[Enquête & Discussie] Marktonderzoek mobiel internet

Pagina: 1
Acties:
  • 892 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanbaala
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-03 07:31
[Deze enquête heeft groen licht gekregen van de mods]

De opmars van mobiel internet is veel sneller gegaan dan de providers verwacht hadden. Whatsapp hebben ze volledig over het hoofd gezien en om het oude verdienmodel te beschermen zijn de tarieven van mobiel internet flink verhoogd.
Zoals Hi al eerder deze week liet zien, wordt er geëxperimenteerd met verdienmodellen en abonnementsvormen door providers. Deze enquête onderzoekt de vraag naar een provider met goedkoop mobiel internet en duurder sms'en en bellen.

-> Vul de enquête in op http://goo.gl/HTJrk

Update 5/03: Bedankt voor het invullen iedereen! Op dit moment verwerken wij de resultaten. Als we klaar zijn zullen die hier in de topicstart gepost worden.

Daarnaast willen we een discussie starten over het verdienmodel van de providers. Is het huidige beleid houdbaar, of moet alles op de schop? De internetbundel centraal stellen en bellen als aanvullende dienst zien, of juist iets totaal anders? Moeten we misschien wachten tot het 4G netwerk er eenmaal ligt, omdat het gaat om een capaciteitsprobleem?

Tweakers, we zijn benieuwd naar jullie mening. De resultaten zullen in de topicstart worden gepost als ze verwerkt zijn, zodat ze mee kunnen worden genomen in de discussie.

FAQ
Wie zijn we? - Drie scholieren die voor een praktische opdracht economie een marktonderzoek uitvoeren.
Er staat een fout in de enquête! - Top, post het in dit topic of DM even en dan halen we de fout eruit. We hebben de vragen nog eens extra gecheckt voor de kritische tweakers, maar soms blijven foutjes erin sluipen.
Wat doen jullie met mijn mail? - We gebruiken de adressen alleen om de uitgebreide resultaten te versturen. Naast de enquête proberen we namelijk ook een beeld te schetsen van de huidige concurrentiesituatie. Zo wordt dus duidelijk of het mogelijk is en of er vraag is naar een provider met dit model. Voor de rest komt er niks binnen en je kunt de enquête ook maken zonder je mail te geven.
Waarom geen vragen over hoeveelheid belminuten/prepaid/etc.? - Goede vraag! Onze resources zijn natuurlijk niet oneindig, dus we hebben de focus gelegd op mobiel internet. Hoeveel gebruik je nu, wat betaal je voor je huidige abonnement en wat heb je er maximaal voor over. Uitgebreide informatie hierover is in dit geval namelijk relevanter voor het product dan de hoeveelheid belminuten. Gewoon bellen en verder niks is zo ouderwets ;)

[ Voor 4% gewijzigd door vanbaala op 05-03-2012 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-06 23:10

freddyathlon

McLaren Mercedes

Nou, ik dacht; daar komt een enquete van 20 pagina's en allemaal rondjes welke je moet aanvinken. Maar valt me reuze mee :)

Heb 'm ingevuld. Succes ermee!

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mistte eigenlijk bij de vraag wat ik nu uitgeef, de optie om aan te geven of ik nu al een sim-only abo heb. Aangezien het prijsverschil tussen een sim-only of telefoonabo wel behoorlijk verschillen kunnen.

Maar heb 'm dus ingevuld ;)

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-06 16:04

TMoose

Mooooooose !!

Ik ben benieuwd waarop de klassfificatie bij datagebruik gebaseerd is. 200-500MB wordt als gemiddeld beoordeeld. Ik moet de eerste provider nog zien die gedetailleerde informatie over het datagebruik van de klanten publiceert.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:26
Wel een vraagje:

Er staat de vraag: Hoeveel gebruik je op dit moment, dit heb ik uiteraard ingevuld (1,5 GB) nu. Alleen daarna staat er de vraag: Hoeveel gebruik je als je geen datalimiet heb. Nu is het zo dat sommige gebruikers GEEN datalimiet hebben, dus de vraagstelling is wat dat betreft een beetje vaag (nu heb ik gewoon hetzelfde ingevuld).

Denk aan T-mobile gebruikers (oude abbo's ) en alle onbeperkte abbo's van zomer 2010 toen alle providers aan het stunten waren.

