• zandman47
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-09-2016
Dag allemaal,

Ik heb even een vraag.
momenteel werk ik met het volgende (belegen) systeem:

CPU: intel core 2 dou e8500 3.16ghz 3.17ghz
RAM: 4GB
MOBO: asus P5n-d
GPU: EN9600GT/HTDI/512M (2stuks SLI)
HDD: HD403LJ
CASE: CM storm sniper
CPU cooler: Corsair Hydro Series H50
PSU: Be Quiet Dark Power Pro P8 900W

Ik heb al heel veel aan dit systeem gehad, maar het wordt tijd voor een upgrade (aangezien bijna rook uitkomt als ik BF3 draai).
Overclocken is een must, maar ik moet nog uitzoeken hoe ik dit voor elkaar ga krijgen.
Aangezien ik als student niet beschik over het budget om een volledig nieuw binnenwerk te kopen leek het me een goed idee om de beeldkaart te upgraden om toch wat langer plezier te hebben aan mijn PC.
Het liefste zou ik naar nieuwe generatie beeldkaart overschakelen (Nvidia 500series of ATI 6000/7000series), maar ik maak me zorgen dat de processor dit niet aankan.

Wie kan me dus wat advies geven?

Zou het een goed idee zijn om bv. een Nvidia 580gtx :9~ te kiezen of voor 560ti gtx (sli)? (andere suggesties zijn altijd welkom)

alvast bedankt voor de input.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
die videokaart moet een GTX 470 worden voor+-120 euro of een ati 5850 voor ongeveer hetzelfde geld.
proc is een 45NM die kan je wel 1.45volt geven zonder dat het te warm wordt .. kan dan op 4/4.4Ghz.
Kan makkelijk met een stock koeler.

proc kan het net aan op 4Ghz..... of net niet maar dat maakt niet veel uit aangezien het niet gek veel gaat schelen. Een snellere kaart heeft dan ook absoluut geen zin en is geld door de wc spoelen.

geheugen snelheid max niet boven de nominale waarde..... dus als je 800mhz geheugen hebt laat het geheugen daar onder draaien bij de overclock.. geheugen snelheid merk je NIETS van in games of windows.. maar de boel loopt wel na 5 minuten vast met onstabiel geheugen.

beste is nog een GTX 280 voor 60 euro maar geen DX11 dan!

de 9600 GT is ongeveer 5x trager dan een 280 en 7x trager dan een 470

[Voor 104% gewijzigd door A87 op 22-02-2012 11:26]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• qrious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09-2016
als je geld hebt voor een 560 GTX ti in SLI zou ik eerder voor 1 560 GTX Ti kiezen en je CPU en RAM upgraden je voeding is sterk genoeg, dus dat hoeft niet, maar een nieuw mobo en CPU is wel beter dan SLI IMO

They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.

• A87
  • Niet online
Oh ja, ik had een 560 ti in sli ... de grootste PC fout ooit.. traag dat is het vergeleken met een 580!!!
Abnormaal. vMaar die pc van jou kan geen SLI aan of GTX 580

[Voor 74% gewijzigd door A87 op 22-02-2012 11:29]

• joeriz9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-05-2018
Lias schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:28:
Oh ja, ik had een 560 ti in sli ... de grootste PC fout ooit.. traag dat is het vergeleken met een 580!!!
Is ook nergens voor nodig, de MSI twinfrozr gtx 560ti draait gewoon in zijn eentje nog alles op ultra, altijd dat overgepowerde gedoe is nergens voor nodig

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-08 19:34

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Lias schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:28:
Dat is ook lariekoek wat jij verkoopt! Een GTX560Ti in SLI mode trekt met gemak een GTX580 onderuit!
Weet niet wat voor pc jij had maar SLI staat gelijk als x1.8 à 1.9 een single kaart.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• A87
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:44:
[...]

SLI staat gelijk als x1.8 à 1.9 een single kaart.
SLI staat gelijk aan bandbreedte x identiek aan 1 kaart
SLI = geheugen niet x2 maar x1 van 1 kaart..

Dus effect 1GB en effectief 130gbps . (bij de 560ti).

De topicstarter heeft niets aan SLI of 580, zijn processor is te traag.

[Voor 27% gewijzigd door A87 op 22-02-2012 12:02]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Lias schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:00:
[...]

SLI staat gelijk aan bandbreedte x identiek aan 1 kaart
SLI = geheugen niet x2 maar x1 van 1 kaart..

Dus effect 1GB en effectief 130gbps . (bij de 560ti).

De topicstarter heeft niets aan SLI of 580, zijn processor is te traag.
Had het niet over het geheugen maar meer de fps die SLI mode levert.
En je hebt ze ook met 2GB.

Dat de TS er geen baat bij heeft vanwege zijn CPU is een ander verhaal.
Maar om te zeggen dat een GTX580 sneller is, is natuurlijk onzin.

