Win xp: Dos applicatie netwerk printer

Pagina: 1
Acties:

• Dark_Sc0rpi0n
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-12-2018
Beste forumleden,

Weer een vraag, ik niet precies of dit in de juiste categorie zit maar ik heb bij het bedrijf waar ik soms het onderhoud aan netwerk / pc's een nieuwe netwerk printer geïnstalleerd. Nu werkt dit prima behalve met een dos applicatie die ze nog gebruiken voor de boekhouding. Ik heb het internet al afgespeurd naar hoe je een netwerk printer met een dos applicatie aan de praat krijg en vond dit:

net use lpt2 \\pserver\laser1

maar wat ik ook probeer, ik krijg steeds systeem fout 66, dit heb ik al geprobeerd:

net use lpt1 \\(printer hostname)
net use lpt1 \\(printer ip)

beide geven systeemfout 66

toen dacht ik kan natuurlijk ook de printer delen vanaf de computer en dan

net use lpt2 \\(pc naam)\(gedeelde printer naam)

Maar ik krijg in xp de printer niet gedeeld, bij de printer instellingen onder het tabje delen staat gewoon
dat delen op dit type printer niet mogelijk is

Ik weet verder niet precies meer wat ik kan proberen, hopelijk weten jullie nog iets.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Bastian

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 12:05
Je moet de printer natuurlijk wel delen op een windows machine. Daarna kan je doen:
net use lpt1: \\servernaam\sharenaam

Je twee voorbeelden:
net use lpt1 \\(printer hostname)
net use lpt1 \\(printer ip)
Zullen nooit niet gaan werken.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Tormbo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-02 12:09

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Je geeft ook aan dat het een netwerkprinter betreft, deze kun je inderdaad niet delen via XP. Voor zover mij bekend is kun je in XP alleen printers delen die rechtstreeks op het systeem zitten aangesloten.

Opties zijn dus: Upgraden OS of printer rechtstreeks op het 'delende' systeem aansluiten.

Een nadeel van deze opties is dat het 'delende' systeem wel continue draaiend moet zijn.

PC1: R7 9800X3D, RTX4080. PC2: R7 3700X, RTX2080Super. Retro: 486DX4-100, K6-2 350, Pentium III 900, Dual Pentium III 933, Athlon XP 2800+. Consoles: NES, SNES, Gameboy, Atari 2600.

• Dark_Sc0rpi0n
Tormbo schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 18:37:
Je geeft ook aan dat het een netwerkprinter betreft, deze kun je inderdaad niet delen via XP. Voor zover mij bekend is kun je in XP alleen printers delen die rechtstreeks op het systeem zitten aangesloten.

Opties zijn dus: Upgraden OS of printer rechtstreeks op het 'delende' systeem aansluiten.

Een nadeel van deze opties is dat het 'delende' systeem wel continue draaiend moet zijn.
Helaas is het upgraden van het OS ook (nog) geen optie omdat er juist een dos applicaties gedraait moet worden.

• Dark_Sc0rpi0n
Bedankt allemaal, het is uiteindelijk gelukt door de printer als een normale printer (geen netwerk printer) toe te voegen en dan als poort een ip poort met het ip van de printer op te geven. Deze printer kan je vervolgends wel delen en is het ook gelukt die aan de printer poort te mappen.