Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67691

Topicstarter
Hallo, ik heb bijna mijn Master of Information Security Systems (MISS) behaald in Australie. Het gaat aardig goed en ik behaal dit straks waarschijnlijk met Distinction en misschien nog wel High Distinction ook.
Erg leuk allemaal, maar hoe vertaal ik dit naar het oude hollandse systeem waar ik mee opgegroeid ben? Ik weet dat dat niet meer bestaat of nog maar een schaduwsysteem van het nieuwe Nederlandse/Internationale systeem is, maar mensen gebruiken het nog wel steeds. "Ik heb mijn bul gehaald", "Ik ben bezig met mijn promotie", "Ik heb een WO opleiding." "Ik ben Cum Laude afgestudeerd." en dat soort uitspraken.

Zoals ik het begrijp is de Master, een WO opleiding, een doctoraals-bul en een universitaire opleiding die de titels Ir. en Drs. geeft. Daarnaast staat de DI voor Distinction (75 tot 85%) voor Cum Laude en HD voor High Distinction (85% tot 100%) voor Summa Cum Laude.

Is dit correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:14
Voor zover mij bekend is, is een bachelor gelijk aan een ingenieurs opleiding en een master hetzelfde als een doctorandus titel. Wanneer je promoveert krijg je echter een doctorale titel. Kijk ook even op het volgende Wikipedia artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

In Nederland afgestudeerde Masters mogen ook 'drs' voeren. Maar hoe dat zit met in het buitenland behaalde titels, geen idee.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:14
CyBeR schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 01:23:
In Nederland afgestudeerde Masters mogen ook 'drs' voeren. Maar hoe dat zit met in het buitenland behaalde titels, geen idee.
Dat mag inderdaad, maar niet tegelijk hè :). Even voor de duidelijkheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Idd, maar de universiteit moet je dat recht wel verlenen. Een non-NL universiteit zal dat vast niet doen. (gok dat de uni voor drs. ook weer NVAO geaccrediteerd moet zijn).

ing mag vziw niet met een wo-bachelor, maar wel met een hbo-bachelor.

[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 22-02-2012 02:10 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
alex3305 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 01:17:
Voor zover mij bekend is, is een bachelor gelijk aan een ingenieurs opleiding en een master hetzelfde als een doctorandus titel. Wanneer je promoveert krijg je echter een doctorale titel. Kijk ook even op het volgende Wikipedia artikel.
Maar promoveren is dus in principe het halen van de Master?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 67691 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 02:43:
Maar promoveren is dus in principe het halen van de Master?
Nee joh ;) . Een Master is ook een postgraduate studie, maar geen promotie, die laatste levert een Ph.D. (of D. Phil) op en daar zijn veel strengere eisen aan verbonden.

Ik vind het vaak makkelijker om als vergelijking te zeggen (niet helemaal correct maar afdoende). Met de Ing-titel van HBO heb je iets wat met BSc vergelijkbaar is, een universitaire titel als Drs of Ir is meer iets als MSc. Geen van beiden is echter meer dan het afronden van een universitaire studie met eventueel een jaar extra postgraduate studie er achteraan.

PhD is een flinke stap hoger en vereist een veel grotere academische prestatie die niet alleen met een stage en colleges te behalen is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 02:50:
[...]

Nee joh ;) . Een Master is ook een postgraduate studie, maar geen promotie, die laatste levert een Ph.D. (of D. Phil) op en daar zijn veel strengere eisen aan verbonden.

Ik vind het vaak makkelijker om als vergelijking te zeggen (niet helemaal correct maar afdoende). Met de Ing-titel van HBO heb je iets wat met BSc vergelijkbaar is, een universitaire titel als Drs of Ir is meer iets als MSc. Geen van beiden is echter meer dan het afronden van een universitaire studie met eventueel een jaar extra postgraduate studie er achteraan.

PhD is een flinke stap hoger en vereist een veel grotere academische prestatie die niet alleen met een stage en colleges te behalen is.
Ok, da's begrijpelijke taal. Het klinkt raar dat ik bij het halen van een Master dit allemaal nog niet weet, maar als je alleen maar rond het internationale systeem studeerd, zijn al die NL termen helemaal nieuw. Het is nog ingewikkelder aangezien ik direct zonder Bachelor de Master ingerold ben aan de hand van mijn werkervaring en mijn CV.

