Artefacten in beeld, videokaart kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 744 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gSitf.jpg

Plaatjes zeggen meer dan duizend woorden. Maar toch: Mijn AMD 4870 laat sinds een paar dagen dergelijke artefacten zien in 2D-modus: het ziet ernaar uit dat kleine blokjes met pixels van de ene plek verschijnen op een andere plek waar ze niet horen, en dan met tientallen/honderden tegelijk. Meestal staan er ook een aantal te knipperen. 3D gaat af en toe ook mis met andere artefacten. Soms zie ik bij het booten al rare dingen tijdens het Windows-logo.Ik heb een verse install van een kleine maand (W7 64bit) met de nieuwste catalyst, ook al met geprobeerd de vorige versie. Nooit overgeklokt, temperatuur is momenteel 48 graden idle. Fan op de kaart draait gewoon.

Voor mij ziet het eruit als een probleem met de videokaart. Wat denken jullie? Kan het ook een ander onderdeel van de pc zijn, RAM of zo? Als het de videokaart is, kan ik er dan nog iets aan doen, of betekent dit einde verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-08 11:38

jopitan

It's just a fact

Laatste drivers al geinstalleerd van AMD?

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb je het ook als je een printscreen maakt en deze bekijkt op een andere pc of bv je telefoon?
Scherm al aangesloten op een andere pc om dat uit te sluiten?
Leen even een videokaart van iemand en kijk of het dan verdwijnt?
Videokaart zou je kunnen bakken als dat het is, maar dat is meer een oplapmiddel voor een paar maanden.

@ jopitan: Staat in de TS he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Topicstarter
@AktiveHate: Nee, wordt niet geregistreerd op de printscreen. Scherm gaat inderdaad prima op een andere pc. Helaas heb ik nu niet de mogelijkheid om een kaart te lenen van iemand, anders wel een goede tip. Wat bedoel je met videokaart bakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:06

Nemesizz

Untouchable

Bakken is meer voor nVidia kaarten (en een paar AMD/Ati kaarten), maar werkt alleen als je microbreukjes in het soldeer hebt.

Bakken helpt niks als gewoon je VRAM kapot is of je PWM chips gaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-08 11:38

jopitan

It's just a fact

Gebruikte je dezelfde kabel tussen die andere pc en je scherm dan als je die op je huidige pc gebruikt met dit scherm? Het kan ook nog eens zijn dat het de kabel is. Ook al eens een andere poort van je videokaart geprobeerd (als deze erop zit).

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 07:26

JanW23

Mine mine mine mine

Nou, die is gewoon kapot hoor :-)
Het is geen overhittingsprobleem en je hebt het al in 2d modus, dus drivers zijn het echt niet. Tijd voor een nieuwe.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Flash even een lager geklokte bios van een andere 4870 erop of dezelfde bios met lagere clocks.
Als dat niet werkt kan je nog even de koeling nakijken(vooral de blokjes op vram als die er zijn!)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

48 is een prima temp.. mijn 1e hd4870 is op dezelfde manier stukgegaan, is niet meer te fixen, andere kopen of RMA sturen (zal ondertussen wel te oud zijn, die van mij was net 1 maand oud..)

temperatuur helpt niets, die van mij werd eerst 100 graden load, no problem. pas boven de 120 ging t stuk, mn 2e exemplaar loopt op 55 load (45 idle), n stuk beter.. maar als je eenmaal deze artefacts hebt, doet lagere temp niks meer.

• Marger
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal. Kabel en poort had ik ook getest, daar bleek het evenmin aan te liggen. Ik had de kaart ook nog omlaag geklokt in CCC, dat hielp even tot het ook op de lage kloksnelheden steeds erger werd. Dat leek me wel een duidelijk teken.

Ik heb er inmiddels een nieuwe kaart in gezet en die werkt tot nu toe uitstekend, dus ik ga ervan uit dat de kaart gewoon kaduuk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Dit ziet er uit als kapot geheugen van de videokaart

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou best kunnen zijn dat de videokaart niet goed werkt. Welk model laptop/computer heb je? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:09:
Het zou best kunnen zijn dat de videokaart niet goed werkt. Welk model laptop/computer heb je? :S
necro

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:07

br00ky

Moderator Harde Waren
@Verwijderd Let de volgende keer even op hoe oud het topic is waar je op reageert. We waarderen je hulp, maar na 5 jaar zal de desbetreffende GPU het òf weer doen, òf inmiddels zijn vervangen òf een natuurlijke dood zijn gestorven.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.