Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb zelf een MSI GTX 580 zoals de topic titel al omschrijft, en ik heb in het verleden een paar niet al te lastige problemen gehad, echter zijn de oplossing zeer discussie gevoelig... Dus ga ik dat ook proberen hier! :P

Ik heb dus als probleem bij Crysis 2 en Just Cause 2 dat beide spellen regelmatig bevriezen, terwijl geluiden en muziek door blijven gaan. Ik heb geleerd dat dit echter kan worden opgelost door het voltage van de GPU met maar een piepkleine 18 mV te verhogen.

Nou komt 'ie, vriend van me zei dat het wel de levensduur kan doen afnemen en dat het beter is om de GPU op standaard, niet-factory-OC frequencies te doen draaien. Dus normaal is de kaart, Core: 800 MHz, Shader: 1600 MHz, Geheugen: 2048 MHz. Ik zet het voltage dan op 1038 mV om de twee games niet te doen bevriezen. De standaard frequencies volgens nVidia zijn, Core: 772 MHz, Shader: 1544 MHz, Geheugen: 2004 MHz. De kaart's standaard voltage is 1025 mV.

Beide instellingen doen het goed op de twee spellen, maar dus volgens mijn vriend brengt het een risico met zich mee. (En ja, alle manieren van statistieken verhogen brengt risico, maar is dit schadelijker dan bijvoorbeeld, een te hete kaart?) Zoals hij het uitlegde zou er bij een piek voltage meer kans zijn dat de kaart ermee ophoud.

Da's dus de eerste vraag zo'n beetje, in het kort, brengt een verhoogde voltage, ook al klein, meer risico met zich mee dan andere overclocks/problemen zoals een te hete kaart? Ik vraag het, want mijn veel te heet lopende 8800 GTX (110°C soms) draait na 7 jaar nog steeds als een zonnetje.

De andere vraag is, wanneer is een overclock te merken? En wanneer is deze aan te raden? Er werd mij sowieso verteld dat een factory overclock zoals bij deze kaart bijna niet te merken is.

Mijn systeem is een gewone game machine, met een i5 2500K en 8 GiB RAM, spellen die ik speel draaien op 1680 x 1050 of 1680 x 945 en hebben meestal wel wat Antialiasing, is het in mijn situatie met deze kaart überhaupt mogelijk, met standaard koeling, om de kaart dusdanig over te clocken dat er iets in de prestaties te merken is?

Oké, dat was het zo'n beetje denk ik... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 16:17

Fordox

00101010

factory overklok worden alle kaarten op berekend, incl. koeling.
de koeling is meestal meer dan voldoende om de kaart op voltage te kunnen verhogen. onder lucht kun je je voltage zo ver zetten als dat de koeling het kan hebben.

die vriend van je heeft zeker niet veel kaas van overklokken gegeten, hij heeft wel gelijk maar dat is zo miniem dat het net een maand in 10 jaar kan schelen. het is zeker niet zo dat ie van vandaag naar morgen het opeens niet meer doet.

als je de voltage verhoogt met meegeleverde software (zoals msi afterburner, met je official overclocking nog AAN), heb je zelfs nog garantie.

[ Voor 13% gewijzigd door Fordox op 22-02-2012 19:12 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok, dus het is niet nodig om veiligheid redenen om terug te klokken in plaats van het voltage te verhogen.
Fordox schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 19:11:
Als je de voltage verhoogt met meegeleverde software (zoals msi afterburner, met je official overclocking nog AAN), heb je zelfs nog garantie.
Da's mooi, ik gebruik alleen maar Afterburner. :)

Nu alleen nog weten hoe het zit met overclocken, ik hoop eventueel dat het te merken is, hoewel een paar van mijn spellen wat CPU-Bound zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2012 19:20 . Reden: Nog wat toevoeguh! :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

De problemen met je grafische kaart zijn bekend, er is voor je kaart zelfs een nieuw bos gekomen om het voltage ietsje op te krikken, dus ik zou daarvoor gaan.. Met jou koeler kan je nog wel wat meer aan, zeg 1,1v en dan nog jaren runnen.. maargoed, laten we niet overdrijven, nieuw bios op je kaart en klaar..

http://www.msi.com/produc...rozr-II-OC.html#?div=BIOS

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Ik zou je eerst eens goed inlezen in de materie. No offense hoor, maar met wat google werk zijn alle antwoorden op je vragen relatief makkelijk te vinden en te beantwoorden.

Op 1680x1050 is het zowieso totaal overbodig om je VGA te overklokken, omdat een GTX580 voor die resolutie op standaard snelheid al overkill is. Eigenlijk is een GTX580 voor 1680x1050 wat zonde.

