Aankoopadvies projector voor Home Cinema Systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben wat aan't rondzien om een projector te kopen, heb er niet zo veel ervaring in .. dus vroeg me af of hier mensen zitten met wat ervaring. Het is de bedoeling om de projector te gebruiken voor een Home Theatre System, hij zou dus sowieso 1080p video aan moeten kunnen, liefst ook 3D.

Ik weet dat er verschil is tussen DLP en LCD en tot nu toe lijkt me een DLP projector de beste keuze voor Home Theatre. Verder is er ook nog LED, zijn er al LED projectoren die 1080p aankunnen en die 3D aankunnen?

De projector mag wel wat geld kosten .. maximum +- 2500 euro.

Is er veel verschil in beeldkwaliteit tussen een gewone LED TV en een projector? Is het wel slim om op dit moment een projector te kopen? Aangezien de technologie zoals de LED projectoren enzo nog maar net aan't opkomen is en 3D ook nog redelijk in zijn beginfase staat.

Weet iemand een winkel ofzo waar je verschillende projectors in werking kan zien, liefst rond Leuven in België.

bedankt,
Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
LED TV vs. Projector? Hoeveel inch wil je hebben?

Een projector wordt vaak gebruikt voor een groter beeld. Als je slechts 40" nodig hebt, komt ie relatief dicht bij de muur te hangen wat weer vervorming op zal leveren. Wel is de lichtopbrengst dan weer beter. Dat laatste is het belangrijkste punt aan projectors. Ze zijn al snel alleen geschikt voor donkere ruimtes, waar een TV ook in een lichte kamer goed te zien is.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 23:39

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

^ Een projector gebruiken voor 40' projectie is nogal overkill.

Daarbij: Vervorming hangt af van de wijze waarop je zo`n ding ophangt. Als je afstand hanteert als een voorwaarde voor vervorming, dan kun je enkel doelen op een focus die ontoereikend is op korte afstand.

Ik heb hier een Epson HD beamer (LCD) hangen. Of ze ook al 3D beamers hebben, weet ik zo snel niet, maar 1080p zeker en die dingen zijn geweldig. Ik draai hier standaard op ECO mode, kijk vooral tegen het einde van de middag en `s avonds en heb nog nooit behoefte gehad aan de volwaardige mode, aangezien die zelfs pijn doet aan je ogen bij gebruik van een goed scherm. Geen grap. Die stand is echt bedoeld voor een grotere ruimte met extra verlichting.

Zwartwaardes zijn bij LCD echter wel wat slechter. Epson probeert dat te compenseren met een automatisch iris, waardoor hij afhankelijk van de scene het lichtoog wat extra open/dichtzet.

Kijk eens op Youtube, zou ik zeggen. Een beetje uploader heeft daar ook in zijn beschrijving staan of er sprake is van ECO of gewone projectiemode.

Of zo`n ding je geld waard is op dit moment. Ik denk het wel. 3D is (nog steeds) een flinke hype die al over zijn hoogtepunt is. De meeste films worden niet/slecht in 3d opgenomen of nabewerkt, waardoor de uiteindelijke 3d ervaringen uiterst minimaal en soms zelfs teleurstellend is.

Ik heb een jaar geleden zo`n HD beamer gekocht en er absoluut geen spijt van. Ik zou `m nu gewoon weer kopen (wellicht een iets nieuwer model met de nu beschikbare extra functies).

Hoe een beamer zoch verhoudt tot een LED tv hangt van van het soort beamer, gebruikte scherm, etc. Dat kun je dus niet zo zeggen, zonder heel goed rekening te houden met de omgevingsvariabelen. Mijn beamer zou dus beter kunnen presteren dan een LED tv in mijn huis, terwijl dat bij jou misschien wel omgekeerd is (afhankelijk van toepassing en gebruikte omgeving).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 18:48
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 22:48:
Hallo,

Ik ben wat aan't rondzien om een projector te kopen, heb er niet zo veel ervaring in .. dus vroeg me af of hier mensen zitten met wat ervaring. Het is de bedoeling om de projector te gebruiken voor een Home Theatre System, hij zou dus sowieso 1080p video aan moeten kunnen, liefst ook 3D.

Ik weet dat er verschil is tussen DLP en LCD en tot nu toe lijkt me een DLP projector de beste keuze voor Home Theatre. Verder is er ook nog LED, zijn er al LED projectoren die 1080p aankunnen en die 3D aankunnen?

De projector mag wel wat geld kosten .. maximum +- 2500 euro.

Is er veel verschil in beeldkwaliteit tussen een gewone LED TV en een projector? Is het wel slim om op dit moment een projector te kopen? Aangezien de technologie zoals de LED projectoren enzo nog maar net aan't opkomen is en 3D ook nog redelijk in zijn beginfase staat.

Weet iemand een winkel ofzo waar je verschillende projectors in werking kan zien, liefst rond Leuven in België.

bedankt,
Daan
Daan, mischien is de EPSON TW9000 wel iets voor je. Kost zo'n 2800,- maar is wel een toppertje zowel op 2D als 3D.
Sony HW30 zit ietske boven de 3000 en heeft een iets meer filmischere look, maar de Epson heeft zeker andere voordelen (automatische lenscover, meer bereik lens-shift, 480Hz 3D, meer licht-output)
Mischien kan je ook de TW6000 overwegen als je geen "lens-shift" nodig hebt en veel keuze hebt hoe je hem wil gaan ophangen/zetten.

Ikzelf (regio Antwerpen) heb de TW9000 en het is een prachtige machine...
Da's een 3LCD projector, geen DLP maar de zwartwaardes zijn excellent!
Ik heb last van DLP "regenboogeffect" dus DLP is "no-go" voor mij...

Projector en TV kan je niet echt vergelijken hé..ik projecteer op 117" (2.6m breedte op 16:9)

Prijs-per-inch is de projector wel goedkoper 8)7 8)7

Rond Leuven weet ik zo niets (ik werk er wel) maar in het Antwerpse heb je "Home @ The Movies" die verschillende projectoren permanent in demo hebt (oa Epson, Sony, JVC etc) voor verschillende budgetten.
Da's in Breendonk, dichtbij A12 Brussel-Antwerpen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties .. de reden dat ik vroeg achter het verschil in beeldkwaliteit tussen een LED TV en een projector is omdat ik zelf niet goed weet wat ik moet verwachten van Home theatre projectoren .. We hebben nu een LED TV staan en zou alvast geen slechtere kwaliteit willen. De reden dat we willen overschakelen naar een projector is omdat onze living nogal groot is en de afstand tot de TV nu een beetje te ver is. Dit willen we dus verhelpen met een projector die dan groter beeld kan weergeven.

Misschien moet ik eens gaan kijken bij "Home @ The movies" om een beeld te krijgen over hoe goed zo'n projector presteert .. en wat de verschillen zijn tussen de verschillende merken.