Please help: Cooler probleem!

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-09 15:27
Ik heb een Majesty koeler gekocht en geinstalleerd op cpu.

Nu wordt de cpu met Majesty koeler ongeveer 15 graden warmer als met een standaard Intel koeler..

Rara hoe kan dat?
Misschien iemand ervaring met deze koeler??

b.v.d

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Maakt die koeler eigenlijk wel goed contact met de CPU? Als dat ding alleen maar warmer wordt, en in dit geval niet zo'n beetje ook, zou ik eerst daar maar eens naar kijken.

Voor de rest ken ik die koeler niet. Is er een website beschikbaar met dat ding incl specs?

specs | 3360wP met SE3000

• Hoyden
De koeler komt bij www.regenboog.net weg.
De koeler past toch maar op 1 manier op cpu??

• DPLuS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

DPLuS

Kan het niet zijn dat de Intel koeler meer toeren maakt?

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ik heb eens gesnuffeld bij die site van je. Koeler lijkt erg veel op de Artic Circle.
Vraag is:
1. Welk materiaal gebruiken ze? Het ene heeft namelijk een betere warmteafgifte dan de andere.
2. Zoals DPlus terecht al aangeeft kan er een verschil in toeren zitten.
3.Zorg ervoor dat er pasta (niet teveel!) tussen de core en de heatsink/koeler zit en dus goed contact maakt. Niet te strak, anders zegt je CPU 'krak'
4. De grootte van de schoepen is erg belangrijk! Heel veel mensen maken de fout door ee koeler te kopen die wel groot en stil is, maar als de kern van de fan groot is, zijn de schoepen bijna altijd niet al te groot. En da's juist de fout, want de schoepen zorgen nl. voor de koeling. Stelregel is: Kleine kern, grote schoepen.

En anders kan je beter het oude koelblok weer erop zetten. Je hebt er nix aan als je CPU te heet wordt. Dat kan instabiliteit veroorzaken of een gefrituurde CPU. Vooral met overklokken is controle over de temp. erg belangrijk.

Verwijderd

Zeg Tai-Pan. Nog nooit van de Golden Orb gehoord zeker. En zegt het merk Delta je wat.
Zie www.delta.com.tw/dcfans/pdf/AFB60254_NEW.pdf . Het hart van de fans is vrijwel altijd gelijk tot aan de 80*80mm varianten. De Golden Orb gebruikt echter geen High-perfomance fan; een CFM van 20.
Het probleem is namelijk dat je de Golden Orb maar op 1 manier vast kan zetten, en dus niet nog meer vastzetten zoals de Arctic Circle.
dat van die schoepen is maar ten dele waar, er zijn verschillende andere variabelen die de uiteindelijke performannce van een fan bepalen. Denk aan de RPM, CFM, MAP, materiaal van schoepen, de hoek en de vorm van de schoepen die ze met elkaar maken, dubbel gelagerd of niet, panaflow of niet.
Dit ook weer afhankelijk van het aantal voltage vs. amperes wat die trekt.

Greetinz

Newt

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

't zal wel aan mij liggen, maar The Fox heeft het over een Majesty koeler, niet over een Golden Orb of Delta koeler.
Laten we hem nou maar proberen te helpen i.p.v. een thread te starten over welk type koeler 't beste is, nietwaar? ;)

• Hoyden
Ik heb een mailtje gestuurd naar Regenboog, maar nog nix ontvangen.

Ik snap er nog steed nix van, de Majesty koeler wordt veel gebruikt bij hardwareinfo.net en daar komt die erg goed uit de bus.

Die koeler moet toch zonder problemen op de cpu passen??
Daar heb ik toch niet een dikke laag pasta voor nodig?
Want dat heb ik niet.
De onderkant van de koeler moet toch op de cpu zitten?? Dat kan ik niet controleren, want de kast laat met dit niet toe, geen ruimte om er onder te kijken of en ruimte zit tussen cpu en koeler.

Draai toch voorlopig met Intel koeler, maar ik heb wel 79,- voor de Majesty koeler betaalt, dus moet die er ook op kunnen..

:(

Verwijderd

Waar heb je de temperatuursensor zitten? M.a.w. zijn die temperaturen te vergelijken?

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

't enige wat je normaliter doet is een heeeeel dun laagje pasta tussen de heatsink en de CPU core. Juist niet van die dikke klodders, want werkt meestal juist averechts. Die pasta gebruik je eigenlijk alleen maar om kleine oneffenheden op de CPU 'plat te strijken'zodat je heatsink een maximaal contact heeft en dus maximale doorvoer van hitte kan krijgen.

Kan je de CPU er niet uithalen om te zien of je koeler/heatsink uberhaupt wel goed contact maakt? Of is het een kwestie van andere heatsink incl koeler vervangen geweest? Dan zou(?) het goed moeten zijn gegaan lijkt me.

Verwijderd

Majesty koeler = Golden Orb.

Lijkt mij sterk dat de koelpasta de boosdoener zou zijn. Het mechanisme van de Majesty zit vrij strak op de core, deze zal dus alle overtollige grease wegduwen.
Het enige wat ik me voor kan stellen dat de fan niet optimaal functioneerd?.. wat is de RPM. wat voor CPU heb je, welke belangrijk om te weten daar het oppervalk van de Coppermine geheel anders is dan een celly.
Kan dus ook het oppervalk zijn van de CPU of oppervalk van heatsink. Een mogelijkheid zou dan vlakken zijn. Maar zo'n groot temp verschil??... moet de heatsink wel behoorlijk bol c.q. hol staan?. Kijk maar eens.

Greetinz

Newt

• Hoyden
Ik heb een Coppermine 600E, met in het midden een vierkant soort chipje.
Dat is helemaal wit van de koelpasta wat op de Majesty koeler zat, (klein beetje)

Volgens mij maakt de koeler iets van 4500 rpm
Weet niet precies, kan ook 4000 zijn.
Normale Intel koeler doet 4500rpm.
Temp. sensor zit op mobo onder cpu.

Aan de temp sensor verandert niks omdat de cpu blijft zitten in Socket370.
Ik haal gewoon de koeler eraf en zet de ander erop, dan kan ik de temp dus goed met elkaar vergelijken, aangezien daar niks aan veranderd.
Ik wacht nog steeds op mail van regenboog, dat duurt veel te lang..
Zodra je een bestelling doet, binnen paar uur bericht :), zodra probleem dagen wachten :(

Verwijderd

Mijn inziens lijkt dit maar op 1 ding. Heatsink van Majesty maakt geen goed conact met core. Kan simpelweg niet anders. Aangezien je deze net nieuw hebt lijkt mij er maar 1 remedie; gewoon een andere krijgen van die gasten. Zo zie je dat het erg nauw let de het contact vlak.

Greetinz

Newt

Verwijderd

ik neem aan dat die koeler theoretisch normaal gesproken een stuk beter kan koelen (als je er wat natuurkundeformules tegenaan gooit) anders zou je die koeler niet kopen neem ik aan. als je hiervan uitgaat. maakt ie slechter contact met de cpu. probeer anders de temperatuur van de heatsink te meten. als de intel warmer wordt moet het wel aan het contact liggen.

Verwijderd

ik heb precies dezelfe koeler...
550E@721 31 GRADEN 100% CPU belasting over de laaste 10 dagen.
Koeler maakt +/- 4800 toeren.
Pagina: 1