[ Voor 7% gewijzigd door Format-C op 22-02-2012 19:32 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik al begrepen, ja, Full HD of meer schermpje staat al op het boodschappen lijstje, m'n bank-saldo moet alleen nog even toestemming geven. :X

BIOS is een idee, is het echter voor iemand zonder ervaring met Hardware-BIOS updates goed te doen, of kan ik het beter bij een computer winkel erop laten zetten. (De computer winkel waar ik naartoe ga kost het maar een beetje om BIOS/Firmware updates te laten doen, echter kan ik er voorlopig nog niet langs.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:31

Mavamaarten

Omdat het kan!

Pff ik draai een super dikke overclock op mijn oud GTX260je en die draait nog prima na al die jaren.
Gewoon doen! Zolang de kaart niet belachelijk warm wordt kan het niet zo veel (zoniet geen) kwaad.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

kan het ook iets met de onboard geluidschip te maken hebben die freezes? zoiets las ik in het BF3 hardware topic.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Nee. Komt vaker voor bij GTX500 OC (Frozr) kaarten. (Te hoge clocks icm te lage volts)

Die BIOS kan je er gewoon met de bijgeleverde flashtool opzetten. Dubbelklikken en klaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Format-C op 22-02-2012 19:48 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Format-C schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 19:47:
Die BIOS kan je er gewoon met de bijgeleverde flashtool opzetten. Dubbelklikken en klaar.
Um, MSI Live Update 5? Ben een beetje in de war vanwege de tekst op de download pagina: "Utility Update only for MSI Mainboard Utility Only" Ik hoop niet dat ze bedoelen dat je ook een MSI moederbord moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

quote: you should use the flash utility included in the downloaded compressed file when doing the BIOS update. To avoid BIOS update failure, please do not use older versions of the update utility or utilities not provided by MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben compleet in de war nu, als ik de BIOS update download, zit er alleen een bestand genaamd NV255MS.104 in... Ik voel me stom nu. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

dat is een zip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja. NV255MS.104.zip met daarin dus een niet herkent bestand NV255MS.104...

Ik heb trouwens de Live Updater 5 geprobeerd, hij kan wel mijn videokaart en z'n versie detecteren, maar als ik ga scannen voor updates vindt 'ie niks...

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2012 20:05 . Reden: Live Updater 5 geprobeerd, niet veel soeps. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 19:57:

Ik heb trouwens de Live Updater 5 geprobeerd, hij kan wel mijn videokaart en z'n versie detecteren, maar als ik ga scannen voor updates vindt 'ie niks...
Ik denk dat je even bij Utility moet kijken en dan MSI Live update pakken waar je vermoedelijk dat bestand kan inlezen en daarmee het bios van je videokaart kan updaten.

Maar ik vraag mij ook af of je al eens met de drivers gexeperimenteerd hebt want ik speel zelf ook veel Just Cause 2 en dan met een GTX570M kaartje in mijn MSI GT780DXR laptop. Ik kan Just Cause 2 echt uren spelen zonder ook maar 1 freeze en dan op HD resolutie. Erg vreemd dat het dan op een GTX580 niet standaard zou draaien en je dan al eerst het voltage omhoog moet gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Roel, ik heb meerdere van die kaarten in mijn omgeving en heb mij erg verdiept in deze materie, echt waar, dit is een structureel probleem

@ts: Ik heb m ook even gedownload, en er zit alleen het biosbestand in...
Je kan de kaart op de oldstyle manier flashen, je leert er een hoop van maar is wel een werkje van 20 min.
Doe even deze tutorial:

http://nl.hardware.info/r...-disk-storage-format-tool

-Maak dus een usbstick bootable met win98 bestanden.. (te doen met hp -diskstorage formattool en bootfiles, zie tutorial dl)
-Download NVflash en zet die ook op de stick samen met t bios wat je net hebt gedownload
-start je pc vanaf usb
-typ: nvflash -4 -5 -6 newbios.rom (met de spaties en newbios moet natuurlijk de naam van je kaart zijn)
-restart

voor precieze uitleg: http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=141631

[ Voor 14% gewijzigd door millman op 22-02-2012 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 19:57:

Heb je de zipfile wel uitgepakt? :P

Beroerd trouwens dat MSI er niet een autoupdate BIOS file van gemaakt heeft die installed zodra je dubbelklikt.. Zo doet ASUS het namelijk wel.

[ Voor 32% gewijzigd door Format-C op 22-02-2012 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vLoon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-08 14:14
Wauw, jou kaart komt soms op de 110 graden celsius? Ik denk dan dat het ten eerste niet verstandig is om nog verder over te clokken dan MSI al standaard gedaan heeft.