Daarnaast is het niet beter om een splitsing te maken in maandelijkse telefoonkosten en indien mogelijk maandelijkse kosten voor mobiel internet (als dat los is)?

Verder wens ik jullie veel succes!

• vanbaala
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-03 07:31
TMoose schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:26:
Ik ben benieuwd waarop de klassfificatie bij datagebruik gebaseerd is. 200-500MB wordt als gemiddeld beoordeeld. Ik moet de eerste provider nog zien die gedetailleerde informatie over het datagebruik van de klanten publiceert.
Erg gedetailleerd zijn de providers inderdaad niet, maar uitgaande van berichten die ze zelf hebben uitgebracht over het dataverbruik en de huidige databundels is 200MB tot 500MB wel te kwalificeren als gemiddeld. Het blijft natuurlijk subjectief, omdat ik ook vermoed dat het gemiddelde erg is veranderd de afgelopen jaren.
Waar we mee zaten bij het maken van de enquête was echter dat een deel van de mensen geen idee heeft 500mb aan data inhoudt. Door aanduidingen als weinig, gemiddeld etc. kunnen die mensen toch een antwoord geven waar we meer mee kunnen dan een simpel 'weet ik niet'.
Lightning89 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:14:
Wel een vraagje:

Er staat de vraag: Hoeveel gebruik je op dit moment, dit heb ik uiteraard ingevuld (1,5 GB) nu. Alleen daarna staat er de vraag: Hoeveel gebruik je als je geen datalimiet heb. Nu is het zo dat sommige gebruikers GEEN datalimiet hebben, dus de vraagstelling is wat dat betreft een beetje vaag (nu heb ik gewoon hetzelfde ingevuld).

Denk aan T-mobile gebruikers (oude abbo's ) en alle onbeperkte abbo's van zomer 2010 toen alle providers aan het stunten waren.

Daarnaast is het niet beter om een splitsing te maken in maandelijkse telefoonkosten en indien mogelijk maandelijkse kosten voor mobiel internet (als dat los is)?

Verder wens ik jullie veel succes!
Ik ben ook een van de gelukkigen die nog een ruime FUP heeft, inderdaad de zomer van 2010. Mooie tijden :) In dit geval kan de vraagstelling wat vaag overkomen maar concreet willen we het volgende weten: Je huidige situatie, en een optimaal scenario. Wat heb je er maximaal voor over en wat wil je daarvoor minimaal hebben.

Als je een FUP of anderszins geen limiet hebt kan het gebruik in beide situaties dus hetzelfde zijn. In dit geval lijkt de vraagstelling wel wat kreupel inderdaad, omdat de focus erg ligt op abonnementen met limieten. Die mooie bundels zonder limiet sterven toch langzaam uit.

Wat betreft het opsplitsen van de kosten voor telefoon en internet in de enquête geldt dat we het hebben overwogen, maar het probleem is dat in de meeste abonnementen er geen specifiek bedrag voor de data is vastgesteld.
Enkele sim-only abonnementen hebben inderdaad een specifiek 'datadeel', maar bij veel andere abonnementen is er eigenlijk sprake van een blok met data/bel/sms. Daar is dan ook niet te zien welk deel van het maandbedrag naar de data gaat. Daarnaast kun je vaak ook extra blok data kopen bij je bundel, maar dan kun je weer niet de data meenemen die sowieso al in het abonnement zat en waarvan geen specifieke prijs beschikbaar is.

Aangezien het aantal abonnementsvormen erg groot is en ze ook nog eens om de paar maanden andere voorwaarden hebben is het moeilijk om erg objectief kosten te vergelijken. De meerwaarde aan informatie die het zou hebben door te vragen naar de aparte dataprijs weegt niet op tegen het gevolg dat de enquête veel gecompliceerder zou worden zonder veel extra info die we eruit kunnen halen.

-----------------------------------

Hartelijk bedankt voor jullie feedback en het invullen, we kunnen hier erg veel mee _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674897

Sorry maar ik ben nieuwe hier, ik weet niet hoe ik een nieuwe topic kan beginnen. Ik moet een Marktonderzoek doen voor mijn studie, en ik wil kwam www.enquete-maken.com tegen. Hebben jullie ervaring met hun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 15:40

The Wizard

Moderator Mobile
Dit is niet het juiste topic, topic gaat op slot.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.