Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 22:27
Beste tweakers,

Wanneer ik kies om mijn computer opnieuw op te starten dan sluit hij normaal af maar wanneer hij opstart krijg ik het scherm van mijn moederbord te zien( met het merk erop etc soort beginscherm) en start vervolgens niet door. Ik moet hem dan eerst helemaal uitdrukken en even wachten voordat hij door start.

Wanneer ik ervoor kies om hem gewoon af te sluiten en dan weer op te starten is er niets aan de hand.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Mijn specs zijn:
Windows 7*was ook al zo bij Vista*( 7 sinds eergister erop gezet)
AMD athlon x2 5200+
AMD asus 6450+ Silent
4gb kingston ddr2
Hardeschijf 320GB

Mochten jullie meer informatie nodig hebben hoor ik het wel! bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat heet het BIOS/POST (Power On Self Test).

Hoeveel harde schijven heb je erin zitten? Ik heb namelijk zelf dat het bij een reboot erg (lees:relatief) lang duurt voordat hij door de POST komt doordat de 2e schijf met een ander OS nog moet opspinnen.

Heb je genoeg geduld?

En als dat het niet is, wat is de status in het scherm? Als je alleen een logo krijgt, druk eens escape en lees de meldingen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
Ik heb op dit moment 1 harde schijf erin zetten, maar heb er ook een externe hardeschijf op aangesloten. Het is inderdaad alleen een logo verder geen informatie erop. Volgens mij werkte geen enkele knop vanuit daar, maar ik zal proberen via escape die meldingen te krijgen.

Wat versta je onder genoeg geduld ik heb zeker wel eens tijden gehad dat ik meer dan 10-15 min gewacht heb en er nog niets gebeurde( dit was dan het geval dat ik mijn pc opstarte en dan wat anders doen) Nu ik er over nadenk heb ik dit probleem ook wel eens gehad bij het gewoon opstarten van mijn pc.( dit is echter misschien maar 3x voorgekomen) Ik weet niet of dat de situatie veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Nee, ik bedoel echt maar een paar seconden. Langer dan 15 seconden is fout :)

Er zullen wel degelijk knoppen werken in het logoscherm. Je kunt namelijk vanuit daar ook naar de BIOS setup.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
Ah nee het is inderdaad wel voor langere tijd. Maar als ik even dat BIOS/Post google krijg wat informatie over bijvoorbeeld dat hij piepjes maakt als er iets niet juist is. Dit is in iedergeval niet het geval want hij werkt verder perfect.

Maar idd via delete zou ik daarin moeten kunnen ja. Kan het zijn dat daar iets fout staat?

• Room42
  • Niet online
Zoek in de bios settings in ieder geval even naar 'quiet boot' of 'show logo' en zet die op false/disabled zodat je het volledige bootproces ziet. Dan krijg je misschien wat meer informatie van het systeem over waar het nou misgaat.

• SuperSjoerd
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-08 18:25
Misschien kun je proberen om de bios te resetten naar fabrieks-instellingen

Intel Core I7 3770 | 16GB DDR3 | Asus P8P67 | 16TB Random HDD's | 265GB Samsung 830 | HD7970

• jantje 2
Ik heb net even gekeken of ik wat kan doen wanneer hij vastloopt bij dat logo. Escape werkt niet, Tab en delete om in de bios te komen werkt ook niet. Hij loopt dus echt vast bij dat logo.

Ik neem aan dat mijn bios op de fabriekinstellingen staat wanneer ik net heel me schijf heb geformatteerd en windows opnieuw heb geinstalleerd.

Mijn moederbord is trouwen een asus m2n-sli.

Ik zal inderdaad even kijken of ik dat in de bios kan veranderen* maar meestal gaat die informatie zo hard dat het moeilijk te lezen is kan je het stil zetten?*

• SuperSjoerd
soms kun je bij het opstarten op tab drukken, dan krijg je wel eens de P.O.S.T. ervoor. Je kunt eventueel ook kijken of je moederbord de mogelijkheid heeft om de bios te resetten dmv een jumper instelling.

Intel Core I7 3770 | 16GB DDR3 | Asus P8P67 | 16TB Random HDD's | 265GB Samsung 830 | HD7970

• DVR123
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 01:20
jantje 2 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 09:31:
Ik heb net even gekeken of ik wat kan doen wanneer hij vastloopt bij dat logo. Escape werkt niet, Tab en delete om in de bios te komen werkt ook niet. Hij loopt dus echt vast bij dat logo.

Ik neem aan dat mijn bios op de fabriekinstellingen staat wanneer ik net heel me schijf heb geformatteerd en windows opnieuw heb geinstalleerd.

Mijn moederbord is trouwen een asus m2n-sli.

Ik zal inderdaad even kijken of ik dat in de bios kan veranderen* maar meestal gaat die informatie zo hard dat het moeilijk te lezen is kan je het stil zetten?*
Bios word naar mijn weten niet gereset door een OS installatie

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
En als je die externe harde schijf afkoppelt voordat je opstart? Het zou zo maar kunnen dat die schijf voor de problemen zorgt.

• Room42
  • Niet online
jantje 2 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 09:31:
[...]

[...]
Nee, je Bios staat los van je OS. Je kunt deze apart resetten.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
synoniem schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 18:29:
En als je die externe harde schijf afkoppelt voordat je opstart? Het zou zo maar kunnen dat die schijf voor de problemen zorgt.
^ dit

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• jantje 2
Bedankt voor de reacties, Ik zal inderdaad het eens proberen zonder me externe schijf!

Wat gebeurd er precies als ik mijn bios reset? ben ik dan ook al me dingen op de pc kwijt of is
dat alleen maar hardwarematig. Daarnaast op welke manier kan ik hem het beste resetten?

• Room42
  • Niet online
Meestal kun je veilig je bios resetten. De meest gebruikte setting (in standaard setups) is de boot order.
Als je hem reset, raak je geen data kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperSjoerd
Room42 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 23:24:
Meestal kun je veilig je bios resetten. De meest gebruikte setting (in standaard setups) is de boot order.
Als je hem reset, raak je geen data kwijt.
^
Wat hier staat klopt helemaal. Je raakt geen data kwijt dat eventueel op de harde schijf staat... Echter is het wel zo dat je een eventuele overclock of aangepaste bootvolgorde kwijt bent. Het is gewoon veilig om de bios te resetten

Pagina: 1