• A87
  • Niet online
Waarom is het onzin, het is toch mijn ervaring in games?
moet je eens alles open zetten 1920x1080... metro 2033.. crysis 1...... crysis 2... etc.. zwaar langzaam waar de 580 compleet gehakt maakt van de 560ti in sli op 1ghz in mijn i5 quad core rig met 8GB geheugen.

ik heb zelf 2 GTX 560 ti hawk kaarten gehad (de twinfroze 3 versie).. vond het vreselijke kaarten.. verkocht en 3een 580 gekocht wat wat overclocked.

[Voor 96% gewijzigd door A87 op 22-02-2012 12:14]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Lias schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:10:
Waarom is het onzin, het is toch mijn ervaring in games?
moet je eens alles open zetten 1920x1080...
Omdat jouw ervaring niet gelijk staat dat het bij iedereen zo is! Hangt van vele factoren af.
Jij benadrukt dat de TS geen SLI moet nemen omdat het abnormaal langzamer is als de GTX580. Ik refereer dat het onzin is omdat het niet zo is.

Als je nou vertelde dat het op jouw systeem het slecht deed omwille misschien je CPU het niet volledig trok is een ander verhaal. Zo leid je de TS'r SLI mode altijd slechter is dan een single kaart.

+ bepaalde spellen zoals BF3 zijn geheugen vreters op hoge resolutie. Weet zeker als je de GTX560Ti met 2GB had, dat je iets heel anders had gezegd!

Zoals ik al zei, ligt aan veel meer factoren! Maar over het algemeen is SLI mode van de GTX560Ti sneller dan een single kaart als de GTX580!

[Voor 18% gewijzigd door Xtr3me4me op 22-02-2012 12:16]

• A87
  • Niet online
SLI is ook flink microstutter.... 1 kaart zal fijner draaien ongeacht de fps.
http://www.tomshardware.c...utter-crossfire,2995.html.

Daarnaast neemt het verbruik ook explosief toe in SLI.

de 560ti een bandbreedte van 128gbps. En dat is alles behalve snel!! (de 580 heeft 192gbps)
Dat wordt niet weggenomen door een SLI opstelling met deze kaarten (welkom bottleneck!!!!!).

Voor mij is de 580 een stuk sneller in games dan 2 van die 560 kaarten.
Dat is voor mij iig zo.

[Voor 91% gewijzigd door A87 op 22-02-2012 12:19]

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:00

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Trouwens, om evens geheel terug ter zake te komen...

900W voeding? wtf? De eerste post geeft je nog het meeste advies denk ik. Een enkele 6870 of 560 zal je al meer dan genoeg punch geven. Vanaf dan is de cpu weer de botlleneck. Die zal je dan idd al moeten OC'en, kijk gewoon naar je temps en stabiliteit en je haalt wel een effectieve winst van 10% daarop denk ik.

Ik zou wel voor een 5850 gaan of ouder, niet meer de GTX280. Je nieuwe kaart kan je dan nog meenemen naar je nieuwe bak (als basiskaart) want hoe je het ook draait of keert, die CPU zla je ook moeten vervangen binnen een jaar of 2 als je fps wil blijven spelen.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Lias schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:14:

de 560ti een bandbreedte van 128gbps. En dat is alles behalve snel!! (de 580 heeft 192gbps)
Dat wordt niet weggenomen door een SLI opstelling met deze kaarten (welkom bottleneck!!!!!).

Voor mij is de 580 een stuk sneller in games dan 2 van die 560 kaarten.
Dat is voor mij iig zo.
Lias schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:14:

Daarnaast heeft de 560ti een bandbreedte van 128gbps. En dat is alles behalve snel!!
Dat wordt niet weggenomen door een SLI opstelling met deze kaarten.
Je post een link over CF dat totaal anders werkt dan SLI!
Ten tweede je kijkt te gefixeerd naar de bandbreedte! Het is niet de bandbreedte waar je naar moet kijken maar naar de architectuur, op welke Nm het gebakken is, Cuda cores enz...
2 x GTX560Ti heeft alleen al meer Cuda cores dan een single GTX580.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:09
Kan die discussie (die overigens al eerder gehouden is) niet ergens anders?

Ontopic: De E8500 is op zich nog wel een snelle dualcore, een 5850/5870/6850/6870 of 460/470/560 zal dit systeem niet misstaan.
http://www.anandtech.com/bench/Product/55?vs=406
Meer dan €150 zou ik dan weer niet uitgeven, dan kun je misschien beter doorsparen voor ook een cpu upgrade.

Met een goede koeler kun je de cpu probleemloos op 4GHz of hoger zetten, met stock koeler zou ik niet zomaar boven de 3.8 gaan (temps in de gaten houden)

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:04

Pixeltje

Woo-woohoo!