Rest mij nog de vraag... is Distinction hetzelfde als Cum Laude en High Distinction hetzelfde als Summa Cum Laude?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 67691 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 03:03:
Ok, da's begrijpelijke taal. Het klinkt raar dat ik bij het halen van een Master dit allemaal nog niet weet, maar als je alleen maar rond het internationale systeem studeerd, zijn al die NL termen helemaal nieuw. Het is nog ingewikkelder aangezien ik direct zonder Bachelor de Master ingerold ben aan de hand van mijn werkervaring en mijn CV.
Dat kan hier in het VK ook, je moet voor verschillende MSc cursussen namelijk "solliciteren" om in aanmerking te komen. Ik had het tegenovergestelde toen ik bij het afronden van mijn promotie naar het buitenland ging, omdat die Drs titel weer niets zegt in het buitenland.
Rest mij nog de vraag... is Distinction hetzelfde als Cum Laude en High Distinction hetzelfde als Summa Cum Laude?
De percentage-score is niet 1 op 1 vertaalbaar naar een Nederlands cijfer, in Nederland zijn de cijfers wat lager en is zakken een stuk makkelijker; als ik hier examenvragen nakijk moet ik echt alles in het voordeel van de student uitleggen. Ik zou zeggen: Distinction is "met genoegen", high distinction is "cum laude".

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 03:10:
[...]

Dat kan hier in het VK ook, je moet voor verschillende MSc cursussen namelijk "solliciteren" om in aanmerking te komen. Ik had het tegenovergestelde toen ik bij het afronden van mijn promotie naar het buitenland ging, omdat die Drs titel weer niets zegt in het buitenland.

[...]

De percentage-score is niet 1 op 1 vertaalbaar naar een Nederlands cijfer, in Nederland zijn de cijfers wat lager en is zakken een stuk makkelijker; als ik hier examenvragen nakijk moet ik echt alles in het voordeel van de student uitleggen. Ik zou zeggen: Distinction is "met genoegen", high distinction is "cum laude".
Ok, dus distinction is helemaal niet te vertalen? Ik kan dat niet op mijn CV als Cum Laude zetten in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilantir
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-02 01:41
Je kunt het er wel zo op zetten (Bsc = Ing, Msc = Ir), maar het heeft geen officiële status. Het moet specifiek op jouw diploma staan dat je een bepaalde titel mag voeren. Volgens mij worden er nu nergens meer ingenieurstitels uitgedeeld. Alles is vervangen door het BaMa systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ilantir schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 09:18:
Je kunt het er wel zo op zetten (Bsc = Ing, Msc = Ir), maar het heeft geen officiële status. Het moet specifiek op jouw diploma staan dat je een bepaalde titel mag voeren. Volgens mij worden er nu nergens meer ingenieurstitels uitgedeeld. Alles is vervangen door het BaMa systeem.
Nee, maar Cum Laude is toch weer Internationaal/Amerikaans systeem en distinction het Engelse systeem?

Wat een chaos... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:52
In goed Nederlands zou je gewoon "met lof" gebruiken. De criteria hiervoor verschillen per universiteit met als gemene deler dat het gemiddelde meestal boven de 8 moet zijn evenals de afstudeerscriptie.

Afaik is de toevoeging ook niet beschermd. Ik zou daarom gewoon een redelijke vertaling / lokale terminologie (bv "cum laude") gebruiken zonder te overdrijven wat ook zou kunnen betekenen dat je niks zou horen te voeren als wat gambieter zegt correct is :) edit: alternatief is om gewoon de toevoeging zoals die verleend is te gebruiken.

Overigens heb je ook nog "with honors" en de varianten daarop :P

Indien je aan een buitenlandse universiteit een master hebt gehaald dan lijkt het me het meest eigenlijk om de titel MSc te voeren.

