Welke aanstuur kaart voor oudere cdrom speler?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:00
Ik heb 2 wat oudere cdroms spelers ( deze: http://www.dutchaudioclassics.nl/Philips_CM-50_cdrom_player/ ) en zie in de handleiding staan dat er een 'host adapter card' nodig is om de cdrom spelers aan je PC aan te sluiten.

Achterop de cdrom spelers zitten 15 pins connectoren, de bijbehorende kabels hebben ook 15 pinnen. Er zit een male en een female stekker aan de kabel.

Ik heb 3 afbeeldingen uit de handleiding ingescanned, hieronder te zien.

Weet iemand wat voor een kaart ik nodig heb zodat ik de cdrom spelers aan een PC kan aansluiten?

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/hun7gh.jpg

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:50
Waarschijnlijk een drive specifieke SCSI-achtige kaart, deze had je later bij de interne drives ook, aangezien de moederborden toen nog geen ondersteuning hadden voor optische drives, en deze nog geen IDE gebruikten.
Er zijn wel een of meerdere standaarden voor meen ik, maar mogelijk weet een ander meer op dat gebied. :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpak :o

Je hebt het hier letterlijk over een I/O Controller om een Opslagmedium aan te sturen. Dat hoort in gek genoeg in Opslagmedia & I/O Controllers.

Move OH -> OM

Verder inhoudelijk:
Zoals JapyDooge al aangeeft, in de begindagen van CD-ROM was er een wildgroei aan proprietary interfaces. De high-end apparaten gebruikten SCSI, de goedkopere spullen vaak een of ander subset daarvan met eigen kaart, eigen kabel en eigen connector. Daar lijken we hier mee te maken te hebben.

Niet al te lang erna werden pogingen gedaan om in ieder geval de interfacekant te standaardiseren door geluidskaarten te voorzien van verschillende interfaces. Ik herinner me een 16b ISA kaart met ESS chip (iirc 1688 ofzo) die niet minder dan vijf verschillende sets pinnen had voor CD-ROMs. Kenmerkend was dat de vijfde een ATAPI-interface was, oftewel de toen nieuwe uitbreiding van het IDE (ATA) standaard met een Packet Interface. De tien jaar erna bleef ATAPI de standaard voor low-end interne optical drives en SCSI voor high-end. Extern heeft het succes van de IOMega Zip getoond dat storage apparaten op de parallelle (printer) poort goed verkopen. Dat is tot de komst van USB de norm geweest.

Maar goed, aan dit geschiedenislesje uit 1995 heb je nu weinig. Jouw apparaat is significant ouder en stamt nog uit de bad old days. De "Data I/O" poort gebruikt geheid een custom pinout, dus je zult de bijbehorende kaart moeten vinden om er iets mee te doen - of je zou zelf een interface moeten ontwerpen ervoor (ik ken welgeteld één persoon die dat zou kunnen, maar ik denk dat hij je een SCSI externe drive + SCSI kaart zou geven ipv de tijd hierin te steken).

Sowieso, stel dat je de kaart vindt. Het zal een 8b ISA kaart zijn. Tenzij je een heel systeem van 20 jaar oud hebt, kom je daar niet ver mee.

Allicht is het handig als je aangeeft wat je met dit ding wilt bereiken, misschien dat we je een andere manier kunnen aanreiken om dat voor elkaar te krijgen :)

Edit:
Heb even gezocht op FCC ID (is goed zichtbaar op een van de pics) - het ID klopt niet meer, het zou zijn FVR CM50, maar daar is niets onder bekend. Wat verder zoekend is er wel een EENCM50, wat ook verwijst naar een Philips optisch apparaat uit 1991, maar daar is geen verdere info bij beschikbaar dan "CD Rom With Host Adapter Card"

Hier heb je de info:
https://apps.fcc.gov/oetc...n_id=51259&fcc_id=EENCM50

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 23-02-2012 11:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:24
Het ziet er uit als een gameport aansluiting,

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

zetje01 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:00:
Het ziet er uit als een gameport aansluiting,
Het is een DB15 ja, maar dat zegt niets over wat erover gaat. Een Gameport is een analoge I/O interface (zie pinout: http://pinouts.ru/Inputs/GameportPCMidi_pinout.shtml), een CD-ROM drive is een digitaal apparaat. Het is dus uitgesloten dat dit een standaard Gameport is :o

Hier trouwens een lijst van apparaten die gebruik maken van DB15 voor verschillende toepassingen. Helaas zit er geen CD-ROMdrive tussen, en dan nog, anno 1991 zou dezelfde connector allerminst garantie zijn geweest voor dezelfde pinout of signalering...

http://pinouts.ru/connect...-SUB_male_connector.shtml

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 23-02-2012 12:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:06
Als m'n geheugen me niet in de steek laat werd bij dezehet kaartje gewoon meegeleverd. 't werkte ook alleen maar met dat kaartje, dus ik denk dat de kansen om dat ding aan de praat te krijgen redelijk klein tot niet aanwezig zijn... Ik heb ook geen idee wat het typenummer van die kaart is...

[ Voor 15% gewijzigd door Poltergeist op 23-02-2012 13:37 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volgens de FCC gegevens zou CM-50 naam van de combo van kaart en drive zijn, dus kaart zou ook CM-50 moeten heten.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1