MBP 2,53GHz HDD upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-10 12:46
Ik heb sinds vandaag een Seagate Momentus XT een hybride hdd, na eerdere problemen met het upgraden van mij hdd was ik nogal bang dat ik weer de nodige problemen krijg.

Het installeren van de schijf ging opzich vlekkeloos, had de seagate als externe hdd aangesloten, geformatteerd en lion geïnstalleerd. Na de installatie de schijf in mijn MacBook Pro getest en dat liep goed.

Daarna mijn timemachine back-up terug gezet en weer getest, ook dat liep wel goed, maar ik kreeg de nodige updates en wilde dit maar installeren.

Daarna begon de ellende, het updaten lukt niet, krijg regelmatig een strandballetje te zien en alles bevriest eventjes. Ook een PRAM reset heeft niks uitgehaald en na de PRAM reset kreeg ik opeens een mapje met vraagteken te zien.

Uitendelijk heb ik de MBP weer werkend gekregen en doe nu een 2e poging voor een update, ook krijg ik af en toe onderstaande melding.

Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/1294/schermafbeelding2012022.png

Wie heeft dit ook gehad en wat kan ik er aandoen, iCentre heeft ook geen oplossing.

Het mapje met vraagteken zie ook: http://youtu.be/JTiryp-OhpA?hd=1

Inmiddels heb ik de schijf in de MacBook van mijn vrouw, daar heb ik de problemen niet en kan het zelf een update geven.

UPDATE 21:52..........

Heb de HDD getest in de MacBook van mijn vrouw, updates gedaan enz. alles werkte perfect lekker snel zonder problemen zoals de vastlopers.

Heb de HDD nu als externe schijf aangesloten aan mijn MBP, bij het opstarten de ALT toesta vastgehouden zodat ik de nieuwe schijf kon selecteren.

Opgestart met de nieuwe schijf (aangesloten dus via USB) en weer geen problemen, geen vastlopers enz.

Heb de hoop en gevoel dat het kabletje tussen HDD en logic board niet goed is.

http://www.ifixit.com/Mac..._content=related_products

[ Voor 23% gewijzigd door Queenfanmichel op 24-02-2012 20:24 ]

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 14:22
Hetgeen je ervaart is een bekend probleem van de macbokpro5,4 ! De originele hdd is Sata1 en nu heb je een sata2 schijf gemonteerd. Dat zou ook moeten werken maar het signaal heeft op sata2 snelheid last van interferentie. De oplossing is firmware te downgraden naar 1.6 of je hdd op sata1 instellen. Dit kan soms met een software tool van de fabrikant of met een jumper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Volgens mij heb ik gewoon een Sata 3 aansluiting, maar het blijkt dat de kabel tussen schijf en logicboard defect is.

Dinsdag ga ik er mee naar de plaatstelijke APR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
Als je geen Core2Duo model hebt, maar een Core i dan heb je waarschijnlijk gelijk :-) Dat is misschien ook wel handig bij je vraag te vermelden ;-) Ik ging ervan uit dat het om een C2D model ging.

Als je wel een C2D model hebt dan is het zeer waarschijnlijk dat het door mij genoemde probleem ook bij jouw van toepassing is. Ik heb zelf namelijk ook een MacBookPro5,4 met (voorheen) het door jouw genoemde probleem, en dat heb ik opgelost door SSD op de plaats van de dvd drive te zetten (die verbinding is namelijk probleemloos op SATA2 (=3 Gbit) snelheid en mijn HDD op SATA I snelheid te begrenzen met behulp van een DOS tooltje.

Je kunt je Momentus XT op de volgende manier op SATA I instellen (ik raad je aan dit eerst te proberen en als je dan nog problemen hebt kun je altijd nog naar de APR gaan, scheelt onderzoekskosten ;) )
Afbeeldingslocatie: http://www.seagate.com/images/support/en/us/cuda_sata_block.gif

[ Voor 79% gewijzigd door vdkleijn op 24-02-2012 10:13 . Reden: ook nog plaatje erbij! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Ik heb geen jumper op mijn HDD zitten, de blok uiteraard wel, dit bij zowel de oude als de nieuwe.

