Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Honda Civic of Mazda 3

Pagina: 1
Acties:

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:26

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Het wordt zo langzamerhand tijd om mijn Nissan te gaan vervangen. Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Honda Civic en de Mazda 3. Beide van rond 2006-2007. Echter vind ik het erg lastig om een keuze te maken tussen 1 van deze 2. In beide heb ik een proefrit gemaakt, al is dat niet echt makkelijk vergelijken aangezien ik in een civic 1.4 gereden heb, en een mazda 1.6.

Beide auto's hebben zo op het eerste gezicht hun voor- en nadelen. Zo heeft de civic een wat bijzonderder ontwerp wat me wel aantrekt, de audio installatie vond ik in de civic beter. De Civic heeft ook wat meer handigheidjes ingebouwd. Tevens vond ik de civic wat directer sturen. Wat ik dan wel weer een nadeel aan de Civic vond, was dat ik een flinke bult in mijn onderrug voelde. Voor de meeste mensen zal het vast prettig zijn, maar ik vond het niet lekker (is wel weer aan te passen, maar dat kost dan weer extra). Zoals ik al zei heb ik in een 1.4 versie gereden en deze vond ik niet vooruit te branden.

De Mazda 3, had een zwaardere motor en vond ik dan ook solieder overkomen. Ook zat hij een stuk beter dan de Civic. Que verbruik ontloopt het elkaar niet heel veel, al heb ik het idee aan de hand van reviews dat de civic iets zuiniger is.

Ik overweeg ook om een diesel aan te schaffen, wat betreft de kilometers zou benzine of diesel niet veel verschil maken qua kosten. En ook het verbruik tussen de twee zou dan meer recht getrokken worden. Maar ja van beide zijn deze niet heel makkelijk te vinden.

Wat zou jullie advies zijn? Zijn er meer mensen die met dit dillemma gezeten hebben? Zo ja waar is de keuze op gevallen en waarom? Of zouden nog meer overwegingen kunnen zijn om een definitieve keuze te maken?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Veiligheid kan ook een belangrijke parameter zijn in je keuze. Kijk even bij EuroNCAP voor de botsproef resultaten van beide auto's. Voor het verbruik kan je het beste een site zoals AutoWeek raadplegen, en daar bij het verbruik van beide auto's vergelijken met elkaar (ik pak meestal het gemiddelde verbruik).

Als je zelf een voorkeur voor de Civic hebt, maar de motorisering te zwak vindt, dan kan je uiteraard ook kiezen om een iets rijker gemotoriseerde Civic te kiezen, dat zou de keuze misschien gemakkelijker maken?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07
Als je in je Mazda rijdt denk je terug aan alle VTECT POWAAAHHH die niet inkickt YO!
Ik zou het wel weten...

There is no replacement for displacement!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Die is wel erg gááf.
Jammer dat 'ie niet praktisch is, anders was het ook een leuke optie voor mij geweest. :D

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
RomeoJ schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 20:54:
Veiligheid kan ook een belangrijke parameter zijn in je keuze. Kijk even bij EuroNCAP voor de botsproef resultaten van beide auto's. Voor het verbruik kan je het beste een site zoals AutoWeek raadplegen, en daar bij het verbruik van beide auto's vergelijken met elkaar (ik pak meestal het gemiddelde verbruik).

Als je zelf een voorkeur voor de Civic hebt, maar de motorisering te zwak vindt, dan kan je uiteraard ook kiezen om een iets rijker gemotoriseerde Civic te kiezen, dat zou de keuze misschien gemakkelijker maken?
Probleem is dat ik nog niet goed weet waar mijn voorkeur ligt. Sowieso wordt het geen 1.4 civic, helaas heb ik nog geen 1.8 in de buurt kunnen vinden om er in te rijden.
RomeoJ schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 21:15:
[...]

Die is wel erg gááf.
Jammer dat 'ie niet praktisch is, anders was het ook een leuke optie voor mij geweest. :D
Haha die had ik ook al gezien. Maar is geen 5 deurs en ook ruim boven budget.