Degenen die een titel wat boeit weten ook het verschil wel ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2012 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:16

job

Je kunt het er wel zo op zetten (Bsc = Ing, Msc = Ir), maar het heeft geen officiële status.
De toevoeging Sc (of A) krijg je alleen op de universiteit. Op het hbo krijg je dus geen BSc titel, maar een B titel. Duidelijker wordt het er niet op.
Anoniem: 67691 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 01:13:
Hallo, ik heb bijna mijn Master of Information Security Systems (MISS) behaald in Australië.
Ik ken wel de MSIS titel, dat is een master of science titel.
Maar MISS kom ik erg weinig tegen op internet en ik kan de titel ook niet zo snel plaatsen wat betreft niveau. In Nederland zijn er bijvoorbeeld ook hbo opleidingen met master opleidingen, maar een hbo mag hier geen science titel uitdelen en dat levert dus een M. titel op. Ik zeg niet dat dit in Australië ook zo is, maar jij zult neem ik aan wel weten of er nog een niveau "hoger" te doen is in jouw land. :)

Hier wellicht een site waar je meer kan vinden over de titelatuur in Australië: http://www.aqf.edu.au/

[ Voor 61% gewijzigd door job op 22-02-2012 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:01
waarschijnlijk mag je jezelf straks Miss Befrankt gaan noemen.

Oh wacht... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426307

In Vlaanderen worden ingenieurstitels nog steeds gewoon uitgedeeld. Al heeft het zijn bijklank toch wel verloren.

Maar ik heb zelf in de VS en in het VK gestudeerd. In de VS ga je gewoon als undergraduate de unief in en daarna wordt je graduate en kies je een richting (of stop je al zoals de meesten). Daarna kan je postgraduaten en masters doen en pas achteraf een Ph.D. Mijn Master die ik behaald heb in de VS is gelijkgesteld en gevalideerd door de Vlaamse Overheid via de KULeuven als een Master in de BaMa structuur. Dus die 2 extra jaren, bovenop de 4-5 die je al doet voor je aan die Master kan beginnen doet tellen in Europa (heel vaak toch) gewoon als Master. Mijn postgraduaat als Nanofysicus telt gewoon als ManaMA mee (Master na Master) en de extra verkorte opleiding in de astrofysica telt als BanaBa mee (Bachelor na Bachelor) terwijl deze in de VS als graduate opleiding vermeld staat.

Als je buiten Europa studeerd wordt je diploma vaak lichtjes minder waard in Europa (officiëel), maar in de praktijk (bij sollicitaties en zeker in de academische wereld) is het meer waard omdat het feit dat je het avontuur en de uitdaging bent aangegaan als iets heel positiefs gezien wordt.

Ik zou me niet teveel zorgen maken, gewoon het feit dat je die opleiding gehaald hebt zegt veel over je, meer dan naar wat de Nederlandse overheid je diploma zal omzetten. En dat omzetten/valideren zal je toch moeten doen wil je het in Europa gebruiken.

Continentale bedrijven kijken trouwens niet naar distincties, enkel naar diploma gehaald of niet. Enkel in de angelsaksische wereld wordt dit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 135% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 426307 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:35:
Als je buiten Europa studeerd wordt je diploma vaak lichtjes minder waard in Europa (officiëel),
Zeker waar. Komt overigens grotendeels door cijferinflatie.
maar in de praktijk (bij sollicitaties en zeker in de academische wereld) is het meer waard omdat het feit dat je het avontuur en de uitdaging bent aangegaan als iets heel positiefs gezien wordt.
Dat ligt aan het totale profiel van de persoon en de aard van de baan. Overschat het vooral niet.
Ik zou me niet teveel zorgen maken, gewoon het feit dat je die opleiding gehaald hebt zegt veel over je, meer dan naar wat de Nederlandse overheid je diploma zal omzetten. En dat omzetten/valideren zal je toch moeten doen wil je het in Europa gebruiken.
Ik vraag me af of je veel moeite moet doen om preventief je diploma al te laten waarderen en om te zetten. Grote kans dat een werkgever het accepteert zoals het is, mits behaald in een respectabel land, tenzij in de betreffende sectors anders gebruikelijk is.
Continentale bedrijven kijken trouwens niet naar distincties, enkel naar diploma gehaald of niet. Enkel in de angelsaksische wereld wordt dit gebruikt.
Naar "cum laude", "honors", "distinction", "met lof" wordt niet zozeer gekeken, maar naar cijferlijsten des te meer. In (en mijn collega's) verwachten van alle kandidaten zonder echte werkervaring overlegging van de cijferlijsten. (Bij mijn sollicitatie heb ik wel mijn cijferlijsten overlegd, maar nooit mijn diploma.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:30
Een titel wordt verleend door de onderwijsinstelling waar jij je examen aflegt (ofwel: waar je afstudeert). De (h-)erkenning van die titel buiten die onderwijsinstelling is bijna altijd landelijk geregeld, in Nederland betekent dat een drs. titel in pedagogische wetenschappen van de Universiteit Utrecht, hetzelfde academische niveau heeft als een drs.titel in pedagogische wetenschappen van de Universiteit van Amsterdam.

