• danielbakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-09 13:18
ik heb een mooie grote en stille casefan kunnen regelen, die ik in m'n PC heb gezet. de fan doet het prima, als ik hem in gewoon aan een 12V voeding hang, maar als ik hem in de PC zet, als chassis fan 1, lang niet altijd. meestal, als ik de stroom van de PC haal, er weer op zet en hem dan aan doe zet hij de fan op vol vermogen en dan werkt hij prima. als ik in de bios dan de Q-fan optie aanzet wordt de fan wat zachter gezet, maar eigenlijk nog steeds onnodig hard, en dan maakt hij nog redelijk wat geluid. ik wil die fan dus met speedfan regelen. maar wat ik ook doe, ik krijg het niet voor mekaar.
meestal, als ik alles in speedfan op manual zet, kan ik de fan handmatig zachter zetten. vervelende is dat op de een of andere manier de casefan en CPU fan dan aan elkaar gekoppeld zijn... maar er is geen touw aan vast te knopen. op dit moment kan ik bijv. niet eens de Q-fan aanzetten, hij ziet de hele fan niet in de bios. met stroom eraf ziet hij hem dan weer wel.

wie weet hoe ik speedfan/bios moet instellen om de fan op de P6T deluxe door speedfan te laten besturen?

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:56
Volgens mij heb ik alleen het volgende aangepast:

In speedfan, klik op configure, tabbblad "advanced". Selecteer de chip WINBOND W83667HG. Vervolgens heb ik de PWM MODE 1 op "Manual" gezet en het vinkje bij "remember it". Uiteraard in de tabbladen "temperatures" en "speeds" de gewenste waarden instellen (vergeet de "automatically variated" optie niet) en in het hoofdscherm "automatic fan speed"aanzetten,

Misschien is het bij jou PWM MODE 2 of 3, afhankelijk van waar je de fan op hebt geprikt. Even mee experimenteren.

Whatever

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb zowel mijn CPU ventilator als de casefan op de CPU PWM aansluiting aangesloten. Beide ventilators werken ook met PWM aansturing. Op die manier kan ik met mijn P6T Deluxe aansturen. De overige zijn niet, of slecht regelbaar met Speedfan.

• danielbakker
@digik: welke fan bestuur je daar mee? de cpu fan of een casefan?

• DigiK-oz
casefan. CPU fan wordt door ASUS Qfan geregeld

Whatever

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Hoeveel pins fans gebruik je? 3 of 4 (pwm)?

Als je een mix gebruikt van 3-pin en 4-pin fans kan het kloppen dat Speedfan niet helemaal goed werkt. Dit is een bekend probleem en zie je bij ontzettend veel moederborden (sterker nog, ik ken er persoonlijk geen 1 die het wel kan :/ ).

Wat je dan zal moeten doen is, zoals Admiral Freebee al aangaf, 1 soort fan aansluiting gebruiken. Dus OF alles 3 pin OF alles 4 pin.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• danielbakker
3 pins, da's het enige wat er op het bord zit voor de casefans. cpu is 4pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Wel ja, om die reden heb ik twee PWM ventilatoren op de CPU fan aansluiting aangesloten. Deze worden dan wel op dezelfde manier aangestuurd, maar dat was voor mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
danielbakker schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 22:08:
3 pins, da's het enige wat er op het bord zit voor de casefans. cpu is 4pin.
Dan is de kans zeer groot dat je nooit beide fans kan aansturen. Maar is een fancontroller niets? Voor nog geen 5 euro zijn ze te krijgen en dan is de fan ook stil, nog voordat je windows opstart. :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielbakker
ja jonge, moet ik helemaal zelf aan dat knopje draaien! haha, nee, ik vind een automatische regeling wel een stuk makkelijker. maar Digik, jij hebt dus een P6T met 3 pins casefan die gewoon automatisch geregeld wordt? ik kan ook kijken of ik het met qfan aan de praat krijg, en dan gewoon een paar diodes ertussen om de spanning te verlagen. dan zal hij wel wat zachter draaien, misschien dat het dan net goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
yep, casefan wordt door speedfan geregeld op basis van temperatuur van CPU en GPU. Instellingen zoals eerder in dit topic. Net nog even in de speedfansens.cfg gekeken, en het enige wat ik heb aangepast is de PWM1 mode naar manual.
xxx Sensor UniqueID=Winbond W83667HG@$290(onISA@$290)
Name=Winbond W83667HG
UsedBUS=ISA
Address=$290
Link=ISA
StickyProps=1
Property=13 |PWM 1 mode| set to |Manual *|
xxx end

