• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-12-2025

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
In de woonkamer heb ik 1 tv, op de eerste verdieping 2 tv's. Alle tv's hebben digitale tv. Ik heb ze nu nog met oude coaxkabels en connectors van de Gamma aangesloten, maar wil alles uitvoeren met Kabelkeur-materiaal. Het signaal valt namelijk vaak weg.

Ik heb nogal wat meters te overbruggen. Maar ik weet niet op welke plekken ik een versterker nodig heb of gewoon een splitter. Het schema ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://i293.photobucket.com/albums/mm59/paulodielli/aansluitschema.gif

Vragen:

1) Moet ik op de Centrale Antenne Ingang al meteen een versterker aansluiten (groen vakje)?
2) Is in het blauwe vakje een splitter genoeg, of moet dat ook een versterker zijn?
3) Welke versterker en/of splitter kan ik het beste kopen? Ik heb hier gekeken: http://www.kabelkeur.nl/producten/ Maar zijn er betere producten die niet op die site staan?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:55
Laat je niet afschrikken door meters kabel, maar eerder door het aantal aftakkingen. Op zich zou je met Hirschmann KOKA799 die meters wel kunnen overbruggen zonder al teveel signaalverlies. Als je fatsoenlijk signaal op het AOP hebt dan heb je aan 2 normale splitters in je tekening genoeg. Verder versterk je bij de bron waar je nog goed signaal hebt, als je verderop versterkt omdat je signaal daar zwakker wordt, versterk je de ruis gewoon mee. Houd er rekening mee, dat mocht je een versterker gaan plaatsen, dat TV1 minder versterking nodig heeft dan TV2+TV3. Koop dus ook een versterker met regelbare uitgangen of uitgangen die oplopen qua versterking mocht je eentje nodig hebben. Verder bij voorkeur splitters aansluiten met F-connectors.
Heb je overigens ook nog dingen als modems en dergelijke aan je AOP hangen?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 20:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik draai eenzelfde setup.

In de huiskamer split ik vanaf de centrale CAI m.b.v. een HF-afgeschermde splitter met f-connector naar twee snoeren:

1- 1 meter Hirschmann coax- Naar tv in de huiskamer.
2- 10 centimeter Hirschmann coax + f-connector naar versterker. Deze gaat vervolgens met 20-25 meter Hirschmann omhoog naar zolder (2 tv`s). Stekkers en bekabeling is allemaal a-kwaliteit spul. De versterker is een simpele Gamma versterker (die zwarte retourgeschikte).

Geen ruis op toestellen. :)

Versterker direct op CAI wil je niet hebben, omdat de korte kabel naar de tv beneden ook een versterkt signaal krijgt.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

@_JGC_: Ik heb inderdaad een modem aan het AOP hangen. Er zit zo'n standaard opbouwstekker (UPC) in met drie uitgangen: TV, radio, modem. Maakt dat nog verschil?

@Michael: Dit is inderdaad een goede setup voor mijn situatie, thanks. Ik heb alleen niet kunnen vinden wat een 'HF-afgeschermde splitter' precies is. Ik wil het liefst alles met Hirschmann-materiaal uitvoeren. Weet jij welke splitter ik dan moet gebruiken en heb je een advies over een Hirschmann-versterker?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 20:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dat is zo`n beestje, waarop je f-connectors gebruikt (staat als het goed is ook op de verpakking "HF Afgeschermd" :

Afbeeldingslocatie: http://electronics-diy.com/schematics/AD8307_RF_Power_Meter/2_Way_Antenna_Splitter.jpg

Niet verwarren met zo`n splitter (kunnen afgeschermd zijn, maar maken gebruik van gewone stekkers, waardoor er weer ruimte is voor storing) :
Afbeeldingslocatie: http://www.elektroschakelmateriaal.nl/site_media/thumbs/astro-splitter-hf-tv-2-weg-male-female-male-0612721-105872_7.png

Ik heb de meeste bekabeling destijds bij Handyman gehaald. Zij hebben vrij veel spullen liggen van Hirschmann. Die splitters en connectors heb ik bij een buiwmarkt gehaald, aangezien dat destijds iets goedkoper was.

Je kunt ook online bestellen, als je dat makkelijker vindt. Bijvoorbeeld bij kabeltje.com (goede ervaringen mee).

Coax, ook per meter te bestellen:
http://www.kabeltje.com/v...bels-c-463_1958_1959.html

Connectors:
http://www.kabeltje.com/v...ggen-c-463_1958_1960.html

Neem geen reguliere pluggen (met zo`n dopje). Ook de pluggen van Hirschmann zelf vind ik vrij slecht. Aangezien je bij de tv geen f-connector zult hebben (in ieder geval niet in NL), kun je het beste gaan voor zo`n plug: http://www.kabeltje.com/haakse-coax-socket-p-5061.html

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• _JGC_
Jammie schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 18:22:
Bedankt voor de reacties!

@_JGC_: Ik heb inderdaad een modem aan het AOP hangen. Er zit zo'n standaard opbouwstekker (UPC) in met drie uitgangen: TV, radio, modem. Maakt dat nog verschil?