Buiten Nederland is die drs. titel in die vorm "niets waard", op Europees niveau is via een verdrag geregeld dat (grofweg) academische titels van EU-lidstaten, gelijkwaardig zijn. Let wel: het gaat hier puur om het niveau en niet om inhoud. Dat heeft er bijvoorbeeld in geresulteerd dat drs. afgestudeerden de Anglosakische term Master of Science of Master of Arts mogen gebruiken, afhankelijk van het veld waarin je afstudeert.

Op internationaal niveau zijn er ook afspraken, maar die gelden niet voor iedereen, zoals het Europese Verdrag Diplomawaardering. Als je het officieel wilt doen, moet jij je Australisch diploma door Nuffic laten waarderen. Hierbij wordt onder andere gekeken naar eisen aan vooropleiding, studieduur, studiebelasting en dergelijke. Voornaamste doel van een Nuffic-waardering is om aan te geven of je met een buitenlandse vooropleiding aan een Nederlandse opleiding mag beginnen.

Zoals anderen al hebben gereageerd: gebruik gewoon de titel die je in Australië ontvangt, inclusief een eventuele toevoeging (high distinction). Noem in CV's/sollicitatiebrieven het instituut dat het diploma verstrekt en licht evt. kort toe wat de studie inhield. Zelf titels gaan omzetten naar andere standaarden brengt niet meer duidelijkheid met zich mee en, volgens de letter van de wet, is het ook niet correct.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Cocytus schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:36:
Afhankelijk van de universiteit en faculteit haalt maar 10% tot minder dan 1% cum laude; summa cum laude kennen we hier niet.
Summa cum laude kennen ze in Groningen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cocytus schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:36:
Afhankelijk van de universiteit en faculteit haalt maar 10% tot minder dan 1% cum laude; summa cum laude kennen we hier niet. Cum laude is ook iets wat de universiteit moet verlenen dus als ze daar in Australië niet aan doen moet je het ook niet op je CV zetten. Blijf gewoon bij hun terminologie, dus high distinction.

[...]

Yeah right, of je een 6 gemiddeld haalt of een 8,5 maakt inderdaad niet uit :')
Voor 95% van de bedrijven/posities maakt het inderdaad niet uit of je een 6 of een 8.5 haalt. Ik had trouwens een 86% slaagcijfer en dat staat zo goed als nergens vermeld, enkel op een of ander papier dat je bij je diploma meekrijgt. Ik heb van mijn master aan de KUL wel een uitreksel gevraagd van de gevolgde vakken, omdat je tegenwoordig zoveel vakken zelf moet/kan kiezen en sommige bedrijven er toch wel benieuwd naar zijn. Maar daar staat gewoon achter een vak geslaagd of niet geslaagd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 168% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 16:23 . Reden: linkfix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Cocytus schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 14:36:
[...]

Heb even gekeken en inderdaad, studenten die na 1 september 2010 zijn begonnen kunnen summa cum laude krijgen (9,0 gemiddeld).
Voor welke eenling is die regeling ingevoerd :P

Een 8 gemiddeld met een 9 als afstudeeropdracht is te doen. Een 9 gemiddeld voor een universitaire studie is buitencategorie (zeker als er naast tentamens ook praktische opdrachten etc bij zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilantir
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-02 01:41
Rukapul schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 14:39:
[...]

Een 8 gemiddeld met een 9 als afstudeeropdracht is te doen. Een 9 gemiddeld voor een universitaire studie is buitencategorie (zeker als er naast tentamens ook praktische opdrachten etc bij zitten).
Ik ken inderdaad de gevallen waarin iemand zijn Cum Laude dankzij een praktijkopdracht met ongemotiveerde medestudenten door de neus geboord kreeg. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

En dan heb je goede kans dat je het nog over een flutstudie hebt, neem toch ook aan dat je geen herkansingen dan mag gebruiken.
maar in de praktijk (bij sollicitaties en zeker in de academische wereld) is het meer waard omdat het feit dat je het avontuur en de uitdaging bent aangegaan als iets heel positiefs gezien wordt.
Ligt er nogal aan waar het is geweest. Dit is dan Australie, en ik neem aan dat meeste werkgevers dat wel vertrouwen, ook al is er wat sprake van cijferinflatie daar dan. Als jij echter met je diploma van een random universiteit in een derde wereldland aankomt denk ik niet dat ze bijzonder onder de indruk zijn van je avontuur en uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Heb even gekeken en inderdaad, studenten die na 1 september 2010 zijn begonnen kunnen summa cum laude krijgen (9,0 gemiddeld).
Daarvoor kon het ook al. Ze hebben de regeling alleen sinds die datum gelijk getrokken voor alle faculteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

[...]

