Draadloze netwerk adapter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloggingHank
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-03 09:49
Hi allen,

Ben sinds kort verhuisd en was van plan utp kabels te gaan trekken door mn huis. Echter zat ik nog eens te denken of ik wellicht ook niet gewoon een wireless N netwerk kaart/adapter in mn pc/xbox kan proppen. Tegenwoordig maakt dat toch niet zo heel veel meer uit kwa snelheid? Router staat recht onder de computerkamer in de woonkamer, wat hemelsbreed neerkomt op maximaal 3,5 - 4 meter. Ik heb ook een vrij goede router (pricewatch: Netgear WNR3500 RangeMax Wireless-N Gigabit Router).

Hier moet ik dan toch gewoon mn volledige UPC snelheid mee kunnen behalen? (50Mbps). Ik vind wel een aantal verhalen van mensen die zweren bij utp kabels maar maakt dat op zo'n afstand en met een goede kaart/adapter echt nog uit?

Nu denk ik dat ik het antwoord wel weet maar maakt het nog veel uit of het een usb adapter is of een inbouw netwerk kaart? Ik kan er niet echt wat over vinden en bij bijvoorbeeld alternate.nl beloven beide producten snelheden tot 300mbps...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Laat je niets wijsmaken met die 300Mbps, want dat ga je nooit of te nimmer halen in de praktijk. Ik zou zo zeggen: test het eens met een adapter die je leent van iemand. Mijn ervaring met WiFi is dat de prestaties minder stabiel zijn dan bedraad, en dat je makkelijk last hebt van storing door andere apparaten, netwerken of fysieke obstakels.

Als je van plan bent om een lange tijd in je huis te blijven wonen zou ik het gelijk goed doen en kabel trekken. Ik heb gekozen voor WiFi omdat ik maar tijdelijk op deze plaats woon en geen zin had om voor een twee jaartjes gaten te boren en kabel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:26
Ik gebruik +- dezelfde Netgear en haal over het 5Ghz netwerk zon 100-120Mbit tot 10 meter met een 2,4Ghz haal ik tot 80Mbit max.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:21

Fiber

Beaches are for storming.

Gewoon eerst uitproberen. Een wifi duimpje of kaartje kost geen drol meer tegenwoordig, kabels trekken kan altijd nog. Natuurlijk zijn kabels beter en betrouwbaarder voor zwaar gebruik, maar bij normaal gebruik voldoet wifi ook prima. Ik doe zelf alles over wifi, zelfs mijn printer heeft wifi.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:07
Zelf heb ik een soortgelijke situatie. Voor beneden heb ik alles bedraad aangesloten zitten omdat de pc die het verste weg staat geen goed bereik had met Wifi, zowel op 2.4GHz als 5GHz.

Boven heb ik echter alleen draadloos internet waarbij mijn htpc zo'n twee tot drie meter van het AP afstaat. Hierdoor haal ik makkelijk de volle 100Mbit (11.5MB/s met een kleine overhead) op 5GHz, wat het maximale is wat mijn AP aankan via LAN. Op 2.4GHz wordt het echter een ander verhaal en haal ik ook zo'n 60 tot 80Mbit. Dit heeft er echter wel mee te maken dat ik nogal veel last van stoorzenders heb. Er zijn namelijk zo'n 20 tot 25 APs actief in mijn directe omgeving.

Conclusie is dus dat je het vooral moet testen en wil je 802.11N gaan gebruiken, gebruik dan geen B/G meer. Of natuurlijk 802.11N op de 5GHz band en 802.11B/G/N op de 2.4GHz band, waarbij je de 5GHz band gebruikt voor 'hoge snelheids'-verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Signalen op 5GHz geraken wel moeilijker door obstakels zoals muren en plafonds. Maar bij WiFi blijft het altijd: proberen en je weet het.

Met 802.11g heb ik een grote bottleneck voor mijn internetverbinding (25Mbit), ondanks dat het theoretisch meer dan snel genoeg zou moeten zijn. Jammer genoeg levert mijn ISP geen modem met 802.11n, heb ik geen zin in het stroomverbruik van een losse AP en heb ik veel storing van naburige AP's. Maar met weinig storing en 802.11n zal het wel beter meevallen wellicht.