[ Voor 15% gewijzigd door 13art op 21-02-2012 21:17 ]

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Verbruik is vrijwel identiek in benzine volgens spritmonitor. Diesel lijkt erop dat de Honda de betere keuze is met een 10% beter verbruik (zowel rond minimum als gemiddeld) binnen je 2006-2007 bouwperiode.

Waar je ook nog aan kan denken, de mazda 3 heeft ook sedan versie (verder identiek aan hatchback). Hoewel dat vast niet iets is wat je zoekt als je de civic overweegt.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Nee Sedan wil ik inderdaad niet, vind ik wat oudbolliger overkomen. Ga liever voor een wat sportievere auto.
Die site kende ik trouwens nog niet. Even zelf kijken :)

[ Voor 21% gewijzigd door 13art op 21-02-2012 22:10 ]

• julian19haas
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-11 15:07
even een note dat de nummer 2 ter wereld qua betrouwbaarheid mazda is :) nummer 1 in toyota ik zou dus voor de mazda gaan!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik denk dat qua betrouwbaarheid Honda en Mazda elkaar eigenlijk niet ontlopen :) Ik zou voor de Honda gaan, die ziet er minder saai uit. Overigens maakt het niet uit welke je kiest, het is alletwee een goede keus.

Vaak bu'j te bang!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07
l3art schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 22:09:
Nee Sedan wil ik inderdaad niet, vind ik wat oudbolliger overkomen. Ga liever voor een wat sportievere auto.
Die site kende ik trouwens nog niet. Even zelf kijken :)
Een auto met 200pk is niet sportief 8)7

/edit

Je bedoelde die Civic niet, ik lees scheel B)

[ Voor 8% gewijzigd door _eXistenZ_ op 22-02-2012 11:03 ]

There is no replacement for displacement!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb in beide gereden, maar ik vond de Mazda 3 toch echt een stuk beter sturen. Niet dat de Civic slecht was, maar de 3 vond ik lekker strak sturen, goede communicatie met de weg, lekker direct. De stoelen zaten voor mij ook erg fijn (lange benen), meestal zijn de stoelen te kort voor mij, maar de 3 zat prima.

Maar als je de Civic fijner vindt rijden, zoek dan een 1.8 en ga proefrijden. Verbruik zal wel wat hoger zijn, maar kan in de praktijk nog best meevallen omdat je niet zo hoeft te trappen om de gang erin te houden :Y)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:12

Player1S

Probably out in the dark

Is die bult in je rug niet aan te passen? Volgens mij is dat de lendensteun en volgens mij is ie verstelbaar of zit ie er helemaal niet in.
Bij mijn 1999'er Astra kan dat iig wel.

Correct me if I'm wrong btw

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:48

Polariteit

Fietsende fotografeur

De Mazda 3, had een zwaardere motor en vond ik dan ook solieder overkomen. Ook zat hij een stuk beter dan de Civic. Que verbruik ontloopt het elkaar niet heel veel, al heb ik het idee aan de hand van reviews dat de civic iets zuiniger is.
Ik weet niet hoeveel je in de auto zit; maar als je best veel kilometers maakt dan zou ik dit toch wel een belangrijk onderdeel laten zijn bij mijn keuze. Liever een wat minder spannend ontwerp en lekkere zit, dan andersom zeg maar ;)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb ook gekeken naar Civic nadat ik een eenzijdig ongeluk heb gehad met mijn Mazda 3. ik vond die mz3 echt een lekkere bak, sportief en rijdt echt qua onderstel beter dan de gemiddelde Golf ehhm (ik rij nu Golf ook met sportonderstel). Was ook door de voorkant, met mijn klapper aan de voorkant, toch aardig inelkaar maar daar zie je het voordeel van een langere neus. Ik vond wel met de 1.6 dat die zoop, letterlijk. Erg dorstig en vooral boven de 110 km was een ramp. De stoelen waren goed maar de stof te dun. De koppeling kan zeker bij veel stadsgebruik niet verder komen dan 100k bij mij dan. ik rij veel stad dus vandaar. Maar het bochtenwerk, de zeldzaamheid van de auto, de auto zelf waren echt de +punten. ga lekker voor een 2 liter. daar heb je naar mijn mening veel meer aan. ga zeker voor een paar opties want achteraf inbouwen is een ramp. Ik heb misschien zelfs nog een Ipod connector uit Amerika voor je liggen. Vraag wel voor MPS matjes want dat doet de auto zeer goed.

