor hetzelfde geld krijg je de eerst volgende keer dat je bestanden uit je backup terug wilt zetten een foutmelding omdat je hebt zitten kloten met allerlei dingen. Zit je dan met je nutteloze backup.. Ik zou het wel weten hoor.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Je zegt dat je mindere ervaringen hebt met de trash legen in Terminal, maar dat is wel wat ik zou proberen als de Trash niet meer wil werken. Er zijn overigens prima instructies op internet te vinden hoe je dat moet doen, en als je die opvolgt is er normaal gesproken geen reden waarom het mis zou gaan.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online
Satch schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 00:13:
Data verplaatsen, formateren, data terugplaatsen en nieuwe time machine backup maken lijkt mij toch echt makkelijker en veiliger. Dan weet je tenminste ook zeker dat er geen problemen zijn met je backup. Voor hetzelfde geld krijg je de eerst volgende keer dat je bestanden uit je backup terug wilt zetten een foutmelding omdat je hebt zitten kloten met allerlei dingen. Zit je dan met je nutteloze backup.. Ik zou het wel weten hoor.. :P
Klopt. Maar nog een betere optie is om het gewoon zo te laten zoals het nu is. Er staan drie backups in mijn trash, die alleen verschijnen als ik mijn backup schijf koppel aan mijn Mac. Dus niet een heel groot probleem.
Ik ben inderdaad bang dat als ik geforceerd mijn trash ga legen dat het helemaal fout gaat met TimeMachine...

Laat dit dus een tip voor iedereen zijn: geen mappen weggooien uit je TimeMachine folder, maar netjes via TimeMachine zelf. :P
Digistorm schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 10:01:
Je zegt dat je mindere ervaringen hebt met de trash legen in Terminal, maar dat is wel wat ik zou proberen als de Trash niet meer wil werken. Er zijn overigens prima instructies op internet te vinden hoe je dat moet doen, en als je die opvolgt is er normaal gesproken geen reden waarom het mis zou gaan.
Ik heb wel vaker geforceerd mijn trash leeggegooid, het punt is alleen dat de bestanden in mijn trash gekoppeld zijn aan een essentieel onderdeel van mijn Mac: de backupschijf.
Als ik TimeMachine start, laat hij nog steeds de backups zien die in mijn trash zitten. Ik ben bang dat hij helemaal flipt als ik die backups opeens weggooi.
Ik laat het gewoon zoals het is, als ik mijn schijf ontkoppel is mijn trash weer gewoon leeg.

[ Voor 29% gewijzigd door Wootism op 29-02-2012 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Mijn punt is juist dat door het in de prullenmand te laten staan van je oude Time Machine backups, je best wel eens foutmeldingen/problemen kunt gaan krijgen als je je backup ooit nodig hebt. Maar je het moet het zelf weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online
Satch schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 11:28:
Mijn punt is juist dat door het in de prullenmand te laten staan van je oude Time Machine backups, je best wel eens foutmeldingen/problemen kunt gaan krijgen als je je backup ooit nodig hebt. Maar je het moet het zelf weten. :)
Dat snap ik, maar ik zal die backups niet snel nodig hebben aangezien ze uit 2009 komen. Ik ben eerder bang dat als ik ze wél weggooi, mijn hele TimeMachine flipt. Dus ik neem het voorlopig maar voor lief dat ze in mijn trash staan, niks aan te doen.
Daarnaast ben ik al mijn oudere backups kwijt als ik mijn schijf opnieuw zou formatteren...
Pagina: 1