Als ik iets zou doen; investeren in één videokaart die je mee kan nemen als je geld hebt om CPU (en dus mobo en geheugen) te upgraden. Vergeet ook niet dat je met de verkoop van dit setje nog wat geld kunt terugwinnen ;)

Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon even doorsparen tot je in één keer de boel kan vervangen. De processor is geen slechte maar gaat wel een bottleneck vormen voor je nieuwe videokaart (als je die uit een recente serie koopt) en dus eigenlijk zonde, want over een halfjaar zijn er weer andere kaarten te koop en de prijzen van de huidige topmodellen gedaald. Als je het geduld hebt lijkt het me de moeite waard om te wachten, te sparen en over een paar maanden in één klap een topsysteem neer te zetten :)

En overclocken.. als je er geen ervaring mee hebt; lees je eerst even goed in en koop een goede CPU koeler.

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:44

Nikeo

Jawelles

koop gewoon een 2ehands kaart. Die gaan hier voor belachelijk lage prijzen weg.

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-08 00:45
Je kunt ook een andere cpu koeler kopen, bijvoorbeeld een mugen2 revB. Kost ongeveer 3 tientjes. Dan kun je je CPU ook overclocken zonder dat ie erg heet wordt, en blijft de geluidsproductie acceptabel. Dat in combinatie met een (tweedehands) gtx560(ti), een gtx570, 5850,5870 of iets in die richting moet je pc wel weer redelijk up to date brengen.

• zandman47
Ik wil jullie alvast allemaal bedanken voor de info, heb ik weer wat om over na te denken ben ik weer een tijdje mee bezig dan, kan beter een iets goedkopere kaart halen (2e hands ofzo) en dan rustig wat sparen tot ik het hele systeem kan vervangen. (met die "nieuwere" kaart als basis).

Wat overclocken betreft ben ik ook nog maar informatie aan het verzamelen (ben nogal voorzichtig met die dingen).

nogmaals bedankt allemaal

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:03
Valt het niemand op dat de TS al een goede CPU koeler heeft?
Er staat toch duidelijk dat hij een Corsair H50 heeft. ;)

Verder kan een E8500 op ~4Ghz nog leuk meekomen met de meeste spellen, je kan met een gerust hart iets als een 6870 in je PC steken, zal een stuk sneller zijn dan 9600GT SLI en is helemaal niet zo gek duur. :)

Als je een GTX 580 zelfs als optie overwoog, waarom dan niet meteen een hele upgrade?

zoiets dus:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,99€ 39,99
1AMD Phenom II X4 960T BE Black Edition€ 104,90€ 104,90
1Asrock 970 Extreme4€ 81,30€ 81,30
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-687A-ZDFC)€ 147,50€ 147,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,69

Dan heb je meteen meer RAM en een quad-core die je eventueel kan unlocken naar een 6-core, het moederbord is ook nog geschikt voor crossfire of SLI later. :)
Dit zal in ieder geval meer effect hebben op je fps dan een GTX 580.

• Anoniem: 385882
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Als je hoge resolutie en I/Q instelt krijg je niet veel last van een bottleneck.
Maar ik zou die e8500 verkopen en een tweedehands quad core kopen en overkloken, met die dual core ga je echt last krijgen van frame drops, zeker met BF3
En voor BF3 zou ik en GTX580 nemen, GTX560Ti heeft weinig geheugen (ook in SLI) als je hoge res en I/Q instelt, tenzij je voor twee GTX560Ti 2GB gaat, als je voor SLI gaat.
Info over je mobo voor OC'ing.

http://www.overclock.net/t/305177/asus-p5n-d-750i-guide

• zandman47
Redblader schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 15:25:
Valt het niemand op dat de TS al een goede CPU koeler heeft?
Er staat toch duidelijk dat hij een Corsair H50 heeft. ;)

Verder kan een E8500 op ~4Ghz nog leuk meekomen met de meeste spellen, je kan met een gerust hart iets als een 6870 in je PC steken, zal een stuk sneller zijn dan 9600GT SLI en is helemaal niet zo gek duur. :)

Als je een GTX 580 zelfs als optie overwoog, waarom dan niet meteen een hele upgrade?

zoiets dus:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,99€ 39,99
1AMD Phenom II X4 960T BE Black Edition€ 104,90€ 104,90
1Asrock 970 Extreme4€ 81,30€ 81,30
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-687A-ZDFC)€ 147,50€ 147,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,69

Dan heb je meteen meer RAM en een quad-core die je eventueel kan unlocken naar een 6-core, het moederbord is ook nog geschikt voor crossfire of SLI later. :)
Dit zal in ieder geval meer effect hebben op je fps dan een GTX 580.
Zo had ik het nog niet eens bekeken. Hier moet ik me verder in gaan verdiepen... (weet vaak niet hoe het juist zit met AMD CPU's... maar dat ligt aan mij).

nogmaals bedankt allemaal (voor de nuttigste info die ik tot nu toe online gevonden/gekregen heb en het nieuwe perspectief)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee