Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HP Pavilion dv6, fan blijft blazen en is erg warm

Pagina: 1
Acties:

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 13:10
Ik zit hier op de 5 maand oude laptop van mijn ma. Een HP Pavilion dv6 met een i5 processor. Het viel me ineens op dat de laptop al een hele tijd blijft blazen en erg heet aan de zijkant is. Ze laat hem vaak aanstaan enzo.

Dit zijn de waardes die ik met Speedfan heb uitgelezen:

Afbeeldingslocatie: http://www.binenco.nl/photo/speedfan.jpg

De waardes zijn echt niet normaal.

Wat heb ik gedaan:
- HP Assistent gedraait
- ventilatoren sleuven aan de zijkant uitgeblazen

Dit hielp ook niks. Maar heb geen idee waarom hij zo blijft blazen.

Iemand die me nog iets kan adviseren?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Speedfan staat nou niet bekend om zijn nauwkeurigheid. Je kunt beter Coretemp of Realtemp even pakken. Of kijk in je BIOS om te zien wat daar aangegeven wordt.

Heeft de laptop toevallig op een zachte ondergrond gestaan?

Desktop | Server | Laptop

• Binnetie
Ik zal even een andere tool proberen. Nee de laptop staat op een granieten keukenblad.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als je de ventilatorsleuven aan de zijkant uitgeblazen hebt heb je net alle stof naar binnen geblazen en heb je kans dat die hele fan vol met stof is komen te zitten. Om alles goed schoon te krijgen zal je altijd van binnen naar buiten moeten blazen maar bij een nieuwe laptop onder garantie zou ik dit door een gecertificeerd bedrijf laten doen.

Sowieso wat Rupie zegt is Speedfan nou niet direct het ideale programma maar feit dat die fan al constant op hoge toeren blijft blazen wil al zeggen dat er iets niet klopt. Dus ik zou er niet te lang mee wachten en hem eens door een erkend iemand laten schoonmaken en dan van binnenuit.

• Binnetie
Op de site van HP stond dit aangegeven. Maar dan door het te doen met een busje waar geperste lucht inzit. Heb er nog een heel klein zuigmondje van de stofzuiger op gedaan. Ik denk niet dat er echt veel stof in zit. Niet na 5 maand al. Ik hou het even goed in de gaten.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Binnetie schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 20:33:
Op de site van HP stond dit aangegeven. Maar dan door het te doen met een busje waar geperste lucht inzit. Heb er nog een heel klein zuigmondje van de stofzuiger op gedaan. Ik denk niet dat er echt veel stof in zit. Niet na 5 maand al. Ik hou het even goed in de gaten.
Dat is moeilijk te beoordelen of er al veel stof in zit want dat is ervan afhankelijk waar de laptop zoal gebruikt is, vooral wanneer die wel eens op een kleedje of deken in bed gestaan heeft. Trouwens met een stofzuiger kan je beter afblijven van laptops en pc want die stofzuigermond kan behoorlijk statisch geladen zijn.

Het beste om zo'n fan schoon te maken is een busje met perslucht en voor zover het kan en zonder de garantie te verliezen moet dit van binnenuit gebeuren. Bij sommige laptops gaat dit vrij eenvoudig en kom je er vrij goed bij maar ook genoeg laptops die half uit mekaar moeten hiervoor.

Let wel wanneer je er gemakklijk bij zou kunnen komen dan altijd de fan stil houden en niet mee laten draaien als je er lucht in blaast of ook met b.v. het uit zuigen. Die fan gaat dan namelijk veel te hoge toeren maken en dan kunnen of de lagertjes eruit vliegen, of de fan werkt als een generator en gaat stroom opwekken.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Door de fan tegen te houden met het uiteinde van een paperclip en er met de compressor door te blazen krijg je met gemak 90% van al het stof er uit. Veel makkelijker en sneller dan openschroeven.

Verwijderd

Tsja, dat komt vaak voor bij dit model..
[Ervaringen] HP Pavilion dv7-4 serie - Deel 1
Het topic is niet erg actief, maar het merendeel van de posts gaan over 'mijn laptop wordt te heet'.. Compressor erdoor en het werkt weer tip top. Maar dat kan je dus om de zoveel maanden herhalen.

Althans, volgens mij is dat m, de HP met een i5 bestaande uit 3 cijfers. Ietsje meer info aub? ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2012 22:32 ]

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:59
Als er een dikke laag stof zit of wat dikkere stof die tegen de heatsink zit, dan is deze lastig met compressed air weg te halen. Ik weet niet of de nieuwe HP's hun coolings design hebben aangepast maar misschien kan je dit ook even doornemen.
http://augustapcrepair.wo...another-overheat-problem/

Overhitting is een bekend probleem met de HP G en DV-series met name:
- krappe ruimte voor goed airflow (gevoelig voor stof verzameling)
- warmte van de gpu wordt niet goed door heatsink opgepakt (design flaw)
- onvoldoende ventilatie gaten

Grote kans dat de heatsink verstopt is met een stoflaag die met compressed air niet goed weg te krijgen is. Als er geen garantie op zit dan zou ik de laptop openmaken, stof weghalen en dan regelmatig met compressed air heatsink stofvrij houden. Vergeet ook niet meteen even de koelpasta vervangen.

Verwijderd

Je kunt denk ik beter perslucht gebruiken als dat ook op de HP website staat. Perslucht verwijdert sowieso denk ik meer stof dan een stofzuiger :). Je kunt ook die manier van PilatuS proberen.

Je laptop is pas 5 maanden oud dus als je de hele laptop uit elkaar moet halen lijkt me dat geen verstandige keus. Je hebt garantie dus ik zou die dan inroepen, als dat met die perslucht niet werkt.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2012 15:23 ]

Pagina: 1