PHP Taylor veelterm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alopex
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-03-2018
Ik zou graag een Taylor of McLaurin veelterm laten genereren door PHP. Om deze te laten opstellen heb ik de eerste, tweede, ... afgeleide van een (willekeurig opgegeven) functie nodig. Weet iemand hoe je dingen afleidt/integreert in php? Moet ik hiervoor een nieuwe klasse schrijven, zoja hoe ?

Dit heb ik al gevonden maar die kan alleen veeltermen (polynomen) afleiden en integreren dus dat is maar een klein deel van het werk dat het moet kunnen. Een cosinusfunctie of tangens moet ik er ook in kunnen steken.

Dank bij voorbaat.

Come to the dark side.... we have cookies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Numeriek of zoek je een algebraïsche uitdrukking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waarom zou je een klasse "nodig" hebben om een afgeleide te berekenen? De eerste afgeleide is niet meer dan delta y delen door delta x. Ook de tweede, derde, enz. afgeleide is relatief makkelijk te bepalen door middel van een formule, die ik voor het gemak maar van Wikipedia haal:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/math/3/d/6/3d6561205f9e4d6d80f6044aac6c1315.png
De rest is gewoon een kwestie van dx en dy uitrekenen door wat punten op de lijn van de formule te bepalen, dus door de vergelijking op te lossen voor een bepaalde x of y.

Wat lukt je precies niet?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een klasse om iets te doen is meestal geen goed idee. ik kan me zomaar voorstellen dat een statische functie hier veel netter voor is.

Kort door de bocht:
Klassen die een werkwoord hebben zijn vaak niet goed ontworpen imo.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alopex
@GlowMouse liefst algebraïsche uitdrukking om daarna te gaan evalueren in een punt (cfr. Taylor)

@NMe Het probleem stelt zich dat ik dit met PHP moet doen en ik ken geen standaard functie die bijvoorbeeld een sin²(x) omzet in 2*sin(x)*cos(x) om daarna te kunnen evalueren in een punt.

@Boudewijn Inderdaad een functie(methode) is hier beter voor maar verder dan een klasse, een object en een methode ben ik nog niet in mijn programmeerkennis gekomen (tegen juni misschien wel wat meer).

[ Voor 26% gewijzigd door alopex op 21-02-2012 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
alopex schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 22:22:
@GlowMouse liefst algebraïsche uitdrukking om daarna te gaan evalueren in een punt (cfr. Taylor)
En wil je dan 1/3 zien of 0.33333 ? En wortel2 of 1.414...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alopex
Liefst in wortelvorm/breukvorm omdat ik het uiteindelijk ook nog door een soort van LaTeX ding laat gaan om er een formule mee te geven in x.

[ Voor 3% gewijzigd door alopex op 21-02-2012 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kun je hiervoor gebruik maken van de API van Wolfram Alpha? Afhankelijk van de toepassing waarschijnlijk makkelijker dan zelf iets maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alopex
Zo goed ken ik de API van Wolfram Alpha niet maar ik denk dat die de formules in afbeeldingvorm terug uitspuwt en ik heb echt de tekst/functievorm nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
alopex schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 22:43:
Zo goed ken ik de API van Wolfram Alpha niet maar ik denk dat die de formules in afbeeldingvorm terug uitspuwt en ik heb echt de tekst/functievorm nodig.
Even verder kijken dan je neus lang is:
API TECH SPECS & DETAILS
...
results as images, text, or HTML
...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alopex
Maar geeft de API ook functies zoals cos() terug om ze dan te kunnen evalueren in een punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
alopex schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 22:55:
Maar geeft de API ook functies zoals cos() terug om ze dan te kunnen evalueren in een punt?
Als je dat nou eens zelf gaat uitzoeken/lezen? Dit kun je toch prima zelf beantwoorden als je je even verdiept in de documentatie? We zijn hier niet zo van 't handjes-houden ;)

[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 21-02-2012 22:58 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

alopex schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 22:22:

@Boudewijn Inderdaad een functie(methode) is hier beter voor maar verder dan een klasse, een object en een methode ben ik nog niet in mijn programmeerkennis gekomen (tegen juni misschien wel wat meer).
functie == methode .

en een klasse schrijven zonder functies... dan kom je op een struct achtig iets uit ofzo :P.
Probeer het eens, nooit te oud om te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ja, schrijf even zelf een functie om algebraisch te differentieren en integreren :P Wolfram is je beste kans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zoijar schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 23:19:
Ja, schrijf even zelf een functie om algebraisch te differentieren en integreren :P Wolfram is je beste kans :)
Mijn punt is meer dat het niet in een object hoeft. Inhoudelijk gezien lijkt het me niet triviaal om zelf even te coden zonder veel kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Boudewijn schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 23:33:
Mijn punt is meer dat het niet in een object hoeft. Inhoudelijk gezien lijkt het me niet triviaal om zelf even te coden zonder veel kennis.
Ja, dat laatste bedoelde ik ook.

En dat alles maar een object moet zijn is iets waar ik zelf ook al jaren tegen ben. Ik heb idd gemerkt dat functies in een namespace die op data werken vaak veel makkelijker werkt en beter uitbreidbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:40
Zoek je niet zoiets als SymPy, maar dan voor PHP. SymPy kan differentiëren. Als er geen PHP alternatief is, kun je altijd nog Python gaan aanroepen via PHP.
Net even getest diff(sin(x)**2, x) geeft ook 2*sin(x)*cos(x) in SymPy

PS. SymPy heeft ook nog iets met Taylor series.
Pagina: 1