Nu weet ik niet hoe de Belgen het aanpakken maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat je geen cijferlijst bij je bul krijgt. Wat een slaagcijfer is weet ik ook niet. Volgens [url=]deze[/] site is het de Belgse term voor slagingspercentage, oftewel "Het aandeel van de leerlingen of studenten dat geslaagd is voor een toets, een examen of een vak, of dat een jaar of studierichting met succes heeft beëindigd." Hoe jij dan een slaagcijfer kunt hebben weet ik niet. Als een slaagcijfer van 86% betekent dat je voor 14% van je vakken bent gezakt zou ik het ook ergens wegstoppen.
Geslaagd met een cijfer van.... ;) zo beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Echt, het boeit alleen de net-afgestudeerde welke titel hij nou mag voeren. Voor sollicitaties en gesprekken e.d. gaat het gewoon om je opleiding (en in mindere mate je cijferlijst), maar of jij nu drs bent, ir of MSc dat boeit echt helemaal niemand.

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor die cum laude, with distinction, with high distinction, etc. Allemaal leuk en aardig om over op te scheppen in de eerste twee weken na je diploma-uitreiking, maar iedereen die het iets aangaat, weet dat die toevoegingen volledig afhankelijk zijn van instelling en land. Binnen Europa zijn worden verschillende criteria gehanteerd, maar zelfs binnen Nederland zijn er verschillende eisen om te voldoen aan cum laude, dus hoe kun je verwachten dat iemand die jou CV leest weet wat een bepaalde toevoeging nou werkelijk betekent? Het gaat dus vooral om de opleiding en je cijferlijst.

offtopic:
In Nederland mag je na het afronden van een Master-opleiding kiezen of je gaat voor de Master-titel of de ouderwetse titel, maar uiteraard niet tegelijk. Een juridische opleiding leidt tot mr., een opleiding aan een technische universiteit (Delft, Eindhoven, Twente) leidt tot ir. en de overige leiden tot drs. Volgens mij, maar ik kan het mis hebben, krijg je alleen een ing.-titel als je een technische hbo-opleiding hebt gedaan.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 19:35
naitsoezn schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 16:57:
offtopic:
In Nederland mag je na het afronden van een Master-opleiding kiezen of je gaat voor de Master-titel of de ouderwetse titel, maar uiteraard niet tegelijk. Een juridische opleiding leidt tot mr., een opleiding aan een technische universiteit (Delft, Eindhoven, Twente) leidt tot ir. en de overige leiden tot drs. Volgens mij, maar ik kan het mis hebben, krijg je alleen een ing.-titel als je een technische hbo-opleiding hebt gedaan.
http://www.rijksoverheid....oger-onderwijs/titulatuur
Ik zou de passage "In plaats van de bachelor- en mastergraden mogen afgestudeerden afhankelijk van de studierichting ook een van de traditionele Nederlandse titels gebruiken" eerder interpreteren dat je de keuze wordt gelaten.

Ik kon echter niets vinden over de titulatuur van buitenlandse studies in Nederland.

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:42

Prx

Het is me toch een partij bureaucratische ongein waar je in aanraking mee komt als je hier wat verder op gaat zoeken, maar ik kwam in ieder geval het volgende tegen:
Hoe laat ik mijn buitenlandse diploma in Nederland waarderen of erkennen? (niet voor BaMa)
Het waarderen van uw buitenlandse diploma in Nederland
Credential Evaluation
International credential evaluation

Leuk leesvoer voor diegenen die echt teveel tijd over hebben :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 426307 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:35:
Bij PhD-studentships worden de distincties in het VK gebruikt als een soort van minimum-eis, ipv iedereen die geslaagd is mee te laten doen. Bij mijn bureau hangt dit lijstje van de lokale universiteit:

First Class Honors: 70-100%
Upper Second Class Honors (2-i): 60-70%
Lower Second Class Honors (2-ii): 50-60%
Third Class Honors (Pass): 40-50%
Fail: 0-40%