[ Voor 7% gewijzigd door Admiral Freebee op 21-02-2012 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloggingHank
Tnx voor alle reacties! Wellicht inderdaad eerst mar gewoon uitproberen. Kabels trekken kan altijd nog. Heb net even gekeken en router heeft geen 5Ghz ondersteuning, enkel 2,4 Ghz. rest enkel nog de vraag: Is een inbouw kaart 'beter' dan een usb adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144074

Een vaste kabel verdiend altijd de voorkeur.
Is zowel het meest stabiel als ook veiliger (bijv bankzaken)

Hoe goed wireless bij jou het doet hangt niet alleen af van de afstand maar veel meer van allerlei mogelijke andere zaken die storingen op kunnen leveren (legio)

Een ingebouwde of externe adapter maakt niet veel uit maar . .
Een usb adapter kun je desgewenst ook nog voor een andere pc/laptop gebruiken.
Een usb adapter komt meestal met een kabeltje zodat je de adapter ook nog verder weg kan plaatsen van je PC om het bereik te verbeteren.

De geclaimde snelheden zijn overigens altijd met compatibel apparatuur van dezelfde fabrikant.
Elke fabrikant heeft nl zo zijn eigen maniertjes/protocolletjes om het signaal te optimaliseren.
Router merk a en adapter merk x dan zul je niets hebben aan die optimalisaties.
Het beste kies je dan ook een adapter die gelijk is als het merk van de router. (in dit geval even kijken wat Netgear aanraad voor jouw router)

Bij mij doet wireless het overigens heel goed alleen als ik grote bestanden download wil op dat moment mijn wireless muis niet helemaal wat ik wil. (Router WNDR3700 + Adapter WNDA3100v2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. We hebben een forum voor Netwerken, daar horen vragen over netwerken.

Move OH -> NT
De geclaimde snelheden zijn overigens altijd met compatibel apparatuur van dezelfde fabrikant.
Elke fabrikant heeft nl zo zijn eigen maniertjes/protocolletjes om het signaal te optimaliseren.
Router merk a en adapter merk x dan zul je niets hebben aan die optimalisaties.
Het beste kies je dan ook een adapter die gelijk is als het merk van de router. (in dit geval even kijken wat Netgear aanraad voor jouw router)
Mijn ervaring (en ik test dit soort spul voor m'n werk, heb tientallen USB NICs en WiFirouters getest) is dat dit in het geheel niet waar is. Een goede NIC is een goede NIC, ongeacht welke router je hebt. Ook de gebruikte chipsets zijn (iig tegenwoordig) niet echt van belang, een Realtek of Ralink chip hoeft niet onder te doen voor een Broadcom of Atheros geval, en werken net zo goed samen met verschillende merken.

Enige wat echt uitmaakt, maar dan ook serieus, is de kwaliteit van de gebruikte antenne. Probleem is dat je die zo goed als niet uit specs kunt halen. Het beste wat je kunt vinden in specs is in sommige gevallen de antenneconfiguratie (2x2 vs 3x3 etc), maar zelfs dan heb je liever een goede 2x2 dan een slechte 3x3, en geen van beide zegt iets over richtingsgevoeligheid ervan. Enige waar je vanuit kunt gaan is dus een goede review van het apparaat, maar je kunt dus rustig beste NIC en beste router nemen, ongeacht of die van zelfde merk zijn of niet.

Overigens kan ik de WNDR3700 die Funkyfy noemt sterk aanbevelen qua hardware, al is de software ervan nogal slecht. Gelukkig kun je een OpenWRT image ervoor downloaden, dan heb je echt een goede router voor een goede prijs.

Dat allemaal gezegd: bedraden die hap :o

Vaste PCs verdienen vaste verbindingen. WiFi *kan* goed werken, maar je wilt niet hebben dat je opeens je verbinding kwijt bent omdat de buren een babyfoon aangezet hebben :X

Plus dat de beste WiFi-snelheid die ik ooit ben tegengekomen (5GHz band, 40MHz kanaal, vlak naast AP) 200Mb/s is. Met een gemiddelde adapter en een gemiddelde router/AP in een gemiddeld huis zou ik 60Mb/s verwachten in de kamer waar de router staat en 30Mb/s in andere kamers mits niet teveel beton. Met Gb Ethernet zou ik >800Mb/s gegarandeerd op alle locaties verwachten. IMHO no-brainer ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloggingHank
wow wat reply! Tnx! Ik ga er nog maar es hard over denken. Helaas is de makkelijkste manier niet altijd de beste :-(
Pagina: 1