De Civic was een optie voor mij maar die heb ik echt laten varen op een aantal punten (dat er zo weinig van rijden, de 1.4 motor (en de 1.8 was redelijk duur en zeldzaam), opties op de auto, de stoelen en "drukke" dashboard). Je zat in de Mazda echt als een vorst en zeker met het middenconsole.

Ik mis nog altijd best wel mijn Mazda 3 en zeker nu met alle het gezeik van een VW. Maar de VW heeft gewoon veel betere materialen netals het navisysteem welke een ramp is van beide auto's als ik uit mijn hoofd weet.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
L1nt schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:57:
Is die bult in je rug niet aan te passen? Volgens mij is dat de lendensteun en volgens mij is ie verstelbaar of zit ie er helemaal niet in.
Bij mijn 1999'er Astra kan dat iig wel.

Correct me if I'm wrong btw
Zal inderdaad een Lendesteun zijn, maar die was inderdaad niet aan te passen in de Civic. Best vreemd in een auto waar zoveel opties zitten, maar dat dan weer niet.
itsalex schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 22:23:
tekst..... Ik vond wel met de 1.6 dat die zoop, letterlijk. Erg dorstig en vooral boven de 110 km was een ramp. De stoelen waren goed maar de stof te dun. De koppeling kan zeker bij veel stadsgebruik niet verder komen dan 100k bij mij dan. ik rij veel stad dus vandaar. Maar het bochtenwerk, de zeldzaamheid van de auto, de auto zelf waren echt de +punten. ga lekker voor een 2 liter. daar heb je naar mijn mening veel meer aan. ga zeker voor een paar opties want achteraf inbouwen is een ramp. Ik heb misschien zelfs nog een Ipod connector uit Amerika voor je liggen. Vraag wel voor MPS matjes want dat doet de auto zeer goed.

De Civic was een optie voor mij maar die heb ik echt laten varen op een aantal punten (dat er zo weinig van rijden, de 1.4 motor (en de 1.8 was redelijk duur en zeldzaam), opties op de auto, de stoelen en "drukke" dashboard). Je zat in de Mazda echt als een vorst en zeker met het middenconsole.

Ik mis nog altijd best wel mijn Mazda 3 en zeker nu met alle het gezeik van een VW. Maar de VW heeft gewoon veel betere materialen netals het navisysteem welke een ramp is van beide auto's als ik uit mijn hoofd weet.
Dank je voor je uitgebreide antwoord. Geeft weer stof tot nadenken. Maar inderdaad wat ik een groot nadeel van de 3 vind, is dat hij inderdaad zoveel zuipt. Maar goed zou nog kunnen overwegen om dan een diesel te nemen.
Dashbord is inderdaad kwestie van smaak. Vond beide eigenlijk wel prima. De 3 wat meer standaard maar wel overzichtelijk. De Civic drukker en futuristischer, maar daarmee ook bijzonderder.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:49

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Over de dieselmotor van de Civic; ikzelf rijd met een Accord van dat bouwjaar, is dezelfde dieselmotor van in de civic.

Niet vergeten dat Honda maar 1 diesel heeft, en dat is de 2200cc, 140pk en 360nm.
Ik ben erg tevreden over deze motor, ik heb hem enkel laten chippen naar 170pk/400nm, maar meer om het turbogat te verkleinen, daar heeft hij wel wat last van.

De Nederbelg !

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Ja had gezien dat er maar 1 diesel motor is maar als die prima is dan hoor je mij niet klagen. Maar moet nog proefrijden in een diesel. Maar ja ze zijn niet ruim beschikbaar en al helemaal niet hier in de buurt.

Pagina: 1