Je moet een 1st of 2-i hebben als je PhD-student wilt worden. Je kunt een 2-ii compenseren met een extra MSc, maar het blijft een "smet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:56
Anoniem: 67691 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 01:13:
Hallo, ik heb bijna mijn Master of Information Security Systems (MISS) behaald in Australie. Het gaat aardig goed en ik behaal dit straks waarschijnlijk met Distinction en misschien nog wel High Distinction ook.
Erg leuk allemaal, maar hoe vertaal ik dit naar het oude hollandse systeem waar ik mee opgegroeid ben? Ik weet dat dat niet meer bestaat of nog maar een schaduwsysteem van het nieuwe Nederlandse/Internationale systeem is, maar mensen gebruiken het nog wel steeds. "Ik heb mijn bul gehaald", "Ik ben bezig met mijn promotie", "Ik heb een WO opleiding." "Ik ben Cum Laude afgestudeerd." en dat soort uitspraken.

Zoals ik het begrijp is de Master, een WO opleiding, een doctoraals-bul en een universitaire opleiding die de titels Ir. en Drs. geeft.
Is dit correct?
Nee de Master kan je bij sommige HBO opleidingen halen. De Master of Science is een WO opleiding. Als je nu dus bijna klaar bent met de Master of Information Security Systems dan lijkt dat dus in eerste instantie het meest op een HBO Master. Voor de hbo master is géén (oude) titel beschikbaar linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
TheJason schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 19:24:
[...]

De Master of Science is een WO opleiding. Als je nu dus bijna klaar bent met de Master of Information Security Systems dan lijkt dat dus in eerste instantie het meest op een HBO Master.
Niet zo heel waarschijnlijk. De meeste Information Security opleidingen die ik ken zijn op WO niveau. Even snel bladerend in voor Australische opleidingen lijkt dit ook zo te zijn.

Als topicstarter een linkje heeft naar de opleiding dan kunnen we een betere inschatting geven :)

Topicstarter
[...]

Nee de Master kan je bij sommige HBO opleidingen halen. De Master of Science is een WO opleiding. Als je nu dus bijna klaar bent met de Master of Information Security Systems dan lijkt dat dus in eerste instantie het meest op een HBO Master. Voor de hbo master is géén (oude) titel beschikbaar linkje
Het is een Msc. InfoSecSys titel die je haalt, WO dus...
MISS is de verkorte term maar staat wat apart, zeker in een engelstalig land :)

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:29

Malarky

Wils voor wat ieder

[...]

Op de EUR bij de Management faculteit zijn dat er bij mij weten een of meerdere personen per jaar. Vooral, relatief gezien, veel Duitsers (BA en IBA samen). Dat is ook wel (bijna) een van de vereisten om naar Wharton te mogen, waar je vervolgens met erg veel moeite omgerekend een 8 haalt :P

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Nee heur.
Ik heb oa een master of Software engineering. Dat is dus een science master (UvA), en ik ben gerechtigd de titel doctorandus te voeren. Als alternatief mag ik MSc. Software Engineering voeren, wat vaak als master of software engineering afgekort wordt.

Absoluut geen HBO dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 23-02-2012 02:51 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Volgens mij heeft hij gelijk hoor, jij hebt een MSc Software Engineering, en als alternatief mag jij die andere voeren, maar dat mag een HBO opleiding ook. Zover ik weet is enkel de MSc gereserveerd voor universiteiten, en mag de rest ook door HBO instellingen gebruikt worden (dat is dan voor betas, alphas hebben MA geloof ik als universitaire graad).

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:13

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat zou een aardige devaluatie van de drs. titel betekenen. In het verleden mocht een HBO afgestudeerde die toch ook niet voeren?

Edmin schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:41:
Dat zou een aardige devaluatie van de drs. titel betekenen. In het verleden mocht een HBO afgestudeerde die toch ook niet voeren?
Titels doen er eigenlijk niet zo toe, die zijn er enkel zodat de drager zich superieur voelt ten opzichte van een niet-drager.

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:30
Een HBO-master levert nooit een Master of Science of Master of Arts op, dergelijke mastertitels mogen alleen verstrekt worden door universiteiten. Iemand die een HBO master afrondt, krijgt M als titel.