@Michael: Dit is inderdaad een goede setup voor mijn situatie, thanks. Ik heb alleen niet kunnen vinden wat een 'HF-afgeschermde splitter' precies is. Ik wil het liefst alles met Hirschmann-materiaal uitvoeren. Weet jij welke splitter ik dan moet gebruiken en heb je een advies over een Hirschmann-versterker?
Rotzooi, gewoon vervangen. Wat ik zou doen:

AOP vervangen door TRAS/1000B
Versterker op AOP: Tratec FRA-752/N
Modem op 1e uitgang (onversterkt)
TV1 op 2e uitgang
TV2+3 op 3e of 4e uitgang

Voor de televisies gebruik je steeds einddozen, TRAS2000 of EDC1000 kan je daarvoor gebruiken. Om je signaal te splitten tussen TV2+TV3 gebruik je een splitter zoals hierboven wordt aangegeven, met F-connectors. Als kabel gebruik je dan Hirschmann KOKA799 met passende F-connector pluggen (Hirschmann heeft voor KOKA799 snap-on connectors).
Verder vervang je uiteraard het laatste stukje kabel tussen einddoos en televisie door een fatsoenlijk snoer, liefst gewoon kant en klaar met goed afgeschermde kabel en connectoren op de juiste lengte.

Bovenstaande Tratec versterker kan je evt ook vervangen door de Hirschmann GHV41M, maar die heeft als nadeel dat op alle poorten versterkt wordt, terwijl je modem daar helemaal geen behoefte aan heeft. FYI: De UMU die Ziggo meelevert bij niet-interactieve klanten heeft 10.5dB demping op het downstream signaal van de datapoort.. Beide versterkers zijn retourgeschikt, dus je kunt ook nog UPC mediaboxen erachter zetten met werkende interactieve televisiediensten.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Wow, weer geweldig bedankt! Ik ben blij dat ik de vraag hier gesteld heb, want anders had ik ongetwijfeld met standaard spul en bijv. die Ziggo-UMU blijven zitten.

@Michael: het is me nu helemaal duidelijk welke splitters ik moet hebben en waarom. Ook bedankt voor de kabeltje.com tip!

@_JGC_: Ik ga het AOP en de versterker exact zo uitvoeren zoals jij het beschreven hebt. Ik heb nog wel een paar vragen, als het mag:

1) Mijn huidige AOP is een doos met 2 coaxuitgangen voor TV en radio. Als ik die wil vervangen door de TRAS/1000B (die maar 1 uitgang heeft), zal het dan voor mij duidelijk zijn hoe ik de draden moet aansluiten? Wijst het zichzelf?

2) Op het nieuwe AOP (TRAS/1000B) sluit ik de versterker Tratec FRA-752/N aan. Die versterker heeft 4 uitgaande poorten met oplopende dB. Maar is er ook een uitgang voor de radio, zoals in het oude AOP?

3) Waarom raad je de einddozen (TRAS2000 of EDC1000) aan? Is dit niet een extra 'tussenstation' dat het signaal verzwakt? Waarom niet direct de kabel via een connector rechtstreeks in de tv's? (Deze vraag is hieronder al beantwoord, bedankt Koen).

Sorry voor mijn aanvullende vragen. Maar jullie hebben me zo enthousiast gemaakt dat ik het nu ook echt goed wil doen. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Jammie op 23-02-2012 01:18 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:26
3) tussenstations verzwakken je signaal niet. alleen (slechte) splitters en lange kabels.
Einddozen staan ten eerste netter.
Ten tweede wil je je TV misschien een keer in een andere hoek van de kamer neerzetten en heb je 2 meter extra kabel nodig. Een stuk makkelijker om het kabeltje van de muur naar de tv van 1 meter te vervangen, dan de kabel die door je muur/vloer ofzo gaat.

TheS4ndm4n#1919

• _JGC_
Verlies van een goede einddoos is minimaal, daarnaast sluiten ze de kabel ook gewoon af. De TRAS2000 en de EDC1000 zijn fatsoenlijke einddozen die veel worden gebruikt.

Qua aansluiten is het vrij eenvoudig, je ropt je huidige ouderwetse AOP eraf, de groene kabel steek je in de TRAS1000/B, vanaf daar druk je een IEC connector in het AOP met daaraan een kort stukje KOKA799 en aan de andere kant een F-connector die naar de versterker gaat. Vanaf de versterker heb je vervolgens oplopende versterkingen per poort. Als het goed is zitten er ook afsluitweerstanden bij, die moet je op de ongebruikte poort schroeven.

Verder wordt het splitten naar radio/tv nu gedaan door de einddozen, ik snap ook niet waarom UPC dat soort zooi nog in de meterkast installeert tegenwoordig, dubbelgats AOPs met radio/tv opsteeksplitter installeer je bij mensen in de woonkamer, niet in een meterkast (op mijn werk hebben ze 3 jaar terug nieuwe kabel gelegd, hangt ook zo'n opsteeksplitter die een gefilterd signaal weer combineert).

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Helemaal duidelijk JGC. Zo kom ik er wel uit. Hartstikke bedankt!
Pagina: 1