[ Voor 21% gewijzigd door Queenfanmichel op 24-02-2012 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
Dan heb je nog als optie te downgraden naar firmware 1.6
Zie: http://slinlee.com/how-to...te-momentus-xt-hybrid-dri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Ik zal dat eens bekijken vanavond, men heeft in de link van jouw over firmware SD24 voor de Momentus XT. Mijn is al standaard voorzien van SD25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:57
Hetgeen wat vdkleijn moet dit probleem inderdaad verhelpen. Ik heb dezelfde laptop en de standaard HD vervangen voor een SSD. Als je elke keer "netjes" de updates installeert, zal hij ook de EFI firmware 1.7 installeren en daarbij gaat het mis. Ik kreeg ook elke keer de "strandbal" e.d. terwijl de CPU niet eens belast was. Downgrade gedaan naar 1.6 en het werkt weer perfect. Overigens vraagt hij bij elke software update of ik wil updaten naar 1.7, maar die vink ik gewoon elke keer uit. Sindsdien geen problemen meer :).

Edit: ik ga er in dit geval vanuit dat je een C2D 2,53 Mid 2009 hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Jolly_Jumper op 24-02-2012 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Jolly_Jumper schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 10:56:
Hetgeen wat vdkleijn moet dit probleem inderdaad verhelpen. Ik heb dezelfde laptop en de standaard HD vervangen voor een SSD. Als je elke keer "netjes" de updates installeert, zal hij ook de EFI firmware 1.7 installeren en daarbij gaat het mis. Ik kreeg ook elke keer de "strandbal" e.d. terwijl de CPU niet eens belast was. Downgrade gedaan naar 1.6 en het werkt weer perfect. Overigens vraagt hij bij elke software update of ik wil updaten naar 1.7, maar die vink ik gewoon elke keer uit. Sindsdien geen problemen meer :).
Waar kan ik de EFI 1.6 downloaden??? e link op zijn link werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
Ik had 'm van de Rapidshare link hier: aramdin in 'meuk: Apple MacBook Pro EFI 1.7', maar ik zie net dat ie inmiddels is verwijderd. Als 't goed is heb ik 'm nog op m'n laptop staan, dus mocht je vanavond (als ik thuis ben van 't werk) nog niet hebben dan kan ik 'm wel ergens uppen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Jolly_Jumper schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 11:05:
Ik had 'm van de Rapidshare link hier: aramdin in 'meuk: Apple MacBook Pro EFI 1.7', maar ik zie net dat ie inmiddels is verwijderd. Als 't goed is heb ik 'm nog op m'n laptop staan, dus mocht je vanavond (als ik thuis ben van 't werk) nog niet hebben dan kan ik 'm wel ergens uppen voor je.
Ik heb wel de EFI versie van de Apple site gevonden, zal eens kijken of ik hiermee en i.c.m. de beschrijving kan downgraden.

Zo niet laat ik je het vanavond weten.

Beide alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Inmiddels de goede DMG file gevonden en mijn EFI versie gedowngrade naar 1.6, tot nu toe nergens last van nog geen strandballetje of iets dergelijks gehad.

Zal de komende dagen het een en ander nakijken, als dit echt de oplossing is bespaart me dat iets van €100,-.

Trouwens is mijn oude HDD een TOSHIBA MK2555GSXF, kijk ik naar de specs via de pricewatch dan is dit ook een SATA 2 en deze werkte altijd perfect.

Afbeeldingslocatie: http://img833.imageshack.us/img833/2175/schermafbeelding2012022h.png

Afbeeldingslocatie: http://img848.imageshack.us/img848/8954/schermafbeelding2012022o.png

[ Voor 37% gewijzigd door Queenfanmichel op 24-02-2012 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
Mooi zo, hopen dat 't zo blijft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Toch blijf ik het raar vinden, mijn oude is ook een SATA 300, net als de nieuwe.

Maar goed het werkt en daar gaat het om, bedankt hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
waarschijnlijk werkte je oude Toshiba HDD dan stiekem toch op SATA 1 snelheid (Apple heeft meestal custom firmware op hdd's), maar het belangrijkste is natuurlijk dat je probleem opgelost is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Inderdaad dat is het belangrijkste.
Pagina: 1