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
danielbakker schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 12:14:
ja jonge, moet ik helemaal zelf aan dat knopje draaien! haha.......

....en dan gewoon een paar diodes ertussen om de spanning te verlagen.
Wat is het verschil tussen een knopje wat je 1 keer goed insteld en een diode/weerstand die je tussen 2 draadjes soldeert? ;)
DigiK-oz schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 12:28:
yep, casefan wordt door speedfan geregeld op basis van temperatuur van CPU en GPU. Instellingen zoals eerder in dit topic. Net nog even in de speedfansens.cfg gekeken, en het enige wat ik heb aangepast is de PWM1 mode naar manual.

[...]
Ik twijfel niet aan het feit dat het bij jou werkt maar vreemd is de instelling wel. Een PWM fan heeft namelijk altijd 4 pinnen. Hoe kan jou 3 pins fan dan werken op manual PWM mode?

Ter verduidelijking: Bij een 3pin fan wordt de snelheid geregeld via het voltage. Bij een PWM fan gebeurt dit via een pulse over het 4e draadje.

[ Voor 22% gewijzigd door ChojinZ op 24-02-2012 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
Ik weet het :) Het slaat gewoon nergens op, maar het werkt wel op die manier. Net nog getest, PWM1 terugezet naar andere waarde, en geen controle meer mogelijk via speedfan (ook niet handmatig). Terug naar manual en voila, fanspeed keurig instelbaar via speedfan.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
DigiK-oz schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 14:03:
Ik weet het :) Het slaat gewoon nergens op, maar het werkt wel op die manier. Net nog getest, PWM1 terugezet naar andere waarde, en geen controle meer mogelijk via speedfan (ook niet handmatig). Terug naar manual en voila, fanspeed keurig instelbaar via speedfan.
Apart.... maargoed, het werkt en daar draait het uiteindelijk om! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielbakker
zo'n fanregelaar gebruikt PWM om de voedingsspanning voor de fan te verhogen of te verlagen. je kan hem ook op DC zetten, dan doet hij een continu spanning. maar ik denk dat ik wel weet wat het probleem is: fan net efkes getest met een gewone voeding, en hij werkt niet goed. als hij een zetje krijgt begint hij te draaien en blijft hij draaien, maar hij start bijna nooit uit zichzelf. waarschijnlijk een van de wikkelingen kapot, fan gaat dus weer de afvalbak in.
Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als een ventilator een te lage spanning krijgt zal hij niet kunnen starten. Als je hem een zetje geeft blijft hij dan wel draaien. Het kan zijn dat je losse voeding niet de juiste spanning geeft voor de ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
danielbakker schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 14:50:
zo'n fanregelaar gebruikt PWM om de voedingsspanning voor de fan te verhogen of te verlagen.
Niet altijd. Een fanregelaar werkt vaker via spanning dan via PWM. Vandaar ook dat de meeste slechts 3 draden hebben:
pricewatch: Noiseblocker Fan Speed Controller / 3 Pin / Slot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielbakker
de losse voeding die ik gebruikte was een regelbare labvoeding. en dan doet die fan dus wat ik beschreef: zet de voeding op 12V, fan start meestal niet, geef hem een zetje en hij stijgt zowat op.
fanregelaars op moederborden gebruiken bijna altijd PWM om de voedingsspanning voor een fan te maken. voor een digitaal IC is dit het makkelijkst. een losse fancontroller is analoog, die maakt een gewone DC spanning. die regelaar op m'n P6T kan ook op DC gezet worden, maar dan zet hij de fan op een DC van 12V...
Pagina: 1