En dat die kleine beetje (18 mV) de leeftijd aanzienlijk verlaagt geloof ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vLoon schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 20:31:
Wauw, jou kaart komt soms op de 110 graden celsius? Ik denk dan dat het ten eerste niet verstandig is om nog verder over te clokken dan MSI al standaard gedaan heeft.
Minareth schreef: Ik vraag het, want mijn veel te heet lopende 8800 GTX (110°C soms) draait na 7 jaar nog steeds als een zonnetje.
Even goed lezen, vLoon, dat stukje was over mijn oude 8800 GTX, niet mijn nieuwe GTX 580. De 580 wordt onder de zwaarste tests maar een bescheiden, comfortabele 70°C op z'n meest.
Format- schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 20:13:
Heb je de zipfile wel uitgepakt? :P
... Oké, ik was even dom bezig, maar zo erg ben ik nou ook weer niet! :(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2012 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1978
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:27
waarom zou je bios update doen kan toch gewoon met afterburner voltage verhogen en dan instellen dat die deze waardes instelt bij opstarten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
k1978 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 21:00:
waarom zou je bios update doen kan toch gewoon met afterburner voltage verhogen en dan instellen dat die deze waardes instelt bij opstarten ...
Het is wel een stukje gebruiksgemak als je Afterburner ook van het lijstje met standaard te installeren software kan halen. Afterburner moet steeds opnieuw geïnstalleerd worden met elke update en format, BIOS updatetje hoeft misschien maar een enkele keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

De biosflash is de door msi aangeleverde oplossing, geen afterburner of iets dergelijks, flashen en klaar, maar natuurlijk kan het ook gewoon met afterburner, 1,025v en t is ook opgelost.. Maar dat wist je al.. wat je ook kan doen is even je bios extracten en naar mij sturen,(stuur maar dm als je zover bent) en dan pas ik je eigen bios even aan op de juiste snelheden en voltages... moet je nogsteeds oldschool flashen, maar eerlijk gezegt is dat bij mij nooit mis gegaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@millman: Ik moet mij eerst nog even verdiepen hoe ik dat allemaal precies moet doen, zal dus voorlopig nog via Afterburner instellen, maar toch bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik heb sinds gisteren ook een GTX580. Het is een ASUS DirectCUII.

Wat opvallend is, is dat deze kaart een default voltage heeft van 1.075V, en dat voor 782MHz.

Omdat deze ASUS 1.075V als default heeft, kan je er imho wel vanuit gaan dat jij (TS) hem daar ook wel op kan zetten.

De PERFECTE stability tool voor GTX500 kaarten is Crysis 2 DX11, met high res pack.

Als de kaart niet stabiel is freezed het spel met zwart scherm. Dit heb ik zowel met een GTX560Ti als een GTX580 DCII ondervonden tijdens OC sessies.

Ik zou zeggen verhoog het voltage nog een beetje en ga ff Crysis 2 spelen. :D

Verder kan je volgens mij ook Inspector gebruiken om de voltages en clocks bij het booten vast te zetten.

Dat ga ik NU even proberen. :)

Edit:

Je kan een shortcut van Inspector in het mapje opstarten in je start menu van windows zetten:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aKCVG8A9ynGWvP9WwenBF4yd/full.png

Dan start je PC op, en start je PC dmv Inspector automatisch op op de gewenste volts en clocks, en hoef je geen BIOS te flashen. :)

Succes! :)

[ Voor 51% gewijzigd door Format-C op 27-02-2012 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Format-C schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 20:00:
Wat je kan doen is het gewenste (stabiele) voltage instellen in in nV Inspector, en daar vervolgens een shortcut van maken:
[afbeelding]

Vervolgens zet je die shortcut in het mapje opstarten in je start menu van windows:

[afbeelding]

Dan start je PC op, en start je PC dmv Inspector automatisch op op de gewenste volts en clocks, en hoef je geen BIOS te flashen. :)

Succes! :)
Of je download MSI afterbuner, stelt daar het voltage in, en kies "apply overclocking at startup" en je hoeft niet eens een snelkoppeling te maken en/of het programma apart op te starten, daar MSI afterburner dan automatisch de juiste kloks/spanning insteld.

[ Voor 4% gewijzigd door DaLoona op 25-02-2012 12:54 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Er zijn idd meerdere wegen die naar Rome leiden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

MSI twinfrozr kaarten zijn gemaakt om over te clocken .. voltage gewoon op de max zetten.
Ik draai altijd twinfrozrs helemaal open :+.

Die frequenties zijn 10000000000x getest bij de fabrikant want overclocken word zowat al verplicht bij zon kaart.
Ze geven echt niemand de mogelijkheid om de voltages zo hoog te zetten dat de boel echt uit elkaar spat (denk aan 1.4v).

Ten tweede gooit de driver het spel uit en je zit weer in windows als de temperatuur op 99 graden komt!!
Daarnaast is het design ontworpen om nog goed te draaien tot 105 graden!!! Niets aan de hand dus!!

je zit sowieso al aan een limiet van 99 graden

[ Voor 94% gewijzigd door A87 op 26-02-2012 02:02 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Pagina: 1