Van de website van de Hogeschool Arnhem Nijmegen
Master

Ook de hbo mastergraad mag in de naamsvermelding tot uitdrukking gebracht worden, afgekort tot M met eventuele toevoeging en geplaatst achter de naam. Voor de hbo master is géén (oude) titel beschikbaar.

Universitaire opleidingen

Voor universitaire opleidingen wordt aan de bachelor graad “of Arts” dan wel “of Science” toegevoegd. Ook deze graden mogen in de naamsvermelding tot uiting gebracht worden, afgekort tot BA of BSc en geplaatst achter de naam. Voor WO bachelors zijn géén oude titels beschikbaar.
Universitaire masters mogen hun graad tot uitdrukking brengen, afgekort tot MA of MSc en geplaatst achter de naam. Zij mogen er ook voor kiezen de (oude) titel doctorandus (drs vóór de naam), meester (mr vóór de naam) of ingenieur (ir vóór de naam) te voeren. Ook hier maken afgestudeerden een keuze tussen het voeren van de graad, of het voeren van de titel.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Topicstarter
Anoniem: 426307 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:50:
[...]

Titels doen er eigenlijk niet zo toe, die zijn er enkel zodat de drager zich superieur voelt ten opzichte van een niet-drager.
Ik denk dat dat als zelfstandig consultant toch best mee valt. Een titel op een visitekaartje wordt dan zeker wel naar gekeken.
Voor mijn werk kan mijn baas het ook best gebruiken voor mij als consultant. Het is een soort super-verkort-CV waardoor de klant meteen ziet van iemand die hij nog niet kent maar misschien wel moet gaan inhuren, dat hij toch wel wat kennis heeft.

Anoniem: 67691 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 13:06:
[...]

Ik denk dat dat als zelfstandig consultant toch best mee valt. Een titel op een visitekaartje wordt dan zeker wel naar gekeken.
Voor mijn werk kan mijn baas het ook best gebruiken voor mij als consultant. Het is een soort super-verkort-CV waardoor de klant meteen ziet van iemand die hij nog niet kent maar misschien wel moet gaan inhuren, dat hij toch wel wat kennis heeft.
Misschien wel, maar dan gebruik je het toch vooral als een marketing-instrument. Want meer zegt het niet over je, buiten het feit dat je ooit succesvol een opleiding hebt afgerond.

Ik heb jarenlang gestudeerd en ben aan een Ph.D bezig(deeltijds), maar ik heb nog nooit op geen enkele manier een titel gebruikt...

Topicstarter
Anoniem: 426307 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 13:08:
[...]

Misschien wel, maar dan gebruik je het toch vooral als een marketing-instrument. Want meer zegt het niet over je, buiten het feit dat je ooit succesvol een opleiding hebt afgerond.

Ik heb jarenlang gestudeerd en ben aan een Ph.D bezig(deeltijds), maar ik heb nog nooit op geen enkele manier een titel gebruikt...
Misschien is het hier in Australie wat gewoner. Mensen zetten het in e-mail sigs en op visitekaartjes. Als je dat niet doet valt het juist op dat je het niet hebt.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 67691 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 13:16:
Misschien is het hier in Australie wat gewoner. Mensen zetten het in e-mail sigs en op visitekaartjes. Als je dat niet doet valt het juist op dat je het niet hebt.
In de Angelsaksiche wereld is het gebruiken van titels en kwalificaties inderdaad veel gewoner, het is meer Nederland dat afwijkt (het snel ziet als pochen). Als ik bijvoorbeeld naar een senior manager bij ons kijk (die geen wetenschap meer doet, maar business management), daar staat in de email signature "BSc DSc CChem FRSC CSci CMgr MCMI". Ook kan bijvoorbeeld bij banken een Dr-titel nog helpen.

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 13:20:
[...]

In de Angelsaksiche wereld is het gebruiken van titels en kwalificaties inderdaad veel gewoner, het is meer Nederland dat afwijkt (het snel ziet als pochen). Als ik bijvoorbeeld naar een senior manager bij ons kijk (die geen wetenschap meer doet, maar business management), daar staat in de email signature "BSc DSc CChem FRSC CSci CMgr MCMI". Ook kan bijvoorbeeld bij banken een Dr-titel nog helpen.
Inderdaad ja, als je hier naar de dokter gaat staat er ook altijd een hele waslijst achter hun naam. Tot en met een bachelor of business erbij, wat amper relevant is voor een huisarts.
Pagina: 1