Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies server voor SBS 2011 essentials

Pagina: 1
Acties:

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07
Ik heb 7 jaar geleden voor een vriend een SBS 2003 server ingericht met daarbij 5 client PC's. Alles heeft altijd prima gewerkt, maar nu moet de boel maar een keer vervangen worden. De kans op failure wordt nu wel erg groot.

De Exchange omgeving heb ik onlangs gemigreerd naar Google Apps en dat werkt prima (Exchange is niet meer nodig). Nu is het de beurt om de server te gaan vervangen. De huidige server doet alleen nog maar file sharing, user management en VPN portal. Ik dacht het te vervangen door een QNAP/Synology, maar dan mis ik user management (AD) en VPN. Ik denk dat ik toch maar voor SBS 2011 essentials ga kiezen (geen CALs nodig).

Maar dan komt de vraag. Welke server heb ik nodig? Ik heb de volgende eisen:
  • Moet SBS 2011 essentials draaien.
  • Performance is niet zo'n issue. Qua performance draait de 7 jaar oude server nog prima.
  • Redundante storage (RAID-1) met eenvoudige recovery bij 1-disk failure.
  • Eenvoudige backup oplossing (liefst backup naar externe schijf).
Ik twijfel tussen de volgende opties:
  1. HP Proliant Microserver N40L (AMD Turion II Neo N40L, 4GB, SBS 2011 essentials, 2x500GB RAID1): €675
  2. Dell PowerEdge T110II (Core i3, 4GB, SBS 2011 essentials, 2x2TB RAID1: €1150
  3. ...
Technisch gezien zou ik kiezen voor de Dell, want die heeft wat meer mogelijkheden voor groei. Met 2TB netto storage kan ik wellicht ook de client PC's backuppen (circa 100GB per PC). Verder hebben we nu ook een Dell server en daar hebben we goede ervaringen mee (geen failure in 7 jaar tijd). Meerprijs is wel €400. Weet iemand nog andere goede alternatieven?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• FireDrunk
  • Laatst online: 29-11 11:17
User management kan je toch ook met je QNAP? Of wil je een echte AD met home drive redirections ofzo...
VPN kan ook op een QNAP.

Even niets...

• BugBoy
Ik werk thuis met een FreeBSD server (ZFS, VPN en Samba) en daarmee zou ik ook uit de voeten kunnen. Een superstabiel systeem met geweldige mogelijkheden en goedkoop. Het probleem is alleen dat vrijwel niemand anders het onderhoud zou kunnen doen. Leuk voor de hobbyist of bedrijf met een full-time IT-er in dienst.

Met een QNAP is het een beetje hetzelfde verhaal. Wil je meer met Samba en VPN, dan moet je naar de commandline. Ook is het uitvoeren van een firmware update tricky. Ik verwacht niet dat de gemiddelde IT-boer dat kan onderhouden. Ik wil geen hobby oplossing, maar een oplossing die ook te onderhouden is als ik niet beschikbaar ben.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al eens aan ClearOS gedacht? Doet alles wat je wilt, maar dan gratis. Wel linux :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• BugBoy
Als er dan toch een OS op moet, dan geef ik liever €200 uit voor SBS 2011 essentials. Wellicht niet het beste, maar wel de meest onderhoudsvriendelijke oplossing (lees: de meeste mensen kunnen dit onderhouden). Veel IT bedrijven die het eventueel moeten overnemen zullen liever geen Linux (derivaten) overnemen, zonder hogere kosten te gaan rekenen. Ik neem aan dat de meeste mensen wel weten hier wat het ervaringsniveau is van dergelijke IT clubs.

Het gaat mij dan ook meer om de hardware. Ik neig toch naar de Dell oplossing i.v.m. uitbreidbaarheid...

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Pagina: 1